Κυριακή 20 Απρίλη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 29
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
Μόνο κατ' όνομα δημόσια Υγεία

Στις υπηρεσίες της δημόσιας Υγείας εντάσσονται πλέον και όλοι οι οργανισμοί, ανεξάρτητα απ' τη νομική τους φύση και έχουν ως καταστατική αρμοδιότητα την προσφορά υπηρεσιών Υγείας καθώς και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με αντίστοιχο περιεχόμενο

Μόνο κατ' όνομα θα μείνει η δημόσια Υγεία καθώς το νέο σχέδιο νόμου που έχει συντάξει το υπουργείο Υγείας όχι μόνο δεν την εντάσσει στην αποκλειστική ευθύνη της πολιτείας, αλλά στους φορείς και τις υπηρεσίες «εντάσσονται όλοι οι οργανισμοί ανεξάρτητα απ' τη νομική τους φύση, που υπάγονται στο υπουργείο Υγείας και έχουν ως καταστατική αρμοδιότητα την προσφορά υπηρεσιών, που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας της υγείας και του προσδόκιμου επιβίωσης όλου του πληθυσμού της χώρας». Ακόμα στους φορείς των υπηρεσιών δημόσιας Υγείας εντάσσονται και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό που έχουν καταστατική αρμοδιότητα να συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας της Υγείας.

Θα μπορεί, δηλαδή, καθένας που καταστατικά θα πιστοποιεί την προσφορά υπηρεσιών και θα καταφέρνει να υπαχθεί υπό το υπουργείο Υγείας ή να συγκροτήσει μια μη κυβερνητική οργάνωση να αναλάβει την προσφορά υπηρεσιών δημόσιας Υγείας. Πέρα απ' το ότι οδηγεί στην εκχώρηση τομέων και ανοίγει διάπλατα την πόρτα στην επιχειρηματική δραστηριότητα οδηγεί και σε επικίνδυνους ατραπούς, καθώς στην εποχή μας περισσεύει η φιλολογία από απειλές -υπαρκτές ή μη, όπως η βιοτρομολογία- για τη δημόσια υγεία. Και εκεί πάνω θα αναπτυχθούν -και μάλιστα ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων- πολλές δραστηριότητες, που θα έχουν μεγάλες οικονομικές -και όχι μόνο- προβολές.

Η δημόσια Υγεία είναι ένα θέμα ευθύνης της κοινωνίας. Κι ενώ η πολιτεία αποποιείται της ευθύνης -όπως τουλάχιστον έκανε στα λόγια ένα σχέδιο νόμου που συντάχτηκε πριν ένα χρόνο (βλέπε και «Ρ» της 31/1/2002)- η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου συγκροτεί έναν ασφυκτικό και χωρίς προηγούμενο μηχανισμό ελέγχου αυτής της δομής που επιχειρεί να κατασκευάσει. Ετσι σε κεντρικό επίπεδο δημιουργεί το Εθνικό Συμβούλιο Δημόσιας Υγείας (ΕΣΥΔΥ) με διορισμένα και τα έντεκα μέλη του απ' τον υπουργό Υγείας και με τη δυνατότητα να γνωμοδοτεί αυτεπαγγέλτως για θέματα δημόσιας Υγείας σύμφωνα με το νόμο για την «κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα».

Κι ενώ στο ΕΣΥΔΥ συμμετέχουν διάφοροι ειδικοί επιστήμονες -μέχρι και οικονομολόγος- δε συμμετέχουν επιδημιολόγος, γιατρός της εργασίας ή εκπρόσωπος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας. Μάλιστα, η εκπροσώπηση αυτή στο ΕΣΥΔΥ είναι αναντίστοιχη με τη συμμετοχή σε περιφερειακό επίπεδο, όπου συμμετέχουν επιστήμονες όπως οι επιδημιολόγοι.

Ενα άλλο χαρακτηριστικό είναι ότι οι διατάξεις του νομοσχεδίου αποτελούν εν πολλοίς περιγραφή των ήδη υπαρχουσών δομών με αλλαγές στις ονομασίες των φορέων. Προβλέπει ελάχιστες προσλήψεις και η έτσι κάλυψη των κενών που υπάρχουν αλλά και θα δημιουργηθούν θα καλυφθούν με αποσπάσεις.

Συνολικά το νομοσχέδιο, ως προς τους στόχους της δημόσιας Υγείας, βρίσκεται πολύ πίσω και απ' αυτούς που περιγράφονται στο νόμο 2519/1997 ή εκείνους που περιέγραφε το σχέδιο που είχε δει το φως της δημοσιότητας το Γενάρη του 2002.

Τα άρθρα

Το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει 20 άρθρα.

Τα άρθρα 1 και 2 αναφέρονται στην έννοια, τα χαρακτηριστικά, τις βασικές λειτουργίες και τις προτεραιότητες της δημόσιας Υγείας.

Το άρθρο 3 αναφέρεται στις υπηρεσίες και τους φορείς της δημόσιας Υγείας και το άρθρο 4 στην Εθνική Στρατηγική για τη Δημόσια Υγεία.

Τα άρθρα 5, 6. 7 και 8 αναφέρονται στη συγκρότηση, τις αρμοδιότητες, τον κανονισμό λειτουργίας του ΕΣΥΔΥ και το συντονισμό του με τις άλλες υπηρεσίες και φορείς.

Τη σύσταση Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Υγείας στο υπουργείο Υγείας προβλέπει το άρθρο 9 που συγκροτείται απ' τις διευθύνσεις: Υγιεινής, Περιβάλλοντος, Φαρμάκων και Φαρμακείων, Κεντρικού Εργαστηρίου Δημόσιας Υγείας (ΚΕΔΥ), Αγωγής της Υγείας και Πληροφόρησης και τα αυτοτελή τμήματα Εξαρτησιογόνων Ουσιών και του χάρτη Υγείας - Πρόνοιας.

Το ΚΕΔΥ μπορεί να μετατραπεί σε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου με κοινή απόφαση των συναρμόδιων υπουργών.

Στα άρθρα 10 και 11 περιγράφονται το Περιφερειακό Σύστημα Υγείας και οι Διευθύνσεις Δημόσιας Υγείας στις Περιφέρειες.

Ανταποδοτική λογική

Για την ανάπτυξη προγραμμάτων και δραστηριοτήτων σε κάθε Περιφερειακή Υπηρεσία Δημόσιας Υγείας συστήνεται Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων Ερευνας και Ανάπτυξης της Δημόσιας Υγείας (ΕΛΚΕΑ), ο οποίος συγκροτείται και λειτουργεί κατ' αντιστοιχία προς τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 3 του νόμου 2889/2001, όπως προβλέπει το άρθρο 12, ενώ το άρθρο 13 αναφέρεται στην εκτέλεση των προγραμμάτων Υγείας.

Πόροι του ΕΛΚΕΑ είναι: Επιχορηγήσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό, από τον προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων, από τον προϋπολογισμό του Περιφερειακού Ταμείου. Επίσης, από δωρεές, κληροδοτήματα και άλλες παροχές τρίτων, από έσοδα από την εκμετάλλευση περιουσιακών στοιχείων. Ακόμα θα έχει πόρους από ανταποδοτικά τέλη της δραστηριότητας του ΚΕΔΥ και των παραρτημάτων του στην περιφέρεια για την παροχή υπηρεσιών τους. Τέλος, θα έχει έσοδα από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ενωσης ή άλλων Ελληνικών ή Διεθνών Οργανισμών ή μη κερδοσκοπικών Οργανισμών ή από άλλες ερευνητικές δραστηριότητες.

Τα προγράμματα Υγείας χρηματοδοτούνται απ' τον ΕΛΚΕΑ και οργανώνονται απ' τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και τις περιφερειακές υπηρεσίες. Εκτός απ' τις ίδιες, η εκτέλεση αυτών των προγραμμάτων μπορεί να γίνει με τη σύναψη συμβάσεων έργου με φυσικά ή νομικά πρόσωπα (άρθρο13).

Με άλλα λόγια διαπνέεται απ' την ανταποδοτική λογική και καθιερώνεται μια έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα.

Με το άρθρο 14 περιγράφονται τα μέτρα προστασίας στην περιφέρεια, ενώ τα άρθρα 15 και 16 αναφέρονται στις υπηρεσίες δημόσιας Υγείας στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις και στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α' βαθμού.

Με το άρθρο 17 ρυθμίζονται θέματα προσωπικού των υπηρεσιών δημόσιας Υγείας, ενώ με το άρθρο 18 εισάγεται η κοινωνική ιατρική ως τον επιστημονικό κλάδο που έχει στόχο την εφαρμοσμένη γνώση για την πρόληψη της ασθένειας.

Απ' το άρθρο 19 με τις τελικές και μεταβατικές διατάξεις φαίνεται καθαρά ότι οι ανάγκες -καθώς οι προβλεπόμενες προσλήψεις δε φτάνουν ούτε τις 200- θα καλυφθούν με μετατάξεις από τις περιφέρειες και τις μονάδες του ΕΣΥ.


Γ. Μ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ