Πέμπτη 27 Μάρτη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΣΤΟΠ ΣΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΙΡΑΚ
Πόλεμος χωρίς αίμα!

Πώς παρουσιάζουν τα αμερικανικά ΜΜΕ τον πόλεμο κατά του ιρακινού λαού

Εναν πόλεμο εικονικό, καθαρό και αναίμακτο, χωρίς τα χιλιάδες πτώματα των αμάχων και «αποστειρωμένο» από τη φρίκη του, βλέπει ο αμερικανικός λαός από τα ντυμένα στο χακί μεγάλα τηλεοπτικά κανάλια. Η «ενσωματωμένη» στο Πεντάγωνο ενημέρωση που παρέχουν τα αμερικανικά ΜΜΕ αποτελεί μία καλή εξήγηση για το πώς κατασκευάζεται η λαϊκή συναίνεση στον πόλεμο και η «συσπείρωση γύρω από τον Πρόεδρο».

Αποκαλυπτικό για το πώς παρουσιάζεται ο πόλεμος από τα αμερικανικά ΜΜΕ είναι το άρθρο της ισπανικής εφημερίδας «Ελ Παΐς», από το οποίο παρατίθενται εκτενή αποσπάσματα: «Ενας Αμερικανός πολίτης που παρακολουθεί τον πόλεμο μόνον από την τηλεόραση μπορεί άνετα να φτάσει στο συμπέρασμα ότι οι Ιρακινοί δεν υπάρχουν και ότι στις μάχες δε χύνεται αίμα. Οι εικόνες είναι πάντα "καθαρές", έχοντας λογοκριθεί με απόφαση των καναλιών. Σχεδόν κανείς τηλεθεατής δεν είδε τις εικόνες των αιχμαλώτων στο Ιράκ. Το Πεντάγωνο ζήτησε από τα κανάλια να μην τις δείξουν κι εκείνα υπάκουσαν.

Οι τρισδιάστατες παρουσιάσεις των βομβαρδισμών είναι τόσο ρεαλιστικές, που ο τηλεθεατής αισθάνεται σαν να παρευρίσκεται στην εκτόξευση του πυραύλου και να παρακολουθεί την πορεία του, χωρίς όμως ποτέ να δει την ίδια την έκρηξη της βόμβας. Η τεχνολογία τελειώνει εκεί που αρχίζει το δράμα, για το οποίο τα αμερικανικά τηλεοπτικά κανάλια διαθέτουν πάντα ένα φίλτρο.

Στον πόλεμο κατά του Ιράκ, η τεχνολογία επιτρέπει την απευθείας μετάδοση μιας κατακτητικής επιχείρησης, καταδικάζει όμως τους θεατές να δουν την "πιο άσχημη έρημο που έχω δει ποτέ στη ζωή μου". Ετσι περιέγραψε την έρημο του Ιράκ ο βετεράνος Τεντ Κόπελ του ABC, ο οποίος συνοδεύει με ένα φορτηγό τις μεραρχίες που προελαύνουν από το Νότο.

Οι κάμερες που βρίσκονται στα άρματα μάχης και οι δορυφορικές συνδέσεις επιτρέπουν την παρακολούθηση της προέλασης με μια εικόνα τόσο καθαρή, ώστε οι πρωταγωνιστές σχεδόν χρειάζονται μακιγιάζ. Από την εικόνα αυτή, όμως, λείπουν οι Ιρακινοί, τα σπίτια, τα χωριά και, βέβαια, οι μάχες.

Οι συνδέσεις με τους ανταποκριτές αρχίζουν να μετατρέπονται σε μια σουρεαλιστική ποδοσφαιρική μετάδοση. Ενας παρουσιαστής, που βρίσκεται σε μια πόλη με αραβικά χαρακτηριστικά, ζητά από τους ανταποκριτές να του αναλύσουν την έκβαση και το αποτέλεσμα μιας μάχης. Οταν ένας πύραυλος εκρήγνυται δίπλα σ' έναν απ' αυτούς, όπως συνέβη με τον Ουόλτερ Ρότζερς του CNN, εκείνος εξηγεί αμέσως ότι "δεν είναι τίποτα" και περνάει σε άλλο θέμα, χωρίς να δίνει σημασία στην τραγωδία που μπορεί να έχει προκληθεί.

Το επεισόδιο που έφερε στο προσκήνιο τα όρια της αυτολογοκρισίας μεταδόθηκε από το κανάλι "Αλ Τζαζίρα". Το CBS έπαιρνε συνέντευξη από τον υπουργό Αμυνας Ντόναλντ Ράμσφελντ, όταν άρχισαν να μεταδίδονται από το αραβικό κανάλι οι εικόνες των Αμερικανών αιχμαλώτων.

Το CBS, χωρίς να δείξει αυτές τις εικόνες, ζήτησε την αντίδραση του Ράμσφελντ, ο οποίος μίλησε για τη Συνθήκη της Γενεύης και έσπευσε να ζητήσει από τα κανάλια να μη δείξουν ποτέ αυτές τις εικόνες. Εκείνα υπάκουσαν και απέκρυψαν το υλικό, το οποίο οι Αμερικανοί τηλεθεατές μπορούσαν βέβαια να παρακολουθήσουν από το κανάλι "Αλ Τζαζίρα". Οταν έπεσε η νύχτα, πάντως, ορισμένα κανάλια προέβαλαν μερικά δευτερόλεπτα από τις επίμαχες εικόνες»...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ