Πέμπτη 3 Φλεβάρη 2022
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΔΑΣ ΣΤΟΝ ΟΑΣΘ
Με μεγαλύτερη δυναμική στην οργάνωση της πάλης των εργαζομένων

Συζήτηση με συνδικαλιστές της ΔΑΣ με αφορμή το πρόσφατο θετικό εκλογικό αποτέλεσμα στις αρχαιρεσίες του Συνδικάτου ΟΑΣΘ

Για την κατάσταση στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), την παρέμβαση των ταξικών δυνάμεων και τον σχεδιασμό για το επόμενο διάστημα μιλούν στον «Ριζοσπάστη» ο Νικήτας Τσαρίδης και ο Στέλιος Τζαμπάζης, συνδικαλιστές της «Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» (ΔΑΣ) και μέλη του ΔΣ του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, με αφορμή την ανάδειξη του ψηφοδελτίου της ΔΑΣ σε δεύτερη δύναμη, με τριπλασιασμό των ψήφων της στις πρόσφατες αρχαιρεσίες.

Θυμίζουμε ότι σε αυτές τις αρχαιρεσίες, σε ένα από τα μεγαλύτερα και πιο μαζικά συνδικάτα της Θεσσαλονίκης, με συμμετοχή 1.161 εργαζομένων, η ΔΑΣ πήρε 220 ψήφους και 3 έδρες (από 73 ψήφους και μηδέν έδρες στις προηγούμενες εκλογές). Ταυτόχρονα, το ψηφοδέλτιο της ΠΑΣΚΕ έχασε περίπου το 70% της δύναμής του (382 ψήφους από 1.098), ενώ απαξιώθηκαν και διάφορες παρατάξεις - αναχώματα που τα προηγούμενα χρόνια κατάφερναν να εγκλωβίζουν εκατοντάδες εργαζόμενους.

* * *

-- Ξεκινώντας, θα μας θυμίσετε τι είναι ο ΟΑΣΘ και πώς διαμορφώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια οι συνδικαλιστικές πλειοψηφίες;

Νικήτας Τσαρίδης: Η λειτουργία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης πέρασε από διάφορα κύματα και «ιδιοκτησιακά καθεστώτα», λειτουργώντας πάντα με κριτήριο το κέρδος, άλλοτε των ιδιωτών και μεγαλομετόχων, άλλοτε του κράτους, που επιδοτούσε άλλωστε τον Οργανισμό κι όταν αυτός ήταν «μετοχικός».


Η επίθεση στα δικαιώματα των εργαζόμενων δεν έπαψε ποτέ, ακόμα κι όταν η εταιρία τους βάφτιζε «μετόχους», μέχρι το 2017. Ηταν τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε να πάει ένα βήμα πιο πέρα τη δουλειά, αλλάζοντας το «μετοχικό» καθεστώς, για να εφαρμοστεί ο Κανονισμός της ΕΕ για την «απελευθέρωση των μεταφορών». Κι αυτό το ονόμασε «κρατικοποίηση» του ΟΑΣΘ, για να αποσπάσει τη συναίνεση εργαζόμενων και επιβατών.

Και εδώ δώσαμε τη μάχη ξεκαθαρίζοντας - πριν ακόμα την ψήφιση του νόμου 4482/2017 - και προειδοποιώντας έγκαιρα τους εργαζόμενους ότι η υποτιθέμενη «κρατικοποίηση» θα ήταν «μαϊμού» και θα οδηγούσε σε μείωση των μισθών και των εργασιακών δικαιωμάτων και τελικά σε επανιδιωτικοποίηση, όπως και έγινε.

Ηταν μεγάλη υπόθεση που οι ταξικές δυνάμεις σταθήκαμε όρθιες όλα τα προηγούμενα χρόνια, έχοντας σταθερή και αταλάντευτη θέση ότι οι συγκοινωνίες πρέπει να υπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση και προσωπικό, με σύγχρονα και ασφαλή μέσα, χωρίς ιδιωτική επιχειρηματική δράση.

Οι υπόλοιπες συνδικαλιστικές δυνάμεις έβαλαν διαχρονικά πλάτη στα σχέδια κυβερνήσεων - ΕΕ για τον ΟΑΣΘ, στηρίζοντας άλλοτε έναν «υγιή» ιδιωτικό φορέα κι άλλοτε έναν «Δημόσιο Φορέα», που θα λειτουργεί όμως με τα ίδια κριτήρια του κέρδους, σε βάρος των δικαιωμάτων και των αναγκών εργαζόμενων και επιβατών.

Στέλιος Τζαμπάζης: Οι διοικήσεις, οι κυβερνήσεις και οι συνδικαλιστές τους έστηναν όλα αυτά τα χρόνια ένα πολύμορφο σκηνικό εγκλωβισμού και πιέσεων προς τους εργαζόμενους, μέσα από τον έλεγχο των προσλήψεων, «χτίζοντας» και συντηρώντας και με αυτόν τον τρόπο τις συνδικαλιστικές πλειοψηφίες.

Με τις πλάτες τους, η ΠΑΣΚΕ είχε μετατρέψει το Συνδικάτο σε εργοδοτικό μαγαζί, με την πλειοψηφία που είχε στη διοίκηση. Στις εκλογές του Συνδικάτου το 2018 διατήρησε την αυτοδυναμία της.

-- Πώς προέκυψε ο τριπλασιασμός των ψήφων των ταξικών δυνάμεων στις τελευταίες αρχαιρεσίες του Συνδικάτου; Και τι σηματοδοτεί;

Σ.Τ.: Μέσα στο δύσκολο περιβάλλον που περιγράψαμε, οι ταξικές δυνάμεις καταφέραμε όλα τα προηγούμενα χρόνια να ανταποκριθούμε, ανεβάζοντας το κύρος μας. Η φωνή μας ακουγόταν πάντα δυνατά στους χώρους δουλειάς και τώρα αυτό αποτυπώθηκε και στο εκλογικό αποτέλεσμα.

Η περίοδος της πανδημίας ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τους εργαζόμενους στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, όπως και στον ΟΑΣΘ. Αξιοποιήθηκε από την κυβέρνηση και τη διοίκηση του οργανισμού για κλιμάκωση της επίθεσης στα εργασιακά μας δικαιώματα, με νέες περικοπές μισθών, στάση πληρωμών στα οικογενειακά επιδόματα, περικοπές στο γάλα για την ανθυγιεινή εργασία, μείωση ρεπό και αύξηση των ημερών εργασίας, καταστρατηγώντας το πενθήμερο. Αξιοποίησαν τους αναγκαίους εμβολιασμούς για τρομοκρατία και ποινές στους εργαζόμενους.

Ολα αυτά δημιούργησαν μια ζοφερή κατάσταση, που σε συνδυασμό με την απαξίωση της Συγκοινωνίας διαμόρφωσαν ένα τοξικό περιβάλλον εργασίας ιδιαίτερα για τους οδηγούς. Η διοίκηση του Συνδικάτου απέναντι σε αυτή την κατάσταση σίγησε και σύρθηκε πίσω από τη διοίκηση και την κυβέρνηση.

Στον αντίποδα, η ΔΑΣ ΟΑΣΘ ήταν η φωνή των εργαζομένων. Με συνεχείς παρεμβάσεις στους χώρους δουλειάς, με ανακοινώσεις, δελτία Τύπου, καταγγείλαμε τις αντιδραστικές αποφάσεις της διοίκησης του ΟΑΣΘ και οργανώσαμε μια σειρά κινητοποιήσεων.

Συμβάλαμε στην οργάνωση της πάλης μέσα από την ενεργοποίηση της Επιτροπής Αγώνα ΟΑΣΘ, καλέσαμε σε μαζικές διαμαρτυρίες και συμμετείχαμε δυναμικά σε κάθε κινητοποίηση. Η δράση μας και η συνέπειά μας αναγνωρίσθηκαν από μεγάλη μερίδα συναδέλφων.

Ν.Τ.: Το εκλογικό αποτέλεσμα ήρθε μέσα από μια συστηματική προσπάθεια. Θυμίζουμε ότι η ΔΑΣ την προηγούμενη θητεία για πρώτη φορά δεν εκπροσωπήθηκε στο ΔΣ των εργαζομένων, μια εξέλιξη αρνητική για την οργάνωση της πάλης.

Ομως, παρά τους αρνητικούς τότε συσχετισμούς, δεν μείναμε με σταυρωμένα τα χέρια. Βγήκαμε μπροστά, δείχνοντας τον δρόμο και δίνοντας κουράγιο στους συναδέλφους ότι δεν είναι μόνοι τους, ότι η εργοδοσία δεν είναι ανίκητη και ότι μπορούμε να αντισταθούμε.

Σε συνθήκες πανδημίας πραγματοποιήσαμε δράσεις που αποκάλυψαν την πολιτική και τις ευθύνες της διοίκησης, του κράτους και της κυβέρνησης για την ανυπαρξία μέτρων προστασίας, τα ακατάλληλα ενοικιαζόμενα λεωφορεία και τη διασπορά του ιού σε αυτά, τις συνέπειες της πολιτικής τους, αφού τα επιβεβαιωμένα κρούσματα ξεπέρασαν το 15% ενώ θρηνήσαμε μέχρι τώρα 9 νεκρούς συναδέλφους μας, στους 1.750 εργαζόμενους!

Σημαντικός σταθμός υπήρξε η μάχη που δώσαμε κατά τη διάρκεια των μεγάλων πανεργατικών κινητοποιήσεων ενάντια στους αντεργατικούς νόμους, στο νόμο - έκτρωμα της ΝΔ και για μέτρα προστασίας της υγείας και του εισοδήματος, όπου εκτέθηκαν συνολικά οι δυνάμεις του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού, αφού σε μέρα γενικής απεργίας, σε συγκέντρωση έξω από τα γραφεία του ΟΑΣΘ «λούφαξαν» και δεν τόλμησαν να πραγματοποιήσουν ούτε μια «τυπική» πορεία!

Οι εργαζόμενοι όμως πήραν τα πανό του Συνδικάτου από τα χέρια των εργοδοτικών και όλοι μαζί πορευτήκαμε προς το κέντρο της πόλης, όπου μας καταχειροκρότησαν οι υπόλοιποι εργαζόμενοι.

Ολη αυτή η δράση συνέβαλε στο να «πάρουν τα πάνω τους» εργαζόμενοι, να αναγνωριστεί η συνεπής στάση της ΔΑΣ. Μάλιστα, η εργοδοσία αντιλαμβανόμενη τη δυναμική των αγώνων πήρε τα μέτρα της, επιχειρώντας να νεκραναστήσει συνδικαλιστικές δυνάμεις, μήπως και καταφέρουν να εγκλωβίσουν μέχρι την τελευταία στιγμή μια μερίδα εργαζομένων.

Το αποτέλεσμα των αρχαιρεσιών ήταν μια επιτυχία που δικαίωσε τη δράση μας, παρά τον πολύ αρνητικό συσχετισμό των προηγούμενων χρόνων. Αλλαξε το τοπίο και συσπείρωσε πολύ διαφορετικό κόσμο, που κατάλαβε ότι με τις υπόλοιπες δυνάμεις δεν υπάρχει καμιά ελπίδα.

Ηταν μια επιτυχία που αφορά όλο τον λαό της πόλης που ταλαιπωρείται καθημερινά από μια πολιτική που λέει ότι θα χρυσοπληρώνει ιδιώτες παρόχους συγκοινωνιακού έργου, αλλά δεν θα έχει τη συγκοινωνία που του αξίζει.

-- Ποια ζητήματα ιεραρχείτε και τι παρεμβάσεις σχεδιάζετε με βάση τα προβλήματα που αφορούν τους εργαζόμενους αλλά και τους επιβάτες την «επόμενη μέρα»;

Σ.Τ.: Η επόμενη μέρα θα μας βρει απέναντι στα σχέδια για την παραπέρα ιδιωτικοποίηση της Συγκοινωνίας. Βασικός στόχος είναι να προφυλάξουμε τις θέσεις εργασίας και να αποτρέψουμε την περαιτέρω είσοδο εργολάβων στον ΟΑΣΘ σε τομείς όπως τα συνεργεία, την καθαριότητα και τον έλεγχο κομίστρου, όπου ο σχεδιασμός της διοίκησης είναι να τα παραδώσει σε ιδιώτες.

Πρέπει να συντονίσουμε την αγωνιστική μας δράση με τα εργατικά συνδικάτα της πόλης και τον λαϊκό κόσμο, έτσι ώστε να απαιτήσουμε να αναβαθμιστεί η δημόσια Συγκοινωνία, να ανανεωθεί ο στόλος, να πυκνώνουν τα δρομολόγια, να σταματήσει το leasing και να επισκευαστούν τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, να προσληφθεί μόνιμο προσωπικό, να μειωθεί η τιμή των εισιτηρίων.

Σε ό,τι αφορά τα Εργασιακά, διεκδικούμε ΣΣΕ με αυξήσεις, ιδιαίτερα σε μια περίοδο που η ακρίβεια θερίζει το λαϊκό εισόδημα. Σε αυτές τις μάχες χρειάζεται μαζική συμμετοχή των εργαζομένων, για να αλλάξουμε τους συσχετισμούς, να οργανώσουμε την αντεπίθεση.

Ν.Τ.: Ηδη η διοίκηση του ΟΑΣΘ εφαρμόζει σχέδιο για να «αδειάσει» ο Οργανισμός από «ακριβούς» εργαζόμενους μέσω μετατάξεων σε άλλους φορείς και την ίδια ώρα επικαλείται έλλειψη οδηγών (αυτών που προσυπέγραψε τις μετατάξεις τους), για να αποψιλώσει τα συνεργεία και άλλες υπηρεσίες, με προφανή στόχο είτε να τις κλείσει, είτε να τις δώσει σε εργολάβους.

Πρέπει από τώρα να δυναμώσει η πάλη ενάντια σε αυτά τα σχέδια από σωματεία και φορείς της πόλης, από εργαζόμενους και αυτοαπασχολούμενους, μπροστά στις εξελίξεις, οι οποίες απειλούν τόσο τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ όσο και τους επιβάτες, που ήδη ακριβοπληρώνουν τις αστικές συγκοινωνίες.

Θα παλέψουμε για την οργάνωση του αγώνα για υπογραφή ΣΣΕ με αυξήσεις, για ανάκτηση θεσμικών που τα προηγούμενα χρόνια ξηλώθηκαν, για να μην περάσουν οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για εξαήμερη βδομάδα εργασίας, μια πάλη δηλαδή που μας φέρνει αντιμέτωπους με τους αντεργατικούς νόμους των τελευταίων ετών.

Ζητάμε επίσης να πραγματοποιηθεί Γενική Συνέλευση για άμεση επιστροφή των παράνομα παρακρατημένων χρημάτων των Ταμείων των εργαζομένων από τον ΟΑΣΘ και για οικονομικό έλεγχο με βάση την απόφαση των εργαζομένων.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ