Παρασκευή 10 Φλεβάρη 2023
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Ψηφίστηκε το θεσμικό πλαίσιο που στοχεύει στον ενταφιασμό των ΣΣΕ των ναυτεργατών

RIZOSPASTIS

Με την ψήφο των ΝΔ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ και το «παρών» της Ελ. Λύσης, ψηφίστηκε χτες στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ), με το οποίο η κυβέρνηση διαμορφώνει όλες εκείνες τις προϋποθέσεις για τον ενταφιασμό εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών και πρώτα και κύρια των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας τους και την εφαρμογή της Διεθνούς Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας (MLC) που καθορίζει μισθούς πείνας, ξεχειλώνει ωράρια και προωθεί στην ουσία το δουλεμπόριο σε βάρος των ναυτεργατών.

Το ΚΚΕ από την αρχή όχι μόνο καταψήφισε, αλλά μεταφέροντας στη Βουλή τα αιτήματα των ναυτεργατών, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο τερατούργημα και απαίτησε την απόσυρσή του εδώ και τώρα.

Το νομοσχέδιο έχει ήδη καταδικαστεί από τους ναυτεργάτες, οι οποίοι συμμετέχοντας μαζικά και αποφασιστικά στην 48ωρη προειδοποιητική απεργία τους (χτες ήταν η δεύτερη μέρα της απεργίας) απαίτησαν την ανανέωση και εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας με ικανοποιητικές αυξήσεις στους μισθούς, δίνοντας με τον καλύτερο τρόπο την κατάλληλη απάντηση στο κυβερνητικό έκτρωμα.

Οπως ανέδειξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου, το νομοσχέδιο θωρακίζει όλο το αντιδραστικό πλαίσιο των αντεργατικών νόμων των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ και προχωράει παραπέρα, καθώς ενισχύει και επεκτείνει την εφαρμογή της MLC που έχουν επικυρώσει ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ από το 2012, η οποία «καθορίζει τους ελάχιστους όρους για τους μισθούς, γενικότερα τις αμοιβές των ναυτεργατών και τα εργασιακά δικαιώματα, ώστε διαρκώς να οδηγούνται προς τα κάτω, να γίνονται οι ναυτεργάτες φθηνότεροι». Χαρακτηριστικά αυτή η Διεθνής Σύμβαση προβλέπει 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα. «Ποιος ανθρώπινος οργανισμός το αντέχει;» σχολίασε η Δ. Μανωλάκου. Προβλέπει τον μισό μισθό σε σύγκριση με την κλαδική σύμβαση των ποντοπόρων, άδεια μόνο δυόμισι μέρες τον μήνα, ενώ οι ναυτεργάτες έχουν κατακτήσει στην κλαδική σύμβαση οκτώ μέρες τον μήνα.

Επιπλέον στο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι ο ναυτεργάτης χάνει τις αξιώσεις, όπως για παράδειγμα δεδουλευμένα που μπορεί να του οφείλονται όταν μεταβιβαστεί η κυριότητα του πλοίου. Πρόκειται για το άρθρο 50, που ακόμα και ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά έχει απαιτήσει την απόσυρσή του.

Σε περίπτωση που ο πλοιοκτήτης κηρυχθεί σε πτώχευση, τα δεδουλευμένα του ναυτικού θα αφορούν μόνο τους έξι τελευταίους μήνες πριν τη μέρα της κήρυξης της πτώχευσης. Δηλαδή, αν υπάρχουν οφειλές περισσοτέρων μηνών, παραγράφονται.

Με σειρά άρθρων διαμορφώνονται προϋποθέσεις ώστε οι εφοπλιστές να απολύσουν και να πετούν στη στεριά τους ναυτεργάτες πολύ πιο εύκολα ανάλογα με τα συμφέροντά τους.

Προβλέπεται ότι σε περίπτωση ασθένειας και ατυχήματος ο ναυτεργάτης δικαιούται νοσηλεία και πλήρη μισθό, όχι όσο διαρκεί η ασθένεια, αλλά για τέσσερις μήνες.

Κάλυψη προσφέρεται στον πλοιοκτήτη και στις περιπτώσεις ρύπανσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος από πετρέλαιο και μεταφορά επικίνδυνων και επιβλαβών ουσιών, ενώ τα εξιλαστήρια θύματα είναι πλοίαρχος και πλήρωμα. «Ο πλοιοκτήτης αλώβητος. Μονά ζυγά δικά του, μόνο να κερδοφορεί», σχολίασε η Δ. Μανωλάκου.

Μέχρι και η ασφάλιση των ναυτεργατών για την κάλυψη από πολεμικούς κινδύνους καθίσταται προαιρετική!

Σφάζονται στην ποδιά των εφοπλιστών

Ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης χαρακτήρισε ως ...«ιστορικό γεγονός» την ψήφιση του νομοσχεδίου, καθώς έρχεται «να καλύψει θεσμικά τον εξόχως και διαρκώς μεταβαλλόμενο χώρο της ναυτιλίας, αλλά και να συνεισφέρει ουσιαστικά στην περαιτέρω ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας», δηλαδή την κερδοφορία της.

«Η διαδικασία κωδικοποίησης του ναυτικού δικαίου απετέλεσε προτεραιότητα και για τη δική μας διακυβέρνηση», όπως και η «ενίσχυση της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας προς όφελος της οικονομίας της χώρας και των πολιτών», αντέτεινε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Ανδρέας Μιχαηλίδης.

Ναι αλλά στην ακτοπλοΐα «ήταν 90 εκατομμύρια ευρώ η κρατική επιδότηση στις ακτοπλοϊκές γραμμές, και την έχουμε πάει στα 138 εκατομμύρια ευρώ», ανταπάντησε ο υφυπουργός Ναυτιλίας Κ. Κατσαφάδος, με τον Ανδρέα Μιχαηλίδη να του υπενθυμίζει ότι η «εμβληματική πρωτοβουλία» για το Μεταφορικό Ισοδύναμο ήταν του ΣΥΡΙΖΑ, κάτι που παραδέχτηκε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γ. Βρούτσης. Αυτό που δεν είπαν βέβαια είναι ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο λειτουργεί ως έμμεση επιδότηση των ακτοπλόων εφοπλιστών.

Αξίζει να σημειωθεί ακόμα πως ο ΣΥΡΙΖΑ, αν και ρωτήθηκε από βουλευτές της ΝΔ «αν ψήφιζε τι θα ψήφιζε» για το νομοσχέδιο, απέφυγε να δώσει απάντηση...


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ