Κινητοποίηση και μουσική βραδιά διαμαρτυρίας την Τρίτη 3 Αυγούστου
Η ιδιωτικοποίηση του 67% των μετοχών του λιμανιού από το ΤΑΙΠΕΔ, με τη μορφή της παραχώρησης μέχρι το 2063, βρίσκεται στη δεύτερη φάση, με την κατάθεση δεσμευτικών προτάσεων από τα 7 επενδυτικά σχήματα που έχουν προεπιλεγεί. «Προίκα» στον επενδυτή δίνεται το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, αλλά και των αντίστοιχων εγκαταστάσεων σε Σαγιάδα, Πλαταριά και Σύβοτα Θεσπρωτίας, μεταξύ άλλων αποκόβοντας την πρόσβαση των κατοίκων στη θάλασσα.
Η διαδικασία «τρέχει» παράλληλα με την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηρακλείου και Βόλου, και «κουμπώνει» με τους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς ΗΠΑ - ΕΕ και των μονοπωλιακών ομίλων που τις εκπροσωπούν με Κίνα και Ρωσία.
Στο φόντο αυτών των ανταγωνισμών εντείνεται η αστική προπαγάνδα εξαπάτησης του λαού για τα δήθεν οφέλη από την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού στην ανάπτυξη όλης της περιοχής, αποκρύπτοντας συστηματικά το ερώτημα «ανάπτυξη από ποιον και με ποιο σκοπό». Στο παιχνίδι αυτό πρωταγωνιστούν ενεργά οι τοπικές αρχές ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ με καταμερισμένους ρόλους, επιδιώκοντας να συσκοτίσουν τη διαχρονική τους στήριξη στην παράδοση του λιμανιού στους επιχειρηματικούς ομίλους. Για να αποπροσανατολίσουν τις υπαρκτές αντιδράσεις στήνουν κινητοποιήσεις - καρικατούρα και παζαρεύουν πόσα τετραγωνικά γης του παραλιακού μετώπου θα αποδοθούν στους δήμους για ανταποδοτική χρήση, σε βάρος των λαϊκών αναγκών.
Ο «Ριζοσπάστης» φιλοξενεί δηλώσεις του Σωτήρη Γκίκα, πρόεδρου του Εργατικού Κέντρου Θεσπρωτίας, και της Κατερίνας Δήμα, γραμματέα του Εμπορικού Συλλόγου Ηγουμενίτσας, προβάλλοντας τις αγωνίες και τις διεκδικήσεις του λαού της περιοχής.
«Μας λένε ότι η παραχώρηση του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΗΓ ΑΕ σε επιχειρηματικούς ομίλους θα φέρει ανάπτυξη στον νομό μας, θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, όπως θα έφερναν για όλους δήθεν τα μεγάλα έργα, π.χ. η κατασκευή της Εγνατίας οδού και του λιμανιού», τονίζει ο Σ. Γκίκας και επισημαίνει ότι «εκεί οι εργαζόμενοι δούλευαν και δουλεύουν ατέλειωτες ώρες με χαμηλά μεροκάματα, χωρίς μέτρα υγείας και ασφάλειας».
«Η πείρα όμως από την παραχώρηση του λιμανιού του Πειραιά στην COSCO, εκεί που σήμερα βασιλεύουν η εντατικοποίηση και οι εξευτελιστικοί μισθοί, δεν αφήνει κανένα περιθώριο για νέες αυταπάτες. Αντίστοιχα, η ανάπτυξη του Τουρισμού δεν έδωσε καλύτερες θέσεις εργασίας, καλύτερους μισθούς στους εργαζόμενους στα ξενοδοχεία, όπως στο "MarBella" στην Πέρδικα, όπου οι συμβάσεις τους είναι μηνιαίες, με μισθούς πείνας και εξαντλητικά ωράρια.
Δήμοι, Περιφέρεια και τοπικοί βουλευτές παζαρεύουν τετραγωνικά, εμείς διεκδικούμε και αγωνιζόμαστε για την κάλυψη των δικών μας σύγχρονων αναγκών, για φτηνές διακοπές και αναψυχή, ασφαλή μετακίνηση και ελεύθερους χώρους, για ψυχαγωγία και άθληση κ.λπ. Ούτε σπιθαμή του λιμανιού και του παραλιακού μετώπου στα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα».
«Οι σχεδιασμοί που αφορούν την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου της Ηγουμενίτσας με τη δημιουργία τουριστικής μαρίνας στο κέντρο της πόλης, όπως δείχνει και η αντίστοιχη πείρα της Λευκάδας και της Κέρκυρας, αργά η γρήγορα θα συνοδευτούν και με την κατασκευή εμπορικών καταστημάτων μέσα σ' αυτήν, προς όφελος του επενδυτή. Οσοι προσδοκούν στην κρουαζιέρα ας δουν τους συναδέλφους τους απέναντι, στην Κέρκυρα, που κινητοποιούνται ενάντια στις μεθοδεύσεις των εφοπλιστών να κατευθύνουν τους τουρίστες σε συνεργαζόμενες εταιρείες, στερώντας τους πελατεία. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να μεγαλώσει η τουριστική "πίτα" και η εμπορική κίνηση, όμως θα συγκεντρωθεί σε λίγα χέρια, με αποτέλεσμα τα αδιέξοδα των αυτοαπασχολούμενων να μεγαλώσουν και ορισμένοι να οδηγηθούν και στο να βάλουν λουκέτο», επισημαίνει η Κ. Δήμα και προσθέτει:
«Η κατασκευή μαρίνας στο κέντρο της Ηγουμενίτσας θα έχει καταστροφικές συνέπειες για τους εναπομείναντες ψαράδες της περιοχής, αλλά και για τους μικρομαγαζάτορες της Εστίασης που δραστηριοποιούνται στον χώρο. Οι χάρτες που συνοδεύουν τα τεύχη δημοπράτησης είναι πολύ συγκεκριμένοι. Η παραχωρούμενη "χερσαία ζώνη" φτάνει μέχρι τις εισόδους των καταστημάτων τους. Για τους δε ψαράδες δεν υπάρχει χώρος. Είναι δίκαια τα αιτήματα του Συλλόγου Ψαράδων της Σαγιάδας, που εκφράζουν την εναντίωσή τους στην ιδιωτικοποίηση.
Ταυτόχρονα, μέσα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, μια "ανάσα" από μια πυκνοκατοικημένη περιοχή όπου υπάρχουν λαϊκές κατοικίες, σχολεία κ.λπ., υπάρχει θετική γνωμάτευση της προηγούμενης κυβέρνησης για εγκατάσταση μονάδας Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), με κίνδυνο να αποτελέσει μια εν δυνάμει περιβαλλοντική "βόμβα".
Οι αυτοαπασχολούμενοι στο Εμπόριο, στον Επισιτισμό - Τουρισμό, οι αλιείς, τώρα να δυναμώσουν την αντίθεσή τους. Δεν υπάρχει χρόνος για νέες αυταπάτες. Μαζί με τους εργαζόμενους της περιοχής να διεκδικήσουμε το δίκιο μας».