Πέμπτη 11 Φλεβάρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Αγώνας ενάντια στην αντιλαϊκή και επικίνδυνη πολιτική της ιδιωτικοποίησης

Copyright 2017 The Associated

Η διάλυση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) αποσκοπεί στην ιδιωτικοποίηση όσων αεροδρομίων δεν έχουν εκχωρηθεί ακόμα σε ιδιώτες, και κυρίως της αεροναυτιλίας, που περιλαμβάνει και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας. Η παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας είναι μια πολύ επικερδής δραστηριότητα για τους ιδιώτες, ενώ έχει και γεωστρατηγική σημασία. Η εκχώρησή της σε ιδιώτες, σε συνθήκες βαθιάς εμπλοκής της χώρας στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερους κινδύνους για την ασφάλεια του λαού.

Το προηγούμενο διάστημα, οι εργαζόμενοι στην ΥΠΑ πραγματοποιήσαμε απεργιακές κινητοποιήσεις, διεκδικώντας να μην ψηφιστεί το νομοσχέδιο για τη σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο αποτελεί ένα ακόμα βήμα προς την πλήρη ιδιωτικοποίηση, και απαιτώντας δεδουλευμένα που είχαν σταματήσει να καταβάλλονται από τότε που δημοσιοποιήθηκε το νομοσχέδιο.

Οι απεργιακές κινητοποιήσεις του Οκτώβρη - Νοέμβρη 2020 θορύβησαν την κυβέρνηση και τις εταιρείες, που αναγκάστηκαν να τροποποιήσουν δρομολόγια και να ακυρώσουν πτήσεις, με αποκορύφωμα την 24ωρη πανελλαδική απεργία στις 15/10.

Η κυβέρνηση αντέδρασε όπως πάντα. Προσέφυγε στα δικαστήρια, για να βγουν οι απεργίες παράνομες. Μέσα στο lockdown, δικαστικοί πληρεξούσιοι του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους πηγαινοέρχονταν στα δικαστήρια, δικαστές ξενυχτούσαν για να προλάβουν να βγάλουν τις αποφάσεις, δικαστικοί επιμελητές έτρεχαν για να προλάβουν να τις επιδώσουν. Στις 26/11, μέρα 24ωρης πανελλαδικής απεργίας, η κυβέρνηση έφερε και ψήφισε το νομοσχέδιο στη Bουλή. Οι εργαζόμενοι όμως καταφέραμε να εκδηλώσουμε την αντίθεσή μας, που αποτελεί παρακαταθήκη για το μέλλον, και να πετύχουμε την καταβολή μέρους των δεδουλευμένων.

Την ίδια ώρα, οι συνδικαλιστικές ηγεσίες στην ΥΠΑ (συνδικαλιστές που πρόσκεινται σε ΝΔ, ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, ΣΥΡΙΖΑ και οι «ανεξάρτητες» μεταλλάξεις τους) άργησαν αδικαιολόγητα να προκηρύξουν απεργιακές κινητοποιήσεις. Ειδικά οι δυνάμεις της πλειοψηφίας του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ), που πάντα προωθούσαν την ιδιωτικοποίηση και τη δημιουργία «ανεξάρτητου» παρόχου υπηρεσιών αεροναυτιλίας, ανέβαλλαν από βδομάδα σε βδομάδα την απόφαση για κινητοποιήσεις. Πρωτοστάτησαν στην προσπάθεια της κυβέρνησης να επιβάλει ηλεκτρονικές ψηφοφορίες στα σωματεία, διενεργώντας ηλεκτρονική Γενική Συνέλευση και ψηφοφορία για την ανάδειξη αναπληρωτών τριών παραιτηθέντων μελών του ΔΣ. Με τους τρεις νέους «ηλεκτρονικούς» εκπροσώπους στη σύνθεση του ΔΣ, δέχτηκαν μειώσεις στις αποδοχές και τη μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ, αρκεί να περιλαμβάνει μόνο την αεροναυτιλία. «Χαιρετίζουν» την πολιτική της ΕΕ, τον νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό για τον «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό»... αποχαιρετούν τον δημόσιο χαρακτήρα της ΥΠΑ. Προπαγανδίζουν τα μπόνους που υπόσχεται η κυβέρνηση για να εξαγοράσει τους εργαζόμενους, για να δεχτούν την ιδιωτικοποίηση, σε βάρος και της ασφάλειας των πτήσεων. Και όσο το μπόνους δεν έρχεται, αντί να συμμετέχουν στον αγώνα για μαζικό και δωρεάν εμβολιασμό για όλο το λαό, εμφανίζονται εκπρόσωποι εργαζομένων που υπόσχονται ότι θα μεσολαβήσουν για «κατά προτεραιότητα» εμβολιασμό, με σκοπό να εξασφαλίσουν τη συναίνεση των εργαζομένων στα σχέδιά τους. Η προτεραιότητα στον εμβολιασμό πρέπει να δίνεται βέβαια με αντικειμενικά και επιστημονικά κριτήρια.

Διαχρονικό έργο των κυβερνήσεων η ιδιωτικοποίηση

Η ιδιωτικοποίηση των αερομεταφορών έχει προχωρήσει πάρα πολύ και στην Ελλάδα.

Η «Ολυμπιακή», με παρέμβαση της ΕΕ, οδηγήθηκε στην ιδιωτικοποίηση, με αποτέλεσμα σήμερα τα περισσότερα δρομολόγια να εκτελούνται από την «Aegean», που πρόσφατα ενισχύθηκε από το κράτος με 120 εκατομμύρια ευρώ, την ίδια ώρα που απολύει προσωπικό. Η επίγεια εξυπηρέτηση (check-in, φόρτωση και εκφόρτωση αποσκευών κ.λπ.) έχει επίσης ιδιωτικοποιηθεί εδώ και καιρό, με σημαντικές επιπτώσεις στους εργαζόμενους, οι οποίοι δουλεύουν με μηνιαίες συμβάσεις και μισθούς πείνας. Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών λειτουργεί ως εταιρεία, ενώ επί ΣΥΡΙΖΑ τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια εκχωρήθηκαν στη «Fraport».

Η ΥΠΑ ήταν δημόσια υπηρεσία επιφορτισμένη με τη διαχείριση των αεροδρομίων, την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας, την άσκηση ελέγχου στις εταιρείες αερομεταφορών και επίγειας εξυπηρέτησης. Από το ξεκίνημα της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης μέχρι τώρα, η διαχείριση ενός μεγάλου μέρους αεροδρομίων, τα οποία έχουν περάσει στους ιδιώτες («Ελ. Βενιζέλος» και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια), αφαιρέθηκε από την ΥΠΑ και παραδόθηκε στις ιδιωτικές εταιρείες.

Στην ΥΠΑ απέμεινε η διαχείριση ορισμένων περιφερειακών αεροδρομίων που δεν έχουν ακόμα ιδιωτικοποιηθεί. Επίσης, στην ΥΠΑ έχει παραμείνει και μένει να ιδιωτικοποιηθεί η παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Δηλαδή ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, που είναι υπηρεσία αρμόδια να αποτρέπει τις συγκρούσεις των αεροσκαφών, η παροχή βοήθειας σε αεροσκάφη που βρίσκονται σε κίνδυνο, τα ραντάρ, ο εξοπλισμός, τα συστήματα και άλλες αρμοδιότητες που σχετίζονται άμεσα με την ασφάλεια των πτήσεων. Αυτό είναι το μεγάλο... «unboxing» που περιμένουν οι εταιρείες, οι οποίες ανυπομονούν να ανοίξουν το κουτί με τα «δωράκια» εκατομμυρίων.

Η κυβέρνηση της ΝΔ με τον νόμο 4547/2020 συμπλήρωσε σχετικό νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζοντας τη διάλυση της ΥΠΑ. Με το επιχείρημα ότι ο ελέγχων δεν μπορεί να είναι και ελεγχόμενος (άρα η κρατική ΥΠΑ, που διαχειρίζεται αεροδρόμια και παρέχει υπηρεσίες αεροναυτιλίας, δεν μπορεί να ελέγχει τον εαυτό της), αφαιρέθηκε από την ΥΠΑ η αρμοδιότητα ελέγχου των αεροπορικών εταιρειών, της αεροναυτιλίας, των αεροδρομίων κ.λπ. Ο νόμος προβλέπει τη σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ), με ρυθμιστικό, κανονιστικό και εποπτικό ρόλο, ώστε όλα τα άλλα να μπορούν πλέον να εκχωρηθούν σε ιδιώτες, που υποτίθεται ότι θα ελέγχονται από την «ανεξάρτητη» ΑΠΑ. Αντίστοιχα, ορίζεται ότι η ΥΠΑ θα λειτουργεί αρχικά ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, και αυτή με «διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια».

Για την ιδιωτικοποίηση όλων των παραπάνω, η ΕΕ προωθεί ενεργά τον «Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό» (ΕΕΟ), όπως ονομάζεται το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί σε πανευρωπαϊκό επίπεδο την εκχώρηση των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, άρα και του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας, σε ιδιώτες.

Παράλληλα, η ΕΕ εφαρμόζει πολιτική υποχρηματοδότησης των δημόσιων υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Επειδή οι εταιρείες πληρώνουν τέλη στα κράτη για τις πτήσεις στις οποίες παρέχεται έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας, γενικότερα για τις υπηρεσίες αεροναυτιλίας, ακόμα και για αυτά που δεν προσεγγίζουν αεροδρόμια του κράτους (π.χ. για πτήση Ιταλία - Κύπρος μέσα από το ελληνικό FIR πληρώνονται τέλη υπέρπτησης), η ΕΕ παρεμβαίνει για να κρατάει την τιμή των τελών αεροναυτιλίας χαμηλά, όπως θέλουν οι αεροπορικές εταιρείες, σε βάρος και της ΥΠΑ. Παράλληλα, έχει θεσπίσει στόχους επιδόσεων στην αεροναυτιλία, π.χ. στόχους μείωσης των καθυστερήσεων των πτήσεων, και με πρόσχημα ότι δεν επιτυγχάνονται, απειλεί τους εργαζόμενους με ιδιωτικοποίηση.

Φυσικά, δεν είναι οι καθυστερήσεις στις πτήσεις που φέρνουν την ιδιωτικοποίηση. Το αντίθετο. Η πολιτική «απελευθέρωσης», που έχει στόχο την ιδιωτικοποίηση, οδηγεί σε απαξίωση, υποχρηματοδότηση και υποστελέχωση των υπηρεσιών, προκαλώντας μεταξύ άλλων και καθυστερήσεις. Είναι πρόκληση να αναφέρεται η ΕΕ σε καθυστερήσεις, ή σε περιβαλλοντική επιβάρυνση από τα καυσαέρια λόγω των καθυστερήσεων στον αέρα, όταν με την «απελευθέρωση» των αερομεταφορών έχει επιβαρύνει το περιβάλλον και έχει στερήσει από τους λαούς την πρόσβαση σε ασφαλείς και ποιοτικές αερομεταφορές.

Πολιτική επιζήμια για τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού

Η ιδιωτικοποίηση της ΥΠΑ δεν πρέπει να περάσει στα ψιλά. Λόγω του εξωστρεφούς χαρακτήρα των υπηρεσιών που παρέχει - ο οποίος συνδέεται και με τον προσανατολισμό της οικονομίας στον Τουρισμό - και λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της Ελλάδας, αποτελεί κραυγαλέο παράδειγμα άμεσων επιπτώσεων της πολιτικής της ΕΕ, που εφαρμόζουν με συνέπεια οι ελληνικές κυβερνήσεις.

Η ιδιωτικοποίηση της ΥΠΑ είναι επιζήμια για τα συμφέροντα των εργαζομένων και του λαού.

Η πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων έχει αποδειχθεί ότι για τους εργαζόμενους σημαίνει απολύσεις, εντατικοποίηση, επιδείνωση των όρων εργασίας, μείωση του εισοδήματος, ελαστικές μορφές απασχόλησης, εργασιακή ανασφάλεια, τρομοκρατία και εκβιασμούς. Δεν είναι τυχαίο ότι οι προσλήψεις που γίνονται μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ είναι με το σταγονόμετρο και δεν επαρκούν για να καλυφθούν τα κενά.

Ταυτόχρονα, «ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια» σημαίνει υποβάθμιση της ασφάλειας των πτήσεων στο βωμό του κέρδους. Ενδεικτικά, αν η εταιρεία μπορεί με την απειλή της απόλυσης να εξαναγκάζει τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας είτε να μειώνουν την απόσταση ασφαλείας μεταξύ των αεροσκαφών, είτε να εργάζονται με μεγαλύτερο φόρτο για να επιταχύνουν τη ροή της εναέριας κυκλοφορίας για να ικανοποιηθούν οι αεροπορικές εταιρείες, κινδυνεύει η ασφάλεια των πτήσεων.

Επίσης, η ιδιωτικοποίηση συνεπάγεται αύξηση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών για τους επιβάτες, αφού θα πρέπει να κερδίζει και η εταιρεία, που θα καρπώνεται από την περιουσία που δημιούργησε ο λαός.

Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας στο ελληνικό FIR, που είναι μεγάλης γεωστρατηγικής σημασίας, θα ασκείται από ιδιωτικές εταιρείες, ελληνικές ή ξένες, και τα δεδομένα των πτήσεων θα διαμοιράζονται μεταξύ των εταιρειών, με βάση τις επιταγές των Ευρωπαϊκών Κανονισμών. Ο έλεγχος των αεροσκαφών και των αεροδρομίων - π.χ. για την τήρηση των μέτρων προστασίας από τον κορονοϊό - θα υπόκειται ακόμα περισσότερο στις διαθέσεις των εταιρειών, αφού η αρμοδιότητα αυτή θα έχει αφαιρεθεί από την ΥΠΑ, και θα έχει ανατεθεί στην «ανεξάρτητη» και σκόπιμα υποστελεχωμένη ΑΠΑ ή όπου αλλού αποφασίσουν να την αναθέσουν.

Από την πλευρά των εργαζομένων, η ΕΣΚ ΥΠΑ συνεχίζει να αγωνίζεται, προβάλλοντας τα αιτήματα για: ΥΠΑ ενιαία και δημόσια, με όλα τα αεροδρόμια στην υπηρεσία του λαού. Να μην περάσει η ιδιωτικοποίηση μέσω του «Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού» και να καλυφθούν οι ανάγκες με τις απαραίτητες προσλήψεις και τον αναγκαίο εξοπλισμό, τις αναγκαίες δαπάνες για εκπαίδευση. Να μην υπάρξει παραπέρα μείωση των εισοδημάτων μας και να παρθούν πίσω όσα χάθηκαν. Να μην υποβαθμιστεί με κανέναν τρόπο το αντικείμενό μας και να μη χάσει κανένας συνάδελφος τη δουλειά του.

Με αυτό το πλαίσιο αιτημάτων η ΕΣΚ το επόμενο διάστημα θα προχωρήσει σε ενημερώσεις των εργαζομένων για τις εξελίξεις, με σκοπό την οργάνωση της αντίστασης στην ιδιωτικοποίηση. Καλούμε σε καταδίκη τόσο της εφαρμοζόμενης πολιτικής στο χώρο της ΥΠΑ όσο και συνολικά της αντιλαϊκής πολιτικής, με αποφασιστική ενίσχυση της ΕΣΚ και συσπείρωση σε ταξική συνδικαλιστική κατεύθυνση με το ΠΑΜΕ.


Φοίβος ΚΑΠΕΡΩΝΗΣ
Μέλος του ΔΣ της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Κάλεσμα αγώνα για την ασφάλεια των πτήσεων(2023-05-17 00:00:00.0)
«Τροχοδρόμηση» ιδιωτικοποίησης με βαριές συνέπειες(2020-11-19 00:00:00.0)
Συνεχίζουν τον αγώνα ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της αεροναυτιλίας(2020-10-23 00:00:00.0)
Υπουργική πτήση στις... εκκρεμότητες(2001-01-24 00:00:00.0)
Προειδοποιούν για την ασφάλεια των αεροδρομίων(1999-12-14 00:00:00.0)
Απεργία κόντρα στο ξεπούλημα των αεροδρομίων(1998-10-27 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ