Τετάρτη 14 Απρίλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΣΠΕΡΙΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Νέα εμπόδια ακυρώνουν τις τεράστιες προσπάθειες των μαθητών

Αγωνία και αγανάκτηση για τις νέες ρυθμίσεις εκφράζουν μαθητές και εκπαιδευτικοί που μιλάνε στον «Ριζοσπάστη»

Από τις κινητοποιήσεις των μαθητών
Από τις κινητοποιήσεις των μαθητών
Τη δικαιολογημένη αγανάκτηση των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων της χώρας, οι οποίοι με μεγάλες θυσίες και δυσκολίες προσπαθούν να συνδυάσουν τις σπουδές τους με τη δουλειά, έχει προκαλέσει η απόφαση της κυβέρνησης να νομοθετήσει εν μέσω πανδημίας νέους, απροσπέλαστους φραγμούς για την εισαγωγή τους στην Ανώτατη Εκπαίδευση.

Μεσούσης της σχολικής χρονιάς, οι υποψήφιοι αλλά και όσοι τις επόμενες χρονιές προγραμμάτιζαν να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, είδαν να ψηφίζεται στο νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση διάταξη η οποία προβλέπει πως η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ), ένας νέος «κόφτης» για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, θα ισχύσει τόσο για τους υποψηφίους των εσπερινών όσο και των ημερήσιων Λυκείων.

Οπως λένε οι μαθητές των Εσπερινών, με δεδομένο πως η Ελάχιστη Βάση θα διαμορφώνεται εκ των πραγμάτων από τους υποψηφίους των ημερήσιων Λυκείων που αποτελούν και τη συντριπτική πλειοψηφία, οι ίδιοι δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν. Τονίζουν δε πως έτσι καταργείται στην πράξη και η πρόβλεψη για εισαγωγή τους στα ΑΕΙ σε ποσοστό 1%.

Την αγανάκτησή τους και το δίκαιο αίτημά τους για την απόσυρση της σχετικής διάταξης έχουν εκφράσει όλο αυτό το διάστημα με κινητοποιήσεις σε μια σειρά από πόλεις, όπως και με ανοιχτή επιστολή τους προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, την οποία συνυπέγραψαν μαθητικά συμβούλια δεκάδων εσπερινών ΓΕΛ και ΕΠΑΛ.

Ανατρέπεται προγραμματισμός χρόνων

«Αυτό το νομοσχέδιο, που ήρθε μέσα στην πανδημία, μας τραβά το χαλί κάτω από τα πόδια μας», μας λέει χαρακτηριστικά ο Θεοφ. Ξυλούρης, μαθητής του Εσπερινού Λυκείου Ηρακλείου Κρήτης, ο οποίος συμπεριλαμβάνεται σε εκείνους που είχαν αποφασίσει να διεκδικήσουν μία θέση σε ΑΕΙ γνωρίζοντας πως υπάρχει αυτή η ποσόστωση του 1%, που έκανε πιο προσιτή την πρόσβαση. «Επικρατεί απογοήτευση στους μαθητές που ετοιμάζονταν να δώσουν πανελλαδικές. Πολλά παιδιά δεν θα δώσουν τελικά, γιατί δεν πιστεύουν πως μπορούν να ανταγωνιστούν τους μαθητές του ημερήσιου Λυκείου. Γνωρίζω περιπτώσεις παιδιών, με προγραμματισμό δύο - τριών χρόνων, που αλλάζει ξαφνικά λίγους μήνες πριν από τις εξετάσεις. Είναι σκληρό για κάποιον άνθρωπο που δεν ξεκινά τώρα τη ζωή του, είναι ζήτημα που τον "καίει", δεν έχει περιθώρια», τονίζει. Εξηγώντας τις επιπλέον δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας μαθητής Εσπερινού σημειώνει πως πρόκειται «για ανθρώπους εργαζόμενους, σε μεγάλο ποσοστό οικογενειάρχες, άρα δεν υπάρχει ο ίδιος χρόνος να προετοιμαστούν σε σχέση με τους μαθητές των Λυκείων που είναι - αυτό πρέπει να είναι - μόνο μαθητές και αφοσιωμένοι στο στόχο τους». Μας αναφέρει παραδείγματα συμμαθητών του «που ξεκινούν στις 6 από το σπίτι τους για δουλειά, έρχονται στο σχολείο με τα ρούχα της δουλειάς και σχολούν στις 11».

Σημειώνεται πως στην Κρήτη, τη συμπαράσταση στον αγώνα των μαθητών των Εσπερινών έχουν εκφράσει με κοινή ανακοίνωσή τους 13 εργατικά σωματεία, κάτι που, όπως σημειώνει ο μαθητής, «μαζικοποιεί τον αγώνα, στηρίζει και συμβάλλει στην προσπάθειά μας γι' αυτό που πάμε να κατακτήσουμε».

Νέα εμπόδια σε μία δυσκολότερη χρονιά

Αντίστοιχη εικόνα για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εν λόγω μαθητές περιγράφει η Κων. Παπαγιαννοπούλου, εργαζόμενη και μητέρα τριών παιδιών, που φοιτά στη Γ' τάξη στο Εσπερινό ΓΕΛ Αγ. Αναργύρων προγραμματίζοντας να δώσει πανελλαδικές για να ανεβάσει το βιοτικό επίπεδό της, όπως μας λέει. Αναφέρεται στη ρύθμιση που έρχεται σε μία ιδιαίτερα δύσκολη σχολική χρονιά. «Ζούμε τις σημερινές συνθήκες και ως μαθητές και ως γονείς και ως εργαζόμενοι», λέει χαρακτηριστικά και υπογραμμίζει πως προκαλείται πρόβλημα λόγω και των στενών ηλικιακών περιθωρίων για τους μεγαλύτερους μαθητές αλλά και μια σειρά από ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι νεότεροι. «Είμαστε εργαζόμενοι παππούδες και γιαγιάδες αλλά και σε ό,τι αφορά τα νεότερα παιδιά, όταν ξεκίνησε η οικονομική κρίση αναγκάστηκαν να δουλέψουν από μικρότερες ηλικίες. Το ότι δεν έχουν οικογενειακές υποχρεώσεις δεν σημαίνει ότι δεν δουλεύουν πολλές ώρες», μας λέει.

Η ίδια εκφράζει πολλά ερωτήματα για το σκεπτικό και τη σκοπιμότητα της ρύθμισης, που στην ουσία αφαιρεί ένα κοινωνικό κριτήριο, όπως σημειώνει, αφού με τη διαδικασία του νόμου αυτομάτως καταργείται το 1%. Τονίζει πως δεν λήφθηκαν υπόψη όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές των Εσπερινών προσθέτοντας πως «ούτε η τηλεκπαίδευση ήταν ένα μέτρο που βοήθησε ουσιαστικά. Μαθητές έπαιρναν απουσίες γιατί είχαν πρόβλημα με το Webex και το ίντερνετ».

Στο πλευρό τους οι εκπαιδευτικοί

Οι μαθητές επιδιώκουν, στη βάση του κοινού προβλήματος, να συντονιστούν πανελλαδικά. Στην προσπάθειά τους να βρεθεί λύση, έχουν στο πλευρό τους συλλόγους διδασκόντων και εκπαιδευτικούς Εσπερινών Λυκείων σε όλη τη χώρα. Οπως μας λέει ο Παυσ. Τσούλας, εκπαιδευτικός στο 3ο Εσπερινό ΕΠΑΛ Ν. Φιλαδέλφειας και γραμματέας της Γ' ΕΛΜΕ Αθήνας, οι καθηγητές του σχολείου εκφράζουν τη συμπαράστασή τους στο αίτημα για κατάργηση των νέων ρυθμίσεων. Επισημαίνοντας ιδιαίτερα ζητήματα που προκύπτουν από τις υποχρεώσεις της καθημερινότητας για τους μαθητές, τονίζει πως θα έπρεπε να απολάμβαναν σειρά διευκολύνσεων σε σχέση με τη φοίτησή τους, που θα τους βοηθούσαν να ολοκληρώσουν την τεράστια προσπάθεια που κάνουν, όπως μειωμένο ωράριο, άδειες στις προαγωγικές εξετάσεις. Ειδικότερα, ο εκπαιδευτικός σημειώνει πως στις προαγωγικές εξετάσεις οι μαθητές δεν παίρνουν άδεια, κάποιοι μάλιστα δεν προσέρχονται και περνούν την τάξη με τον μέσο όρο. Υπάρχουν παιδιά που εργάζονται σε εργοστάσια, που αναζητούν οι ίδιοι να βρουν λύση, να βρουν κάποιον να κάνει τη βάρδιά τους.

Οπως επισημαίνει, η φετινή χρονιά επιφυλάσσει έναν διπλό «κόφτη» για τους μαθητές των Εσπερινών. Αφενός τις νέες ρυθμίσεις και αφετέρου την πανδημία, με αποτέλεσμα τα μηνύματα να δείχνουν μειωμένο αριθμό μαθητών που θα πάρουν μέρος στις εξετάσεις. Τονίζει πως λόγω των υποχρεώσεων και των οικονομικών περιορισμών, βασίζονται αποκλειστικά στο σχολείο για την προετοιμασία για τις εξετάσεις και η διά ζώσης διδασκαλία δεν μπορεί να υποκατασταθεί με δεδομένο μάλιστα πως η πλειοψηφία παρακολουθούσε μάθημα μέσω κινητών, με λειψή υλικοτεχνική υποδομή για την τηλεκπαίδευση.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Νέα εμπόδια στην πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση(2021-03-10 00:00:00.0)
Το «μαρτύριο της σταγόνας» στους μαθητές της Γ' Λυκείου(2020-04-10 00:00:00.0)
Τροπολογία του ΚΚΕ για «τράπεζα θεμάτων» και για τους μετεξεταστέους(2014-07-12 00:00:00.0)
Συνέχεια της εξεταστικής δοκιμασίας(2004-05-20 00:00:00.0)
Με Χημεία συνεχίζονται σήμερα οι εξετάσεις(1999-06-17 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ