Σάββατο 7 Νοέμβρη 2020 - Κυριακή 8 Νοέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 28
ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΜΥΡΙΖΟΥΝ ΜΠΑΡΟΥΤΙ
Το «ενδιαφέρον» της «Chevron»

Τον καθοριστικό τόνο των επικίνδυνων εξελίξεων που δρομολογούνται στην περιοχή, δίνουν ασφαλώς οι κινήσεις κολοσσών όπως η «Chevron», που σημειωτέον πριν από δύο βδομάδες προσπέρασε την «ExxonMobil» και πλέον καταγράφεται ως «η μεγαλύτερη αμερικανική πετρελαϊκή εταιρεία σε χρηματιστηριακή αξία».

Ασφαλώς τη δική της σημασία έχει λοιπόν η ανακοίνωση για τη νέα στρατηγική του ομίλου που ανακοινώθηκε προ ημερών και συγκεκριμένα η μείωση κατά το ήμισυ των επενδύσεων που είχε στο σχιστολιθικό πετρέλαιο (το οποίο εκτίναξε τα προηγούμενα χρόνια τις ΗΠΑ στην πρώτη θέση των πετρελαιοπαραγωγών χωρών) και ο προσανατολισμός του σε συμφωνίες εκμετάλλευσης κοιτασμάτων φυσικού αερίου στη Μ. Ανατολή, με την Αίγυπτο, το Ισραήλ και το Κατάρ.

Θυμίζουμε πως στα τέλη του καλοκαιριού η «Chevron» εξαγόρασε την (επίσης αμερικανική) «Noble Energy», αποκτώντας έτσι πρόσβαση στα ισραηλινά κοιτάσματα «Λεβιάθαν» και «Ταμάρ» αλλά και στο κυπριακό «οικόπεδο» «Αφροδίτη». Λίγες μέρες μετά, στις 31 Αυγούστου, ο Αμερικανός ΥΠΕΞ, Μ. Πομπέο, τηλεφώνησε στον Κύπριο Πρόεδρο, Ν. Αναστασιάδη, για να ανακοινώσει τη μερική άρση του αμερικανικού εμπάργκο όπλων προς το νησί, μιλώντας για εμβάθυνση της διμερούς συνεργασίας σε πολλούς τομείς, με την Αμερικανίδα πρέσβειρα στη Λευκωσία να συμπληρώνει ότι η απόφαση δεν έχει να κάνει με την Τουρκία, η οποία «παραμένει ένας πολύτιμος σύμμαχος των Ηνωμένων Πολιτειών και του ΝΑΤΟ». Την επομένη, 1 Σεπτέμβρη, με τον Αναστασιάδη μίλησε και ο διευθύνων σύμβουλος της «Chevron», Μάικλ Γουίρθ, προφανώς στο πλαίσιο «ανίχνευσης» των... όρων εμβάθυνσης αυτής της συνεργασίας.

Πρόσφατα, οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» παρουσίαζαν την παρουσία της «Chevron» στη Μεσόγειο ως «το πιο πρόσφατο ορόσημο σε μια αξιοσημείωτη μετατόπιση των αντιλήψεων για μια σχετικά νέα για την πετρελαϊκή βιομηχανία περιοχή, αυτή της Ανατολικής Μεσογείου». Το δημοσίευμα παρέθετε εκτιμήσεις στελεχών ενεργειακών ομίλων σύμφωνα με τις οποίες «η "Chevron" εντοπίζει την ευκαιρία» να επενδύσει «στα μεγάλα κοιτάσματα φυσικού αερίου που βρίσκονται στο κέντρο μιας περιοχής με μεγάλη ζήτηση».

Επίσης, φιλοξενούσε αποσπάσματα πρόσφατης συνέντευξης του ίδιου του Γουίρθ, σύμφωνα με τις οποίες «το αέριο αποτελεί σημαντικό μέρος για κάθε μελλοντικό σενάριο ενεργειακής μετάβασης (...) Η εγγύτητα σε αναπτυσσόμενες αγορές με μεγάλη ζήτηση αποτελεί πραγματικό πλεονέκτημα για ένα κοίτασμα αερίου...».

Μάλιστα, σχολιάζοντας εξελίξεις που επιδρούν απευθείας στους ρυθμούς υλοποίησης και των επενδύσεων της «Chevron», ο Γουίρθ αναφέρθηκε σε εξελίξεις όπως η αναθέρμανση των σχέσεων του Ισραήλ με την Ιορδανία κ.τ.λ. και εκτίμησε: «Στην περιοχή αυτή μπορούμε να περιμένουμε βελτίωση των περιφερειακών δεσμών τα ερχόμενα χρόνια».

Τέλος, με φόντο και τη συζήτηση ως προς τη βιωσιμότητα έργων όπως ο αγωγός «EastMed» (έναντι π.χ. εναλλακτικών διαδρομών μέσω της Τουρκίας και του ψευδοκράτους), ο Γουίρθ ξεκαθάριζε: «Οταν υπάρχει μια μεγάλη, χαμηλού κόστους (ως προς την εξόρυξή του) βάση πόρων όπως αυτή, κοντά σε μεγάλες οικονομίες, θα βρούμε σίγουρα τρόπους για να φτάσει το αέριο στην αγορά με τρόπο ανταγωνιστικό...».

Οι ίδιοι οι «Τάιμς της Νέας Υόρκης» υπενθύμισαν στο δημοσίευμά τους και τη μεγάλη εικόνα: «Υπάρχει ασφαλώς και μια μακροπρόθεσμη ελπίδα: Οτι το αέριο από αυτήν την περιοχή θα βοηθήσει στη μείωση της εξάρτησης της Ευρώπης από τις εισαγωγές Ενέργειας από τη Ρωσία...».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ