Σάββατο 3 Ιούλη 2021 - Κυριακή 4 Ιούλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 17
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΔΙΧΡΟΝΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Δικαίωμα και ανάγκη η υλοποίηση με παιδαγωγικούς όρους

Επιτακτικά προβάλλει η ανάγκη εξασφάλισης των απαραίτητων παιδαγωγικών όρων για την υλοποίηση της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής, απέναντι στην προσπάθεια ο πρώτος χρόνος καθολικής εφαρμογής της να χαρακτηριστεί από ευκαιριακές λύσεις - μπαλώματα για τη στέγαση των νηπίων.

Σύλλογοι γονέων και εκπαιδευτικών αναδεικνύουν τις ευθύνες για την εφαρμογή του μέτρου χωρίς τα απαιτούμενα κονδύλια και χωρίς σχεδιασμό για μόνιμη, παιδαγωγική λύση του ζητήματος της στέγασης των νηπιαγωγείων της χώρας, τα οποία, να σημειωθεί, έχουν χρόνια σοβαρά ζητήματα υποδομών, πριν από την εφαρμογή του μέτρου.

Προδιαγεγραμμένοι οι όροι υποβάθμισης

Ηδη, από το 2018 που θεσμοθετήθηκε, με χρονοδιάγραμμα πλήρους υλοποίησης την τριετία, φάνηκαν και οι προθέσεις για τον τρόπο εφαρμογής του μέτρου της υποχρεωτικότητας του νηπιαγωγείου, χωρίς τη γενναία χρηματοδότηση που απαιτείται για υποδομές και χωρίς τους αναγκαίους διορισμούς. Επιπλέον, οι δύο προϋπολογισμοί που ακολούθησαν από ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ επιφύλασσαν μείωση κατά 50 εκατ. ευρώ στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που αφορά και τις υποδομές σχολείων.

Σε αυτό το έδαφος ακολούθησαν ρυθμίσεις για μαζική τοποθέτηση προκάτ αιθουσών σε αυλές σχολείων όλων των βαθμίδων, καταστρατηγώντας κάθε χωροταξική πρόβλεψη.

Σε ένα τέτοιο πλαίσιο λοιπόν ξεκίνησε και η εφαρμογή του μέτρου, τον πρώτο χρόνο σε 184 δήμους. Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων το ζήτημα της στέγασης λύθηκε... από την υπογεννητικότητα, ενώ τη σχολική χρονιά 2019 - 2020 ακολούθησαν 111 δήμοι και εξαιρέθηκαν 3 που συμπεριλαμβάνονταν στο αρχικό σχέδιο επειδή δεν υπήρχε δυνατότητα υλοποίησης.

Φέτος, ετοιμάζεται η εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και στον δήμο Αθήνας, με ένα σχέδιο που αξιοποιεί εκτεταμένα τις «λύσεις» των κοντέινερ και επιστρατεύει αίθουσες λειτουργούντων σχολείων ξεσηκώνοντας αντιδράσεις.

Την περασμένη Πέμπτη, γονείς και μαθητές του 24ου Γυμνασίου και Λυκείου Αθηνών πραγματοποίησαν κινητοποίηση ενάντια στην απόφαση εγκατάστασης κοντέινερ για στέγαση νηπιαγωγείου στο οικόπεδο όπου προοριζόταν να ανεγερθεί κτίριο για το 24ο Λύκειο. Από το ζήτημα αναδεικνύονται οι τεράστιες ανάγκες στέγασης και στις υπόλοιπες βαθμίδες αφού το κτίριο του 24ου Γυμνασίου έχει σχεδιαστεί για να στεγάζει 200 μαθητές και τώρα καλείται να στοιβάξει 400. Αντί να δρομολογηθεί άμεσα ανέγερση κτιρίων για το Λύκειο και τα απαραίτητα νηπιαγωγεία, προκρίνεται η παραπάνω η «λύση» προκαλώντας εύλογες αντιδράσεις.

Σε κινητοποιήσεις έχουν προχωρήσει φορείς και άλλων σχολείων που βρίσκονται στο 6ο Διαμέρισμα Αθηνών, μια περιοχή στην καρδιά της πρωτεύουσας. Εκεί, έχει επιλεγεί να τοποθετηθούν τρία κοντέινερ στην αυλή του 133ου Δημοτικού Σχολείου ενώ τοποθέτηση 4 οικίσκων προβλέπεται στο σχολικό συγκρότημα της οδού Νικοπόλεως, σε ένα ιστορικό κτίριο που στεγάζει σήμερα 5 σχολεία, δημιουργώντας μια σειρά από ζητήματα. Γονείς και εκπαιδευτικοί διεκδικούν: «Κανένα κοντέινερ σε αυλή σχολείου ή αδόμητο οικόπεδο! Πραγματική λύση για τη δίχρονη υποχρεωτική Προσχολική Αγωγή με ανέγερση, αξιοποίηση ή εκμίσθωση κατάλληλων κτιρίων! Αναβάθμιση και όχι υποβάθμιση της δημόσιας και δωρεάν Παιδείας!».

Ενδεικτικές των όρων που διαμορφώνονται είναι και άλλες προβλέψεις στο σχέδιο του δήμου Αθηναίων, για στέγαση τμημάτων της δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής σε αίθουσες σχολείων, για το οποίο η «Λαϊκή Συσπείρωση» τοποθετήθηκε με βάση τη θέση της να αξιοποιηθούν κτίρια και να υλοποιηθούν άμεσα διαδικασίες για ανέγερση νέων κτιρίων. Στο πλαίσιο αυτό ανέδειξε ότι, όπως και η τοποθέτηση προκάτ, οι λύσεις στέγασης στα σχολεία οδηγούν σε υποβάθμιση. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στο 1ο Δημοτικό Σχολείο προβλέπεται αξιοποίηση αίθουσας 28,5 τ.μ. για τη στέγαση 25 παιδιών, στο 76ο Δημοτικό Σχολείο προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν δύο αίθουσες στις οποίες τη χρονιά που τελείωσε γινόταν μάθημα Αισθητικής Αγωγής και Θεατρικής Αγωγής, στο 129ο και στο 29ο Δημοτικό Σχολείο προβλέπεται στέγαση σε αίθουσες ορόφου, στο 65ο Δημοτικό Σχολείο προβλέπεται αξιοποίηση αίθουσας 35 τ.μ. που πριν ήταν κυλικείο.

Σε βάρος των αναγκών των παιδιών

Τα παραπάνω είναι μερικές μόνο από τις πρακτικές που επιστρατεύονται, επιλογές που δεν ανταποκρίνονται στο ελάχιστο στην ανάγκη και το δικαίωμα των παιδιών στη δίχρονη Προσχολική Αγωγή και αναδεικνύουν τις ευθύνες κυβερνήσεων και δημοτικών αρχών που επιλέγουν να επιστρατεύσουν λύσεις που αρμόζουν σε συνθήκες... μεγάλης φυσικής καταστροφής, με κοντέινερ και υποβάθμιση άλλων σχολικών μονάδων αντί για λύση με σχεδιασμό και ανέγερση όλων των απαραίτητων σχολείων, τα οποία θα πρέπει να έχουν και πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Αναφορά σε αυτά τα χαρακτηριστικά γινόταν σε μελέτη του ΟΣΚ (2008), ορίζοντας τις προδιαγραφές για το Νηπιαγωγείο και το Ολοήμερο Νηπιαγωγείο, ξεκινώντας από το ότι «το περιβάλλον του Νηπιαγωγείου στο σύνολό του, εσωτερικά και εξωτερικά, πρέπει να προκαλεί θετικά συναισθήματα στα νήπια, να είναι καλαίσθητο, οικείο, φιλικό και να προδιαθέτει θετικά παιδιά και γονείς». Μεταξύ άλλων σημειώνεται πως κάθε αίθουσα πρέπει να διαθέτει 3 τετραγωνικά μέτρα για κάθε νήπιο ώστε να δρουν άμεσα ομάδες παιδιών, χωρίς εμπόδια, επαρκή φωτισμό και εξαερισμό, παράθυρα που θα επιτρέπουν στα παιδιά να βλέπουν έξω, να έχουν άμεση επαφή με το φυσικό περιβάλλον και να παρατηρούν τις αλλαγές του. Επίσης, να υπάρχουν βιβλιοθήκη, χώρος ανάπαυσης με συγκεκριμένες προδιαγραφές, τραπεζαρία και κουζίνα αλλά και πολυδύναμος χώρος, όσο το δυνατόν μεγαλύτερος, για εορταστικές εκδηλώσεις και καθημερινές ψυχοκινητικές δραστηριότητες των παιδιών. Προδιαγραφές υπάρχουν επίσης για τους χώρους υγιεινής, τουαλέτες και νιπτήρες. Σε ό,τι αφορά τον αύλειο χώρο, τονίζεται πως «έχει ως βασικό παιδαγωγικό στόχο την ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, χωρίς να παραγνωρίζεται ότι στον χώρο αυτό υπηρετούνται κυρίως οι κινητικές ανάγκες των παιδιών, η εκτόνωση και αποφόρτισή τους», να αποτελεί επέκταση των εσωτερικών χώρων παιχνιδιού του Νηπιαγωγείου, να δίνει στα παιδιά φυσική και πνευματική παρόρμηση.

Καταλαβαίνει κανείς ότι η κατάσταση που διαμορφώνεται για τα νήπια και τα προνήπια πολύ απέχει από τα παραπάνω, τα οποία στην πράξη μπαίνουν στο συρτάρι για να προκριθούν λύσεις αντιπαιδαγωγικές που καταστρατηγούν στην πράξη και κάθε πρόβλεψη χωροταξικής κατανομής.

Η υποχρεωτικότητα της Προσχολικής Αγωγής είναι μέτρο με πολλαπλά οφέλη για τα νήπια. Για να μπορέσουν ωστόσο να τα απολαύσουν είναι αναγκαία η εφαρμογή της με όρους παιδαγωγικούς. Κάτι που περνά μέσα από την οργανωμένη διεκδίκηση, με γνώμονα τις ανάγκες των παιδιών, μακριά από τη λογική του τάχα «μικρότερου» κακού και με ξεκάθαρη απαίτηση την κάλυψη όλων των αναγκών με ευθύνη του κράτους. Απαιτείται δηλαδή σε τελευταία ανάλυση σύγκρουση με τη συνολική ταξική πολιτική στην Παιδεία, που βλέπει ως κόστος την εξασφάλιση των όρων μόρφωσης για όλα τα παιδιά.


Μ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ