Κυριακή 27 Γενάρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 23
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΒΟΥΡΑΣ
Αντίσταση στην τάση ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης

Την εκδήλωση της ΚΕ τίμησε με την παρουσία του, ο Γιάννης Βαβούρας, πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, ο οποίος με την παρέμβασή του συνέβαλε στο να καταγραφεί η σημερινή πραγματικότητα στα πανεπιστήμια και ιδιαίτερα η τάση της ιδιωτικοποίησης που γιγαντώνεται. Απαντώντας αρχικά στο ερώτημα του προσανατολισμού συνολικά της εκπαίδευσης, σημείωσε ότι αυτή προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς, αναφέρθηκε στις «λέξεις κλειδιά, όπως είπε, απασχολησιμότητα και ευελιξία» και στην «ανταποδοτικότητα» που όπως τόνισε «η εκπαίδευση χάνει το περιεχόμενό της ως δημόσιο αγαθό. Δηλαδή ως αγαθό που πρέπει να προσφέρεται σε όλη την κοινωνία».

Στο σημείο, αυτό ο πρύτανης του Παντείου υπογράμμισε: «Με τη Διακήρυξη της Μπολόνια του Ιουνίου του '99 η ανώτατη εκπαίδευση υποτάσσεται πλήρως στους κανόνες της αγοράς. Αυτός είναι ο βασικός σκοπός της, δεν είναι πια η παροχή επιστημονικής γνώσης, αλλά η ευελιξία και η απασχολησιμότητα του εργατικού δυναμικού. Το σύστημα της ανώτατης εκπαίδευσης καλείται να συμβάλει στην παραγωγή προσαρμόσιμου στους κανόνες της αγοράς εργατικού δυναμικού». Και συνέχισε «παραδοσιακά πανεπιστήμια στο εξωτερικό αλλάζουν με ταχείς ρυθμούς Προγράμματα Σπουδών, προκειμένου να τα προσαρμόσουν στις ανάγκες της αγοράς και καθηγητές που είχαν γνωστικά αντικείμενα, δούλευαν επιστημονικά σε ένα πεδίο που δεν έχει ανάγκη η αγορά, αναγκάζονται να το εγκαταλείψουν και να διδάξουν κάτι άλλο, εντελώς έξω από τις γνώσεις τους».

Αναφερόμενος στο πώς δυναμώνει η ιδιωτικοποίηση στη χώρα μας, τόνισε: «Αυτή δε φαίνεται μόνο από τα διάφορα κέντρα που λειτουργούν και διαφημίζονται, με την ανοχή του κράτους, ως πανεπιστήμια. Αυτή είναι μια πλευρά, ιδιωτικοποίηση υπάρχει και μέσα στα ίδια τα πανεπιστήμια. Πώς γίνεται αυτό; Τα πανεπιστήμια είναι Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και μέσα σε αυτά από τη νομοθεσία λειτουργούν Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου. Τα λεγόμενα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), στα οποία, με βάση ένα σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται, θα μεταφέρεται η σημαντική έρευνα των πανεπιστημίων, ενώ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στους τομείς στρατηγικής σημασίας. Η χρηματοδότηση γίνεται μέσω των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων Εκπαίδευσης Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΠΕΑΕΚ), έξω από τους κανόνες του δημόσιου λογιστικού».

Πέρα από την ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας και της φύλαξης, συμπλήρωσε, «πρόσφατα παρατηρούνται τάσεις ιδιωτικοποίησης των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Ερευνας (ΕΛΚΕ) στα Πανεπιστήμια. Υπάρχουν σημαντικές πιέσεις, αυτοί να γίνουν ΝΠΙΔ μέσα στα πανεπιστήμια, προκειμένου δήθεν να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Αντί να αγωνιστούμε να βελτιώσουμε ένα σύστημα δημόσιου Πανεπιστημίου, βρίσκουν ορισμένοι την "εύκολη λύση" να γίνουν ΝΠΙΔ» και κατέληξε «θα καλέσω όλους τους συναδέλφους, διότι πιστεύω ότι όλη η εκπαίδευση δεν είναι ιδιωτικό αγαθό, είναι ένα δημόσιο αγαθό, να αγωνιστούμε για το δημόσιο χαρακτήρα όλης της εκπαίδευσης, σε όλα τα επίπεδα».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ