Σε μελέτη του ΓΕΣ για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και των άλλων «ασύμμετρων απειλών» προβλέπεται η ανάμειξη του Στρατού σε όλο το φάσμα της εσωτερικής ζωής της χώρας, με πρόσχημα την πρόληψη και την καταστολή των «απειλών» αυτών
Eurokinissi |
Κλιμακώνεται η απομάκρυνση των Ενόπλων Δυνάμεων από τη βασική αποστολή τους, που είναι η προάσπιση της εδαφικής ακεραιότητας της χώρας και στρέφονται, πλέον, ανοιχτά σε ζητήματα εσωτερικής ασφάλειας, με πρόσχημα την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας και των άλλων λεγόμενων «ασύμμετρων απειλών», σύμφωνα με τις απαιτήσεις των νέων ιμπεριαλιστικών σχεδίων και τις ανάγκες της «νέας τάξης πραγμάτων».
Αποκαλυπτική, για τα σχέδια που εξυφαίνονται, είναι μελέτη της Διεύθυνσης Αμυντικής Σχεδίασης και Προγραμματισμού του Γενικού Επιτελείου Στρατού, με θέμα «Ασύμμετρες απειλές και τρόποι αντιμετώπισής τους, στα πλαίσια της άμυνας της εθνικής επικράτειας (Homeland Secutity)», που παρουσιάστηκε στην πρώτη εξαμηνιαία σύνοδο για το έτος 2003, της επιτροπής των βασικών στρατιωτικών εμπειρογνωμόνων της FINABEL (ανεπίσημος οργανισμός συνεργασίας σε επίπεδο Στρατών Ξηράς υπό τη διεύθυνση των αρχηγών ΓΕΣ των 10 ευρωπαϊκών χωρών - μελών του ΝΑΤΟ), που έγινε στις 13-17 Γενάρη 2003 υπό την ευθύνη του ΓΕΣ στη Θεσσαλονίκη.
Οι εκπρόσωποι των άλλων χωρών συμφώνησαν με τις θέσεις που παρουσιάστηκαν από το ελληνικό ΓΕΣ και αποφασίστηκε η ελληνική παρουσίαση να αποτελέσει τη βάση για τη σύνταξη της τελικής μελέτης, για τις ρυθμίσεις που θα πρέπει να προωθηθούν στις χώρες - μέλη της FINABEL, σχετικά με τις δυνατότητες που «οι χερσαίες δυνάμεις δυνατό να παρέχουν στην άμυνα της Εθνικής Επικράτειας και πιθανοί ρόλοι που ανατίθενται για αντιμετώπιση απειλών που ήρθαν στο φως με τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001».
Είναι προφανές ότι η εν λόγω μελέτη εκφράζει τις κατευθύνσεις που προωθούν τα αμερικανοΝΑΤΟικά επιτελεία και αποτελεί προάγγελο των ρυθμίσεων που θα ακολουθήσουν. Βασικά χαρακτηριστικά της μελέτης αυτής είναι:
- Το πεδίο δράσης των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά του Στρατού Ξηράς διευρύνεται σε πλήθος τομέων της εσωτερικής ζωής της χώρας.
- Προβλέπεται και προληπτική δράση για την αντιμετώπιση των ασύμμετρων απειλών.
- Η δράση του Στρατού αυτονομείται, με τη συγκρότηση «στεγανών» μηχανισμών από τον υπόλοιπο κρατικό μηχανισμό.
Ετσι, επανέρχεται το δόγμα περί «εσωτερικού εχθρού» και ο λαός μπαίνει στο στόχαστρο των νέων κατασταλτικών μηχανισμών που συγκροτούνται, με πρόσχημα την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας. Στα πλαίσια αυτά, προβλέπεται η συγκρότηση μηχανισμού που θα υποστηρίζεται από αυτοδύναμο κέντρο συλλογής και επεξεργασίας πληροφοριών, σε πολιτικό και στρατιωτικό επίπεδο, ο οποίος μηχανισμός θα λαμβάνει αποφάσεις και θα δρα έξω από τις «συνήθεις γραφειοκρατικές δομές».
Ενα πρώτο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση της νομιμοποίησης της ανάμειξης των Ενόπλων Δυνάμεων γίνεται με τη συμμετοχή τους στην ασφάλεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Για το σκοπό αυτό έχει ήδη συγκροτηθεί ειδικός κλάδος στο ΓΕΕΘΑ, με αποστολή την εσωτερική ασφάλεια, στη διάθεση του οποίου βρίσκεται μεγάλο μέρος των Ειδικών Δυνάμεων.
Οι μορφές των «ασύμμετρων απειλών» που καλείται, σύμφωνα με τη μελέτη, να αντιμετωπίσει ο Στρατός είναι: Ο θρησκευτικός Φανατισμός. Η Λαθρομετανάστευση. Η Τρομοκρατία. Το Οργανωμένο Εγκλημα. Ο Πληροφοριακός Πόλεμος - Κυβερνοπόλεμος. Ο Ηλεκτρονικός Πόλεμος. Οι Ψυχολογικές Επιχειρήσεις.
Ως πιθανοί στόχοι των τρομοκρατικών ενεργειών αναφέρονται: Εγκαταστάσεις Παραγωγής Πετρελαιοειδών και Φυσικού Αερίου. Υποδομή Παροχής Νερού. Υποδομή παραγωγής και διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας. Υποδομή Επικοινωνιών και Συστημάτων Πληροφορικής. Υποδομή σε έργα, που αφορούν στην Εθνική Αμυνα της Χώρας.
Οι «ψυχολογικές επιχειρήσεις», ως παράγοντας των «ασύμμετρων απειλών», μετατρέπονται σε όχημα για την εσωτερική ανάμειξη των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς, όπως αναφέρεται στη μελέτη, «συνιστούν κινδύνους, τόσο κατά του στρατού, όσο και κατά της κοινωνίας». Οπως επισημαίνεται: «Στρέφονται κατά του ηθικού, του στρατιωτικού ή πολιτικού ανθρώπινου δυναμικού της Χώρας, καλλιεργώντας τον ψίθυρο και διαδίδοντας φήμες. Επιδιώκουν να δημιουργήσουν αίσθημα ανασφάλειας και πανικού. Ενθαρρύνουν τυχόν υπάρχουσες ομάδες (εθνικιστικές, θρησκευτικές, τρομοκρατικές), για πρόκληση δολιοφθορών. Πιθανοί Στόχοι Ψυχολογικών Επιχειρήσεων: Το πολιτικό και στρατιωτικό ανθρώπινο δυναμικό της Χώρας».
Είναι προφανές ότι η ενασχόληση του Στρατού με όλα αυτά, συνεπάγεται τη συγκρότηση μηχανισμών με ρόλους σε όλο το φάσμα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής της χώρας. Ετσι, «για την αντιμετώπιση των ασύμμετρων απειλών απαιτείται η δημιουργία των κατάλληλων μηχανισμών (οργάνωση, προσωπικό και μέσα), οι οποίοι να δύνανται να αντιδράσουν αποτελεσματικά, προκειμένου: Να προλάβουν την προσβολή ή εκδήλωση της απειλής πριν την εμφάνισή της».
Αυτός ο «μηχανισμός αποτροπής», όπως αναφέρεται, πρέπει να εξασφαλίζει: «Κεντρικό έλεγχο σε κρατικό επίπεδο και διαδικασίες λήψεως αποφάσεων ευέλικτες και ταχείες, έξω από "γραφειοκρατικές συνήθειες". Δυνατότητα ταχείας συλλογής, εκμετάλλευσης και αξιοποίησης πληροφοριών με αξιοπιστία, διαθέτοντας προς τούτο τα κατάλληλα μέσα, προσωπικό, υποδομή κλπ».
Συγκεκριμένα, όσον αφορά στη «συμμετοχή Στρατιωτικών Τμημάτων στην πρόληψη και καταστολή των ασύμμετρων απειλών», επισημαίνονται ότι «δε χρησιμοποιούν τυποποιημένες μεθόδους δράσεως και ενεργείας», καθώς και ότι «δύνανται να χρησιμοποιούν ειδικά υλικά και μέσα και, με ελάχιστο κόστος, να επιφέρουν τεράστια αποτελέσματα σε επιχειρησιακό επίπεδο, νύχτα ή ημέρα και σε οποιοδήποτε περιβάλλον (ξηρά, θάλασσα, κατοικημένοι τόποι, ειδικές εγκαταστάσεις όπως Α/Δ, λιμάνια, βιομηχανικές μονάδες, υπόγεια δίκτυα συγκοινωνιών κλπ)».
Για όλα αυτά ζητείται: «Υπαρξη ισχυρών μηχανισμών ασφαλείας. Δημιουργία καλά οργανωμένων δικτύων πληροφοριών. Συντονισμένη σχεδίαση, τόσο για την πρόληψη εκδήλωσης ασύμμετρων απειλών, όσο και για την αντιμετώπιση μιας προσβολής από αυτές. Υπαρξη μηχανισμών αντιμετώπισης των ασύμμετρων απειλών (αποκατάσταση επικοινωνιών -συγκοινωνιών, αντιμετώπιση μαζικών απωλειών προσωπικού, κλπ.)».