Τρίτη 29 Ιούνη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 9
ΝΕΟΛΑΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΘΕΝ «ΝΕΟ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ»
Σχολείο έντασης της ταξικότητας και παραπέρα μορφωτικής υποβάθμισης

Το κυβερνητικό σχέδιο παρουσίασαν χτες ο πρωθυπουργός και η υπουργός Παιδείας

Το κυβερνητικό σχέδιο για το «νέο αναβαθμισμένο σχολείο» που κάνει «πράξη το όνειρο» του κεφαλαίου για ένα σχολείο - εφιάλτη για μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικούς, κομμένο και ραμμένο στα συμφέροντά του, παρουσίασαν χτες ο πρωθυπουργός, Κυρ. Μητσοτάκης, και η υπουργός Παιδείας, Ν. Κεραμέως, παρουσίασαν χτες στο 1ο ΓΕΛ Αγ. Δημητρίου (Στρογγυλό), σε μια σκηνοθετημένη εκδήλωση, με επιλεγμένο κοινό. Παρ' όλα αυτά δεν μπόρεσε από τη ζωντανή της μετάδοση να κρυφτούν οι φωνές και τα συνθήματα από τους φορείς της Εκπαίδευσης και του λαού που διαδήλωναν απέξω για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών τους.

Οι δεξιότητες είναι ο πρώτος άξονας αυτής της πολιτικής για το σχολείο, που έχει ήδη δοκιμαστεί και έχει αποδείξει τη μορφωτική υποβάθμιση την οποία έχει φέρει την τελευταία δεκαετία. Η ακόμα μεγαλύτερη στροφή προς τις δεξιότητες που υπόσχεται η σημερινή κυβέρνηση, με 123 νέα προγράμματα σπουδών που πιάνουν το νήμα από τα προηγούμενα του 2011, όπως είπε ο πρωθυπουργός, θα σηματοδοτηθεί τόσο με τα εργαστήρια δεξιοτήτων που θα εισαχθούν το Σεπτέμβρη σε όλα τα σχολεία (περιβάλλον, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, επιχειρηματικότητα κ.ά.), όσο και με την ένταξη ψηφιακών εργαλείων που δοκιμάστηκαν στην τηλεκπαίδευση, επιβεβαιώνοντας τους φόβους των εκπαιδευτικών ότι η τηλεκπαίδευση, που δεν μπορεί να συγκριθεί με τη διά ζώσης, ήρθε τελικά για να μείνει και να υποβαθμίσει παραπέρα τη μορφωτική διαδικασία.

Κάτω από τον άξονα «ίσες ευκαιρίες για όλους» η υπουργός περιέγραψε μια σειρά από δράσεις που υλοποιούνται ήδη, όπως τα ψίχουλα των voucher για ψηφιακό εξοπλισμό για ένα μικρό και πλέον εξαθλιωμένο οικονομικά μέρος του πληθυσμού ή τη δίχρονη Προσχολική Αγωγή που, ως γνωστόν, υλοποιείται με κοντέινερ... Είναι φανερό εξάλλου για τη φιλοσοφία τους ότι και μόνο το γεγονός πως μιλούν για «ευκαιρίες» σημαίνει ότι αυτές είναι για κάποιους και όχι για όλους, είναι ατομική τους ευθύνη το αν και πώς θα τις αξιοποιήσουν!

Οι «εναλλακτικές εκπαιδευτικές διαδρομές» είναι ο τρίτος άξονας του σχεδίου που παρουσιάστηκε, που εξυπηρετεί τον πάγιο - εδώ και 18 χρόνια - στόχο της ΕΕ για στροφή προς την κατάρτιση, σε βάρος της γενικής, ολόπλευρης εκπαίδευσης. Στην κοινότυπη διαπίστωση του πρωθυπουργού ότι «δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι κατ' ανάγκη στο πανεπιστήμιο», ο ίδιος συμπλήρωσε χαρακτηριστικά ότι «είναι λάθος να σπρώχνουμε παιδιά σε τμήματα ΑΕΙ που δεν έχουν μεγάλη ζήτηση» και άρα οι απόφοιτοι δεν θα απορροφηθούν, παραγνωρίζοντας το ερώτημα της κοινής λογικής: Τότε γιατί τέτοια τμήματα διατηρούνται και φορτώνονται με εισακτέους κάθε χρόνο; Η απάντηση κρύβεται πίσω από τις λέξεις τόσο της υπουργού, που είπε ότι σήμερα 1 στους 4 σπουδαστές ΙΕΚ είναι απόφοιτος ΑΕΙ, όσο και του πρωθυπουργού που είπε ότι δίνουμε έμφαση στη «διά βίου μάθηση», καθώς το μοντέλο που υπήρχε παλιότερα (σπουδές, εργασία, σύνταξη) σήμερα δεν ισχύει, κοινώς η εργασιακή περιπλάνηση είναι ο κανόνας.

Στον τέταρτο άξονα, υπό τον τίτλο «Αυτονομία και αξιολόγηση», παρουσιάστηκαν τα βασικά στοιχεία του νομοσχεδίου που έχει προαναγγείλει η υπουργός Παιδείας και αναμένεται να παρουσιάσει άμεσα. Στο πνεύμα αυτό, μέσα από ρυθμίσεις όπως το «πολλαπλό βιβλίο», που εντείνει την κατηγοριοποίηση και σπάει το ενιαίο πρόγραμμα σπουδών για όλα τα παιδιά, μέσα από την «αντεστραμμένη τάξη» που πατάει στην αντιπαιδαγωγική λογική ότι ο μαθητής μόνος του ανακαλύπτει τη γνώση και υποβαθμίζει τον καθοριστικό ρόλο του εκπαιδευτικού, μέσα από τις περισσότερες αρμοδιότητες στους διευθυντές, που θα μπορούν «να αξιοποιούν τις σχολικές εγκαταστάσεις εκτός ωραρίου, να συνεργάζονται με φορείς», σαφής αναφορά δηλαδή σε επιχειρηματική λειτουργία του σχολείου και είσοδο διαφόρων ιδιωτών σε αυτό. Η κυβέρνηση διαφημίζει ότι φέρνει τάχα μεγαλύτερη αυτονομία στο σχολείο, αλλά στην ουσία βαθαίνει στο έπακρο την ταξική διαφοροποίησή του. Πάνω σε αυτό το πνεύμα ομολογείται ότι έρχεται και η «αξιολόγηση» των εκπαιδευτικών και ο πολλαπλασιασμός των στελεχών Εκπαίδευσης, για να ελέγχουν και να επιβάλουν αυτές τις αναδιαρθρώσεις.

Κατόπιν όλων αυτών, σε μια φανερή ένδειξη αμηχανίας και εκνευρισμού, στο τέλος της εκδήλωσης ο πρωθυπουργός προσπάθησε να εμφανίσει τους διαδηλωτές έξω από τον χώρο ως «στενόμυαλους» και «οπισθοδρομικούς» που αντιδρούν στην «αξιολόγηση» γιατί τάχα «φοβούνται το νέο», όταν τα καλέσματα και τα συνθήματά τους απέρριπταν ακριβώς το πνεύμα και το γράμμα του παμπάλαιου και ξεπερασμένου σχολείου που παρουσίασε, της έντασης της ταξικότητας και της παραπέρα μορφωτικής υποβάθμισης που φέρνουν για τα παιδιά του λαού.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ