Πέμπτη 20 Ιούνη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 27
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Εφυγε» από τη ζωή ο ζωγράφος Βαγγέλης Δημητρέας

«

Εφυγε» από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών ο ζωγράφος και ομότιμος καθηγητής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, Βαγγέλης Δημητρέας. Η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί σήμερα Πέμπτη, στις 16.00, στο Νεκροταφείο Καισαριανής και θα είναι πολιτική.

Ο Β. Δημητρέας γεννήθηκε το 1934 στο Μελίσσι Κορινθίας με καταγωγή από τη Μεσσηνιακή Μάνη. Σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών την περίοδο 1958-1963, με δάσκαλο τον Γιάννη Μόραλη. Το 1967, παίρνει με διαγωνισμό υποτροφία για τη Γαλλία, η οποία τελικά δεν του δίνεται λόγω πολιτικών φρονημάτων. Φεύγει για το Παρίσι τον Δεκέμβρη του ίδιου έτους και μένει εκεί έως το 1975. Παράλληλα με τη ζωγραφική, παρακολούθησε μαθήματα Κοινωνιολογίας της Τέχνης στη Σορβόννη. Τα χρόνια αυτά τον επηρεάζουν ιδιαίτερα και στη ζωή και το έργο του. Συμμετείχε, καλλιτεχνικά και πολιτικά, στις εκδηλώσεις του Παρισινού Μάη του '68. Σημείωνε χαρακτηριστικά ο ίδιος: «Ηδη από το 1960, τουλάχιστον, προσπαθούσα συνειδητά να κάνω μια κοινωνικότερη ζωγραφική. Δε μου αρκούσε μια "ευαίσθητη" και καλοφτιαγμένη ζωγραφική...».

Η θεωρητική του κατάρτιση του επέτρεψε από νωρίς να συμμετέχει σε συνέδρια με καλλιτεχνικό ή φιλοσοφικό θέμα, να δίνει διαλέξεις και να δημοσιεύει άρθρα και μελέτες σε διάφορα έντυπα, σε Ελλάδα και Γαλλία. Δίδαξε αρχικά (1965-1967) στο Κέντρο Τεχνολογικών Εφαρμογών (ΚΤΕ). Στη συνέχεια, δίδαξε σχέδιο στη Σχολή Βακαλό και στην ΑΣΚΤ (1981-1985). Το 1984 εκλέχθηκε καθηγητής στη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, όπου και οργάνωσε - μεταξύ άλλων - τα πρώτα εργαστήρια ζωγραφικής της Σχολής. Από το 2002 ήταν ομότιμος καθηγητής στην ίδια Σχολή.

Το ενδιαφέρον του για την κοινωνική λειτουργία της τέχνης και τον κοινωνικό ρόλο του καλλιτέχνη εκφράστηκε επίσης από νωρίς, με τη συμμετοχή του στην «Ομάδα Τέχνης Α» - διαλύθηκε από τη χούντα - και, αργότερα, στο Κέντρο Εικαστικών Τεχνών (ΚΕΤ), στην «Ομάδα Τέχνης 4+» (ιδρυτικό μέλος) και στην «Ομάδα για την Επικοινωνία και την Εκπαίδευση στην Τέχνη» (1979-1986). Σχετικά με την κοινωνική λειτουργία της Τέχνης, χαρακτηριστική είναι η παρακάτω τοποθέτησή του:

«Ο Γκόγια είναι από τους ζωγράφους που πέτυχε με το έργο του μια κοινωνικοπολιτική τέχνη. Εντονη. Καθαρή. Με έναν πολύ αξιόπιστο τρόπο. Οπως το πέτυχε και ο Πικάσο στην "Γκουέρνικα", ο Αϊζενστάιν στον κινηματογράφο και ο Μπρεχτ στο θέατρο... Νομίζω ότι και εμείς στη ζωγραφική πρέπει να έχουμε ανάλογες ανησυχίες. Να κάνουμε κοινωνικοπολιτική τέχνη, χωρίς όμως να επαληθεύουμε την άποψη μερικών "ότι είμαστε επιπόλαιοι προπαγανδιστές". Πρέπει να παλέψεις με τη "γλώσσα". Να μαθαίνουμε από τους μεγάλους δασκάλους, που το έχουν ήδη πετύχει. Χωρίς να τους αντιγράφουμε, να παίρνουμε μαθήματα απ' αυτούς».

Παρουσίασε το έργο του σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα, στη Γαλλία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες από το 1969. Εργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη και Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Ο Β. Δημητρέας στήριζε το ΚΚΕ τόσο με δημόσιες δηλώσεις στήριξης, όσο και ως μέλος της κριτικής επιτροπής που είχε συγκροτήσει το Κόμμα για το λογότυπο των 100 χρόνων.

  • Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (ΕΕΤΕ), του οποίου ήταν μέλος, με ανακοίνωσή του εκφράζει τη λύπη του για το θάνατο του Β. Δημητρέα, καθώς και τα θερμά του συλλυπητήρια στην σύζυγό του και στους οικείους του. Οπως σημειώνει: «Το ανθρώπινο ήθος, η κοινωνική ευαισθησία και οι πνευματικές ανησυχίες του καθόρισαν και την καλλιτεχνική του πορεία, μαζί με την αδιάπτωτη επιμονή του σε εικαστικές αναζητήσεις».

Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org