Τρίτη 30 Νοέμβρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Πού οδηγείται η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών;

Ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Ενότητας Σκηνοθετών» σχετικά με την απόφαση για ένταξη της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος

«Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα την τελευταία διετία, έχουν επέλθει μεγάλες αλλαγές στον οπτικοακουστικό τομέα στη χώρα μας. Ανάμεσα στα άλλα, οι αλλαγές αυτές αφορούν και την κρατική επιχορήγηση των κινηματογραφικών παραγωγών μέσω των ΕΚΚ, ΕΚΟΜΕ και ΕΡΤ, αποκλείοντας από την κρατική χρηματοδότηση όλο και περισσότερο νέους, αλλά και παλιότερους σκηνοθέτες και σκηνοθέτες - παραγωγούς, ενώ διαμορφώνουν ταυτόχρονα ένα περιβάλλον εντατικοποίησης στους μισθωτούς του χώρου.

Η "Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών" (ΔΕΣ) όλα αυτά τα χρόνια έχει τοποθετηθεί σε όλα τα "καυτά" ζητήματα του χώρου, αλλά και ευρύτερα του χώρου των καλλιτεχνών», σημειώνει στην ανακοίνωση η ΔΕΣ, προσθέτοντας ότι το ίδιο διάστημα η πλειοψηφία στη διοίκηση της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών (ΕΕΣ) «μόνο μετά από την πίεσή μας εδέησε να ασχοληθεί με τα ζωτικά προβλήματα των σκηνοθετών».

Μετά από 2,5 χρόνια απουσίας «το προεδρείο κάλεσε σε Γενική Συνέλευση με θέμα την ένταξη της ΕΕΣ στην ΠΟΘΑ» και μάλιστα φέρνοντας τα μέλη της ΕΕΣ «προ τετελεσμένων γεγονότων». Χαρακτηριστικά, ενώ καλούσε σε συνέλευση στις 21/11 για να συζητήσουν οι σκηνοθέτες την ένταξη στην ΠΟΘΑ, είχε ήδη στείλει σε αυτή από τις 29/10 έγγραφο με δήθεν απόφαση συνέλευσης του 2019, για προσχώρηση στην ΠΟΘΑ. «Υποτιμώντας αδιάντροπα τη νοημοσύνη μας, με μια "δημιουργική"(!) ερμηνεία της απόφασης στη ΓΣ του 2019 μετάφρασε τις έννοιες "συμμαχία με τα σωματεία" και "ενότητα επί της ουσίας γιατί πολλά από τα προβλήματά μας είναι κοινά" ως "κατά βάθος" συγκατάθεση της συνέλευσης για ένταξη στην ΠΟΘΑ. Και η πλειοψηφία της Διοίκησης στην ΠΟΘΑ σαν έτοιμη από καιρό έσπευσε την ίδια στιγμή να συμπεριλάβει την ΕΕΣ στη δύναμή της». Μάλιστα, στη Συνέλευση στις 21/11 «αλλάχτηκε αυθαίρετα η ημερήσια διάταξη και η ψηφοφορία για ένταξη ή μη στην ΠΟΘΑ (με βάση και το καταστατικό χρειαζόταν τα 3/4 για να πάρει απόφαση ένταξης) μετατράπηκε σε ψηφοφορία για επικύρωση της απόφασης του 2019».

Οπως σημειώνει η ΔΕΣ, με δεδομένο ότι σε λίγες βδομάδες είναι το συνέδριο της ΠΟΘΑ, «είναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια υπόγεια δοσοληψία. Η πλειοψηφία στην ΠΟΘΑ κερδίζει τις ψήφους των αντιπροσώπων της ΕΕΣ και η πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΕΣ επιλέγει αυτόν τον δρόμο για δικούς της ιδιοτελείς σκοπούς».

Οι εκλεγμένοι με τη ΔΕΣ θα πρωτοστατήσουν στην ενημέρωση και σε πρωτοβουλίες

Στεκόμενη στην ουσία του θέματος η ΔΕΣ σημειώνει: «Η ΕΕΣ σύμφωνα με το καταστατικό της είναι Ενωση Επαγγελματιών Σκηνοθετών και όχι πρωτοβάθμιο εργατικό σωματείο ώστε να ενταχθεί σε δευτεροβάθμιο όργανο όπως η ΠΟΘΑ. Η ένταξή της στην ΠΟΘΑ, που αποτελεί ομοσπονδία εργατικών σωματείων και εκλέγει αντιπροσώπους στη ΓΣΕΕ, είναι ωμή παραβίαση του καταστατικού της ΕΕΣ, ενώ ταυτόχρονα αλλοιώνει τον χαρακτήρα και της ίδιας της ΠΟΘΑ.

Η ΕΕΣ υπήρξε μέλος της ΠΟΘΑ μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, που αποφάσισε να αποχωρήσει και να αλλάξει το καταστατικό της σε επαγγελματικό - καλλιτεχνικό φορέα των σκηνοθετών Θεάτρου - Κινηματογράφου - Ραδιοτηλεόρασης - Πολυμέσων, ώστε να στηρίξει ενεργά και θεσμικά τους ανεξάρτητους σκηνοθέτες - παραγωγούς και όλους τους σκηνοθέτες με οποιαδήποτε σχέση εργασίας. Ετσι κριτήριο για την ένταξη του μέλους στην ΕΕΣ είναι η επαγγελματική ιδιότητα του σκηνοθέτη και ζητείται η εργογραφία του και όχι η ασφαλιστική του ιδιότητα ή η εργασιακή σχέση του». Αλλωστε, όπως χαρακτηριστικά σημειώνει, πολλά μέλη της Εταιρείας καλύπτονται από εργατικά σωματεία ή εργοδοτικές ενώσεις.

«Σαφέστατα θα πρέπει μέσα από συλλογικές διαδικασίες να εξετάσουμε τις πολύπλοκες εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν στο χώρο μας. Η αλλαγή του καταστατικού της ίδιας της ΕΕΣ και η μετατροπή της σε εργατικό σωματείο σημαίνει ότι η πλειονότητα των μελών της, που δεν είναι μισθωτοί, θα πρέπει να διαγραφούν από αυτή.

Γνώμη μας είναι ότι η ΕΕΣ πρέπει να συνεχίσει να επιτελεί τον καταστατικό στόχο της, δηλαδή την ενασχόληση με καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και επαγγελματικά θέματα που προκύπτουν από το επάγγελμα του σκηνοθέτη, την προστασία των πνευματικών δημιουργικών δικαιωμάτων των σκηνοθετών και τον καθορισμό των όρων και συνθηκών παραγωγής και διάδοσης του πνευματικού μας έργου».

Καταλήγοντας η ΔΕΣ καλεί τους σκηνοθέτες, «ανεξάρτητα από τις διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες και απόψεις», «να καταδικάσουν την πλαστογραφία και τις μεθοδεύσεις της πλειοψηφίας στη διοίκηση». Και δεσμεύεται ότι «το επόμενο διάστημα οι εκλεγμένοι με τη ΔΕΣ θα πρωτοστατήσουν στην ενημέρωση και σε πρωτοβουλίες στο φόντο των εξελίξεων στον οπτικοακουστικό τομέα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ