Πέμπτη 1 Ιούλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Νομοθετεί τις εκπαιδευτικές ανισότητες και τον ασφυκτικό έλεγχο στο σχολείο

Eurokinissi

Με κεντρικό άξονα την «αυτονομία», που οδηγεί ολοταχώς στην κατηγοριοποίηση σχολείων και διεύρυνση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, σε σχολείο των επιχειρηματιών «χορηγών», ακόμα πιο εξαρτημένο από τα συμφέροντά τους, και τον ασφυκτικό έλεγχο των εκπαιδευτικών για το αν εφαρμόζουν την αντιδραστική αυτή πολιτική, η κυβέρνηση προχωρά σε νέα επέλαση στα μορφωτικά δικαιώματα, επιλέγοντας να προωθήσει κατακαλόκαιρο και το νέο νομοσχέδιο που στρέφεται ενάντια στην παιδαγωγική αποστολή του σχολείου.

Χτες, με αφορμή την έναρξη δημόσιας διαβούλευσης στο κείμενο του νομοσχεδίου, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας παρουσίασε κεντρικά σημεία του (και αργά χτες βράδυ το έδωσε στη δημοσιότητα), με ορίζοντα την έναρξη εφαρμογής του από τον Σεπτέμβρη.

Με επιχειρηματολογία η οποία έχει ξεκάθαρο στόχο να αποκρύψει τον βαθιά ταξικό χαρακτήρα των μέτρων σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων που διευρύνονται και αντιμετωπίζουν χειρότερους όρους σε όλο το φάσμα της ζωής, η ηγεσία του υπουργείου επαναλαμβάνει παραπλανητικά τον όρο αναβάθμιση - που και ο εκπαιδευτικός κόσμος ζητά με βάση τη σημερινή κατάσταση της Εκπαίδευσης - για να εισάγει τελικά μέτρα που οδηγούν σε χειρότερους όρους μόρφωσης για τους πολλούς.

Η υπουργός Παιδείας στην παρουσίασή του ενέταξε όσα παρουσιάζονται σαν «αγκυλώσεις» του εκπαιδευτικού συστήματος από την αστική στρατηγική, περιγράφοντας το νομοσχέδιο ως κομμάτι των συνολικών αναδιαρθρώσεων για το σχολείο, που έχει προωθήσει η κυβέρνηση της ΝΔ πατώντας στα βήματα του ΣΥΡΙΖΑ σε όλες τις βαθμίδες και επικαλούμενη τη «διεθνή πείρα», για να καταλήξει πως οι αλλαγές που εισάγονται οδηγούν σε καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα.

Επιχείρησε δηλαδή να κάνει το μαύρο άσπρο, αφού στην πραγματικότητα, η ίδια η εμπειρία άλλων χωρών έρχεται να καταδείξει πως η αντιδραστική αυτή στρατηγική του κεφαλαίου έχει ως αποτέλεσμα τα μαθησιακά αποτελέσματα να εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την τσέπη των γονιών και από τις δυνατότητες κάθε «αυτόνομου» - αποκεντρωμένου σχολείου, να γίνονται συνάρτηση της κοινωνικής αφετηρίας κάθε μαθητή, εξαιτίας της εκτίναξης των ανισοτήτων που επιφέρει ακριβώς αυτή η διαφοροποίηση.

Διάλυση του ενιαίου χαρακτήρα από το περιεχόμενο μέχρι τους πόρους

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στο νομοσχέδιο, η «αυτονομία» του σχολείου σε ό,τι αφορά το περιεχόμενο συνίσταται μεταξύ άλλων σε «ελεύθερη» επιλογή βιβλίου από πολλαπλά σχολικά εγχειρίδια αντί για ενιαία πραγματικά σύγχρονα με βάση τα επιστημονικά δεδομένα βιβλία, στη μορφή των τετραμηνιαίων δοκιμασιών αξιολόγησης των μαθητών (με αξιοποίηση εργασιών, της «αντίστροφης τάξης» και της αντιπαιδαγωγικής λογικής της), πραγματοποίηση εκπαιδευτικών δράσεων και προγραμμάτων χωρίς να απαιτείται έγκριση από το υπουργείο, που στο έδαφος των χρόνιων προβλημάτων, των ελλείψεων, του αντιδραστικού προσανατολισμού και των ανισοτήτων που θα μεγαλώσουν παραπέρα στο πλαίσιο του «αυτόνομου» ταξικού σχολείου, όχι μόνο δεν θα μπορούν τα όποια οφέλη τους να απολαύσουν όλα τα παιδιά, αλλά θα λειτουργούν και ως «μοχλός» παραπέρα κατηγοριοποίησης.

Στο ίδιο πλαίσιο, ενισχύεται ο ρόλος του διευθυντή και θεσπίζονται θέσεις ευθύνης μέσα στο σχολείο. Παράλληλα, εισάγονται «διαγνωστικά τεστ αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος» σε Γλώσσα και Μαθηματικά για μαθητές Στ' Δημοτικού και Γ' Γυμνασίου, που θα είναι ανώνυμα και δεν θα προσμετρώνται στον βαθμό. Μάλιστα, το υπουργείο ονομάζει «εύγλωττα» το μέτρο «Ελληνική PISA», αναφορά στις διεθνείς εκθέσεις αποτίμησης δεξιοτήτων που διενεργεί ο ΟΟΣΑ με συγκεκριμένα κριτήρια, για την καταγραφή και προώθηση της στρατηγικής του κεφαλαίου στο περιεχόμενο του σχολείου.

Η αυτονομία του σχολείου δεν περιορίζεται στην εκπαιδευτική λειτουργία, αλλά επεκτείνεται και στους πόρους. Μοχλό διαφοροποίησης αποτελούν και τα έσοδα που πλέον θα καλείται να εξασφαλίζει, ενώ γίνεται πράξη το σχολείο των χορηγών που θα κομίζουν πόρους και αξιώσεις. Ετσι, όπως ξεκάθαρα ορίζεται στο νομοσχέδιο, τα σχολεία ή θα προσπαθούν να επιβιώνουν με τα ψίχουλα της κρατικής χρηματοδότησης ή με ευθύνη των διευθυντών σε ρόλο μάνατζερ θα αξιοποιούν επιχειρηματικά τις εγκαταστάσεις τους, για να εξασφαλίζουν «επιπλέον πόρους μέσα από τη διοργάνωση εκδηλώσεων και την ευκολότερη αποδοχή δωρεών και χορηγιών».

Ασφυκτικός έλεγχος μέσα από την αξιολόγηση

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο θα κληθεί να λειτουργήσει ο εκπαιδευτικός, με την αξιολόγηση να έρχεται ως μηχανισμός ασφυκτικού ελέγχου της προσαρμογής του στο μοντέλο σχολείου που οικοδομείται.

Σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, θα αφορά τα πεδία του «Διδακτικού και Παιδαγωγικού Εργου» που περιλαμβάνει τη Γενική και Ειδική Διδακτική και το Παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και της «Υπηρεσιακής Συνέπειας και Επάρκειας» και αξιολογητές θα είναι ο διευθυντής του σχολείου και οι Σύμβουλοι Παιδαγωγικής και Επιστημονικής Ευθύνης. Η υπηρεσιακή αξιολόγηση προβλέπεται κάθε δύο χρόνια και η διδακτική και παιδαγωγική ανά τέσσερα χρόνια. Παράλληλα, καθιερώνεται για πρώτη φορά η «μεταξιολόγηση» του συστήματος αξιολόγησης.

Σε ό,τι αφορά τα στελέχη Εκπαίδευσης με ρόλο την εφαρμογή των εκάστοτε πολιτικών του υπουργείου, διευκρινίζει πως «στόχος εδώ δεν είναι η ανατροφοδότηση/διαμόρφωση, αλλά η διάγνωση της αποτελεσματικότητας». Ετσι, μία θετική αξιολόγηση αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο για την επιλογή σε θέση ευθύνης, ενώ αρνητική αξιολόγηση οδηγεί σε αντικατάσταση του στελέχους που κρίνεται ανεπαρκές και «κάτω από τη βάση». Τα στελέχη Εκπαίδευσης αξιολογούνται στο μέσον και στο τέλος της τετραετούς θητείας τους από τους δύο άμεσα προϊσταμένους τους.

Κεντρικός άξονας του νομοσχεδίου και άμεσα συνδεδεμένος με την αυτονομία και την αξιολόγηση είναι η ίδρυση δομών Εκπαίδευσης, η θέσπιση Εποπτών Ποιότητας Εκπαίδευσης σε επίπεδο Περιφερειακής Διεύθυνσης και Διεύθυνσης Εκπαίδευσης και η αύξηση συμβούλων από 540 ΠΕΚΕΣ στην Περιφέρεια, σε 800 Συμβούλους Εκπαίδευσης στις Διευθύνσεις.

Η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε χτες μεταξύ άλλων στη σειρά με την οποία θα γίνει η προκήρυξη θέσεων στελεχών, ξεκινώντας από διευθυντές Εκπαίδευσης και ακολουθούν Σχολικοί Σύμβουλοι και Επόπτες Ποιότητας Εκπαίδευσης και Περιφερειακοί Επόπτες, διευθυντές και προϊστάμενοι σχολικών μονάδων.

Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει επίσης διατάξεις που αφορούν την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση με κύριες αλλαγές τη θέσπιση εξετάσεων εισαγωγής στη Δευτεροβάθμια εκκλησιαστική εκπαίδευση, δημιουργία δομών Μεταδευτεροβάθμιας δομής εκκλησιαστικής εκπαίδευσης με Σχολές Μαθητείας Υποψήφιων Κληρικών, ενώ από τις τέσσερις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες που υπάρχουν σήμερα διατηρούνται οι δύο, αυτές της Αθήνας και της Κρήτης.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ