Τετάρτη 9 Οχτώβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ
Ψηφίστηκε η πλήρης «απελευθέρωση» των σιδηροδρομικών μεταφορών

Υπέρ του νομοσχεδίου ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ

Eurokinissi

Ψηφίστηκε χτες από ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ στην Ολομέλεια της Βουλής το λεγόμενο «4ο πακέτο» Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τους σιδηρόδρομους, το οποίο προωθεί την πλήρη «απελευθέρωση» των σιδηροδρομικών μεταφορών και την παράδοσή τους στους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

Πρόκειται για τις Οδηγίες 2016/797, 2016/798 και 2016/2370, που κατατέθηκαν με μορφή νομοσχεδίου από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τις οποίες εναρμονίζονται τα διαφορετικά πλαίσια των κρατών - μελών κάτω από την «ομπρέλα» του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, για τη δημιουργία πια μιας ενιαίας αγοράς σιδηροδρομικών δραστηριοτήτων, στην οποία βέβαια να μπορούν να επενδύσουν απρόσκοπτα οι μονοπωλιακοί όμιλοι της ΕΕ.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, δείχνοντας ποιο είναι το κριτήριο των Οδηγιών, ανέφερε ότι «το ζήτημα είναι αν φέρουμε κι άλλες εταιρείες να χρησιμοποιήσουν την υποδομή, είτε αυτό είναι στο cargo, είτε αυτό είναι στο passenger», για την ανάπτυξη των συνδυασμένων μεταφορών. Αλλωστε, όπως σημείωσε, για να χρηματοδοτηθούν έργα από κοινοτικά κονδύλια, όπως για παράδειγμα ο εκσυγχρονισμός και η επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, η Ευρώπη θέλει «μία μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, το λεγόμενο feasibility plan», δηλαδή αν συμφέρει τους επιχειρηματικούς ομίλους. «Σήμερα, λοιπόν, εάν θέλουμε να έχουμε οποιοδήποτε εθνικό έργο, πρέπει να έχουμε τη σφραγίδα των Jaspers, οι οποίοι είναι οι τεχνικοί σύμβουλοι της Ευρώπης», είπε.

Ο ΣΥΡΙΖΑ υπερψήφισε το νομοσχέδιο, με την εισηγήτριά του, Θ. Πέρκα, να «χαιρετίζει» εκ μέρους του κόμματος «τα νέα δεδομένα που θέτει το 4ο Σιδηροδρομικό Πακέτο». Τη δική τους ικανοποίηση για το νομοσχέδιο εξέφρασαν και από το ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ. Η Ελ. Λύση καταψήφισε, γιατί, κατά τον πρόεδρό της Κ. Βελόπουλο, δεν πρόκειται για ιδιωτικοποίηση αλλά για κρατικοποίηση από άλλα κράτη (Ιταλία, Γερμανία κ.λπ.). Καταψήφισε και το ΜέΡΑ25, προτείνοντας «ένα άλλο μοντέλο ανάπτυξης του σιδηρόδρομου που θα βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση παντού».

Αύξηση των τιμολογίων και παραπέρα χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα

Το ΚΚΕ καταψήφισε το νομοσχέδιο. Οπως ανέφερε ο ειδικός αγορητής του Χρήστος Κατσώτης, η «απελευθέρωση» των σιδηροδρομικών μεταφορών ωφελεί μόνο τους επιχειρηματικούς ομίλους που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτόν, αυτούς των συνδυασμένων μεταφορών. Να προωθηθεί, δηλαδή, η ενιαία αγορά, το ενιαίο σιδηροδρομικό δίκτυο. Το δίκτυο δηλαδή, τόνισε, που κατασκευάζεται με πόρους του ελληνικού λαού, θα χρησιμοποιείται και θα σχεδιάζεται κατά βάση για τις προσοδοφόρες εμπορευματικές μετακινήσεις από τα λιμάνια προς την Ευρώπη.

Τόνισε ότι οι επιπτώσεις στο λαό θα είναι η παραπέρα αύξηση των εισιτηρίων, όπως έδειξε η μέχρι τώρα πείρα από αυτήν την πολιτική όπου οι αυξήσεις των τιμολογίων σε χώρες της ΕΕ αυξήθηκαν από 15% έως και 40%, ενώ «τα όσα εργασιακά και μισθολογικά δικαιώματα των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους έχουν απομείνει, μπαίνουν στον Προκρούστη του ανταγωνισμού, στη διασφάλιση των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων, με μεγάλη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης».

Ο Χρ. Κατσώτης ρώτησε εκ νέου τον υπουργό για τη θέση του απέναντι στο δίκαιο αίτημα των εργαζομένων για την υπογραφή ΣΣΕ, αλλά και αν θα καταβληθεί η αποζημίωση στους εργαζόμενους που συνταξιοδοτήθηκαν από το 2011 έως το 2014, και έχει καθοριστεί με δικαστικές αποφάσεις το ποσό της αποζημίωσης, τις οποίες ούτε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ εφάρμοσε. Η απάντηση του υπουργού ήταν ότι «για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε τα μισθολόγια πρέπει οι εταιρείες να είναι βιώσιμες», δηλαδή να εφαρμοστούν οι αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις...

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος σημείωσε ότι ο κλάδος των μεταφορών είναι από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα που δείχνουν την υπεροχή του σοσιαλισμού απέναντι στον καπιταλισμό. Οπως τόνισε, στον σοσιαλισμό, στο πλαίσιο του κεντρικού σχεδιασμού, οι υποδομές των μεταφορών και οι μεταφορές σχεδιάστηκαν με βάση την ικανοποίηση των αναγκών του λαού και των αναγκών της παραγωγικής διαδικασίας, δηλαδή της αγροτικής παραγωγής και της μεταποίησης.

Δεν έκαναν δίκτυα και υποδομές που λειτουργούσαν ανταγωνιστικά. Αντίθετα, λειτουργούσαν συμπληρωματικά για τη συνδυαστική ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, που σημαίνει «φθηνές και ασφαλείς μεταφορές. Δεύτερον, κάλυψη των αναγκών και αντιμετώπιση του μεγάλου ζητήματος των περιφερειακών ανισοτήτων, αλλά και της απελευθέρωσης της ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων».

Αυτά, τόνισε, δεν πρόκειται να τα πετύχει ποτέ ο καπιταλισμός, γιατί «έχει την αναρχία, τον ανταγωνισμό και την ανταγωνιστικότητα στο DNA του». Γνώμονας είναι να κερδίζουν οι κατασκευαστές, οι εισαγωγείς των οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι εταιρείες των συνδυασμένων μεταφορών, γι' αυτό και προκρίνονται αυτά τα έργα, από τους Jaspers που είπε ο υπουργός. Αντίθετα, όποιο έργο αφορά τις λαϊκές ανάγκες, όπως άλλωστε δείχνει και το απαρχαιωμένο δεύτερο οδικό δίκτυο, παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες.


Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org