Τετάρτη 4 Σεπτέμβρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΕ
Αντιλαϊκές διεργασίες για περισσότερο «χώρο» στο κεφάλαιο

Σε φάση τελικής επεξεργασίας περνούν οι διαδικασίες γύρω από τη διαμόρφωση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020 με «προίκα» τα ματωμένα πλεονάσματα του 2019 και των προηγούμενων χρόνων, που με τη σειρά τους έρχονται να στηρίξουν τις κυβερνητικές παρεμβάσεις στήριξης της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων.

«Ενα το κρατούμενο» είναι οι νέες μειώσεις στη φορολογία των ισχυρών επιχειρήσεων και μάλιστα για τα κέρδη του 2019, οι οποίες αναμένεται να έρθουν στη Βουλή σε φορολογικό νομοσχέδιο και βέβαια θα ενσωματωθούν στον προϋπολογισμό της επόμενης χρονιάς, σε συνδυασμό με το μπαράζ των αντεργατικών διατάξεων και αναδιαρθρώσεων μέσω του λεγόμενου «αναπτυξιακού» πολυνομοσχεδίου.

Την ίδια ώρα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στα παζάρια με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς» βρίσκεται το ζήτημα γύρω από τον «τρόπο υπολογισμού» του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2020, στην κατεύθυνση μιας πρώτης δόσης μείωσης του στόχου, έτσι ώστε να διασφαλιστεί πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος, που με τη σειρά του επίσης θα αποδοθεί στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Το ζήτημα αυτό αναμένεται να συζητηθεί στην αυριανή συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ, σε συνδυασμό βέβαια με τα προαπαιτούμενα του 4ου κύκλου «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης». Η εν λόγω πρόταση αφορά τον τρόπο υπολογισμού της επιστροφής κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα «ακούρευτα» κρατικά ελληνικά ομόλογα.

Τα εν λόγω έσοδα για την ώρα δεν συνυπολογίζονται στη μάζα των πλεονασμάτων, ωστόσο συζητείται η ενσωμάτωσή τους στα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) από το 2020, και βέβαια ο συνυπολογισμός τους στο ύψος των πλεονασμάτων των κρατικών προϋπολογισμών. Πρόκειται για ετήσια έσοδα της τάξης του 1,2 δισ. ευρώ (0,6% του ΑΕΠ), σε μια εξέλιξη που θα σηματοδοτούσε την έμμεση μείωση του στόχου για τα πλεονάσματα στην περιοχή του 2,9% του ΑΕΠ. Παράλληλα, μέσω του ΠΔΕ διασφαλίζεται πρόσθετος «δημοσιονομικός χώρος», ύψους 1,2 δισ. σε ετήσια βάση.

Σε κάθε περίπτωση, η επιστροφή των κερδών στον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό (μέχρι το 2022) έχει όρο και προϋπόθεση την πλήρη εφαρμογή της «μεταμνημονιακής» συμφωνίας με τα αντιλαϊκά μέτρα που προβλέπονται σε αυτή.

«Ψήνεται» το φορολογικό νομοσχέδιο

Στο φορολογικό νομοσχέδιο, πέρα από τις μειώσεις των φορολογικών συντελεστών στα επιχειρηματικά κέρδη, αναμένεται ακόμα να ενσωματωθούν τα φορολογικά επενδυτικά κίνητρα, συμπεριλαμβανομένων αυτών για την αγορά ακινήτων και την αναθέρμανση των επενδύσεων σε «έρευνα και ανάπτυξη».

Μεταξύ άλλων, δρομολογείται το «πάγωμα» για 3 χρόνια του ΦΠΑ στα νεόδμητα ακίνητα και του «φόρου υπεραξίας» στις μεταβιβάσεις ακινήτων, προκειμένου να τονωθεί η συναλλακτική δραστηριότητα στην αγορά κατοικίας. Στην ίδια κατεύθυνση, προωθείται η θέσπιση έκπτωσης φόρου για τις δαπάνες ενεργειακής, λειτουργικής και αισθητικής αναβάθμισης ακινήτων.

Εξάλλου, σύμφωνα με στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, εκτιμάται ότι το β΄ τρίμηνο του 2019 οι τιμές των διαμερισμάτων ήταν κατά μέσο όρο αυξημένες κατά 7,7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018, ενώ η μεγαλύτερη ενίσχυση τιμών (11,1%) καταγράφεται στην περιοχή της Αθήνας. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία - μετά και την ενίσχυση της τελευταίας περιόδου - οι τιμές των διαμερισμάτων επανήλθαν στα επίπεδα του έτους 2014, παραμένοντας βέβαια πολύ χαμηλότερες σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Παζάρια για το αφορολόγητο όριο

Την ίδια ώρα, στα παζάρια με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς» βρίσκεται το ζήτημα της διαμόρφωσης του αφορολόγητου ορίου για μισθωτούς και συνταξιούχους. Παράλληλα, το φορολογικό νομοσχέδιο αναμένεται να περιέχει διάταξη για την αύξηση του ελάχιστου ποσοστού της ετήσιας δαπάνης για κατανάλωση με «πλαστικό χρήμα», προκειμένου να κατοχυρωθεί το αφορολόγητο.

Τα ποσοστά αυτά διαμορφώνονται σήμερα στο 10% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ, 15% για εισόδημα από 10.000 έως 20.000 και 20% για εισόδημα πάνω από 20.000 ευρώ, ενώ ήδη εξετάζεται η αύξηση, όπως άλλωστε σχεδίαζε και η προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες (15%, 20% και 25% αντίστοιχα).

Σε κάθε περίπτωση, το ακάλυπτο ποσό που προβλέπεται για τις αποδείξεις λιανικής με «πλαστικό χρήμα» θα φορολογείται με τον συντελεστή του πρώτου κλιμακίου της φορολογίας (σήμερα 22%).

«Τρέχουν» το αντιλαϊκό χρονοδιάγραμμα

Στην αυριανή συνεδρίαση της Ομάδας Εργασίας του Γιούρογκρουπ αναμένεται να τεθούν το ζήτημα του επόμενου κρατικού προϋπολογισμού καθώς επίσης οι τελευταίες εξελίξεις και τα δεδομένα που καταγράφονται στην ελληνική οικονομία. Στο κάδρο βρίσκεται και το «επίδικο» του ρυθμού ανάκαμψης που θα εμφανίζει το ελληνικό ΑΕΠ για το β' τρίμηνο του 2019, που ανακοινώνει σήμερα Τετάρτη η ΕΛΣΤΑΤ.

Επόμενος σταθμός είναι η συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις 13 Σεπτέμβρη. Αμέσως μετά επανέρχονται στην Αθήνα τα τεχνικά κλιμάκια των «θεσμών», με φόντο βέβαια τα προαπαιτούμενα της «αξιολόγησης», ενώ τα υψηλόβαθμα κλιμάκια των «θεσμών» ξεκινούν τις «συζητήσεις» με την κυβέρνηση στην Αθήνα στις 23 Σεπτέμβρη, σύμφωνα με το υπάρχον χρονοδιάγραμμα. Να σημειωθεί ότι το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού κατατίθεται στη Βουλή στις 7 Οκτώβρη, ενώ παράλληλα θα «τρέχουν» και οι διαδικασίες για το κλείσιμο της 4ης «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης».

Σύμφωνα με πληροφορίες, η νέα έκθεση ενισχυμένης εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα δημοσιοποιηθεί περί τα τέλη Νοέμβρη, ενώ οι τελικές αποφάσεις για την 4η «αξιολόγηση» αναμένονται στη συνεδρίαση του Γιούρογκρουπ στις αρχές Δεκέμβρη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ