Τετάρτη 7 Απρίλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΝΕΟΛΑΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«Αστείο να μιλούν για αναβάθμιση την ίδια ώρα που μας βάζουν σε μια διαδικασία συνεχούς κατάρτισης»

Μιλούν στον «Ριζοσπάστη» σπουδαστές από ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ της Θεσσαλονίκης, με αφορμή την υποβάθμιση των πτυχίων τους και τις κινητοποιήσεις τους

Από τις κινητοποιήσεις των σπουδαστών
Από τις κινητοποιήσεις των σπουδαστών
Ανάστατη είναι η κοινότητα των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) του ΟΑΕΔ σε όλη τη χώρα από τις αρχές του χρόνου, μετά τις ρυθμίσεις που ψηφίστηκαν με τον νόμο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση που πέρασε η κυβέρνηση τον Δεκέμβρη, ως έναν ακόμα κρίκο των αντιδραστικών νομοθετημάτων της εν μέσω πανδημίας και lockdown.

Με τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αλλάζουν ξαφνικά οι όροι σπουδών για τους σπουδαστές που ήδη φοιτούν στις σχολές, χωρίς μάλιστα να προβλέπεται καμία μεταβατική διάταξη. Συγκεκριμένα, τα πτυχία των ΕΠΑΣ είχαν στην πράξη αντιστοιχηθεί με τα απολυτήρια των ΕΠΑΛ, κάτι που είχε οδηγήσει τον Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων να τα κατατάξει στο επίπεδο 4 του νέου εθνικού πλαισίου προσόντων, μια ενέργεια που εγκρίθηκε και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο, με το νέο νομοσχέδιο πέφτουν στο επίπεδο 3 του Πλαισίου Προσόντων, ενώ για την απόκτηση του πτυχίου εισάγονται και εξετάσεις πιστοποίησης, όπως προβλέπεται συνολικά για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, στο πνεύμα και του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης για τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρήσεων (βλέπε και σελ. 12).

Τα παραπάνω οδήγησαν το προηγούμενο διάστημα τους σπουδαστές των σχολών σε κινητοποιήσεις ενάντια στην υποβάθμιση των πτυχίων τους στο Αγρίνιο, στα Γιάννενα, στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Αθήνα σε συμπόρευση με τον Σύλλογο Σπουδαστών Δημόσιων ΙΕΚ.

Παράλληλα, το ΚΚΕ ανέδειξε το θέμα με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της οποίας η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως ισχυρίστηκε ότι τα πτυχία των ΕΠΑΛ δεν είχαν εξισωθεί με το απολυτήριο Λυκείου και ότι τώρα οι σχολές δεν υποβαθμίζονται αλλά αναβαθμίζονται (!), ξεχνώντας μάλιστα να αναφέρει ότι σύμφωνα με το Σχέδιο Ανάκαμψης τα προγράμματα σπουδών τους θα τα υπαγορεύουν απευθείας οι εργοδότες!

Εν μέσω πανδημίας βάζουν και νέους φραγμούς στους σπουδαστές

Με αφορμή αυτό το θέμα και τις κινητοποιήσεις των σπουδαστών που συνεχίζονται, ο «Ριζοσπάστης» μίλησε με σπουδαστές από σχολές της Θεσσαλονίκης για το πώς βιώνουν αυτήν την κατάσταση.

Ο Α. Π., σπουδαστής της 1ης ΕΠΑΣ Θεσσαλονίκης, αναφέρει: «Το νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει καμία αναβάθμιση σπουδών, ούτε μας δίνει επιπλέον επαγγελματικά δικαιώματα, άσχετα αν η κυβέρνηση και τα αρμόδια υπουργεία προσπαθούν να μας πείσουν για το αντίθετο. Εχουμε εισαχθεί με τον Ν. 3475/2006, ο οποίος μας έδινε τη δυνατότητα να αποφοιτήσουμε με πτυχίο επιπέδου 4 και να ζητήσουμε άδεια άσκησης επαγγέλματος. Το καινούργιο νομοσχέδιο 4763/2020, εκτός του ότι υποβαθμίζει το πτυχίο μας στο επίπεδο 3, με σαφώς λιγότερα εργασιακά δικαιώματα, μας λέει ότι για να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το πτυχίο μας θα πρέπει να φοιτήσουμε και σε ΙΕΚ, που σημαίνει με λίγα λόγια μεγαλύτερη καθυστέρηση στο να βγούμε στην αγορά εργασίας. Δεν γίνεται να καταρτιζόμαστε αιώνια, δεν γίνεται να μας κοροϊδεύουν και να υποτιμούν τον αγώνα των εργαζόμενων μαθητών, οι οποίοι σπουδάζουν και δουλεύουν ταυτόχρονα. Είναι αστείο να μιλούν για αναβάθμιση την ίδια ώρα που μας βάζουν σε μια διαδικασία συνεχούς κατάρτισης. Ζητάμε να τροποποιηθεί αυτό το νομοσχέδιο άμεσα. Δεν μπορούν να παίζουν με το μέλλον μας».

Ο Ν. Π., σπουδαστής της 2ης ΕΠΑΣ, τονίζει: «Με το νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση όχι απλά δεν αναβαθμίζονται οι σπουδές μας, όπως ισχυρίζεται η υπουργός Παιδείας, αντίθετα υποβαθμίζονται. Η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας ψηφίζει νόμους που απαξιώνουν τον δημόσιο χαρακτήρα της Παιδείας και βάζουν φραγμούς στη μόρφωση των σπουδαστών.

Υποβάθμιση του πτυχίου μας σημαίνει ότι το πτυχίο μας θα έχει την ίδια αξία με πτυχίο Γυμνασίου. Η εύρεση εργασίας στην εποχή μας είναι δύσκολη, και αυτή η αλλαγή την κάνει δυσκολότερη. Δεν θέλουμε να σπουδάσουμε 2 χρόνια στον ΟΑΕΔ για να βγούμε μετά άνεργοι. Απαιτούμε η κυβέρνηση να αποσύρει αυτό το νομοσχέδιο».

«Αρον άρον» στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία 15χρονοι

Η Σ. Κ., αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, αναφέρει: «Αν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να αναβαθμίσει τις σπουδές στις ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ, θα φρόντιζε να πάρει όλα τα μέτρα για να λειτουργούν όλες οι σχολές με ασφάλεια, θα εξασφάλιζε με γενναία κρατική χρηματοδότηση σύγχρονη υλικοτεχνική υποδομή, κατάλληλα κτίρια και αίθουσες, δωρεάν σύγχρονο εξοπλισμό για τα εργαστήρια, μόνιμους καθηγητές. Η κυβέρνηση αποδεικνύεται πως είναι μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, αφού εν μέσω πανδημίας, με πολλές σχολές κλειστές, πέρασε νέο νόμο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση προσθέτοντας άλλο ένα εμπόδιο στις σπουδές τους, καθώς πλέον για να λάβουν το πτυχίο επιπέδου 3 είναι υποχρεωμένοι να δώσουν και εξετάσεις πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ.

Μόνο αστείο μπορεί να χαρακτηριστεί το αφήγημα περί ποιοτικών θέσεων εργασίας, αφού με το νομοσχέδιο εισάγονται αμέσως μετά το Γυμνάσιο διετείς Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), κατηγορία στην οποία εντάσσονται και οι ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ. Με άλλα λόγια, μαθητές από τα 15 τους χρόνια θα σπρώχνονται εκτός σχολείου και θα οδηγούνται άρον άρον στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία. Πρόκειται για ακόμα πιο πρόωρη κατάρτιση, μέσα από μεταγυμνασιακές δομές που - και με τη βούλα του νόμου πια - δεν είναι σχολεία. Χώρια που το περιεχόμενο των προγραμμάτων μπορεί να ορίζεται σύμφωνα με τις ανάγκες των τοπικών επιχειρήσεων, μέσα από τα κλαδικά και περιφερειακά όργανα, δημιουργώντας απόφοιτους μιας χρήσης για τους εργοδότες.

Τα αιτήματα των μαθητών είναι δίκαια και στο πλάι τους οφείλουν να βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί και όλη η κοινωνία».


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org