Τρίτη 21 Μάρτη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ
ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ
Με αθλιότητες επιχείρησαν να «βγουν λάδι» για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα

Copyright 2023 The Associated

Μία άθλια προσπάθεια από την κυβέρνηση της ΝΔ, τον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ να «βγουν λάδι» για το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς παρακολούθησε χτες ο λαός κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Με απόλυτο συντονισμό όλοι τους ουσιαστικά όχι μόνο δεν ανέλαβαν καμία ευθύνη, έστω στα λόγια, αλλά αντίθετα με τις παρεμβάσεις τους επιχείρησαν να ενισχύσουν το αποκρουστικό αφήγημα του «ανθρώπινου λάθους».

Σε ένα απαράδεκτο πινγκ πονγκ ευθυνών επιδόθηκαν οι πρώην υπουργοί Μεταφορών από το 2014 μέχρι σήμερα. Ο Κ. Καραμανλής, ο Χρ. Σπίρτζης και ο Μ. Χρυσοχοΐδης, που είχαν διατελέσει υπουργοί Μεταφορών, καθώς και ο υπουργός Επικρατείας Γ. Γεραπετρίτης, πήγαν στην Επιτροπή για να δώσουν εξηγήσεις σχετικά με την πορεία και την εξέλιξη των έργων της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση - σηματοδότηση.

Στις μακροσκελέστατες τοποθετήσεις τους, οι πρώην υπουργοί δεν αναφέρθηκαν σε κανένα σημείο στην «απελευθέρωση» και την ιδιωτικοποίηση του μεταφορικού έργου, στη λογική «κόστους - οφέλους» που ευθύνεται για την τραγική έλλειψη μέτρων ασφαλείας στις μεταφορές και την τεράστια έλλειψη προσωπικού, που έχει οδηγήσει στην εντατικοποίηση. Αντίθετα, επιχείρησαν ο καθένας από την πλευρά του να δείξει ότι τα πεπραγμένα της δικής του διακυβέρνησης ήταν σωστά. Και όλοι μαζί να υπερασπιστούν την πολιτική της ΕΕ, που την υλοποίησαν και που είναι η βασική αιτία για το έγκλημα.

Προκλητικότατος εμφανίστηκε ο τέως υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κ. Καραμανλής, που αφού «ευλόγησε τα γένια του» επειδή «ανέλαβε την πολιτική ευθύνη» και παραιτήθηκε, στη συνέχεια επανέφερε το χρεοκοπημένο αφήγημα της «ατομικής ευθύνης». Χωρίς ίχνος τσίπας, μάλιστα, ανέφερε ότι ακόμα κι αν υπήρχαν τα συστήματα μπορεί να μην είχε αποτραπεί το δυστύχημα, αφού «εξαρτάται από τους ανθρώπους που τα χειρίζονται». Ουσιαστικά όχι μόνο έριξε την ευθύνη στο «ανθρώπινο λάθος» αλλά έβγαλε και ετυμηγορία, καθώς λίγο νωρίτερα είχε πει ότι «ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε» να λειτουργήσει διαφορετικά, ενώ αναφέρθηκε σε «εγκατάλειψη της τηλεδιοίκησης» από τον σταθμάρχη.

Ακόμα, ισχυρίστηκε ότι η ΝΔ προχώρησε στην υλοποίηση της σύμβασης από το 18% στο 70%, η οποία είχε βαλτώσει, και ότι το σύστημα τηλεδιοίκησης «χρησιμοποιήθηκε έως τις 22.12, μία ώρα και κάτι πριν το δυστύχημα» και «ο σταθμάρχης μπορούσε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά, αλλά το έκανε χειροκίνητα και ξέχασε το κλειδί σε λάθος θέση». Είπε επίσης ότι ήταν «αδικαιολόγητα απόντες δύο σταθμάρχες την ώρα του δυστυχήματος» και ότι «υπήρχαν δικλίδες ασφαλείας, αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν».

Το αποκορύφωμα του θράσους της κυβέρνησης ήταν όταν ο Κ. Καραμανλής ανέφερε πως η σύμβαση 717 προχωρούσε στον κατακερματισμό του έργου των σιδηροδρόμων (υποδομή, τηλεδιοίκηση, ETCS, βαγόνια κ.λπ.) και πως με τον νόμο 4974 της ΝΔ ενοποιήθηκε το αντικείμενο και έγινε μία σύμβαση, με έναν εργολάβο, σε όλο το έργο! Αυτά ενώ ήταν η ΝΔ που το 2016, μαζί με ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, ψήφισε τις Οδηγίες της ΕΕ που ζητούσαν τον κατακερματισμό του αντικειμένου. Βέβαια, η ΝΔ το λέει αυτό αφού πράγματι το αποτέλεσμα του κατακερματισμού και οι «σπασμένες» εργολαβίες ήταν το έδαφος για επιχειρηματικές κόντρες, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί αδιέξοδο. Και τι έκαναν; Εξυπηρέτησαν τα επιχειρηματικά συμφέροντα ενοποιώντας το αντικείμενο του έργου, αφού αυτό προέβαλαν ως αίτημα οι όμιλοι στη συγκεκριμένη συγκυρία...

Δηλώνουν «αθώοι του αίματος»

Ο Μ. Χρυσοχοΐδης, που διετέλεσε υπουργός για 18 μήνες το διάστημα 2013 - 2014 επί κυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε στην υπογραφή της σύμβασης 717 για την τηλεδιοίκηση και την ηλεκτροκίνηση. Αρκέστηκε σε μία σύντομη αναδρομή που αφορούσε τη θητεία του στο υπουργείο, παραθέτοντας τον τρόπο και τα δεδομένα που οδήγησαν στην υπογραφή της επίμαχης σύμβασης, για την οποία - όπως ισχυρίστηκε - δεν έχει βάλει καμία υπογραφή. Ακόμα, έκανε λόγο για δολιοφθορές και κλοπές τις δεκαετίες του 1990 και του 2000.

Ο Χρ. Σπίρτζης, υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, προσπάθησε να πείσει ότι «δεν είμαστε όλοι ίδιοι», ξεχνώντας βέβαια να αναφέρει ότι η κυβέρνηση αυτή το 2017 ξεπούλησε το μεταφορικό κομμάτι στο ιταλικό μονοπώλιο, το οποίο επιδοτούσε μάλιστα κάθε χρόνο με περισσότερα εκατομμύρια για να εκτελεί δρομολόγια στις «άγονες γραμμές» Αθήνας - Θεσσαλονίκης, πολιτική που ακολούθησε και επέκτεινε η τωρινή κυβέρνηση της ΝΔ, την ίδια ώρα που κανένας από τους δύο «δεν έβρισκε» ούτε τα μισά για την προληπτική συντήρηση των γραμμών.

Ακόμα, βάφτισε την εγκληματική πολιτική της «απελευθέρωσης» και τη λογική «κόστους - οφέλους» «συντηρητικές επιλογές», αποκρύπτοντας ότι αυτές υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται πιστά και από τις σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις, όπως αυτή του ΣΥΡΙΖΑ. Στη συνέχεια επιχείρησε να πείσει ότι την περίοδο 2015 - 2019 όλα έγιναν καλώς καμωμένα, λέγοντας ότι «το 2019 παραδόθηκε εγκατεστημένο σύστημα», που είχαν εκπαιδευτεί σ' αυτό «όλοι οι εργαζόμενοι» αλλά το οποίο «μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία». Παραδέχτηκε, αποκαλύπτοντας έτσι την επικίνδυνη πολιτική που θέτει ως προτεραιότητα τα κέρδη, ότι «η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές και όχι όλο το δίκτυο». Αναφορικά με τα του δυστυχήματος, είπε ότι «τηλεδιοίκηση στο τμήμα σταθμού Λάρισας δεν υπήρχε από τον 7ο του 2019 έως σήμερα και δεν υπήρχε δικλίδα ασφαλείας». «Διαφημίζοντας» ξανά τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, είπε ότι υλοποίησε πάνω από το 70% της σύμβασης 717, ενώ τον Φλεβάρη του 2015 ήταν στο μηδέν.

«Σταθμάρχες» επιχειρηματικών συμφερόντων

Μεθοδική προσπάθεια από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ να θαφτούν οι αιτίες που οδήγησαν στο θάνατο 57 ανθρώπους στα Τέμπη κατήγγειλε ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, μιλώντας στην Επιτροπή.

Ο Χρ. Κατσώτης ξεκαθάρισε ότι το ΚΚΕ δεν θα σταματήσει να προβάλλει τις κύριες αιτίες, για τις οποίες έχουν ευθύνη όλες οι κυβερνήσεις, ευθύνες που δεν μπορούν να τεμαχιστούν, να συσκοτιστούν και να διαχυθούν. Οι ευθύνες - τόνισε - βαραίνουν τις κυβερνήσεις που υλοποίησαν την πολιτική της ΕΕ για την «απελευθέρωση», την υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ, την ιδιωτικοποίηση του κερδοφόρου τμήματος, τον διαχωρισμό δηλαδή της ράγας από το τρένο.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ κατηγόρησε τις κυβερνήσεις ότι λειτούργησαν ως τροχονόμος των επιχειρηματικών συμφερόντων, επιτρέποντας π.χ. στη «Hellenic Train» να λειτουργεί χωρίς να εγγυάται την ασφάλεια των μεταφορών και με τεράστιες ελλείψεις προσωπικού.

Στη συνέχεια έθεσε συγκεκριμένα, αμείλικτα ερωτήματα, όπως ποιες ήταν οι ενέργειες για τα συστήματα ασφαλείας και τι ενέργειες έγιναν για την εξασφάλιση της ποιότητας παραδοτέων έργων από τις κυβερνήσεις. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα τα συστήματα της σύμβασης 717 δεν έχουν παραδοθεί. «Τι έκαναν οι κυβερνήσεις για αυτό;», ρώτησε ο Χρ. Κατσώτης, ενώ έθεσε και ερωτήματα σχετικά με το πώς ενήργησαν οι κυβερνήσεις απέναντι στις καταγγελίες για προβλήματα στην ασφάλεια των μεταφορών από το 2016.

Παράλληλα ανέδειξε τα τεράστια κενά στο προσωπικό, που προέκυψαν από απομακρύνσεις έμπειρων εργαζομένων και συνταξιοδοτήσεων οι οποίες δεν αναπληρώθηκαν. Συγκεκριμένα, κατήγγειλε ότι υπάρχουν 1.348 κενές θέσεις και ότι βάρδιες καλύπτονται με υπερεργασία. Επίσης, ότι επικρατεί χάος στο κομμάτι της γραμμής, με ελάχιστους εργαζόμενους να είναι υπεύθυνοι για πολλά χιλιόμετρα γραμμών.

Αυτοί είναι οι παράγοντες των δυστυχημάτων, τόνισε ο Χρ. Κατσώτης, με κύριους την κερδοφορία και την ανταγωνιστικότητα, και εγκληματικές οι ευθύνες, ενώ κλείνοντας επεσήμανε την ανάγκη να ανατραπεί η πολιτική αυτή από τους εργαζόμενους και τον λαό.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ