Τετάρτη 12 Φλεβάρη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
Χάθηκαν 14 ανθρώπινες ζωές

Το μακάβριο χρονικό των πτώσεων των ελικοπτέρων

Το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, τύπου Augusta Bell, απογειώθηκε στις 11.55 το βράδυ της Δευτέρας από τη βάση της Μυτιλήνης με προορισμό την Ικαρία για την παραλαβή και μεταφορά στο Νοσοκομείο της Σάμου της 70χρονης Ολυμπίας Κοτσώνη, στην οποία είχε γίνει διάγνωση γαστρορραγίας. Σε αυτό επέβαιναν ο κυβερνήτης Ευστράτιος Φωτιάδης, ο συγκυβερνήτης Ηλίας Λέντης, ο ιπτάμενος γιατρός Μαγκέντ Σαφάντι και ο ιπτάμενος νοσηλευτικής Ιωάννης Κουρόλης.

Δεκαπέντε λεπτά μετά τα μεσάνυχτα το ελικόπτερο επικοινώνησε με τον πύργο ελέγχου του αεροδρομίου της Ικαρίας, ανέφερε ότι βρίσκεται τέσσερα ναυτικά μίλια βορειοανατολικά, ζήτησε οδηγίες προσγείωσης και ενημέρωσε τον πύργο, ο ελεγκτής του οποίου είχε οπτική επαφή με το ελικόπτερο, ότι θα ακολουθήσει τη διαδικασία προσγείωσης.

Εκτοτε, και κατά τη διάρκεια της προσέγγισης προς το αεροδρόμιο ο πύργος ελέγχου έχασε την επαφή του με το ελικόπτερο και ξεκίνησαν έρευνες για τον εντοπισμό του.

Τμήματα του ελικοπτέρου εντοπίστηκαν τελικά χτες στις 9.45 π.μ. στη θαλάσσια περιοχή τέσσερα ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του αεροδρομίου της Ικαρίας, σε βάθος δέκα μέτρων και σε απόσταση 200 μέτρων από την ακτή. Εως την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν υπήρχαν πληροφορίες για το πλήρωμα που επέβαινε σε αυτό.

Η ασθενής Ολυμπία Κοτσώνη μεταφέρθηκε τελικά στη Σάμο με πλωτό σκάφος του Λιμενικού Σώματος. Τόσο η ίδια, όσο και ο σύζυγός της και η κόρη τους εξέφρασαν τη θλίψη τους για την τύχη των ανθρώπων που ανέλαβαν την αποστολή να τη μεταφέρουν στο Νοσοκομείο Σάμου. «Πιο καλά να χανόμουνα εγώ παρά τόσα παιδιά», είπε.

Πρόκειται για το τρίτο δυστύχημα, όπως όλα δείχνουν, με θύματα 14 ανθρώπους, με ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, που γίνεται μέσα σε διάστημα δυο χρόνων, και ενώ την πτητική ευθύνη των ελικοπτέρων είχε αναλάβει η ιδιωτική αεροπορική εταιρία «Helitalia».

Στις 14 του Γενάρη 2001, ελικόπτερο του ΕΚΑΒ που μετέφερε τον 75χρονο ασθενή Αγαπητό Βαρκάδο, με έμφραγμα, από την Πάτμο σε νοσοκομείο της Αθήνας, έπεσε σε θαλάσσια περιοχή του Σουνίου.

Κυβερνήτης του ήταν ο Αντόνιο Βακάρι, Ιταλός αρχιχειριστής, συγκυβερνήτης ο Παναγιώτης Κοταδέλης, ενώ σ' αυτό επέβαιναν η γιατρός Σοφία Μπεφόν και ο νοσηλευτής Γιώργος Λεβετζόνης.

Τα συντρίμμια του μοιραίου ελικοπτέρου βρέθηκαν στις 19.1.2001 στη νησίδα Αγιος Γεώργιος, στα ανοιχτά του Σουνίου.

Ενάμιση χρόνο μετά, στις 17.6.2002 ένα ακόμη ελικόπτερο του ΕΚΑΒ, τύπου AUGUSTA A109, συνετρίβη στην περιοχή Βίγλα Ανάφης, εκτελώντας διακομιδή ασθενούς από το νησί στη Ρόδο, αμέσως μετά την απογείωσή του στις 2.05 τα ξημερώματα.

Στο ελικόπτερο επέβαιναν ο κυβερνήτης Βασίλειος Χαμιζίδης, ο συγκυβερνήτης Στεφάν Μάγιερ, ο γιατρός Χρήστος Αντύπας, ο διασώστης Ελευθέριος Φερεντίνος και η ασθενής Αννα Δαμίγου.

Τεράστιες οι ευθύνες της εταιρίας

Η ασύδοτη και ανεξέλεγκτη λειτουργία της ιδιωτικής αεροπορικής εταιρίας «Helitalia», στην οποία το ΕΚΑΒ έχει αναθέσει την αεροδιακομιδή ασθενών, αποκαλύφθηκε στο επίσημο και τελικό πόρισμα που εξέδωσε η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων πέρσι τον Οκτώβρη, αναφορικά με την αεροπορική τραγωδία με τους πέντε νεκρούς, το Γενάρη του 2001, στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά του Σουνίου.

Με το πόρισμα, που παραδόθηκε στον αρμόδιο εισαγγελέα στις 29.10.2002, ουσιαστικά καταλογίζονταν ευθύνες βαρύτατης αμέλειας στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και στο ΕΚΑΒ, το οποίο, όπως αναφέρεται στο πόρισμα, αν και «διαπίστωσε παραλείψεις της Helitalia», εντούτοις δεν τις αξιολόγησε.

Μεταξύ άλλων, στο πόρισμα σημειώνεται: «Η "Helitalia" δεν είχε εγκαταστήσει στην Ελλάδα πλήρως οργανωμένη Επιμελητεία Πτήσεων, δεν είχε θεσπίσει εταιρικά όρια ανέμου και αναταράξεων και δεν είχε εγκαταστήσει σταθμούς UHF και VHF, ούτε σύνδεση on-line με την ΕΜΥ. Το ελικόπτερο δε διέθετε συσκευή καταγραφής φωνής θαλάμου διακυβερνήσεως». Σε άλλο σημείο αναφέρεται ότι τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, μετά από συμφωνία της ΥΠΑ και της αντίστοιχης ιταλικής υπηρεσίας, τον Ιούνη του 2000 εντάχτηκαν στο ιταλικό ΑΟC και η εποπτεία ανατέθηκε στην ENAC, αλλά «αμφότερες οι αρχές παρέλειψαν τον έλεγχο του Επιχειρησιακού Τομέα πριν την έναρξη των πτήσεων».

Βέβαια, οι κύριες ευθύνες καταλογίστηκαν στους χειριστές του ελικοπτέρου.

Ο υπουργός Τύπου, Χρ. Πρωτόπαππας, πάντως, μετά από αυτά, δήλωσε χτες στους δημοσιογράφους ότι όπως είχε επιληφθεί ειδική Επιτροπή για τα δύο προηγούμενα δυστυχήματα, θα επιληφθεί και για το τρίτο και ότι το πόρισμα για το δεύτερο ατύχημα είναι στη φάση της έκδοσης.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org