Κυριακή 28 Νοέμβρη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 44
ΔΙΕΘΝΗ
Συντριβή του αεροσκάφους της «Egypt Air»
Αναζητώντας τα αίτια στα... άδυτα της «Μπόινγκ»

 

Απο τις μέρες που τα σωστικά συνεργεία κατέλαβαν προσπάθειες για όποιους επιζώντες...

Associated Press

Απο τις μέρες που τα σωστικά συνεργεία κατέλαβαν προσπάθειες για όποιους επιζώντες...
ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ (του ανταποκριτή μας ΧΡ. ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΥ).-

Πού οφείλεται τελικά η συντριβή, στις 31/10, του αεροσκάφους «Μπόινγκ 767» των Αιγυπτιακών Αερογραμμών - πτήση 990 - έξω από τις ακτές της Μασαχουσέτης, κατά την οποία βρήκαν τραγικό θάνατο 217 άτομα, όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα, καθώς μετέβαιναν από το αεροδρόμιο «Κένεντι» της Νέας Υόρκης στο Κάιρο;

Στις 13 Νοέμβρη ανακοινώθηκε, έπειτα από σχετική έρευνα εμπειρογνωμόνων, ότι οι δύο κινητήρες του μοιραίου αεροσκάφους σταμάτησαν απότομα να λειτουργούν, καθώς το «Μπόινγκ» προχωρούσε προς τον Ατλαντικό Ωκεανό. Προηγήθηκε από τη διακοπή αυτή ένα προειδοποιητικό σήμα, επιδείχνοντας ένα κάποιο «πιθανό μεγάλο πρόβλημα». Οπως γράφτηκε ήδη, ανάμεσα στα πιθανά αίτια της συντριβής περιλαμβάνονταν: Μία απώλεια πίεσης στην καμπίνα του αεροσκάφους, μία πυρκαγιά ή το αεροπλάνο υπερέβη κατά 86% την ταχύτητα του ήχου, δηλαδή κατά 700 περίπου μίλια την ώρα.

Ταυτόχρονα, γράφτηκε, ότι οι αρμόδιοι αξιωματούχοι αρνήθηκαν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν άρθρα (13/11) της εφημερίδας «Μπόστον Χέραλντ», πως ερευνούν για τους φόβους κάποιων μελών του πληρώματος ότι η «πτήση αυτή ήταν καταδικασμένη». Οι υπόνοιες για την τραγωδία αυτή επικεντρώνονται στην ευθύνη της ίδιας της «Μπόινγκ». Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά που αεροσκάφη της προκαλούν το θάνατο ταξιδιωτών και πληρωμάτων. Και ιδού μερικές περιπτώσεις:

Στις 26/5/91, ένα «Μπόινγκ 767» συντρίφτηκε στην Ταϊλάνδη, όταν, καθώς προσγειώθηκε, ένα φρένο του ήταν σπασμένο και δεν ανακόπηκε η ταχύτητά του στο έδαφος του αεροδρομίου. Αποτέλεσμα ήταν να σκοτωθούν 213 άνθρωποι.

Στις 9/9/94, σκοτώθηκαν, κατά την πτήση 427 της «US Air», 132 επιβάτες και όλα τα μέλη του πληρώματος, όταν δικινητήριο «Μπόινγκ 737» συνετρίβη ενώ προσγειωνόταν στο αεροδρόμιο του Πίτσμπουργκ.

Στις 17/7/1996, το αεροσκάφος 747 της TWA- πτήση 800 - εξερράγη και κατέπεσε στον Ατλαντικό Ωκεανό, έξω από τα παράλια της Νέας Υόρκης, εξοντώνοντας 230 άτομα, τους επιβάτες και το πλήρωμά του.

Το 1997, η πτήση 801 των αερογραμμών Νότιας Κορέας, ένα «Μπόινγκ 747», συνετρίβη λίγα μίλια από το αεροδρόμιο της Γκουάμ, σκοτώνοντας 226 άτομα.

Η ελλιπής αεροπορική ασφάλεια

Η εφημερίδα «People's Weekly World» - όργανο του ΚΚ των ΗΠΑ - δημοσίευσε πρωτοσέλιδο άρθρο του διευθυντή της, Τιμ Γουίλερ, με τον τίτλο «Η "Μπόινγκ" πραγματοποιεί κέρδη, αλλά άνθρωποι πεθαίνουν: Η εταιρία συγκαλύπτει τις ατέλειες στα αεριωθούμενα αεροπλάνα». Σ' αυτό περιλάμβανε και τηλεφωνική συνέντευξη με τον Τζον Χάμλεϊ από την Πολιτεία της Βιρτζίνια, που η σύζυγός του Σάρα Σλόκουμ - Χάμλεϊ, αεροσυνοδός στην πτήση 427 της «US Αir» σκοτώθηκε μαζί με 131 άλλους ανθρώπους στο αεροδρόμιο του Πίτσμπουργκ στις 9/9/94. Τονίζει ο Χάμλεϊ: «Οταν το θέμα έρχεται στην ομοσπονδιακή αεροπορική διοίκηση και στους βιομηχάνους αεροπλάνων, δε γίνεται ό,τι χρειάζεται για την αεροπορική ασφάλεια».

Αυτό, συμπλήρωνε από την πλευρά του ο Γουίλερ, ισχύει και για τους μηχανικούς που κατασκευάζουν τα αεροπλάνα της «Μπόινγκ». Τον φετινό Αύγουστο, εκατοντάδες εργάτες της «Μπόινγκ» πραγματοποίησαν έντονη διαμαρτυρία, όταν γινόταν η παρουσίαση ενός «Μπόινγκ 767». Το ζήτημα ήταν: Η «Μπόινγκ» εξανάγκαζε να εργάζονται επτά μέρες τη βδομάδα με εξαντλητικό ρυθμό, πράγμα που εξηγεί γιατί ήταν «χαλαροί οι συνδετήρες» που ενώνουν τα πτερύγια ευστάθειας με την άτρακτο των 767. Επιθεωρητές ασφαλείας των «Μπόινγκ» επισήμαναν το πρόβλημα την ίδια αυτή βδομάδα. αλλά εκπρόσωπος της εταιρίας αυτής έσπευσε να ισχυριστεί, ότι το γεγονός αυτό δεν αποτελεί «θέμα ασφαλείας κατά την πτήση».

Ο Χάμλεϊ, όμως, κατάγγειλε στη συνέντευξή του, ότι η «Μπόινγκ» γνώριζε για το ελάττωμα αυτό στο 737 από τη μέρα που σχεδιαζόταν, αλλά δεν έκανε τίποτα για να το διορθώσει. Και πρόσθεσε: «Αυτό δεν είναι κάτι ασυνήθιστο για τους ανθρώπους της "Μπόινγκ". Δεν ενδιαφέρονται, παρά μόνο για τον εαυτό τους».

Οι εγκληματικές απώλειες της «Μπόινγκ»...

Η επιδιόρθωση του ελαττώματος στο πηδάλιο του 737 θα κόστιζε στην εταιρία εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια, δεδομένου ότι 2.700 αεροπλάνα της διακινούνται. Οι άνθρωποι της «Μπόινγκ» έχουν βάλει ένα όριο στα θανατηφόρα ατυχήματα των αεροσκαφών τους «και προτού οι θάνατοι φτάσουν σ' αυτόν τον αριθμό, αρνούνται να δράσουν», κατάγγειλε και πάλι ο Χάμλεϊ. Είπε ακόμη: «Γνώριζαν για τις αναθυμιάσεις καυσίμων στα κεντρικά ντεπόζιτα του σκάφους 747 στη διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Δεν έκαναν τίποτα γύρω από αυτό και ένα τέτοιο ντεπόζιτο εξερράγη στην πτήση 800 της TWA, σκοτώνοντας τους πάντες μέσα σ' αυτό».

Η καταγγελία αυτή του Χάμλεϊ επικυρώθηκε και από ένα άρθρο στις 4/11 στην εφημερίδα «Σιάτλ Τάιμς» - πόλη που αποτελεί έδρα της «Μπόινγκ» - που έλεγε, ότι η διοίκηση της «Μπόινγκ» ετοίμασε μία εκτίμηση για την Αεροπορία των ΗΠΑ (FAA) ακόμα από το 1980, στην οποία αναφερόταν πως το κεντρικό ντεπόζιτο των καυσίμων του 747 βρισκόταν κοντά στις μονάδες του κλιματισμού αέρος και υπερθερμαινόταν επικίνδυνα.

Η «Μπόινγκ» κράτησε μυστική την έκθεση αυτή από τη FAA. Οταν ρωτήθηκε, ένας αξιωματούχος της «Μπόινγκ» απάντησε ότι η έκθεση ήταν «ιδιοκτησία της Αεροπορικής Δύναμης». Την κράτησε, επίσης, μυστική και από τους εκπροσώπους της αστικής αεροπορίας για περισσότερο από ένα χρόνο μετά την έκρηξη στην πτήση 800 της TWA, Οπως εξηγούσε σε άρθρο του ο Γουίλερ, η έκθεση αυτή ενοχοποιούσε έντονα την «Μπόινγκ» για την καταστροφή της TWA - 800, η οποία θα μπορούσε να κοστίσει στην εταιρία - των πολλών δισεκατομμυρίων - γύρω στα 400 εκατομμύρια δολάρια ως αποζημιώσεις για τις ζημίες που προκάλεσε η εγκληματική αμέλειά της.

Αντίθετα, όπως παρατηρούσε στο άρθρο του ο Γουίλερ, «με τη βοήθεια του FBI, η "Μπόινγκ" πρόβαλε ένα κατασκευασμένο μπαμπούλα περί "τρομοκρατικής επίθεσης" ή ακόμα για έναν πύραυλο του αμερικανικού ναυτικού, που δήθεν ανατίναξε το αεροσκάφος της πτήσης 800 της TWA». Ας σημειωθεί, ότι η «Μπόινγκ», η ίδια εταιρία, παράγει για το ναυτικό των ΗΠΑ τους πυραύλους «Κρουζ» και στην περίπτωση αυτή, η «Μπόινγκ» ήλπιζε, ότι τα περί «τρομοκρατικής συνωμοσίας» θα απάλλασσαν τόσο την ίδια, όσο και την TWA, από οικονομικές ευθύνες.

Ο ρεπουμπλικανός γερουσιαστής Τσαρλς Γκράσλεϊ, πρόεδρος της Δικαστικής Υποεπιτροπής της Γερουσίας, έφερε στη δημοσιότητα γνωμάτευση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο κατηγορεί την «Μπόινγκ», ότι απέκρυψε επί τρία χρόνια την έκθεση για το ντεπόζιτο των καυσίμων. Η ίδια απάντησε, αναίσχυντα και πάλι, ότι η έκθεση εκείνη είχε... «χαθεί».

Αξιωματούχοι διερευνούν τώρα την περίπτωση μήπως είχε τοποθετηθεί κατά λάθος ένα θραυσμένο φρένο και στο αεροσκάφος της «Egypt Air», της πτήσης 990, όπως είχε θεωρηθεί ότι έγινε - αναφέρθηκε και παραπάνω - στο «Μπόινγκ 767» στην Ταϊλάνδη στις 25/5/91, με αποτέλεσμα το θάνατο 213 ανθρώπων. Ισως κάτι ανάλογο βρεθεί στα γραπτά ντοκουμέντα της πτήσης 990, που ανασύρθηκαν στις 9/11 από τα βάθη του ωκεανού, όπου καταποντίστηκε το μοιραίο εκείνο αεροσκάφος.

...και η κακόφημη ιστορία της

Εξάλλου, το «Μπόινγκ 737», ιδιοκτησίας της «United Airlines», το οποίο ενώ κατερχόταν από ύψος 1.000 ποδών στο αεροδρόμιο της πόλης Κολοράντο Σπρινγκς, ξαφνικά έκλινε προς τη δεξιά πλευρά του και κατέπεσε βίαια πάνω σε ένα πάρκο της πόλης αυτής, παρασύροντας στο θάνατο και τα 25 άτομα που επέβαιναν σε αυτό.

Τον Οκτώβρη του 1996, η εφημερίδα «Σιάτλ Τάιμς», αφιερώνοντας μία σειρά πέντε άρθρων της για το 737, έγραφε: «Από το δυστύχημα στο Κολοράντο Σπρινγκς ως το τέλος του 1993, άλλα έντεκα 737 συντρίφτηκαν ανά τον κόσμο. Ανάμεσά τους ήταν οι συντριβές στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ινδία».

Για να συντομεύσουμε - τις μέρες αυτές έχουν αναφερθεί πάμπολλα άλλα δυστυχήματα αεροσκαφών της περιβόητης «Μπόινγκ» αλλά και άλλων τέτοιων εταιρών - είναι απαραίτητο να αναφέρουμε, ότι μία συνδιάσκεψη που έγινε το 1998 στο Λευκό Οίκο με προεδρεύοντα τον αντιπρόεδρο Αλ Γκορ για την αεροπορική ασφάλεια, προέβλεπε διπλασιασμό των επιβατών στην επόμενη δεκαετία με μία μεγάλη αεροπορική καταστροφή ανά δύο βδομάδες, αν συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση. Η συνδιάσκεψη αυτή ζήτησε μία βελτίωση κατά 50%, πράγμα που θα έχει συνέπεια, όπως προειδοποιούσαν άλλοι παράγοντες, τη διατήρηση των θανάτων από τα αεροπορικά δυστυχήματα στο σημερινό επίπεδο.

Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε, ότι η «Μπόινγκ» έχει μία πραγματικά κακόφημη επιχειρηματική και πολιτική ιστορία. Στις 11/5/1934 οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» δημοσίευσαν πρωτοσέλιδη είδηση, σύμφωνα με την οποία η εταιρία αυτή εφοδίαζε τη Γερμανία με μηχανές αεροπλάνων.

Αναφερόμενη στο γεγονός αυτό, η εφημερίδα των ΗΠΑ «PWW» (13/11/99) σημείωνε, μεταξύ άλλων, ότι η «Μπόινγκ» πλούτισε στο Β` Παγκόσμιο Πόλεμο παράγοντας στα εργοστάσιά της πολεμικά αεροσκάφη. Τώρα, πρόσθεσε το «PWW», η «Μπόινγκ» είναι ένας από τους δύο -μόνο - μεγαλύτερους κατασκευαστές ταξιδιωτικών αεροπλάνων. Ταυτόχρονα, εξακολουθεί να αποκομίζει δισεκατομμύρια δολάρια από παραγγελίες του αμερικανικού Πενταγώνου και συναγωνίζεται για ένα συμβόλαιο 1.65 δισ. δολαρίων για να εφοδιάζει με πυραύλους ευρωπαϊκά πολεμικά αεροπλάνα.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πρόβλημα στον κινητήρα είχε το αεροσκάφος της «Spanair»(2008-08-27 00:00:00.0)
«Επιδημία» τα τελευταία χρόνια(2005-08-17 00:00:00.0)
Οχι μικρότερα αεροσκάφη στη Λέσβο(2002-09-25 00:00:00.0)
Στο «σφυρί» 18 αεροπλάνα!(2000-02-23 00:00:00.0)
Αμερικανικός πύραυλος η αιτία της πτώσης;(1996-11-09 00:00:00.0)
Βρέθηκαν τα μαύρα κουτιά(1996-07-26 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ