Σάββατο 14 Νοέμβρη 2020 - Κυριακή 15 Νοέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ ΛΑΟΥ!
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ
Να παρθούν εδώ και τώρα μέτρα για την ενίσχυσή τους και την πύκνωση των δρομολογίων!

Μέρα δράσης για τις αστικές συγκοινωνίες από τα συνδικάτα της Αττικής την Πέμπτη 19/11

Σε συνθήκες έξαρσης του δεύτερου κύματος της πανδημίας προβάλλει ακόμα πιο επιτακτικά η ανάγκη να παρθούν εδώ και τώρα τα ουσιαστικά μέτρα προστασίας της υγείας του λαού που διεκδικούν συνδικάτα και φορείς ήδη από την περίοδο του πρώτου κύματος.

Μεταξύ αυτών, ξεχωριστή σημασία έχει η ανάγκη για άμεσα μέτρα ενίσχυσης και αποσυμφόρησης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), προκειμένου να σταματήσουν οι αστικές συγκοινωνίες να αποτελούν υγειονομικές βόμβες.

Απαιτείται εδώ και τώρα να γίνει επίταξη ιδιωτικών λεωφορείων, να γίνουν μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και να ενισχυθεί ο στόλος οχημάτων και συρμών, για να πυκνώσουν τα δρομολόγια, να σταματήσει ο συνωστισμός που παρατηρείται τις ώρες αιχμής, να μη βρεθούμε όποτε λήξει το τωρινό lockdown αντιμέτωποι εκ νέου με την ίδια «σαρδελοποίηση» που ζήσαμε όλους τους μήνες μετά την προηγούμενη καραντίνα, με εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ για να μετακινηθούν προς και από τη δουλειά τους να αναγκάζονται να στριμώχνονται ο ένας πάνω στον άλλο.

Προβάλλοντας τα αιτήματα αυτά, μπροστά στην απεργία στις 26 Νοέμβρη, τα Εργατικά Κέντρα της Αττικής (Αθήνας, Πειραιά, Λαυρίου - Ανατολικής Αττικής), Ομοσπονδίες και Σωματεία οργανώνουν μέρα δράσης για τις αστικές συγκοινωνίες, την Πέμπτη 19/11, σε συνεργασία με τα σωματεία του κλάδου, διεκδικώντας τακτικές και ασφαλείς συγκοινωνίες.

Αναίσχυντος κυβερνητικός εμπαιγμός

Με ευθύνη της κυβέρνησης και των προκατόχων της, τα ΜΜΜ μετατρέπονται μέσα στην πανδημία σε υγειονομικές βόμβες
Με ευθύνη της κυβέρνησης και των προκατόχων της, τα ΜΜΜ μετατρέπονται μέσα στην πανδημία σε υγειονομικές βόμβες
Η κυβέρνηση παρά την τραγική κατάσταση εξακολουθεί την κοροϊδία σε βάρος της υγείας και της ζωής του λαού, ακριβώς γιατί τα αναγκαία μέτρα για τα ΜΜΜ θεωρούνται «κόστος» για το αστικό κράτος, ενώ θα αποτελούσαν επίσης εμπόδιο στη χρόνια πολιτική παραπέρα ιδιωτικοποίησης.

Τον περασμένο Μάη, η κυβέρνηση δήλωσε ότι θα μειώσει τον χρόνο αναμονής στις σταθερές συγκοινωνίες στα 6 λεπτά. Μέχρι και σήμερα, συνεχείς είναι οι καταγγελίες από επιβάτες για χρόνους αναμονής που φτάνουν και ξεπερνάνε τα 10 λεπτά στον ηλεκτρικό και το μετρό.

Ισχυρίστηκε η κυβέρνηση ότι κυκλοφορούν καθημερινά πάνω από 1.100 λεωφορεία, όμως τα στοιχεία του ΟΑΣΑ που περιλαμβάνονται στη σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Αθήνας δείχνουν ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων κυκλοφορούν μετά βίας 911 λεωφορεία. Επίσης, σε ιδανικές συνθήκες κυκλοφορούν μόλις 125 τρόλεϊ. Συνολικά τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που κυκλοφορούν καθημερινά δεν ξεπερνούν τα 1.036.

Για να γίνει αντιληπτό πόσο μικρός είναι ο αριθμός των οχημάτων που κυκλοφορούν μπροστά στις μεγάλες ανάγκες σε κανονικές συνθήκες, πόσο μάλλον σε συνθήκες πανδημίας, φθάνει να σημειώσουμε το εξής: Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, το 2019 λεωφορεία και τρόλεϊ μετέφεραν στο σύνολο του έτους περίπου 333 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ εκτελούσαν καθημερινά 10.750 δρομολόγια. Με άλλα λόγια, ο μέσος όρος επιβατών ανά όχημα σε κάθε δρομολόγιο είναι πάνω από 85 άτομα. Ωστόσο τον μέσο όρο ρίχνουν οι ώρες μειωμένης κίνησης τις καθημερινές, τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Είναι προφανές ότι στις ώρες αιχμής οι επιβάτες φθάνουν και ξεπερνούν τους προβλεπόμενους αριθμούς επιβατών (100 επιβάτες για τα οχήματα 12 μέτρων και 170 επιβάτες για τα οχήματα 18 μέτρων).

Σήμερα, κυβέρνηση και ΟΑΣΑ, σε πλήρη αντίθεση με αυτό που βιώνει καθημερινά ο λαός, διαμορφώνουν μια πλαστή εικόνα, ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχει συνωστισμός, επικαλούμενοι κάποια αόριστα στοιχεία, τα οποία βέβαια δεν δημοσιοποιούν. Χαρακτηριστικά είναι και τα ίδια τα όρια πληρότητας που έχει θέσει η κυβέρνηση μέσα στην πανδημία: Το όριο πληρότητας 65% σημαίνει ότι είναι αναγκασμένοι να στοιβάζονται 65 επιβάτες σε ένα χώρο μικρότερο των 25 τετραγωνικών μέτρων (12μετρα οχήματα) και 110 επιβάτες σε χώρο μικρότερο των 40 τετραγωνικών μέτρων (18μετρα οχήματα).

Η πραγματικότητα είναι ακόμα πιο τραγική. Ο συνωστισμός στα ΜΜΜ - ειδικά στις περιόδους που δεν υπάρχει lockdown - είναι μια καθημερινή εικόνα, στα οχήματα, στους σταθμούς, στις αποβάθρες, την οποία βιώνουν από πρώτο χέρι εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες.

Καθόλου τυχαία, από τις υποσχέσεις της κυβέρνησης τον περασμένο Μάη, φτάσαμε στις τωρινές «εξυπνάδες» του πρωθυπουργού ότι... «δεν μπορούμε να γεννήσουμε λεωφορεία από το πουθενά» και ότι ο συνωστισμός στις συγκοινωνίες είναι φυσιολογικός γιατί... «είναι Μέσα Μαζικής Μεταφοράς»!

Βλέπουν ευκαιρία να περάσουν τους αντιλαϊκούς σχεδιασμούς

Αντί η κυβέρνηση να αξιοποιήσει το χρόνο που κερδήθηκε στην πρώτη φάση της πανδημίας για να αυξήσει τον αριθμό του προσωπικού και των οχημάτων στα ΜΜΜ, επέλεξε, με κριτήριο τη λογική «κόστους - οφέλους» για το κεφάλαιο, να «τρέξει» τα σχέδια για τμηματική παράδοση των αστικών συγκοινωνιών σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, ενισχύοντας στην πραγματικότητα την πολιτική της εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης που μας έφερε έως εδώ.

Ετσι, προχώρησε στην παράδοση του 30% των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής σε ιδιώτες (ανάλογα έπραξε και στη Θεσσαλονίκη).

Στις 7 Οκτώβρη ο ΟΑΣΑ υπέγραψε σύμβαση με τα ΚΤΕΛ Αττικής, σύμφωνα με την οποία τα ΚΤΕΛ Αττικής (μαζί με τα ΚΤΕΛ Εύβοιας, Κορινθίας και Επαρχίας Θήβας) αναλαμβάνουν την εξυπηρέτηση 60 γραμμών που αντιστοιχούν στο 23% των συνολικών γραμμών της «ΟΣΥ ΑΕ» (Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ, θυγατρική του ΟΑΣΑ). Για τον λόγο αυτό τα ΚΤΕΛ θα συμμετέχουν με 200 λεωφορεία και 550 οδηγούς. Ακόμα προχωρά το σχέδιο μίσθωσης 300 οχημάτων από ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα αναλάβουν και την τεχνική υποστήριξή τους.

Η κυβέρνηση επικαλείται τη διετή διάρκεια της σύμβασης για να ισχυριστεί ότι η παράδοση των συγκοινωνίες στους ιδιώτες είναι μια «προσωρινή λύση» που την επιβάλλουν οι συνθήκες πανδημίας και γίνεται για να πυκνώσουν τα δρομολόγια.

Ο ισχυρισμός της είναι ψευδής από κάθε άποψη:

  • Γιατί η εμπλοκή των ιδιωτών στις συγκοινωνίες καθορίζεται με νόμους που έχουν ψηφίσει όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ. Η πανδημία χρησιμοποιείται ως καταλύτης για τη γρηγορότερη υλοποίησή τους.
  • Γιατί η σύμβαση δίνει τη δυνατότητα στο ΚΤΕΛ «να προτείνει εγγράφως τεκμηριωμένες μεταβολές/τροποποιήσεις στο συγκοινωνιακό έργο (όπως κατάργηση διαδρομών, συγχώνευση, καθορισμό νέων γραμμών, συχνότητα δρομολογίων, μεταβολή αφετηριών, τερμάτων και σταθμών μετεπιβίβασης)»... Η δυνατότητα αυτή, που δεν δίνεται σε όσους έρχονται προσωρινά, δείχνει ότι τα ΚΤΕΛ και η παραπέρα ιδιωτικοποίηση ήρθαν για να μείνουν.
  • Γιατί, σύμφωνα και με τον ΟΑΣΑ, η εξοικονόμηση οχημάτων της ΟΣΥ λόγω της ανάληψης γραμμών από τα ΚΤΕΛ είναι ελάχιστη. Τα λεωφορεία της ΟΣΥ που κανονικά είναι προγραμματισμένα να κυκλοφορούν είναι 1.017. Ομως, λόγω έλλειψης οδηγών, δρομολόγια κάνουν μόλις 911. Με την εμπλοκή των ΚΤΕΛ θα εξοικονομηθούν 160 λεωφορεία της ΟΣΥ. Από αυτά, τα 106 θα καλύψουν τα σημερινά κενά και μόνο 54 οχήματα θα αποτελούν προσθήκη. Με άλλα λόγια, στην καλύτερη περίπτωση θα κυκλοφορούν συνολικά 1.071 λεωφορεία, πολύ πίσω από τις τεράστιες ανάγκες και έτσι κι αλλιώς λιγότερα από όσα ισχυρίζεται ο υπουργός Μεταφορών ότι τάχα ήδη κυκλοφορούν.
  • Γιατί η μείωση των χρονοαποστάσεων (από δρομολόγιο σε δρομολόγιο), λόγω της προσθήκης των οχημάτων που θα εξοικονομηθούν, είναι αμελητέα. Σε πίνακα του ΟΑΣΑ για τις χρονοαποστάσεις 104 λεωφορειακών γραμμών, φαίνεται ότι στο 41% των γραμμών η χρονοαπόσταση είναι 10 - 20 λεπτά και στο 32% των γραμμών είναι 20 - 30 λεπτά! Με την προσθήκη των οχημάτων που θα εξοικονομηθούν, στο 55% των γραμμών η χρονοαπόσταση θα είναι 10 - 20 λεπτά και στο 27% των γραμμών θα είναι 20 - 30 λεπτά. Μόνο στο 12% των γραμμών η χρονοαπόσταση θα είναι έως 10 λεπτά, ενώ στο 6% η χρονοαπόσταση θα είναι μεγαλύτερη των 30 λεπτών! Συνοπτικά, πάνω από το 80% των δρομολογίων θα έχει αναμονή από 10 έως και 30 λεπτά, όταν και λιγότερο από 10 λεπτά φθάνουν για να προκαλέσουν συνωστισμό.

Παράλληλα με τα παραπάνω, η κυβέρνηση έχει προκηρύξει τις προσλήψεις 367 οδηγών στα λεωφορεία και 56 τεχνικών. Πέρα από το ότι η ολοκλήρωσή τους είναι χρονοβόρα, ο αριθμός τους είναι σταγόνα στον ωκεανό. Τον περασμένο Αύγουστο, ο υπουργός Μεταφορών είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Και λεωφορεία να είχαμε παραπάνω, σήμερα έχουμε μόνο 3.000 οδηγούς ενώ χρειαζόμαστε 6.000»! Τα ανάλογα ισχύουν και για τις προσλήψεις 186 εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), όταν οι κενές θέσεις είναι περίπου 700.

Επίσης, ο διαγωνισμός που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση ότι «θα» κάνει για την αγορά οχημάτων βρίσκεται ακόμα στα χαρτιά και πιθανότατα η αγορά τους δεν θα υλοποιηθεί ούτε έως το τέλος του 2021, όπως είχε θέσει στόχο η κυβέρνηση.

Πώς φθάσαμε έως εδώ

Η σημερινή κατάσταση των αστικών συγκοινωνιών αποτελεί έργο όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων. Ολες οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΣΥΡΙΖΑ - ΠΑΣΟΚ έβαλαν το δικό τους λιθαράκι στη διαμόρφωση του νομικού πλαισίου που διευκολύνει τη μεγαλύτερη συμμετοχή των ιδιωτικών επιχειρήσεων στις αστικές συγκοινωνίες και ορίζει ότι λειτουργούν με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια με σκοπό το κέρδος.

Στο πλαίσιο αυτό, απαξίωσαν τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, έχουν πάνω από 10 χρόνια να αγοράσουν λεωφορεία και τρόλεϊ και ακόμα περισσότερα να κάνουν προσλήψεις.

Τα στοιχεία από τις Εκθέσεις Πεπραγμένων του ΟΑΣΑ δείχνουν καθαρά την πορεία απαξίωσης και συρρίκνωσης του δημόσιου συγκοινωνιακού έργου στα λεωφορεία και τα τρόλεϊ. Σύμφωνα με αυτά, μεταξύ των ετών 2010 και 2019: Τα εκτελεσθέντα οχηματοχιλιόμετρα μειώθηκαν κατά 32%. Τα δρομολόγια μειώθηκαν κατά 35%. Ο στόλος οχημάτων μειώθηκε κατά 20%. Το προσωπικό μειώθηκε κατά 42%!


Χ. Μ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ