Τρίτη 20 Αυγούστου 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2019
«Υπεραποδόσεις» που τσακίζουν τις λαϊκές ανάγκες

Στο στρωμένο έδαφος των ματωμένων πλεονασμάτων συνεχίζει η κυβέρνηση της ΝΔ

Η ΝΔ πήρε την αντιλαϊκή σκυτάλη και στην «υπεραπόδοση» των ματωμένων πλεονασμάτων

Copyright 2019 The Associated

Η ΝΔ πήρε την αντιλαϊκή σκυτάλη και στην «υπεραπόδοση» των ματωμένων πλεονασμάτων
Σταθερά στις ράγες των ματωμένων πρωτογενών πλεονασμάτων συνέχισε η εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού και για το 7μηνο (Γενάρης - Ιούλης) του 2019, ως αποτέλεσμα της φοροληστείας απέναντι στο λαϊκό εισόδημα και της «αποδοτικότητας» των αντιλαϊκών ρυθμίσεων που αφορούν στην κατακρεούργηση κοινωνικών κονδυλίων.

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, το πρωτογενές πλεόνασμα καταγράφεται σχεδόν διπλάσιο (αύξηση 92%), καθώς στο φετινό 7μηνο εμφανίζεται στα 1,78 δισ. ευρώ, έναντι 926 εκατ. στο αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Μάλιστα, σύμφωνα με σχετικά πρόσφατα στοιχεία, το υπερπλεόνασμα της περιόδου 2016-2018 έφτασε στο αστρονομικό ύψος των 13 δισ. ευρώ. Πρόκειται για κονδύλια που αφορούν την κάλυψη ακόμη και στοιχειωδών αναγκών της λαϊκής οικογένειας, όπως αυτά καταγράφονται σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης, όπου συμπεριλαμβάνονται οι δαπάνες των ασφαλιστικών και των άλλων φορέων της κρατικής διοίκησης.

Βέβαια, τα εν λόγω στοιχεία ενσωματώνουν και τα λεγόμενα «κοινωνικά μερίσματα» των προηγούμενων ετών, τα οποία, όπως δείχνουν τα στοιχεία, δεν αλλοιώνουν στο ελάχιστο τη συνολική εικόνα και την «υπεραπόδοση» των αντιλαϊκών μέτρων.

Καβγάς στο έδαφος της αντιλαϊκής πολιτικής

Σε αυτό το σκηνικό και με αφορμή τα στοιχεία για το φετινό 7μηνο, εκδηλώνεται και ο νέος καβγάς της κυβέρνησης ΝΔ με την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ αναφορικά με το ποιος από τους δυο είναι ικανότερος στην υπηρέτηση της ίδιας αντιλαϊκής πολιτικής.

Χαρακτηριστική είναι η ανακοίνωση από το γραφείο Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, που επισημαίνει: «Τόσο η υπέρβαση του στόχου για το πρωτογενές πλεόνασμα, όσο κι αυτή για τα έσοδα καταδεικνύουν ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο έβγαλε τη χώρα από τα μνημόνια, αλλά επιπλέον σταθεροποίησε την οικονομία σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης».

Απαντώντας, το υπουργείο Οικονομικών επισημαίνει ότι «τα φορολογικά έσοδα Ιουνίου (2019) - δηλαδή επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - σημείωσαν υστέρηση έναντι του στόχου κατά 290 εκατ. ευρώ, ενώ τα φορολογικά έσοδα Ιουλίου (2019) - δηλαδή επί διακυβέρνησης ΝΔ - σημείωσαν αύξηση έναντι του στόχου κατά 206 εκατ. ευρώ».

Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και της Γιούροστατ για την περίοδο 2015-2018, με φόντο το 3ο μνημόνιο και σε συνέχεια αυτών που προηγήθηκαν, αποκαλύπτουν τα παρακάτω:

  • Το σύνολο των δαπανών της γενικής κυβέρνησης (συμπεριλαμβάνονται ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ κ.ά.) για το 2018 συρρικνώθηκε στα 86,34 δισ. ευρώ από 94,8 δισ. το 2015. Σε αυτό το φόντο, στη διάρκεια της περιόδου 2015 - 2018 η «δημοσιονομική προσαρμογή» από την πλευρά της διάλυσης των κρατικών κονδυλίων έφτασε στο αστρονομικό ύψος των 8,46 δισ. και σε ποσοστό στο 9%.
  • Επιπλέον, οι κρατικές δαπάνες σε ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκονται σε διαρκή πορεία κατρακύλας. Συγκεκριμένα, από 53,47% του ΑΕΠ το 2015, διολίσθησαν στο 48,91% το 2016, στο 47,34% το 2017 και στο 46,74% το 2018, παρά και την ανάκαμψη.
  • Το σύνολο των κρατικών εσόδων (γενική κυβέρνηση) καταγράφηκε το 2018 στα 88,33 δισ. ευρώ από περίπου 84,8 δισ. το 2015, με διόγκωση στα 3,5 δισ. ευρώ, ως αποτέλεσμα της διογκούμενης φοροληστείας απέναντι στο λαϊκό εισόδημα.

Η μάζα των «πρωτογενών πλεονασμάτων», την περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, πολλαπλασιάστηκε τόσο σε απόλυτα όσο και σε σχετικά μεγέθη.

Ειδικότερα, το ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού από «έλλειμμα» 3,76 δισ. (-2,1% του ΑΕΠ) το 2015 μετατράπηκε σε πρωτογενή πλεονάσματα στη συνέχεια και συγκεκριμένα: 2016 6,43 δισ. (3,6% του ΑΕΠ), 2017 6,95 δισ. (3,9%) και 2018 8,15 δισ. ευρώ (4,4% του ΑΕΠ).

Σε σταθερές ράγες

Την ίδια ώρα, και οι πρόσφατες «μεταμνημονιακές» «αξιολογήσεις» της Κομισιόν εστιάζουν στην ανάγκη διατήρησης και επέκτασης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων. Αναφορικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη, ενδεικτικοί είναι και οι παρακάτω άξονες:

  • Ματωμένα πλεονάσματα: Σύμφωνα με την Κομισιόν, «οι ελληνικές αρχές πρέπει να συνεχίσουν να παρακολουθούν τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων, και καλούνται να λάβουν μέτρα αντιστάθμισης, όπου είναι αναγκαία, για να ανταποκριθούν στους μεσοπρόθεσμους δημοσιονομικούς στόχους». Προσδιορίζουν μάλιστα το «κόστος» από τις δικαστικές αποφάσεις (όπως αναδρομικά σε μισθούς, συντάξεις) σε 1,3% του ΑΕΠ, δηλαδή σε περίπου 2,4 δισ. ευρώ.
  • Αφορολόγητο όριο: Σε ό,τι αφορά την περαιτέρω κατακρεούργηση του αφορολόγητου ορίου μισθωτών - συνταξιούχων από το 2020, η Κομισιόν επισημαίνει ότι «είναι κρίσιμο το φορολογικό σύστημα να γίνει πιο φιλικό προς την ανάπτυξη μέσω μιας διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και μέσω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών για την εργασία και ιδίως για τις επιχειρήσεις».

Ταυτόχρονα, η επικείμενη 4η «μεταμνημονιακή αξιολόγηση» πλαισιώνεται από παρεμβάσεις, όπως η «μεταρρύθμιση» στα προνοιακά επιδόματα (με ακόμα περισσότερους «κόφτες»), η αναθεώρηση αντικειμενικών αξιών, επί των οποίων υπολογίζονται τα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ, κ.ά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Σηματοδοτούν την έναρξη ενός νέου κύκλου αντιλαϊκής κλιμάκωσης(26/11/2017)
Αντιλαϊκά μέτρα παλιάς και νέας κοπής, η άλλη όψη της ανάκαμψης για το κεφάλαιο(3/10/2017)
«Φαραωνικά πλεονάσματα» με νέα μνημόνια και αντιλαϊκά μέτρα στα σκαριά(22/4/2017)
Παζάρια ανάμεσα σε αντιλαϊκές συμπληγάδες...(7/6/2015)
Αλλεπάλληλα μέτρα στο βωμό του κεφαλαίου(30/4/2014)

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org