Επιμέρους ρυθμίσεις στο εξετασιοκεντρικό σύστημα του σχολείου και λειτουργία της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, περιλαμβάνει το πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία
Eurokinissi |
Ο πρόεδρος της ΝΔ, Κ. Καραμανλής, κατά την παρουσίαση του προγράμματος σημείωσε χαρακτηριστικά: «Στο νέο αιώνα ατμομηχανή της ανάπτυξης, βασικός αλλά και δίκαιος μηχανισμός αναδιανομής του εισοδήματος είναι η εκπαίδευση».
Το κείμενο των θέσεων διαπνέεται από τη λογική της διά βίου κατάρτισης, φέρνει επιμέρους ρυθμίσεις στο σύστημα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και προτείνεται σειρά μέτρων ιδιωτικοποίησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στον τομέα αυτό, οι θέσεις της ΝΔ είναι καταπέλτης ενάντια στο δημόσιο δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, φτάνοντας σε σημείο να μιλά για ποινή διακοπής της χρηματοδότησης των ΑΕΙ.
«Ιδιαίτερα η υποχρεωτική εκπαίδευση αποτελεί βασικό πυρήνα της διά βίου εκπαίδευσης», σημειώνει η ΝΔ, εξηγώντας τη θέση της για επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης στα 12 χρόνια (Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο). Στις προγραμματικές θέσεις περιλαμβάνεται η κατάργηση των ΤΕΕ και η αντικατάστασή τους από Επαγγελματικά Λύκεια, τα οποία λειτουργούν κοντά στα Γενικά Λύκεια, διατηρώντας έτσι το διπλό δίκτυο γενικής και τεχνικής εκπαίδευσης.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις καταργούνται στη Β' Λυκείου, αλλά παραμένουν και συνδέουν το απολυτήριο με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στη Γ' τάξη Λυκείου σε 6 μαθήματα. Ο τρόπος και το σύστημα προσδιορισμού των μονάδων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση διευκρινίζεται ότι διατηρούνται ως έχουν. Παράλληλα, καθιερώνονται γραπτές ανακεφαλαιωτικές εξετάσεις δύο φορές το χρόνο από την πέμπτη Δημοτικού μέχρι την τρίτη Γυμνασίου.
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο θέμα της κατάρτισης, όπου, αφού γίνεται κριτική για την «έλλειψη συστήματος παρακολούθησης των αναγκών της αγοράς εργασίας» και «αποκατάσταση της φυσιογνωμίας των ΙΕΚ» με εκπαιδευτές που θα είναι «καταξιωμένα επαγγελματικά στελέχη» στην αγορά εργασίας και «προγράμματα κατάρτισης με βάση τις εκάστοτε ανάγκες της αγοράς». Παράλληλα, προτείνει θεσμοθέτηση οργάνων πιστοποίησης της λεγόμενης άτυπης κατάρτισης.
Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς, ανάμεσα σε άλλα η ΝΔ υπόσχεται ότι σε αντίθεση με ό,τι έχει συμβεί έως σήμερα, θα προχωρήσει η καταδικασμένη ήδη από τους εκπαιδευτικούς αξιολόγηση - χειραγώγηση του εκπαιδευτικού, η οποία θα συνδέεται με την υπηρεσιακή εξέλιξη. Εξαγγέλλει δε ότι τα πανεπιστήμια σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας αναπτύσσουν εξαμηνιαίο πρόγραμμα μαθημάτων επιστημονικής - διδακτικής και ψυχοπαιδαγωγικής κατάρτισης που θα οδηγεί σε σχετικό πιστοποιητικό και το οποίο θα είναι υποχρεωτικό για το διορισμό των εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση.
Σταθερά προσανατολισμένη στη νεοφιλελεύθερη λογική, η ΝΔ επαναφέρει τη θέση για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων για «την άρση της μονοπωλιακής λειτουργίας της Ανώτατης Εκπαίδευσης και την ανάπτυξη ενός υγιούς ανταγωνισμού, που θα οδηγήσει και το δημόσιο πανεπιστήμιο σε περαιτέρω αναβάθμιση των σπουδών του». Από τις προτάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεχωρίζει εκείνη για τη διάρθρωση των σπουδών σε δύο περιόδους. «Η πρώτη διαρκεί τέσσερα εξάμηνα και περιλαμβάνει τις βασικές γνώσεις της αντίστοιχης επιστήμης», ενώ προϋπόθεση για την παρακολούθηση μαθημάτων της δευτέρας περιόδου αποτελεί η επιτυχής εξέταση στα μαθήματα της πρώτης.
Προβλέπεται ότι οι εκλεγόμενες πρυτανικές αρχές συντάσσουν βάσει των κατευθύνσεων του στρατηγικού σχεδιασμού τετραετές επιχειρησιακό πρόγραμμα. Αυτό υποβάλλεται στο ΥΠΕΠΘ για έγκριση ως προς οικονομικό σκέλος και υπογραφή δεσμευτικής και για τα δύο μέρη συμφωνίας, την οποία αν δεν υλοποιήσουν τα ΑΕΙ απειλούνται με την «ποινή διακοπής χρηματοδοτήσεων»!
Και από μια τέτοια λογική λειτουργίας των ΑΕΙ δε θα μπορούσε να λείπει και ένας μάνατζερ. Ετσι, προβλέπεται στον οργανισμό κάθε ιδρύματος μία ή περισσότερες θέσεις διευθυντικών στελεχών με ειδικά προσόντα για την καλύτερη λειτουργία των ΑΕΙ, «δοθέντος ότι η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού και των οικονομικών πόρων γίνεται ολοένα και δυσκολότερη».
Ειδικότερα για τα ΤΕΙ, σημειώνεται ότι με το νόμο της ανωτατοποίησης η κυβέρνηση «μετονόμασε τα ΤΕΙ από τριτοβάθμια σε ανώτατα» χωρίς να δώσει τα απαραίτητα χαρακτηριστικά. Το πρόγραμμα της ΝΔ προβλέπει ότι τα δικαιώματα οργάνωσης μεταπτυχιακών και βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας θα αποκτηθούν μετά από αξιολόγηση και εφόσον έχουν φθάσει τα πανεπιστημιακά standards.
Συναγωνιζόμενος σε δημαγωγία τη ΝΔ, ο υπουργός Παιδείας ανέλαβε χτες το ρόλο του υπερασπιστή των μαθητών που ετοιμάζονται από την ερχόμενη βδομάδα να διαγωνιστούν σε πανελλαδικές εξετάσεις για την προαγωγή, απόλυση από το λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσα από ένα σύστημα που η ίδια η κυβέρνησή του θεσμοθέτησε. Σε δηλώσεις του σχετικά με τις θέσεις της ΝΔ για την Παιδεία, έκανε λόγο για «επιχείρηση ψυχολογικής χειραγώγησης των παιδιών ενόψει των πανελλαδικών εξετάσεων» μέσα από «πολυδάπανη φιέστα» από την πλευρά της ΝΔ. «Η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ δε θα ακολουθήσουν τη Νέα Δημοκρατία σ' αυτόν τον ολισθηρό, άτοπο και ηθικά απαράδεκτο τρόπο», δήλωσε αρνούμενος να σχολιάσει τις θέσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για τις εξετάσεις.
Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις θέσεις της ΝΔ για ίδρυση ιδιωτικών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τη σύνδεση της λειτουργίας με τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ, λέγοντας ότι «από τις θέσεις της ΝΔ καθίσταται φανερό ότι στόχος είναι ο εξαναγκασμός των δημοσίων πανεπιστημίων και ΤΕΙ σε κλείσιμο» τη στιγμή που η προωθούμενη αξιολόγηση οδηγεί στον ίδιο ακριβώς προορισμό τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.