Παρασκευή 12 Απρίλη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 24
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΑΣ
Στη δίνη της αντιεκπαιδευτικής λαίλαπας
  • Οδοιπορικό του «Ρ» στις σχολές της αχαϊκής πρωτεύουσας
  • Πώς η ανώτατη εκπαίδευση προσαρμόζεται στα προστάγματα της αγοράς και του κεφαλαίου

Η ΠΚΣ δίνει και φέτος τη μάχη των εκλογών για να δυναμώσει ο πόλος του φοιτητικού κινήματος που με συνέπεια αντιπαλεύει τις αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις
Η ΠΚΣ δίνει και φέτος τη μάχη των εκλογών για να δυναμώσει ο πόλος του φοιτητικού κινήματος που με συνέπεια αντιπαλεύει τις αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις
Λίγες μόνο ημέρες απομένουν μέχρι την 17η Απρίλη, ημέρα των φοιτητικών - σπουδαστικών εκλογών, της κορυφαίας συλλογικής διαδικασίας στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ όλης της χώρας. Ο «Ρ» ταξιδεύει στην Πάτρα για να καταγράψει από κοντά τα προβλήματα, τα οποία βιώνουν καθημερινά χιλιάδες φοιτητές στην αχαϊκή πρωτεύουσα.

Κυρίαρχο αντικείμενο συζήτησης, αλλά και διαπάλης αποτελεί το επίμαχο νομοσχέδιο για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών και την Πανεπιστημιακή Ερευνα, που πρόσφατα έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Παιδείας, Πέτρος Ευθυμίου, που υλοποιεί κατά γράμμα τις επιταγές της ΕΕ, έτσι όπως αυτές καταλήχθηκαν στις Συνόδους της Μπολόνια και της Πράγας και προχωρά στο σπάσιμο των σπουδών σε πολλαπλούς κύκλους σπουδών.

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ έρχεται να υλοποιήσει τις στρατηγικές επιδιώξεις του μεγάλου κεφαλαίου, οι οποίες κωδικοποιούνται σε μια λογική χτυπήματος ακόμα και του ίδιου του αντικειμένου των σπουδών, κυρίως όμως του περιεχομένου του.

Αναδιάρθρωση στο Πρόγραμμα Σπουδών

Ενδεικτικά των επιδιώξεων της άρχουσας τάξης όσον αφορά στην Ανώτατη Εκπαίδευση είναι τα παραδείγματα από δύο τμήματα του Πανεπιστημίου της Πάτρας.

Στο Φυσικό Τμήμα, ένα τμήμα όπου διεξάγεται κυρίως εφαρμοσμένη και λιγότερο βασική έρευνα, πρόσφατα προτάθηκε στη Γενική Συνέλευση τμήματος αναμόρφωση του Προγράμματος Σπουδών, πιστό αντίγραφο των διακηρύξεων της ΕΕ. Πιο συγκεκριμένα η πρόταση, θεωρώντας δεδομένη(!) την κατεύθυνση για τη δημιουργία 3 κύκλων σπουδών, αλλά και τις εξελίξεις που δρομολογούνται στην Ανώτατη Εκπαίδευση, περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

  • Τη δημιουργία 13(!) κατευθύνσεων, καταδεικνύοντας την πλήρη καρατόμηση της γνώσης και τη μετατροπή της σε στενή κατάρτιση (μία από τις κατευθύνσεις που προτάθηκαν ήταν «Φυσική και μουσικές σπουδές»!).
  • Το δραστικό περιορισμό των, απαιτούμενων για τη λήψη πτυχίου, διδακτικών μονάδων.
  • Το πέταγμα από τον προπτυχιακό κύκλο μαθημάτων απαραίτητων για να θεωρηθεί ένας πτυχιούχος ολοκληρωμένος επιστήμονας (π.χ. Φυσική Στερεά ΙΙ).


Ακόμα πιο ωμές είναι οι προτάσεις που διατυπώθηκαν στη Γενική Συνέλευση του Τμήματος Γεωλογίας, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ έγινε λόγος για τη δημιουργία 3 κύκλων σπουδών μέσα στον 4ετή προπτυχιακό κύκλο.

Στο συγκεκριμένο βέβαια τμήμα προτάθηκε και ένα ακόμη στοιχείο για το πέρασμα σε πολυδιασπασμένες σπουδές, η ύπαρξη προαπαιτούμενων μαθημάτων. Με λίγα λόγια, για να συνεχίσει ένας φοιτητής από τον πρώτο στο δεύτερο κύκλο σπουδών, προτάθηκε ως προϋπόθεση να έχει περάσει τα 3/5 των προσφερόμενων μαθημάτων, ενώ κάτι ανάλογο θα προβλεπόταν και για το πέρασμα από το δεύτερο στον τρίτο κύκλο (όπου θα υπάρχει μόνο διπλωματική εργασία).

Αλλά το έγινε και στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών, όπου η πρόταση του προέδρου του τμήματος, Πέτρου Γρουμπού, για τα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το πτυχίο - δίπλωμα του τμήματος θα είναι Δίπλωμα Προχωρημένων Σπουδών (ΔΠΣ) και θα είναι ισοδύναμο με το "Master" ή τους συναφείς τίτλους που χορηγούνται από τα ομοταγή Αγγλοσαξονικά Πανεπιστήμια»!

ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ. Μοχλός χειραγώγησης

Το προηγούμενο διάστημα συζητήθηκε σε πολλές συνελεύσεις τμημάτων ένα κείμενο του υπουργείου Παιδείας το οποίο αφορούσε Προτάσεις Αναμόρφωσης των Προγραμμάτων Σπουδών, με βάση το ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ, τη χρηματοδότηση από το Γ` ΚΠΣ.

Η συνεχιζόμενη υποχρηματοδότηση του Πανεπιστημίου Πατρών, όπως και όλης της ανώτατης εκπαίδευσης από τον κρατικό προϋπολογισμό (είναι ενδεικτικό ότι οι δημόσιες δαπάνες στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας έχουν μηδενιστεί!), με την παράλληλη αύξηση των εισακτέων έχει δημιουργήσει μια ασφυκτική κατάσταση για πολλά τμήματα.

Με βάση τα κονδύλια αυτά (όπου βασικό κριτήριο για να τα πάρει ένα τμήμα είναι και το κατά πόσο προσαρμόζεται στις τρέχουσες ανάγκες της αγοράς) ιδρύονται Νέα Τμήματα, τα οποία άλλα υφίστανται ως επιστημονικά αντικείμενα (π.χ. Ιστορικό - Αρχαιολογικό, Γλωσσολογίας) τα οποία όμως θα εξαρτώνται αποκλειστικά και μόνο από τα ευρωπαϊκά κονδύλια και άλλα τμήματα στρέφονται στη στενή κατάρτιση (π.χ. Τμήμα Μοριακής Βιολογίας).

Παράλληλα προβλέπονται «νέοι τρόποι διδασκαλίας» όπως «μοίρασμα και παρουσίαση βιβλίων μέσω διαδικτύου», αλλά και «εικονικά εργαστήρια» (να γίνεται π.χ. η χημική αντίδραση στον πίνακα με την κιμωλία!).

«Σήμερα επιχειρείται μια συνολική αναμόρφωση των Προγραμμάτων Σπουδών, προσαρμοσμένα στις ανάγκες του μεγάλου κεφαλαίου», μας λέει ο Αγγελος Τσουραπάς, φοιτητής στο Μαθηματικό Τμήμα, τονίζοντας στη συνέχεια ότι «η κυβέρνηση προσπαθεί να υλοποιήσει τις εντολές της ΕΕ, να στρέψει τη γνώση στη στενή κατάρτιση, να βάλει από την μπροστινή πια πόρτα τις επιχειρήσεις στα Πανεπιστήμια».

Η αντίδραση των φοιτητών στις παραπάνω επιδιώξεις, με μπροστάρη την παράταξη της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας, ήταν άμεση, καθώς δεν επέτρεψε, σε όσες Γενικές Συνελεύσεις τμημάτων πραγματοποιήθηκαν, να ψηφιστεί και να εγκριθεί το κείμενο που δόθηκε στα τμήματα γι' αυτό ακριβώς το σκοπό.

«Είναι ενδεικτικό - σημειώνει ο Α. Τσουραπάς - ότι στο Μαθηματικό, διά στόματος των ίδιων των καθηγητών, ειπώθηκε ότι λόγω των συνεχιζόμενων παραστάσεων διαμαρτυρίας των φοιτητών δεν είναι δυνατό να ψηφιστεί το κείμενο μέσα στη διορία την οποία έχει δώσει η Πρυτανεία».

Η υποβάθμιση συνεχίζεται...

Ορισμένα στοιχεία που αποκαλύπτουν τις προθέσεις της κυβέρνησης για την περαιτέρω υποβάθμιση της κατ' επίφαση δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης είναι το γεγονός ότι μόνο τα τελευταία 5 χρόνια ιδρύθηκαν 5 (!) Νέα Τμήματα στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας (6 αν προσθέσει κανείς ότι το οικονομικό τμήμα... μονιμοποιήθηκε από το Αγρίνιο στην πρωτεύουσα της Αχαΐας), οι δημόσιες δαπάνες για το ίδρυμα έχουν μηδενιστεί, τα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό κόβονται δραστικά κάθε χρόνο.

Σε ένα Πανεπιστήμιο που διανύει το τεσσαρακοστό όγδοο έτος της ζωής του, 10 από τα 21 τμήματα δε διαθέτουν κτίριο, με αποτέλεσμα να γίνονται μαθήματα σε προκατασκευασμένα κτίρια, ετοιμόρροπα και με τον καρκινογόνο αμίαντο να καραδοκεί. Τα υπάρχοντα αμφιθέατρα ίσα που επαρκούν για το 1/3 των φοιτητών κάθε έτους, αφού η αντίληψη που κυριαρχεί είναι ότι «οι φοιτητές έτσι κι αλλιώς δεν παρακολουθούν τα μαθήματα». Υπάρχει όμως και συνέχεια. Εκτός από τα «εικονικά εργαστήρια» (με κιμωλία στον πίνακα δηλαδή) είναι χαρακτηριστικά τα παραδείγματα από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, όπου το ρόλο εργαστηρίου έπαιζε ένα υπόγειο στην Πάτρα και όχι στο Ρίο όπου βρίσκεται το Πανεπιστήμιο και από το τμήμα Βιολογίας, όπου μπροστά στην αναντιστοιχία εισακτέων και υποδομής εργαστηρίου (150 και 80 αντίστοιχα) μπήκε από διάφορους διδάσκοντες η λογική «όποιος πρόλαβε τον Κύριο οίδε»!

Οσον αφορά στη Φοιτητική Εστία του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία διοικητικά ανήκει στο Εθνικό Ιδρυμα Νεότητας (ΕΙΝ), έχει τη δική της ιστορία. Συνολικά υπάρχουν 9 κτίρια (το ένα χτισμένο πάνω σε μπαζωμένο ρέμα!!!) που μόλις μπορούν να στοιβάξουν 850 φοιτητές, τη στιγμή που οι ενεργοί φοιτητές ξεπερνούν τις 25.000. Δωμάτια με κοινές τουαλέτες, υποβαθμισμένα, με απαραίτητο αξεσουάρ τις βροχερές ημέρες την ομπρέλα, αφού στάζουν από πολλά σημεία.

Παράλληλα τα πρώτα σημάδια ιδιωτικοποίησης έχουν φανεί, με τις υπηρεσίες καθαρισμού, αλλά και το εστιατόριο που επιχειρείται - με τη στήριξη του προέδρου της Εστίας Γιώργου Αθανασόπουλου(στέλεχος της τοπικής ΝΕ του ΠΑΣΟΚ) - να παραδοθεί στους ιδιώτες. Η ύπαρξη βέβαια ισχυρού φοιτητικού συλλόγου, με την Πανσπουδαστική πρώτη δύναμη, έχει αποτρέψει την καταβολή ενοικίου από τους οικότροφους, αλλά και επιτρέπει αρκετές υπηρεσίες να τις διαχειρίζεται ο σύλλογος, όπως π.χ. το κυλικείο.

Στοιχεία που έρχονται να επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση είναι και η ιδιωτικοποίηση κυλικείων και εστιατορίων στο χώρο του Πανεπιστημίου, αλλά και η εξωφρενική τιμή του φοιτητικού εισιτηρίου, που το ιδιωτικό ΚΤΕΛ Πάτρας έχει ορίσει στα 0,65 ευρώ!


ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Νίκος ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org