Σάββατο 4 Ιούνη 2022 - Κυριακή 5 Ιούνη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
5 ΙΟΥΝΗ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΜΕΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
ΘΗΒΑ
Πρωτοπόρες παρεμβάσεις του ΚΚΕ για μέτρα αντισεισμικής θωράκισης

Σε σχετική εκδήλωση αναδείχτηκαν οι επιστημονικές δυνατότητες που υπάρχουν, όπως και οι ευθύνες του αστικού κράτους που βλέπει την πρόληψη και προστασία ως «κόστος»

Από τη συνάντηση του Δ. Κουτσούμπα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, με φορείς της περιοχής τον περασμένο Απρίλη
Από τη συνάντηση του Δ. Κουτσούμπα, ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, με φορείς της περιοχής τον περασμένο Απρίλη
Με μια ανοιχτή εκδήλωση στην πλατεία της Θήβας η ΤΟ Θήβας - Οινοφύτων του ΚΚΕ στις 27 Μάη έδωσε συνέχεια στις πρωτοβουλίες και τις παρεμβάσεις του Κόμματος για την ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων πρόληψης και αντισεισμικής θωράκισης, ενημερώνοντας πλατιά τον λαό της περιοχής και καλώντας τον να κάνει δική του υπόθεση τη διεκδίκησή τους.

Η συνεχιζόμενη σεισμική δραστηριότητα στην ευρύτερη περιοχή της Θήβας, που ξεκίνησε τον Δεκέμβρη του 2020 και έχει δώσει μερικές χιλιάδες σεισμικές δονήσεις οι οποίες έχουν καταγραφεί και αναλυθεί, με τη μεγαλύτερη με μέγεθος 4,4 Ρίχτερ, έχει προκαλέσει δικαιολογημένα την ανησυχία των κατοίκων, η οποία γίνεται όλο και μεγαλύτερη, εξαιτίας της έλλειψης ουσιαστικής κρατικής μέριμνας.

Πρόκειται για τη μοναδική εκδήλωση αναλυτικής δημόσιας ενημέρωσης από επιστήμονες για το φαινόμενο της συνεχιζόμενης σεισμικής δραστηριότητας που έχει γίνει μέχρι σήμερα στην πόλη της Θήβας, γεγονός που σχολιάστηκε θετικά από ευρύτερο κόσμο, ενώ από τις παρεμβάσεις προέκυψαν οι σημερινές δυνατότητες αντισεισμικής θωράκισης που παρέχει η πρόοδος της επιστήμης και τεχνολογίας. Ταυτόχρονα ωστόσο αναδείχθηκαν και οι πραγματικές αιτίες για τις οποίες οι εργαζόμενοι και ο λαός βρίσκονται απροστάτευτοι απέναντι στον σεισμό, όπως βρίσκονται και απέναντι σε άλλα φυσικά φαινόμενα, π.χ. οι πλημμύρες και οι φωτιές.

Από την εκδήλωση στις 27 Μάη στη Θήβα
Από την εκδήλωση στις 27 Μάη στη Θήβα
Ομιλητές στην εκδήλωση ήταν οι Ελευθερία Παπαδημητρίου και Βασίλης Καρακώστας, Καθηγητές Σεισμολογίας του ΑΠΘ, ο Αντώνης Τουλουμάκος, μέλος της Επιτροπής Περιοχής Ανατολικής Στερεάς - Εύβοιας του ΚΚΕ και δημοτικός σύμβουλος Θήβας, και ο Δημήτρης Κουτζής, Πολιτικός Μηχανικός, μέλος του Τμήματος Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ και της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ.

Με τις παρεμβάσεις κέντρισαν το ενδιαφέρον κατοίκων, εργαζομένων και εκπροσώπων φορέων της πόλης. Ανοίγοντας την εκδήλωση, ο Αντώνης Τουλουμάκος τόνισε αρχικά ότι σκοπός της εκδήλωσης ήταν να γίνει μια δημόσια επιστημονική ενημέρωση, να αναδειχθούν οι δυνατότητες πρόληψης και προστασίας που παρέχουν σήμερα η επιστήμη και η τεχνολογική πρόοδος και παράλληλα να αναδειχθεί η ανάγκη λήψης όλων των απαραίτητων μέτρων με ευθύνη του κράτους.

Παράλληλα, αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχουν πάρει μέχρι σήμερα το ΚΚΕ και οι δημοτικοί σύμβουλοι της «Λαϊκής Συσπείρωσης», προκειμένου να ενημερώσουν τον λαό της περιοχής, αλλά και να πιέσουν για την άμεση λήψη μέτρων πρόληψης και αντισεισμικής θωράκισης.

«Ως ΚΚΕ έχουμε τη θέση ότι το κράτος φέρει ακέραιη την ευθύνη να τηρούνται όλοι οι απαραίτητοι κτιριοδομικοί και αντισεισμικοί κανονισμοί. Η Ελλάδα είναι ούτως ή άλλως μία σεισμογόνος χώρα.

Πλήθος κόσμου παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον την εκδήλωση του ΚΚΕ
Πλήθος κόσμου παρακολούθησε με μεγάλο ενδιαφέρον την εκδήλωση του ΚΚΕ
Στην περίπτωση της Θήβας, όμως, οι χιλιάδες σεισμοί που έχουν γίνει μέχρι τώρα, επιβάλλουν περισσότερο από ποτέ το να γίνουν άμεσα όλες οι απαιτούμενες μελέτες στατικότητας, να ληφθούν άμεσα όλα τα απαιτούμενα μέτρα προληπτικής αντισεισμικής θωράκισης. Το προηγούμενο διάστημα αναδείξαμε αυτήν την ανάγκη, τόσο με την υποβολή δύο Ερωτήσεων στη Βουλή όσο και με την πρόσφατη επίσκεψη του ΓΓ της ΚΕ στην πόλη τον περασμένο μήνα. Ωστόσο για άλλη μία φορά διαπιστώσαμε ότι τα ζητήματα της πολιτικής προστασίας δεν ανήκουν στην προτεραιότητα των κυβερνήσεων. Οι Ερωτήσεις παραμένουν μέχρι και σήμερα χωρίς απάντηση από τον αρμόδιο υπουργό. Ενώ σε ό,τι έχει να κάνει με τα μέτρα που έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα, κατά βάση από τον δήμο Θηβαίων, αυτά είναι ανεπαρκή».

Τόνισε ότι οι παρεμβάσεις επικεντρώνονται στην ανάγκη να γίνουν με κρατική ευθύνη μελέτες στατικότητας στα δημόσια κτίρια, με προτεραιότητα σε συγκεκριμένα σχολεία, και στον οικισμό των εργατικών κατοικιών ΘΗΒΑ ΙΙΙ, όπως και έλεγχοι στους χώρους εργασίας και στα παλιά κτίρια της πόλης.

Εκανε ιδιαίτερη αναφορά στα 300 περίπου σπίτια του οικισμού ΘΗΒΑ ΙΙΙ, τονίζοντας ότι οι κατοικίες, κατασκευασμένες από το 1999, εμφάνισαν εξαρχής κακοτεχνίες, ορατές ακόμη και με γυμνό μάτι. Σημείωσε μάλιστα ότι τα συγκεκριμένα σπίτια δεν έχουν ακόμη παραδοθεί οριστικά στους ενοίκους τους, με διαχρονική ευθύνη των κυβερνήσεων και των διοικήσεων του ΟΕΚ και του ΟΑΕΔ, και τόνισε ότι το κράτος έχει την ευθύνη για να διενεργηθούν οι απαραίτητοι έλεγχοι και μελέτες στατικότητας στα σπίτια του οικισμού ΘΗΒΑ ΙΙΙ.

Σχετικά με τα μέτρα πρόληψης που έχουν ληφθεί μετά τη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή, ο Αντώνης Τουλουμάκος ανέφερε: «Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε, έχουν γίνει πρωτοβάθμιοι μακροσκοπικοί έλεγχοι στα σχολεία και ορισμένα δημόσια κτίρια της πόλης. Ωστόσο πρωτοβάθμιος έλεγχος σημαίνει να εντοπίσει κανείς εμφανείς με το μάτι ρωγμές ή κλίσεις στα κτίρια. Ενώ μόνο σε δύο σχολεία, στο ΕΠΑΛ και το 1ο Δημοτικό είναι σε εξέλιξη δευτεροβάθμιος έλεγχος. Ούτε όμως και αυτό σημαίνει ολοκληρωμένη μελέτη στατικότητας, τέτοια που να εντοπίσει με κάθε ασφάλεια τυχόν προβλήματα. Οσες φορές έχουμε επισημάνει την ανάγκη να γίνουν τέτοιες μελέτες, η απάντηση είναι ότι κοστίζουν, ενώ ο δήμος δεν διαθέτει τα κονδύλια και το απαιτούμενο προσωπικό».

Στη μέγγενη του κόστους - οφέλους

Συνεχίζοντας, ο Αντώνης Τουλουμάκος επεσήμανε ότι η λήψη μέτρων πρόληψης και αντισεισμικής θωράκισης, όπως και απέναντι σε άλλα φυσικά φαινόμενα, «σκοντάφτει» στην πολιτική που βάζει την κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων πάνω από τις ανάγκες του λαού.

«Με βάση τη δυστυχώς πλούσια εμπειρία και της ευρύτερης περιοχής μας, όταν έχουμε να κάνουμε με θέματα πολιτικής προστασίας από μια σειρά φυσικά φαινόμενα, όπως πυρκαγιές, πλημμύρες αλλά και σεισμοί, ακούγεται ολοένα και πιο συχνά από τα κρατικά στόματα η λογική του κόστους - οφέλους.

Τι σημαίνει αυτό; Οτι συμφέρει περισσότερο οικονομικά να δοθούν κάποιες αποζημιώσεις της πλάκας κατόπιν εορτής, παρά να καλυφθούν τα έξοδα των απαιτούμενων μέτρων πρόληψης.

Τα είδαμε πρόσφατα και στις πλημμύρες στο Ληλάντιο και στα Ψαχνά, τα είδαμε και στις πυρκαγιές της Βόρειας Εύβοιας, όπως επίσης και σε πρόσφατους σεισμούς στη Λάρισα και την Κρήτη. Και δεν μιλάμε γενικά και αόριστα για έλλειψη κρατικών πόρων. Μια χαρά βλέπουμε να επιδοτούνται άλλοι τομείς, όπως η περιβόητη "πράσινη ανάπτυξη", πλευρές της οποίας αφορούν και τον κατασκευαστικό κλάδο. Εκεί όμως στην ουσία καλοταΐζονται οι επιχειρηματικοί όμιλοι που βρίσκονται από πίσω.

Αντίθετα, όταν πρόκειται για ζητήματα που αφορούν βασικές λαϊκές ανάγκες, όπως η ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων ή τα μέτρα αντισεισμικής θωράκισης, τα κρατικά ταμεία εμφανίζονται άδεια. Να είμαστε καθαροί, λοιπόν, και απευθυνόμαστε στις αρμόδιες τοπικές και κεντρικές αρχές. Οταν παίζονται ανθρώπινες ζωές, είναι απαράδεκτο το 2022 να μιλάμε για κόστη και οφέλη. Αυτά δεν μπαίνουν στο ζύγι, δεν αποτιμώνται», τόνισε χαρακτηριστικά.

Πρόληψη, γνώση και προστασία

Στη συνέχεια η Ελευθερία Παπαδημητρίου, Καθηγήτρια Σεισμολογίας του ΑΠΘ, παρουσίασε με βάση διεθνή επιστημονικά συμπεράσματα τις βέλτιστες πρακτικές που πρέπει να εφαρμόζονται όσον αφορά τα μέτρα αντισεισμικής προστασίας τόσο πριν όσο και κατά την εκδήλωση ενός ισχυρού σεισμού. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ανάγκη των προληπτικών μέτρων θωράκισης των κτιρίων και της ενημέρωσης των κατοίκων.

Σημείωσε μάλιστα ότι οι απώλειες σε ζωές δεν είναι ουσιαστικά άμεσο αποτέλεσμα μιας σεισμικής δόνησης, αλλά οφείλονται κυρίως στην τρωτότητα των κτιρίων. «Κατά τη γένεση σεισμών τα περισσότερα θύματα προέρχονται από καταστροφές στα ίδια τους τα σπίτια και από σημαντικά κτίσματα όπως τα σχολεία», σημείωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας το πόσο σημαντική αλλά και τεχνικά εύκολη είναι σήμερα με βάση τις τεχνολογικές δυνατότητες η εξασφάλιση της προστασίας της κατοικίας. Επισήμανε ωστόσο ότι δυστυχώς δεν υλοποιούνται στον βαθμό που θα έπρεπε τα απαραίτητα επιστημονικά, τεχνικά και οργανωτικά μέτρα πρόληψης και προστασίας.

Από την πλευρά του ο Βασίλης Καρακώστας, Καθηγητής Σεισμολογίας του ΑΠΘ, παρουσίασε και με οπτικοακουστικά μέσα την πορεία του φαινομένου χωρικά και χρονικά. Στάθηκε στο φαινόμενο των συνεχών σεισμικών δονήσεων που βρίσκεται σε εξέλιξη τον τελευταίο ενάμιση χρόνο περίπου, καθώς και σε μεγάλους σεισμούς που έχουν καταγραφεί στην περιοχή τα τελευταία 150 χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, επισήμανε ότι το εύρος των μέχρι σήμερα σεισμών «δείχνει» ότι κατά πάσα πιθανότητα δεν αναμένεται ένας ισχυρός σεισμός. Ωστόσο, με δεδομένο και το σεισμικό παρελθόν της περιοχής της Θήβας, υπογράμμισε ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο δεν μπορεί να αποκλειστεί.

Κοινό συμπέρασμα και των δύο σεισμολόγων ήταν το ότι το φαινόμενο δεν είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό, πλην όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αγνοηθεί. Αυτός είναι ένας παραπάνω λόγος για να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα αντισεισμικής θωράκισης των κτιρίων της περιοχής, με προτεραιότητα σε όσα συγκεντρώνονται καθημερινά πολλοί άνθρωποι.

Εμπορευματοποίηση και ατομική ευθύνη

Ακολούθησε η ομιλία του Δημήτρη Κουτζή, Πολιτικού Μηχανικού, μέλους του Τμήματος Περιβάλλοντος της ΚΕ του ΚΚΕ και της Διοικούσας Επιτροπής του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, ο οποίος ανέδειξε τη συνειδητή απαξίωση, υποστελέχωση και υποβάθμιση του μηχανισμού της Πολιτικής Προστασίας από το αστικό κράτος, πολιτική που εφαρμόζουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις στη λογική του «κόστους - οφέλους», ενώ παράλληλα αναφέρθηκε στις θέσεις του ΚΚΕ για την πρόσληψη και την αντισεισμική προστασία.

Ανέδειξε ότι η σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή φέρνει αντικειμενικά στο προσκήνιο το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης και προστασίας, με συγκεκριμένες προτεραιότητες. Ωστόσο, οι αστικές κυβερνήσεις διαχρονικά αρνούνται στην πράξη να εφαρμόσουν ένα πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου και ενίσχυσης των κατασκευών αυτών όπου απαιτείται. Ετσι, αν και η Ελλάδα είναι πρώτη σεισμογόνος χώρα της Ευρώπης και έκτη στον κόσμο, ο κρατικός μηχανισμός εμφανίζει τραγικές ανεπάρκειες σε όλα τα επίπεδα (κεντρική διοίκηση, Περιφέρειες, δήμοι) στην αντιμετώπιση φυσικών φαινομένων όπως οι σεισμοί.

Τόσο οι κεντρικά αρμόδιες υπηρεσίες και φορείς (ΔΑΕΦΚ, Πολιτική Προστασία, ΕΜΑΚ, Γεωδυναμικό Ινστιτούτο, ΚΤΥΠ - Κτιριακές Υποδομές κ.λπ.), όσο και οι σχετικές υπηρεσίες των δήμων και Περιφερειών έχουν τεράστιες ελλείψεις σε υλικοτεχνική υποδομή και σε στελέχωση με το κατάλληλο εξειδικευμένο προσωπικό.

Ταυτόχρονα, οι εξαγγελίες μέτρων που αναγκάζονται να κάνουν διαχρονικά όλες οι αστικές κυβερνήσεις μετά από ένα σοβαρό σεισμικό γεγονός, είναι αποσπασματικές, πρώτης ανάγκης και έχει διαπιστωθεί ότι η υλοποίησή τους, όταν γίνεται, πραγματοποιείται με μεγάλη χρονική καθυστέρηση. Τα στοιχειώδη μέτρα που αναγκάζονται να λάβουν, δεν συνιστούν σε καμιά περίπτωση ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπισης και διαχείρισης των φυσικών καταστροφών προς όφελος των λαϊκών αναγκών.

Οπως σημείωσε χαρακτηριστικά, από το 1999 που εξαγγέλθηκαν μέχρι και σήμερα, πρωτοβάθμιοι ταχείς οπτικοί έλεγχοι στα πάνω από 85.000 δημόσια και κοινωφελούς χρήσης κτίρια της χώρας έχουν υλοποιηθεί μόνο σε ένα μικρό ποσοστό. Και βέβαια, δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη και ενέργεια για ουσιαστικούς ελέγχους με μη καταστροφικές μεθόδους της ποιότητας των υλικών των κτιρίων και την προσεγγιστική αποτίμηση της σεισμικής τους ικανότητας με βάση αναλυτικότερους υπολογισμούς, ώστε για όσα κτίρια προκύψει σεισμική ανεπάρκεια, να γίνουν αναλυτική αποτίμηση της σεισμικής τους ικανότητας και σύνταξη μελέτης αποκατάστασης - ενίσχυσης.

Ωστόσο, ο Δ. Κουτζής τόνισε ότι αυτή η κατάσταση δεν είναι ούτε αντικειμενική, αφού υπάρχουν και η γνώση και ο τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι φυσικές καταστροφές, ούτε απότοκο ελλιπούς οργάνωσης και αναποτελεσματικότητας του κρατικού μηχανισμού. Αντίθετα, αντανακλά την αποτελεσματικότητα του κράτους στην πραγματική αποστολή του ως μηχανισμού ενίσχυσης της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Ετσι, η αντισεισμική επάρκεια των υποδομών και των κατασκευών (δημόσιων και ιδιωτικών) δεν αντιμετωπίζεται ως κρατική ευθύνη, με την έννοια της ύπαρξης της απαραίτητης κρατικής δομής και των αντίστοιχων μηχανισμών που θα έχουν τον έλεγχο του συνόλου της διαδικασίας. Ενώ παράλληλα επιχειρείται να τονιστεί η ατομική ευθύνη του ιδιοκτήτη της κάθε κατοικίας γι' αυτή (άρα και για τη στατικότητά της) ως αυτονόητη και με αυτόν τον τρόπο να δοθεί άφεση αμαρτιών στο κράτος και απαλλαγή από τις δικές του ευθύνες.

Στη βάση αυτή, επισήμανε με στοιχεία ότι το τι χρηματοδοτείται δεν είναι τυχαίο, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα το πακέτο των 72 δισ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ για την Ελλάδα, στο οποίο δεν υπάρχει πρόβλεψη για κάποιο πρόγραμμα αντισεισμικής προστασίας ή κάποια έκτακτη δαπάνη για τους σεισμοπαθείς.

Με κριτήριο τις ανάγκες του λαού

Αναφερόμενος στις θέσεις του ΚΚΕ για την πρόληψη και αντισεισμική θωράκιση, ο Δημήτρης Κουτζής επισήμανε αρχικά ότι σήμερα υπάρχουν τεράστιες τεχνικές και επιστημονικές δυνατότητες για αποτελεσματική αντισεισμική θωράκιση που μπορούν να εφαρμοστούν πλήρως, τονίζοντας ωστόσο ότι αυτό μπορεί να συμβεί μόνο «σε μία διαφορετικά οργανωμένη, κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία, όπου κριτήριο της ανάπτυξης θα είναι οι λαϊκές ανάγκες και όχι το επιχειρηματικό κέρδος».

Συγκεκριμένα ανέφερε: «Η αντισεισμική προστασία και θωράκιση απαιτεί έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που να προωθεί ισόρροπα, αφενός δομικού χαρακτήρα, μακροπρόθεσμα μέτρα για την πρόληψη των σεισμικών επιπτώσεων και προστασία των κατασκευών απ' αυτά και αφετέρου μέτρα άμεσης απόδοσης για την καλύτερη αντιμετώπιση της κατάστασης μετά από έναν καταστροφικό σεισμό. Τον σχεδιασμό αυτόν μπορεί να υλοποιήσει μόνο η κοινωνική κρατική ιδιοκτησία του συνόλου των συγκεντρωμένων μέσων παραγωγής, που θα κατανέμει σχεδιασμένα την κρατική χρηματοδότηση και το εργατικό δυναμικό, θα προγραμματίζει την υλοποίηση των έργων σύμφωνα με τις επείγουσες ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων (π.χ. αντισεισμική θωράκιση, αντιπλημμυρική και αντιπυρική προστασία), θα καλύπτει το σύνολο των φάσεων των δημόσιων έργων στο πλαίσιο του κεντρικού σχεδιασμού της λαϊκής οικονομίας και θα εξασφαλίζει τις συνδυασμένες λαϊκές ανάγκες για κατοικία. Η κοινωνική κρατική ιδιοκτησία μπορεί να περιορίσει δραστικά ζημιές και θύματα και τις τεράστιες δαπάνες που έχουμε ως χώρα για την αποκατάσταση - και αυτή μίζερη, αποσπασματική και ελάχιστη - των καταστροφών από σεισμούς. Τα σημερινά επίπεδα της τεχνολογίας και της τεχνικής επιτρέπουν ένα ανώτερο επίπεδο κάλυψης των προβλημάτων του λαού».

Κλείνοντας την παρέμβασή του, ο Δημήτρης Κουτζής τόνισε ότι για τους εργαζόμενους αποτελεί μονόδρομο η οργάνωση της πάλης για τον ριζικά διαφορετικό δρόμο ανάπτυξης της εργατικής εξουσίας και υπογράμμισε ότι «μόνο αυτή η ριζικά διαφορετική πολιτική μπορεί να οδηγήσει στη συνδυασμένη ικανοποίηση του συνόλου των λαϊκών αναγκών και να ικανοποιήσει το σύνολο των αιτημάτων των εργαζομένων».

Στη βάση αυτή, τόνισε την ανάγκη οι εργαζόμενοι και οι κάτοικοι της περιοχής να διεκδικήσουν συγκεκριμένα άμεσα μέτρα για να υπάρξουν υποδομή πρόβλεψης και πρόληψης και πραγματικός εφαρμόσιμος σχεδιασμός έκτακτης ανάγκης.


Γιώργος ΔΕΛΙΧΑΣ


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ