Σάββατο 20 Μάρτη 2021 - Κυριακή 21 Μάρτη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΩΝ
Ενα ακόμα εργαλείο για τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων

MotionTeam

Στη συγκρότηση «Αναπτυξιακών Εταιρειών» προχωρούν αρκετοί δήμοι, όπως προβλέπεται από τον νόμο 4690/20 της κυβέρνησης της ΝΔ, δίνοντας έτσι συνέχεια στις αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Διοίκηση, με στόχο την προσαρμογή στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων με ακόμα μεγαλύτερη ένταση της εμπλοκής των ιδιωτών σε έργα και υπηρεσίες στην Τοπική Διοίκηση.

Στην πραγματικότητα, πρόκειται για νέα επιχειρηματικά σχήματα με τη συμμετοχή των δήμων, που θα διαχειρίζονται κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης αλλά και κρατικά, προκειμένου να μην υπάρχει κατακερματισμός ανάμεσα σε πολλούς διαφορετικούς φορείς που εμπλέκονται σε μια επένδυση και έτσι να είναι ευκολότερη η προσέλκυσή τους.

Ταυτόχρονα και με αυτό το «εργαλείο» η κυβέρνηση επιχειρεί να διαχειριστεί και το ζήτημα της συνέχισης των περικοπών στη χρηματοδότηση των δήμων, που οξύνεται και σήμερα στη φάση της πανδημίας, από τη σκοπιά του να οδηγήσει ακόμα πιο γρήγορα και αποτελεσματικά σε διαδημοτικές πια συμπράξεις με ιδιώτες, ώστε να απορροφώνται πιο αποτελεσματικά τα κονδύλια.

Είναι γεγονός ότι ζητήματα που παίρνει υπόψη του ο αστικός σχεδιασμός αποτυπώνονται στα κατά καιρούς λεγόμενα «αναπτυξιακά» προγράμματα στους δήμους, ανάλογα με τη φάση της καπιταλιστικής ανάπτυξης («Θησέας», Πρόγραμμα «Ελλάδα», «Φιλόδημος», «Αντώνης Τρίτσης»).

Αντίστοιχα, έχουμε και διάφορους επιχειρηματικούς μοχλούς στη διάθεση της Τοπικής Διοίκησης, με τη μορφή των δημοτικών επιχειρήσεων και που άσχετα από τη νομική μορφή, υπηρέτησαν τον βασικό στόχο. Δηλαδή, τη διασύνδεση με τις επιχειρήσεις, την εμπορευματοποίηση υπηρεσιών, έργων, κοινωνικών αγαθών, την ανατροπή των εργασιακών σχέσεων.

Με τις σημερινές «Αναπτυξιακές Εταιρείες» των δήμων δημιουργείται ένα νέο επιχειρηματικό εργαλείο με μπροστάρηδες δήμους και Περιφέρειες, στο οποίο παίρνουν μέρος περισσότεροι «θεσμικοί παίχτες» και παράγοντες «στο τραπέζι που στρώνεται», ενσωματώνονται πιο εύκολα σε μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα τοπικές πολιτικές - οικονομικές επιδιώξεις, μπορούν να αξιοποιούνται συγκεντρωμένα τοπικοί πόροι, γη, υποδομές που βολιδοσκοπεί το κεφάλαιο και συγκεντρώνονται διαθέσιμα κονδύλια στις επιδιώξεις του.

Οπως περιγράφεται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τον σχετικό νόμο, η κυβέρνηση επιδιώκει οι Αναπτυξιακές Εταιρείες «να αποτελέσουν σημείο αναφοράς στην τοπική ανάπτυξη». Η αιτιολόγησή τους επικεντρώνεται στην επιτάχυνση της εκτέλεσης αναπτυξιακών προγραμμάτων από τους ΟΤΑ α' και β' βαθμού. Και αναφέρει ότι «είναι αδικαιολόγητα χαμηλό το ποσοστό απορρόφησης των διατιθέμενων ευρωπαϊκών ή εθνικών πόρων», εντοπίζοντας ως κύρια αιτία «την υποστελέχωση και την ανυπαρξία σε πολλές των περιπτώσεων τεχνικών υπηρεσιών και τεχνικού προσωπικού στους ΟΤΑ».

Επιπλέον, με τη λειτουργία των νέων Εταιρειών η κυβέρνηση κινείται στην κατεύθυνση της πλήρους αντικατάστασης των αντίστοιχων δημόσιων υπηρεσιών και του μόνιμου προσωπικού στην Τοπική Διοίκηση, αξιοποιώντας φυσικά και τον δημοσιονομικό κορσέ που απαγορεύει τις προσλήψεις.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι το έδαφος, για να μπορέσουν να προχωρήσουν τέτοιου τύπου αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις, όπως οι Αναπτυξιακές Εταιρείες, το έστρωσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Με γνώμονα τις ίδιες επιδιώξεις με αυτές που περιγράφονται στον νόμο της ΝΔ, διοργάνωνε τα λεγόμενα «Αναπτυξιακά Συνέδρια» σε όλη τη χώρα. Και διεύρυνε τις επιχειρηματικές δυνατότητες για τους φορείς της Τοπικής Διοίκησης με τον «Κλεισθένη» για σειρά από τομείς που ιεραρχεί το κεφάλαιο όπως η Ενέργεια, οι Μεταφορές, τα Απορρίμματα, η επιχειρηματική αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, των υποδομών τους, ενώ διεύρυνε και το πλαίσιο δράσης των ΑΕ των ΟΤΑ.

Πώς θα λειτουργούν οι Αναπτυξιακές Εταιρείες

Στη σύστασή τους ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου ειδικού σκοπού θα αξιοποιούν χρηματοδοτικά εργαλεία και θα διαχειρίζονται αναπτυξιακά, επενδυτικά και ειδικά προγράμματα, χρηματοδοτούμενα από εθνικούς ή ενωσιακούς πόρους. Σε αυτές μετέχουν περισσότεροι του ενός Οργανισμοί Τοπικής Διοίκησης (Δήμοι, Περιφέρειες, Περιφερειακές Ενώσεις Δήμων, Περιφερειακά Ταμεία, Δίκτυα και Σύνδεσμοι δήμων, ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ).

Δρουν σε συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο που δεν ταυτίζεται απαραιτήτως με την εδαφική περιφέρεια των μετόχων ΟΤΑ και των ενώσεών τους. Συμπράττουν με τους ΟΤΑ, μέσω προγραμματικών συμβάσεων, αναλαμβάνοντας δράσεις και λειτουργίες τους και διοικούνται από διοικητικό συμβούλιο που εκλέγεται από τη γενική συνέλευση των μετόχων ΟΤΑ.

Ο διευθύνων σύμβουλος και τα εκτελεστικά μέλη του διοικητικού συμβουλίου δεν μπορεί να είναι αιρετοί εκπρόσωποι των Δημοτικών ή Περιφερειακών Συμβουλίων των μετόχων ΟΤΑ και θα πρέπει υποχρεωτικά να κατέχουν «αποδεδειγμένη εργασιακή εμπειρία στον σχεδιασμό, στην εκτέλεση αναπτυξιακών προγραμμάτων και στην επιχειρηματική, οικονομική και γενικότερα βιώσιμη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών».

Το προσωπικό των νέων ΑΕ διακρίνεται σε τακτικό και έκτακτο. Το τακτικό προσωπικό προσλαμβάνεται βάσει του κανονισμού εσωτερικής υπηρεσίας, με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ και το έκτακτο προσωπικό αφορά σε αντικείμενο και διάρκεια έργου και προσλαμβάνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας.

Η δράση των νέων ΑΕ - ΟΤΑ συμπεριλαμβάνει:

-- Την επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη των φορέων της Τοπικής Διοίκησης και των ενώσεών τους.

-- Την υποστήριξη και εφαρμογή της αναπτυξιακής πολιτικής των δήμων και των Περιφερειών.

-- Την ωρίμανση έργων υποδομής καθώς και την υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής (λειτουργία κοινωνικών παντοπωλείων και Φαρμακείων, δράσεις κοινωνικής ένταξης ευπαθών ομάδων και μεταναστών κ.ά.), ψηφιακής σύγκλισης και «βιώσιμης ανάπτυξης» (αστικής κινητικότητας μέσα από συστήματα μεταφορών χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων, αξιοποίηση ΑΠΕ, εφαρμογή αναπτυξιακών σχεδίων νέων τεχνολογιών και διαδικασιών για τη βιοοικονομία, εναλλακτική διαχείριση βιολογικών αποβλήτων - βιοενέργεια).

-- Την εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων ΟΤΑ.

-- Την ανάληψη καθηκόντων τεχνικής υπηρεσίας των ΟΤΑ (σύναψη, εποπτεία και επίβλεψη δημοσίων συμβάσεων μελετών και έργων και τη διοικητική υποστήριξη Τεχνικών Υπηρεσιών και Υπηρεσιών Δόμησης των ΟΤΑ). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τεχνικές και πολεοδομικές υπηρεσίες των δήμων με μια απλή διαπίστωση του δημάρχου «ότι δεν είναι σε θέση να περαιώσουν το έργο τους» εκχωρούνται στους «Αναπτυξιακούς οργανισμούς».

Ολες οι αρμοδιότητες στα ...εταιρικά σχήματα

Είναι προφανές ότι πρόκειται για ένα πλαίσιο δηλαδή που εν δυνάμει περιλαμβάνει όλη την γκάμα των δραστηριοτήτων στους δήμους και που θα φύγουν από την αρμοδιότητα και το έλεγχο των Δημοτικών και Περιφερειακών Συμβουλίων. Αλλωστε, σε σχετική εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με το εύρος των δραστηριοτήτων των Εταιρειών ξεκαθαρίζεται ότι το θεσμικό πλαίσιο «απαριθμεί ενδεικτικά και όχι περιοριστικά» τις αρμοδιότητές τους.

Ως επιπρόσθετες αρμοδιότητες η εγκύκλιος καταγράφει τη δυνατότητα να δρουν:

α) Ως ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης για πράξεις κρατικών ενισχύσεων και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου εποπτευόμενα από το κράτος.

β) Να συστήσουν ή να συμμετέχουν σε ομάδες τοπικής δράσης, σύμφωνα με τον Κανονισμό της ΕΕ, δηλαδή ΕΣΠΑ, Leader.

γ) Συμμετέχουν σε προγραμματικές συμβάσεις με όλους τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και μπορεί να ορίζονται τεχνικοί σύμβουλοι φορέων της γενικής κυβέρνησης για την παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, επιστημονικής και διοικητικής υποστήριξης.

δ) Να παρέχουν τεχνικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες διαχείρισης και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας των μετόχων ΟΤΑ.

ε) Να ασκούν όλες τις δραστηριότητες που αφορούν σε Ενέργεια, βασικές υποδομές κοινής ωφέλειας, φυσικούς πόρους, περιοχές, εγκαταστάσεις σημαντικής τουριστικής ή αναπτυξιακής αξίας.

στ) Μπορούν να προτείνουν και να υλοποιούν Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (ΟΧΕ) χωρικών στρατηγικών.

Πού έχει προχωρήσει

Ξεχωρίζουμε ορισμένες περιπτώσεις δήμων που ήδη έχουν προχωρήσει στη σύσταση τέτοιων εταιρειών. Να σημειώσουμε ότι για τη μετατροπή των υπαρχόντων Αναπτυξιακών Οργανισμών των δήμων στις Εταιρείες που αναφερόμαστε, η προθεσμία λήγει στα τέλη Μάρτη.

  • Το Δημοτικό Συμβούλιο Κομοτηνής ενέκρινε τη μετατροπή της εταιρείας «Κ. Καραθεοδωρή» του δήμου από Αναπτυξιακή Ανώνυμη Εταιρεία ΟΤΑ σε Αναπτυξιακό Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΑΟΤΑ). Επίσης, εγκρίθηκε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του νεοσυσταθέντος Οργανισμού.
  • Στην Πελοπόννησο η εταιρεία «ΠΑΡΝΩΝΑΣ» λαμβάνει πλέον τη μορφή του πρώτου Αναπτυξιακού Οργανισμού στην περιοχή.
  • Αναπτυξιακή έχουν «στήσει» οι δήμοι Καρδίτσας, Τρικάλων και 8 δήμοι Δυτικής Θεσσαλίας (η Αναπτυξιακή της Θεσσαλίας είναι στις υψηλότερες θέσεις κατάταξης στο leader), Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων, Μουζακίου, Παλαμά, Πύλης, Σοφάδων, Φαρκαδόνας.
  • Οι 12 δήμοι Κρήτης πλην Ηρακλείου, Ρεθύμνου και Χανίων, οι οποίοι θα συστήσουν ο καθένας μόνος του Αναπτυξιακό Οργανισμό με διπλανούς δήμους.
  • Οι δήμοι Νέας Σμύρνης, Ηλιούπολης, Δάφνης - Υμηττού, Αγίου Δημητρίου, Βάρης - Βούλας - Βουλιαγμένης, Αλίμου, Μοσχάτου - Ταύρου, προχώρησαν σε Αναπτυξιακό Οργανισμό και αυτό το διάστημα τα Δημοτικά Συμβούλια εγκρίνουν τη σχετική οικονομοτεχνική μελέτη.
  • Ο δήμος Φυλής και 10 ακόμη δήμοι της Αττικής.
  • Η Περιφέρεια Αττικής και ο δήμος Αθηναίων.
  • Οι δήμοι Πάρου, Αντιπάρου, Αμοργού.
  • Οι δήμοι Θήρας, Σικίνου, Ανάφης, Φολεγάνδρου και Ιου.
  • Οι δήμοι Αίγινας και άλλων 7 νησιών της Αττικής (υπάρχει και Αναπτυξιακή Εταιρεία που διαχειρίζεται το leader).
  • Οι δήμοι Κω, Νισύρου, Αστυπάλαιας.
Η περίπτωση του Πειραιά

Η περίπτωση του Πειραιά είναι χαρακτηριστική για τις σκοπιμότητες που εξυπηρετούν οι συγκεκριμένες Αναπτυξιακές Εταιρείες. Πρόσφατα, έθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο η διοίκηση του δήμου το θέμα της συγκρότησης. Σε αυτήν την πρόταση συμφώνησε η παράταξη του ΣΥΡΙΖΑ και έτσι προχωρούν μαζί... Αξίζει να δούμε τι επικαλέστηκε στην εισήγηση η διοίκηση:

«Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός επιδιώκεται να συμβάλει στην επιστημονική, συμβουλευτική και τεχνική υποστήριξη του Δήμου, την υποστήριξη και εφαρμογή της αναπτυξιακής του πολιτικής, την ωρίμανση έργων υποδομής και την υλοποίηση πολιτικών κοινωνικής συνοχής, ψηφιακής σύγκλισης και αειφόρου ανάπτυξης. Ο Αναπτυξιακός Οργανισμός θα έχει τη δυνατότητα, μέσω των κατάλληλων εργαλείων να συμβάλει καθοριστικά στην ενδυνάμωση της αναπτυξιακής δυναμικής της περιοχής παρέμβασης. Απώτερος σκοπός είναι η επιτάχυνση των αναπτυξιακών - επενδυτικών διαδικασιών και η ανάδειξη ευκαιριών για προσέλκυση νέων επενδύσεων».


Κ. Πασ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Νέο αντιλαϊκό κρεσέντο για δήμους και Περιφέρειες, στο «παρά πέντε» των εκλογών(2023-10-07 00:00:00.0)
Μηχανισμός του κράτους εχθρικός για τον λαό και τις ανάγκες του(2023-09-16 00:00:00.0)
Νέες αντιδραστικές προσαρμογές στην Τοπική Διοίκηση(2021-06-02 00:00:00.0)
Εμπόρευμα οι υπηρεσίες που παρέχουν οι δήμοι(2007-02-23 00:00:00.0)
Θολές ανακοινώσεις λίγο πριν κατατεθεί στη Βουλή(2004-08-04 00:00:00.0)
Καθοριστική η ευθύνη των πολιτικών(1997-12-21 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ