Απεργία χτες στα μέσα σταθερής τροχιάς μετά τον τραγικό θάνατο του εργαζόμενου στον ΗΣΑΠ
Από τη χτεσινή συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της εταιρείας |
Σήμερα Παρασκευή, τα σωματεία της ΣΤΑΣΥ έχουν κηρύξει στάση εργασίας (11 π.μ. - 2 μ.μ.), για να αποχαιρετήσουν τον αδικοχαμένο συνάδελφό τους, που η κηδεία του γίνεται στις 12.30 μ.μ. στο Γ' Νεκροταφείο Αθηνών. Οπως σημειώνουν οι εργαζόμενοι, «δεσμεύονται ότι θα αγωνιστούν για να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι του άδικου χαμού του. Για να είναι ο τελευταίος συνάδελφος που θρηνούμε, ως θύμα στον εργασιακό χώρο του».
Υπενθυμίζεται ότι το «ατύχημα» έγινε την Τρίτη 16 Νοέμβρη, στη γραμμή 1, του ΗΣΑΠ, στην Αθήνα, την ώρα εκτέλεσης εργασιών λείανσης στις ράγες για τη «ΣΤΑΣΥ ΑΕ» από ειδικό βαγόνι, στο οποίο επέβαιναν δύο υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ και τρεις αλλοδαποί εργαζόμενοι της εταιρίας «Schweerbau» (με έδρα τη Γερμανία), στην οποία ανήκει το όχημα και έχει αναλάβει το έργο. Το συγκεκριμένο εργατικό «ατύχημα» προκλήθηκε γιατί δεν λειτούργησαν τα φρένα του οχήματος, δηλαδή κανένα από τα συστήματα πέδησης που έχουν αυτά τα οχήματα. Το αποτέλεσμα ήταν να χάσει τη ζωή του ο 41χρονος Πέτρος Γιάμαλης, υπάλληλος στη ΣΤΑΣΥ, και να τραυματιστούν δύο εργαζόμενοι, ο ένας επίσης υπάλληλος της ΣΤΑΣΥ και άλλος, σκοτσέζικης καταγωγής, υπάλληλος της «Schweerbau».
Χαρακτηριστική για τις συνθήκες που οδηγούν στα εργατικά «ατυχήματα» είναι η διαπίστωση που κάνουν σε κοινή ανακοίνωσή τους τα 8 σωματεία στη ΣΤΑΣΥ, ότι «η μεθοδευμένη υποβάθμιση των Μέσων Σταθερής Τροχιάς, με στόχο την ιδιωτικοποίηση και την παράδοση της συντήρησης του δικτύου σε ιδιώτες, οδηγεί σε ανθρωποθυσίες και σε δυσβάσταχτο ανθρώπινο κόστος».
Τα Σωματεία προβάλλουν τα ερωτήματα σχετικά με το νέο αυτό ατύχημα: «Ελέγχθηκε, και από ποιον φορέα, το ιδιωτικό μηχάνημα λείανσης των γραμμών πριν χρησιμοποιηθεί στο δίκτυό μας; Εξετάστηκε εάν έχει γίνει η απαιτούμενη συντήρησή του, πότε και από ποιον; Η εργολαβική εταιρεία που έχει αναλάβει το έργο τηρούσε όλα τα μέτρα ασφαλείας; Είχε παρουσιάσει και στο παρελθόν βλάβη το συγκεκριμένο μηχάνημα;».
Σύμφωνα με καταγγελίες συνδικαλιστών, το ίδιο μηχάνημα λείανσης στις 22 Αυγούστου 2021 είχε παρουσιάσει ξανά βλάβη, ενώ βρισκόταν και πάλι στη γραμμή 1, στον σταθμό «Βικτώρια».
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προσπαθώντας να απαντήσει σε αυτή την καταγγελία μοίρασε χτες δελτίο Τύπου, που περισσότερο «θολώνει τα νερά» παρά δίνει απαντήσεις, παραδεχόμενη ότι το μηχάνημα «έβγαλε βλάβη» στις 22 Αυγούστου που αφορούσε το σύστημα λείανσης και όχι το σύστημα των φρένων. Αμέσως μετά παραδέχεται το εξής: «Ο "εκτροχιασμός" ήταν η μικρή μετατόπιση ενός από τους 6 άξονες του μηχανήματος εκτός τροχιάς» και ότι «η επαναφορά του τροχού έγινε με εργαλεία χειρός».
Ακόμα δεν διαψεύδει άλλη καταγγελία για περιστατικό φωτιάς σε παρόμοια μηχανή της ίδιας εταιρείας στη γραμμή 3 του Μετρό, παρά μόνο λέει ότι εκεί «οι εργασίες λείανσης με αντίστοιχο μηχάνημα δεν έχουν ακόμα ξεκινήσει». Τέλος, μπαίνει ένα ακόμα ερώτημα που δεν απαντάει η εταιρεία: Γιατί οι υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ επέβαιναν στο όχημα του εργολάβου;
Την άρνηση της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ να συναντηθεί για να δώσει απαντήσεις και να συνεργαστεί μαζί της στη διερεύνηση του δυστυχήματος, καταγγέλλει η Επιτροπή Υγιεινής και Ασφάλειας της Εργασίας (ΕΥΑΕ) στην εταιρεία.
Ακόμα σημειώνει πως πέρα από τα ερωτήματα που προκύπτουν λόγω του δυστυχήματος, «έχει από την πρώτη στιγμή εντοπίσει πως υπάρχουν σημαντικές παραλείψεις στους χειρισμούς που έλαβαν χώρα μετά το περιστατικό» και θέτει ερωτήματα όπως: Ποια είναι η διαδικασία διαχείρισης τέτοιων περιστατικών; Γιατί δεν αποκλείστηκε εξαρχής ο χώρος του δυστυχήματος και υπήρξε πλήθος κόσμου; Γιατί δεν υπήρξε παρουσία αστυνομίας ή και άλλων αρμόδιων αρχών; Γιατί δεν υπήρξε πραγματογνωμοσύνη στο σημείο της σύγκρουσης; Ο συρμός μετά την απομάκρυνσή του από το σημείο της σύγκρουσης πού μεταφέρθηκε; Φυλάσσεται, ώστε να αποφευχθεί η απομάκρυνση ή και παραποίηση στοιχείων;