Τετάρτη 26 Οχτώβρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Εντονο ενδιαφέρον στην ημερίδα για τις αλλαγές στην Εκπαίδευση

Το έντονο ενδιαφέρον των γονιών από Συλλόγους και από 30 Ενώσεις Γονέων από πολλές περιοχές της Αττικής συγκέντρωσε η ημερίδα που πραγματοποίησε η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής την περασμένη Κυριακή, στο αμφιθέατρο του δημαρχείου Περιστερίου, με θέμα «Οι αλλαγές στην Εκπαίδευση και το σχολείο που έχουν διαμορφώσει».

Το άνοιγμα της εκδήλωσης έκανε η πρόεδρος της Ομοσπονδίας Στέλλα Βαλαβάνη, δίνοντας έπειτα τον λόγο σε εκπροσώπους φορέων για σύντομους χαιρετισμούς.

Ο Αχιλλέας Ζορμπάς, ειδικός γραμματέας του ΔΣ της ΔΟΕ, στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε στους μεγάλους κοινούς αγώνες που έχουν μπροστά τους γονείς και εκπαιδευτικοί, καθώς οι τελευταίοι βλέπουν τα εργασιακά τους δικαιώματα ως υπεράσπιση των μορφωτικών αναγκών των μαθητών. Τέτοιες ημερίδες, πρόσθεσε, συμβάλλουν στο να γίνει πράξη το σύνθημα «Εργάτη κάνε υπόθεση δική σου το μέλλον και τη μόρφωση που θα 'χει το παιδί σου».

Ο Δημήτρης Ακτύπης εκ μέρους του ΔΣ της ΟΛΜΕ αναφέρθηκε στις αναδιαρθρώσεις που έχουν αποφασιστεί τα τελευταία 30 χρόνια σε επίπεδο ΕΕ, τις έχουν θεσμοθετήσει οι προηγούμενες κυβερνήσεις και τις εφαρμόζει το υπουργείο Παιδείας. «Το αποτέλεσμα το γνωρίζετε όλοι εσείς οι γονείς, που έχει στεγνώσει η τσέπη σας για τα φροντιστήρια και όλη τη βοήθεια που χρειάζονται τα παιδιά σας».


Ο Γιώργος Λάρδος εκ μέρους της Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών Αθήνας μίλησε για την υποχρηματοδότηση της Παιδείας, για τους φραγμούς που θέτουν η ΕΒΕ και η Τράπεζα Θεμάτων, για τις αυξήσεις των τιμών στα κυλικεία, στις ελλιπείς υποδομές σε πολλά σχολεία, και κάλεσε «να στείλουμε το μήνυμα ότι ο χειμώνας που έρχεται θα είναι δύσκολος γι' αυτούς, όχι για μας».

Πάλη που συμβάλλει στο να μην απαξιώνεται η μόρφωση

Στη συνέχεια προβλήθηκε στην αίθουσα η βραβευμένη ταινία μικρού μήκους «Alternative Math», που στηλιτεύει το σχολείο όπου γνώση είναι ό,τι νομίζει κανείς, δίνοντας το έναυσμα για την ομιλία της Βαγγελιώς Πλατανιά, οργανωτικής γραμματέα της ΑΣΓΜΕ. Αφού αναφέρθηκε σε μια σειρά παραδείγματα από αναδιαρθρώσεις και μέτρα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που κάνουν το σχολείο εξόφθαλμα αποκρουστικό, μίλησε για την πραγματικότητα στο σημερινό ελληνικό σχολείο: «Τα παιδιά ως επί το πλείστον θεωρούν το σχολείο βαρετό, οι γονείς αναρωτιόμαστε γιατί αφού πληρώνουμε ένα σωρό λεφτά τελικά τα παιδιά δεν ξέρουν όσα είναι απαραίτητα, πολλές φορές ρίχνουμε τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, και οι εκπαιδευτικοί - όσοι δεν μιλάνε με ευκολία για τα "κακομαθημένα παιδιά" - αναρωτιούνται τι να κάνουν απέναντι σε μία δύσκολη καθημερινότητα στο σχολείο».

Επεσήμανε ακόμα ότι οι εκπαιδευτικές προτεραιότητες διαμορφώνονται «όχι με βάση τα επιτεύγματα της εποχής μας, π.χ. την ανάπτυξη της επιστήμης, τις δυνατότητες για μόρφωση, για ολοκληρωμένους ανθρώπους, που αν το καλοσκεφτούμε αυτό θα έπρεπε να καθορίζει και την οικονομία, αλλά με βάση τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Δηλαδή οι μαθητές αναπτύσσουν τις ικανότητες που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να δουλεύουν και δεν διαμορφώνουν μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος μία συνολική εικόνα της ζωής, δηλαδή της φύσης, της κοινωνίας, της ανθρώπινης γνώσης που θα χρησιμοποιήσουν ό,τι δουλειά κι αν κάνουν».

Εκανε εκτενή αναφορά σε αναδιαρθρώσεις που έχουν περάσει τα τελευταία χρόνια και κάλεσε οι σύλλογοι να είναι «ζωντανοί πυρήνες προβληματισμού, αποφάσεων και δράσης. Να αναδεικνύονται τα προβλήματα, για να μη βρίσκει έδαφος η κυβερνητική υποκρισία ότι "όλα βαίνουν καλά", κυλάνε ομαλά (...) Να διαμορφώνεται διάθεση να μπουν εμπόδια. Να μη μετατραπούμε οι γονείς σε χορηγούς των σχολείων, να φράξουμε το δρόμο στους "ευεργέτες" - χορηγούς. Να πιέζουμε διαρκώς για να αναλαμβάνουν οι αρμόδιοι όλες τις ευθύνες τους, χωρίς να λείπει τίποτα από τα παιδιά μας (...) Η πάλη αυτή συμβάλλει στο να μην απαξιώνεται η μόρφωση. Να έχουμε απαίτηση από το σχολείο να μορφώνει. Να δημιουργεί στα παιδιά μας πρώτα απ' όλα διάθεση για γνώση. Και αυτό σημαίνει κίνητρο για να γνωρίσουν τις αλήθειες και τα ψέματα του κόσμου».

Πιο ειδικές ματιές στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση

Στα χαρακτηριστικά της παιδικής ηλικίας έκανε αναφορά στην αρχή της ομιλίας της η Ρούλα Ζαρκάδα, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής. Μίλησε ιδιαίτερα για τις εξελίξεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και στάθηκε στα εκπαιδευτικά προβλήματα που δημιούργησε η πανδημία, αφήνοντας τα παιδιά «πίσω», τόσο σε γνώσεις όσο και σε κοινωνικό επίπεδο. «Σήμερα τα παιδιά μας εμφανίζουν μεγαλύτερο άγχος, μεγαλύτερη δυσκολία να ελέγξουν τα συναισθήματά τους και μεγαλύτερη δυσκολία να επιλύσουν διενέξεις μεταξύ τους», είπε χαρακτηριστικά, και απέναντι σ' αυτά επεσήμανε την απουσία κρατικής μέριμνας και στήριξης, την υποχρηματοδότηση, τονίζοντας ότι «στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχει άμεση ανάγκη για εκπαιδευτικούς με μόνιμη σχέση εργασίας, για να αντιμετωπιστούν κενά που και βέβαια υπάρχουν, για να λειτουργούν τα τμήματα με αριθμό μαθητών που να μην αναχαιτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία».

Αναφέρθηκε στη στροφή στις δεξιότητες, τονίζοντας μεταξύ άλλων ότι «το ίδιο το περιεχόμενο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, και η θεματολογία που αυτά περιλαμβάνουν, ωθούν τον εκπαιδευτικό να προσαρμόσει τη δουλειά και το μάθημα με βάση τις επιδιώξεις και τη στοχοθεσία φορέων άσχετων με την Εκπαίδευση, όπως ΜΚΟ, και μάλιστα εις βάρος διδακτικών αντικειμένων που αφορούν τη Γενική Παιδεία». Κλείνοντας τόνισε πως «εκείνο που έχουμε σήμερα ανάγκη είναι ένα σχολείο που θα προετοιμάζει ανθρώπους οι οποίοι θα γνωρίζουν την πραγματικότητα, θα μπορούν να την ερμηνεύσουν και να την αλλάξουν. Και αυτό το σχολείο θα αγκαλιάζει και θα μορφώνει όλους τους μαθητές» και μίλησε αναλυτικά για τις ανάγκες σε υποδομές και προσωπικό που έχει ένα τέτοιο σύγχρονο σχολείο σήμερα.

Η Ελίνα Χαιρικάκη, μέλος του ΔΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής, μίλησε για τις εξελίξεις στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και μετέφερε τη διαπίστωση των γονιών ότι «τα παιδιά σήμερα δυσκολεύονται περισσότερο από ποτέ στην κατανόηση ενός κειμένου. Διαβάζουν διαγώνια, δεν κατανοούν ολοκληρωμένα το νόημα, πολλές φορές απαντούν λάθος στο διαγώνισμα γιατί δεν έχουν κατανοήσει την εκφώνηση. Η ύλη είναι μεγάλη και δεν βγαίνει. Ειδικά τα μονόωρα μαθήματα (Χημεία, Βιολογία, Γεωγραφία, αλλά και Μουσική, Εικαστικά) ασφυκτιούν. Η παπαγαλία έχει κυριαρχήσει, ειδικά πηγαίνοντας προς το Λύκειο».

Μίλησε για προβλήματα που έχουν προκαλέσει τις αντιδράσεις μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών, όπως η Τράπεζα Θεμάτων, που λειτουργεί σαν ένας μεγάλος κόφτης για να σπρώξει κι άλλα παιδιά στην δήθεν επιλογή να εγκαταλείψουν τη Γενική Εκπαίδευση. Αντίστοιχα, είπε, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής «έχει σαν αποτέλεσμα χιλιάδες μαθητές που ονειρεύονται να σπουδάσουν να βρεθούν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης».

Αναφέρθηκε αναλυτικά στην κατάργηση των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων στο Λύκειο και στη μετατροπή του σε εξεταστική αρένα, τονίζοντας ότι «ο άνθρωπος δεν μπορεί να είναι μονόπλευρος. Ο αυριανός επιστήμονας πρέπει να έχει ολόπλευρη μόρφωση. Ο αυριανός τεχνικός επίσης. Ολοι πρέπει να ξέρουν Ιστορία, σε ποιο κοινωνικό πλαίσιο διαμορφώθηκαν οι μεγάλες κατακτήσεις της ανθρωπότητας, πώς εξελίσσεται η κοινωνία». Αναλυτικά αναφέρθηκε και στις αλλαγές στα προγράμματα σπουδών στα Γυμνάσια, οι οποίες κινούνται στο ίδιο πνεύμα, και κλείνοντας υπογράμμισε μεταξύ άλλων την ανάγκη για ένα σχολείο που «θα δουλεύει με όλους και για όλους. Ετσι ώστε κανένα παιδί να μην εμποδιστεί στην εξέλιξη και την ανάπτυξη της προσωπικότητάς του, είτε από τις οικονομικές δυνατότητες της οικογένειάς του, είτε από το μορφωτικό επίπεδο των γονιών του, είτε από μαθησιακές δυσκολίες, που αποδεδειγμένα σήμερα η εξέλιξη της Παιδαγωγικής και της Ειδικής Αγωγής μπορεί να αντιμετωπίσει».

Αλλες παρεμβάσεις

Μετά τις εισηγητικές ομιλίες έκανε παρέμβαση ο Αντώνης Μπενέτος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Γονέων Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων. Τόνισε την ανάγκη να δημιουργηθούν περισσότερα τέτοια σχολεία, αναδεικνύοντας παράλληλα το πρόβλημα της έλλειψης μουσικής πιστοποίησης στα Μουσικά Σχολεία, όπως και σε άλλα προβλήματα και ελλείψεις.

Παρέμβαση έκανε και ο Νάσος Χαλκίδης, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας. Μίλησε για τους αγώνες και τη δράση του ΕΕΤΕ ενάντια στην κατάργηση των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων από το Λύκειο, καθώς και για τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών Καλλιτεχνικών Μαθημάτων.

Ακολούθησε συζήτηση, με ερωτήσεις και παρεμβάσεις από το κοινό για προβλήματα και διεκδικήσεις σε διάφορους τομείς και περιοχές, με έμφαση στο ζήτημα της Ειδικής Αγωγής αλλά και στην υποβάθμιση των Καλλιτεχνικών Μαθημάτων στα ωρολόγια προγράμματα, θέμα για το οποίο σημειώθηκε ότι θα παρθούν παραπέρα πρωτοβουλίες.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ