Παρασκευή 22 Γενάρη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Εθνικό σχέδιο άγριας καταστολής με ... απόλυτο έλεγχο της ενημέρωσης

Τέτοιες σκηνές η κυβέρνηση θέλει να σβήσει από τη δημοσιότητα με το νέο σχέδιο που παρουσίασε

Eurokinissi

Τέτοιες σκηνές η κυβέρνηση θέλει να σβήσει από τη δημοσιότητα με το νέο σχέδιο που παρουσίασε
Εθνικό σχέδιο άγριας καταστολής των κινητοποιήσεων του λαού, με νέες μεθόδους, νέο εξοπλισμό και με απόλυτα ελεγχόμενο τρόπο από την Ασφάλεια, ακόμα και στην αναμετάδοση από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, παρουσίασε χτες ο υπουργός Δημόσιας Τάξης, Μ. Χρυσοχοΐδης, σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου.

Το σχέδιο παρουσιάζει τις κατασταλτικές μεθόδους της αστυνομίας, όπως έχουν εφαρμοστεί από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και την τωρινή, εισάγει νέες προβλέψεις, όπως αυτή για τη βιντεοσκόπηση των διαδηλώσεων και τον περιορισμό των δημοσιογράφων, παραχωρεί στην αστυνομία πλήρη εξουσία στην αντιμετώπιση των διαδηλώσεων με βάση το μέγεθός τους που θα ορίζεται από την ίδια.

Εκτός από όσα μέχρι σήμερα έχουν φανεί από την καταστολή κυρίως στον εορτασμό της επετείου του Πολυτεχνείου, είναι φανερό ότι η αντιλαϊκή πολιτική πάει χέρι χέρι με την ένταση της καταστολής.

Πιο συγκεκριμένα:

Από όσα ανέφερε χτες ο υπουργός, προκύπτει ότι για τη δράση των κατασταλτικών δυνάμεων βασικό στοιχείο θα αποτελεί η «αξιολόγηση» της επικινδυνότητας ενός συλλαλητηρίου, για να ακολουθήσει η «αναλογική» αντίδραση της Ελληνικής Αστυνομίας.

Αναφέρθηκε η καθιέρωση ενός νέου επιχειρησιακού δόγματος, το οποίο προβλέπει την αξιολόγηση σε διαβαθμισμένη κλίμακα της επικινδυνότητας μιας συνάθροισης, καθώς «στη βάση της αξιολόγησης καταρτίζονται τα επιχειρησιακά σχέδια». Βασικά κριτήρια της αξιολόγησης είναι τα αστυνομικά κριτήρια του κινδύνου για τη δημόσια ασφάλεια και της απειλής για τη σοβαρή διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής.

Πρόκειται για «κριτήρια» - προφάσεις για την απαγόρευση των λαϊκών κινητοποιήσεων, όπως έχει συμβεί πρόσφατα, αλλά και στο παρελθόν. Προστίθεται δε και ο όρος της τρωτότητας σε σχέση με το αν οι αρχές εκτιμούν πως θα παρεισφρήσουν σε συλλαλητήριο άτομα που θα προκαλέσουν επεισόδια. Ο όρος αυτός διευκολύνει μια απόφαση καταστολής μετά από δράση προβοκατόρων, αφού πάμπολλες φορές στο παρελθόν προβοκάτορες κουκουλοφόροι μπαίνουν σε κινητοποιήσεις, προκειμένου να αποτελέσουν το καλύτερο άλλοθι για την καταστολή.

Ακόμα, η καταχώρηση των στοιχείων του «οργανωτή» μιας συνάθροισης σε πλατφόρμα μέσω του Taxis απλά επιβεβαιώνει ότι η κυβέρνηση έχει σκοπό να τυλίγει σε μια «κόλλα χαρτί» και να εξοντώνει δικαστικά και οικονομικά «οργανωτές» συναθροίσεων, φορτώνοντάς τους ενέργειες άσχετες με τις διαδηλώσεις, ακόμη και προβοκάτσιες. Κάτι που έτσι κι αλλιώς είχε προαναγγελθεί και τώρα απλά βρίσκει σάρκα και οστά.

Κλιμακούμενη χρήση μέσων καταστολής

Επιπλέον, καθιερώνεται η κλιμακούμενη χρήση μέσων καταστολής στις συναθροίσεις. Η χρήση νερού ή δακρυγόνων είναι η τελευταία καταφυγή, ιδίως, σε ό,τι αφορά τα δακρυγόνα, όπως υποστηρίχτηκε. Σύμφωνα με τον υπουργό, «εκείνο που σαφώς αποτελεί δέσμευση, πλέον, της αστυνομίας είναι η αναλογική και κατά το δυνατόν περιορισμένη χρήση των δακρυγόνων». Αυτό, βέβαια, φάνηκε και στην καταστολή της πορείας του ΚΚΕ στην επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, αλλά και στην καταστολή του συλλαλητηρίου, έξω από το Εφετείο, τη μέρα της δικαστικής απόφασης για τη Χρυσή Αυγή...

Εξάλλου, επιβάλλεται, σε συνδυασμό με τα παραπάνω, «μεγεθολόγιο» για το ποιες συναθροίσεις είναι μικρές ή μεγάλες ώστε να επιβάλλονται περιοριστικά μέτρα. Μέσα επιβολής περιορισμών αποτελούν η διάταξη της αστυνομικής δύναμης, τα φορητά μέσα σήμανσης της κυκλοφορίας και οριοθέτησης του χώρου, κιγκλιδώματα, μεταλλικοί φραγμοί, φραγμοί με οχήματα και... άλλα πρόσφορα μέσα.

Κριτήρια για την επιβολή των περιορισμών σε μια πορεία αποτελούν και ο αριθμός των συμμετεχόντων στη συνάθροιση, σε συνάρτηση με την περιοχή πραγματοποίησής της, τις ειδικότερες κυκλοφοριακές συνθήκες, τα χαρακτηριστικά του οδικού περιβάλλοντος και τη σημασία της οδού ή των οδών που εκτιμάται ότι θα επηρεαστούν από τη συνάθροιση στην εν γένει κυκλοφορία και γενικότερα ο βαθμός διατάραξης της κοινωνικοοικονομικής ζωής.

Σύμφωνα με το νόμο, είναι υποχρεωτική η γνωστοποίηση της πρόθεσης διοργάνωσης μιας δημόσιας υπαίθριας συνάθροισης στην οικεία αστυνομική αρχή, η οποία με γραπτή απόφασή της που δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας και στην ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα για τις συναθροίσεις, ενημερώνει τους οργανωτές για το αν θα υπάρξουν περιορισμοί και ορίζει αστυνομικό διαμεσολαβητή, ο οποίος είναι υπεύθυνος και για την προπαρασκευαστική επικοινωνία μαζί τους. Η διαδικασία γνωστοποίησης θα γίνεται με προσωποποιημένη είσοδο στο πληροφοριακό σύστημα αξιοποιώντας τους κωδικούς taxisnet.

Πλήθος αστυνομικών υπηρεσιών στην καταστολή και απόλυτος έλεγχος των Μέσων Ενημέρωσης

Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι στο προσωπικό της ΕΛ.ΑΣ. που θα «διαχειρίζεται» τις συγκεντρώσεις προστίθενται με τη «βούλα» του δόγματος οι ομάδες δίκυκλης αστυνόμευσης (ΔΙΑΣ) και οι ΟΠΚΕ. Οι ΟΠΚΕ (Ομάδες Πρόληψης και Καταστολής Εγκλήματος - αναμένεται και η συγκρότηση νέων πέρα από τις υπάρχουσες) υφίστανται για δράση κατά της βαριάς εγκληματικότητας. Βέβαια έχουν χρησιμοποιηθεί σε έργο καταστολής, πολλές φορές, όταν οι υπόλοιπες αστυνομικές δυνάμεις πέφτουν στα... δύσκολα. Σε αυτές προστίθεται και η ομάδα «Δράση» (πρώην ΔΕΛΤΑ, η δύναμη της οποίας αναμένεται να αυξηθεί) που συμμετείχε ενεργά στην καταστολή του συλλαλητηρίου του ΚΚΕ στις 17 Νοέμβρη. Αυτές οι τρεις δυνάμεις χαρακτηρίζονται από το δόγμα ευέλικτες μονάδες με δυνατότητα δυναμικής παρέμβασης, ενώ ΜΑΤ (των οποίων τα λεωφορεία θα ανακατασκευαστούν) και ΥΜΕΤ χαρακτηρίζονται δυνάμεις επιβολής και αποκατάστασης της τάξης.

Το αποκορύφωμα είναι ότι το σχέδιο προβλέπει άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης, του υπουργείου και των μηχανισμών καταστολής στη δημοσιογραφική κάλυψη των κινητοποιήσεων.

Συγκεκριμένα, αναφέρει μεταξύ άλλων:

«Η επικοινωνιακή διαχείριση της συνάθροισης θα αποτελεί συστατικό μέρος του επιχειρησιακού σχεδιασμού και του σχεδίου ασφαλείας της αρμόδιας αστυνομικής αρχής. Η ενημέρωση θα γίνεται μέσω των εκπροσώπων Τύπου της Ελληνικής Αστυνομίας, του Γραφείου Τύπου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των Γραφείων Τύπου των επιμέρους Διευθύνσεων, στην περιοχή των οποίων διοργανώνεται η συνάθροιση. Σε αυτή τη διαδικασία η Ελληνική Αστυνομία θα αξιοποιεί το οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο έχει συλλεχθεί με τα τεχνολογικά μέσα που έχουν αναφερθεί παραπάνω και σύμφωνα με το πλαίσιο του ΠΔ 75/2020 για τη χρήση συστημάτων επιτήρησης με τη λήψη ή καταγραφή ήχου ή εικόνας σε δημόσιους χώρους (...) Η συνεργασία των ΜΜΕ είναι κρίσιμη, για αυτό και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η Ελληνική Αστυνομία θα τους παρέχουν κάθε απαραίτητη πληροφορία ώστε να υπάρξει υπεύθυνη ενημέρωση των πολιτών».

Αυτή η αθλιότητα και η ωμή παρέμβαση στη δημοσιογραφική κάλυψη φέρνουν μοιραία στο νου περιπτώσεις για τις οποίες εάν η πληροφόρηση γινόταν αποκλειστικά από τις αστυνομικές αρχές, κανείς δεν θα είχε μάθει για την περίφημη «ζαρντινιέρα» ή πιο πρόσφατα δεν θα είχε δει κανείς τα κατορθώματά τους στις κινητοποιήσεις για το Πολυτεχνείο, όπου χιλιάδες άνθρωποι βίωσαν στο πετσί τους τη βαρβαρότητα, αλλά και τόσες ακόμα περιπτώσεις αστυνομικής βίας που έγινε προσπάθεια να κουκουλωθούν. Η κυβέρνηση προσπαθεί να παρέμβει στη δουλειά των δημοσιογράφων, προκειμένου να μην αναδεικνύονται συμπεριφορές αστυνομικής αυθαιρεσίας και να παρουσιάζονται τα γεγονότα όπως ακριβώς θέλουν οι μηχανισμοί καταστολής.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Θέματα & αφιερώματα

Περισσότερα...

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org