Τετάρτη 27 Απρίλη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
Ενδεικτικές εικόνες απαξίωσης σχολείων και δομών Ειδικής Αγωγής

Χαρακτηριστικά παραδείγματα από τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη και αντίστοιχες παρεμβάσεις του ΚΚΕ για τη διεκδίκηση λύσεων

Ο χώρος της λογοθεραπείας στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού
Ο χώρος της λογοθεραπείας στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού
Με Ερωτήσεις στη Βουλή, περιοδείες και αλλεπάλληλες παρεμβάσεις το ΚΚΕ αναδεικνύει τα τεράστια προβλήματα που υπάρχουν στον χώρο της Ειδικής Αγωγής, διεκδικώντας λύσεις και αξιοπρεπείς συνθήκες εκπαίδευσης για τους μαθητές και το προσωπικό σε όλες τις υπάρχουσες δομές της Ειδικής Αγωγής.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των ελλείψεων και των προβλημάτων είναι η Θεσσαλονίκη, όπου όλα τα Ειδικά Σχολεία έχουν προβλήματα υποστελέχωσης σε σχέση με το ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Το προσωπικό μοιράζεται σε δύο σχολεία συνήθως, σε κάποιες περιπτώσεις και σε τρία, που στην πράξη συνεπάγεται να μην υπάρχει κάθε μέρα σε κάθε σχολείο νοσηλευτής, εργοθεραπευτής, ψυχολόγος κ.λπ., ενώ μεγάλο μέρος του προσωπικού αλλάζει κάθε χρόνο, δυσχεραίνοντας τη σταθερή σχέση που πρέπει να χτίζεται ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς, γενικότερα στο προσωπικό και τους μαθητές με αναπηρίες.

Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν και σοβαρά κτιριακά προβλήματα. Ενδεικτικά:

  • Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Κορδελιού στεγάζεται σε ένα κτίριο ντροπής! Ο αύλειος χώρος του είναι ένα μπαλκονάκι 3x3, με σκέπαστρο τρεις διαφημιστικές ομπρέλες για τη βροχή! Για αίθουσα διδασκαλίας χρησιμοποιείται ο χώρος κάτω από τη σκάλα! Το πατάρι χρησιμοποιείται για γραφείο εκπαιδευτικών και εργαστήριο!
  • Το ΕΕΕΕΚ Θέρμης στεγάζεται σε μαγαζιά και ο αύλειος χώρος είναι μέρος του πεζοδρομίου! Στο υπόγειο έχει υποτίθεται φυσιοθεραπευτήριο, το οποίο δεν λειτουργεί, καθώς δεν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης των μαθητών εκεί!

Από περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου
Από περιοδεία κλιμακίου του ΚΚΕ στα Ειδικά Σχολεία του Ρεθύμνου
Να σημειωθεί ότι για τα δύο αυτά σχολεία το ΚΚΕ ανέδειξε το κτιριακό τους πρόβλημα με Ερώτηση στη Βουλή προς τους υπουργούς Εσωτερικών και Παιδείας.

  • Παραπέρα, το 1ο ΕΕΕΚ Πυλαίας - Πανοράματος δεν έχει καν δικό του κτίριο, αλλά φιλοξενείται στο Ιδρυμα Κωφών, ενώ τα παιδιά αυλίζονται σε μια αίθουσα με τζαμαρία και μπαλκόνια. Επίσης είναι πολύ επικίνδυνο το σημείο για την αναχώρηση των μαθητών, που είναι πάνω στον δρόμο, όπου αναπτύσσονται μεγάλες ταχύτητες και γίνονται πολλά τρακαρίσματα.
  • Το 1ο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο (ΕΝΕΕΓΥΛ) Θεσσαλονίκης δεν έχει ασανσέρ, διότι δεν προβλέπεται από τη Σύμβαση (!), με αποτέλεσμα καθηγητές ΑμεΑ και μαθητές να μην έχουν πρόσβαση στο κτίριο, παρά μόνο στο ισόγειο.
  • Το 2ο ΕΕΕΚ Πυλαίας στεγάζεται σε πρώην βιοτεχνία, μαζί με το Ειδικό Σχολείο Αυτισμού, με υπέρογκο ενοίκιο και χωρίς καν αύλειο χώρο.
  • Στο Ειδικό Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Κωφών, πέραν του ότι φιλοξενείται στο Ιδρυμα Κωφών και δεν έχει δικό του κτίριο, οι μαθητές έχουν τέσσερα χρόνια να κάνουν Αγγλικά γιατί δεν τους στέλνουν καθηγητή αγγλικής που να γνωρίζει νοηματική.
Αντίστοιχες παρεμβάσεις στους νομούς της Κρήτης

Πολλαπλές είναι οι παρεμβάσεις του ΚΚΕ και για την κατάσταση στην Ειδική Αγωγή στην Κρήτη.

Συγκεκριμένα, πριν έναν μήνα κατέθεσε Ερώτηση στη Βουλή με θέμα τα κατεπείγοντα προβλήματα των Ειδικών Σχολείων του Ρεθύμνου, όπου αναδείχθηκαν οι άθλιες συνθήκες στέγασης: Το ΕΕΕΕΚ στα Μισσίρια Ρεθύμνου φιλοξενείται σε αίθουσες του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου, όπου συστεγάζεται και το 1ο Ειδικό Νηπιαγωγείο. Εκεί, περίπου 80 μαθητές και πάνω από 50 εκπαιδευτικοί στοιβάζονται σε χώρους παντελώς ακατάλληλους και ανθυγιεινούς. Λείπουν χώροι διδασκαλίας για κάθε μέλος του ΕΕΠ, με συνέπεια π.χ. ο εργοθεραπευτής και ο φυσιοθεραπευτής να εργάζονται στο γυμναστήριο την ίδια ώρα που άλλοι μαθητές κάνουν γυμναστική. Λείπουν χώροι εργαστηρίων, ανάπαυσης (απαιτούνται τουλάχιστον 2 με βάση το μαθητικό δυναμικό) και νοσηλείας. Λειτουργούν μόνο 3 τουαλέτες για 70 άτομα κι αυτές χωρίς φυσικό ή τεχνητό αερισμό, ενώ η τραπεζαρία, που αποτελεί την πιο σημαντική εκπαίδευση των παιδιών στους κανόνες κοινωνικοποίησης, με την εκμάθηση της σίτισης, της αυτονομίας και της αυτοσυντήρησης, στεγάζεται σε χώρο χωρίς αερισμό και φυσικό φωτισμό, ο οποίος προοριζόταν για αποθήκη. Ακόμα, η είσοδος - έξοδος των μαθητών με αμαξίδια είναι μια επίπονη και δυσχερής διαδικασία, αφού δεν υπάρχει ούτε ράμπα...

Την προηγούμενη χρονιά είχε γίνει και συνάντηση αντιπροσωπείας του ΚΚΕ με τα ΔΣ των Συλλόγων Γονέων του ΕΝΕΕΓΥΛ και του ΕΕΕΕΚ Ηρακλείου, που με τη σειρά τους είχαν θέσει το ζήτημα με τις άθλιες συνθήκες στέγασης, αναδεικνύοντας την ανάγκη για ανέγερση νέου σχολικού συγκροτήματος για τα δύο σχολεία. Εδώ και χρόνια συστεγάζονται σε λυόμενες αίθουσες, που πλημμυρίζουν τον χειμώνα, με τμήματα στις οροφές, μέσα στα χώματα και τις λάσπες, ενώ ανεπαρκής είναι και ο προαύλειος χώρος τους.

Αντίστοιχα, πριν μερικούς μήνες κλιμάκιο της ΤΕ Χανίων του ΚΚΕ συναντήθηκε με την προϊσταμένη και τους εργαζόμενους στο ΚΕΔΑΣΥ Χανίων, στρέφοντας το βλέμμα στα ζητήματα των διαγνώσεων και της συμβουλευτικής υποστήριξης. Από τη συνάντηση αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα στέγασης, σε ένα παλιό ακατάλληλο κτίριο και χωρίς προσβασιμότητα σε άτομα με αναπηρίες! Οι εργαζόμενοι δουλεύουν εκ περιτροπής, γιατί δεν χωράνε, και εκτός από τις αίθουσες αξιοποιούν τον διάδρομο του κτιρίου και την εξωτερική αυλή.

Τα 2/3 των εργαζομένων είναι συμβασιούχοι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σταθερή παρακολούθηση και επιστημονική στήριξη των μαθητών, αλλά και τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων.

Επιπλέον, αναδείχθηκε η σημαντική πίεση που δέχονταν η προϊσταμένη και οι εργαζόμενοι να γνωμοδοτήσουν για την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης, μετά τον «κόφτη» που τέθηκε από την κυβέρνηση για 2 Παράλληλες ανά σχολική μονάδα. Ετσι, οι περισσότερες Παράλληλες μοιράστηκαν σε 2 μαθητές ή ακόμα και σε 4, ενώ μέχρι και σήμερα τα κενά στις Παράλληλες μόνο στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας φτάνουν τα 60.

Τα προβλήματα της υποστελέχωσης και των ακατάλληλων υποδομών, τέλος, έχουν σημαντικές επιπτώσεις και στον ρυθμό της αξιολόγησης, με τη λίστα αναμονής των μαθητών τον Οκτώβρη να φτάνει τους 800.

Ολα τα παραπάνω δεν είναι μεμονωμένες, ακραίες περιπτώσεις, αντίθετα αποτελούν τον καθρέφτη της πλήρους απαξίωσης, υποβάθμισης των δημόσιων δομών διάγνωσης, εκπαίδευσης και παρέμβασης στον ευρύτερο τομέα της Ειδικής Αγωγής, κόντρα στην ανάγκη για σύγχρονα, ασφαλή Ειδικά Σχολεία και δομές Ειδικής Αγωγής, για όλο το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό και για κατάλληλη επιστημονική παρέμβαση για την ένταξη κάθε παιδιού με αναπηρία στην Εκπαίδευση και στην κοινωνία.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ