Σάββατο 4 Μάη 2019 - Κυριακή 5 Μάη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 22
2019 ΤΟΠΙΚΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Και στον Πειραιά το πραγματικό δίλημμα είναι «ανάπτυξη για ποιον». Εδώ κρίνονται πολιτικές δυνάμεις και υποψήφιοι

Συνέντευξη με την Διαμάντω Μανωλάκου, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, υποψήφια δήμαρχο Πειραιά με τη «Λαϊκή Συσπείρωση»

-- Ο Πειραιάς αποτελεί σύμβολο της μετατροπής της χώρας σε «διαμετακομιστικό κόμβο», στόχος στον οποίο ευθυγραμμίζονται όλες οι άλλες πολιτικές δυνάμεις. Παράλληλα, στους σχεδιασμούς για το λιμάνι διασταυρώνονται και ανταγωνιστικά επιχειρηματικά σχέδια. Ποιες είναι οι πιο πρόσφατες εξελίξεις;

-- Μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης του ΟΛΠ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2016, στο λιμάνι κυριαρχεί το κινεζικό μονοπώλιο της COSCO. Ηδη έχει δημοσιοποιήσει το πρόγραμμά του (master plan) και η Κίνα δεν το κρύβει ότι επιδιώκει να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά το σημείο συνάντησης του Χερσαίου και του Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού, που αποτελεί το στρατηγικό σχέδιό της.

Ηδη σήμερα, εκατοντάδες αμαξοστοιχίες με κινεζικά εμπορεύματα αναχωρούν κάθε βδομάδα από τον Πειραιά για την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη και κάθε χρόνο τα κέρδη τους πολλαπλασιάζονται. Ταυτόχρονα, μέσα από το master plan, ξεδιπλώνεται ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο, που αφορά αρκετούς κλάδους της οικονομίας.

Ο πρόεδρος της διυπουργικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων και γενικός γραμματέας Λιμένων - Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, σε πρόσφατη συνέντευξή του («ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ» 27 - 28/4/2019, σελ. 38-39) ήταν σαφής: Οτι εγκρίθηκαν ομόφωνα έντεκα κατηγορίες επενδύσεων που ορίζονται από τη σύμβαση παραχώρησης του 2016 ως υποχρεωτικές, ύψους 293 εκατ. ευρώ, και απορρίφτηκαν (προς το παρόν) ορισμένες μη υποχρεωτικές («Mall», κατασκευή logistic Center, κατασκευή δύο 5ώροφων κτιρίων στάθμευσης κ.λπ.).


Οι πραγματικοί λόγοι απόρριψης ήταν αντιθέσεις και ανταγωνισμοί με άλλα τμήματα του κεφαλαίου, που υποχρεώθηκε η κυβέρνηση να διαχειριστεί. Ωστόσο, πάνω σε αυτήν τη βάση, το εγχώριο κεφάλαιο (Ελληνες εφοπλιστές, εμπορικό κεφάλαιο του Πειραιά, επιχειρηματίες του τουρισμού και της ναυπηγοεπισκευής κ.ά.) προσαρμόζει τους στόχους και τις επιδιώξεις του. Ενώ το αστικό κράτος, η Περιφέρεια, οι δήμοι, τα Επιμελητήρια παρεμβαίνουν για να αντιμετωπίσουν τις νέες αντιθέσεις, αλλά και τα νέα αιτήματα των τμημάτων του κεφαλαίου.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί επίσης να διαχειριστεί τις μεγάλες αντιφάσεις της πολιτικής της, αφού, από τη μία, επιδιώκει να αναδειχτεί σε αποτελεσματικό σημαιοφόρο των σχεδίων του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ στα Βαλκάνια και στην Ανατολική Μεσόγειο, και, από την άλλη, επιδιώκει να μετατρέψει τη χώρα σε βασική πύλη μεταφοράς των εμπορευμάτων της Κίνας στην ΕΕ. Σε αυτήν τη βάση, όσο οξύνεται ο ανταγωνισμός μεταξύ ΗΠΑ, Κίνας και ΕΕ, τόσο περιπλέκονται τα ζητήματα που προσπαθεί να επιλύσει η κυβέρνηση για να υπηρετήσει τα συμφέροντα της ελληνικής πλουτοκρατίας.

-- Πώς ακριβώς εμπλέκεται η Περιφερειακή και Τοπική Διοίκηση στην προώθηση αυτού του σχεδιασμού;

-- Τους στόχους των επιχειρηματικών ομίλων και της καπιταλιστικής ανάπτυξης εξυπηρετούν και υλοποιούν η δημοτική αρχή και η Περιφέρεια μέσα και από το πρόγραμμα της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης (ΟΧΕ) Πειραιά για τη Στρατηγική Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ).

Με εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Με εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά
Η στρατηγική της ΟΧΕ υποτάσσεται στο γενικό αστικό σχεδιασμό που καθορίστηκε και αποτυπώθηκε με το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής (ΡΣΑ). Φυσικά, ο κεντρικός στόχος του ΡΣΑ για τον Πειραιά «είναι η ενίσχυση του ρόλου του Πειραιά ως διαμετακομιστικού κέντρου στη μεσογειακή λεκάνη με την παράλληλη αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων σε κόμβο συνδυασμένων μεταφορών και τη βελτίωση του αστικού ιστού του δήμου».

Αυτόν το στόχο υλοποίησαν και οι κυβερνήσεις ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΣΥΡΙΖΑ, μέσα από την τμηματική ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Γι' αυτό εξάλλου η Περιφέρεια της κας Δούρου επιδοτεί με 113 εκατ. ευρώ την COSCO για την επέκταση της κρουαζιέρας στην Πειραϊκή, αλλά και με την ΟΧΕ, την οποία ψήφισαν όλες οι άλλες δημοτικές παρατάξεις, αφού το βασικότερο σημείο της είναι η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ενώ μέσα στον Πειραιά ορθώνονται οικονομικά τείχη ανάμεσα στη «βιτρίνα» και στις λαϊκές γειτονιές.

Στην περίπτωση του Πειραιά ο βασικός προσανατολισμός είναι να προχωρήσει η καπιταλιστική ανάπτυξη, με τις επιχειρήσεις που σχετίζονται με τη ναυτιλία, την κρουαζιέρα και το ξενοδοχειακό μέρος του Τουρισμού.

Την εξυπηρέτηση αυτής της στρατηγικής συνέδραμε η επενδυτική δραστηριότητα με την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού του Πειραιά από την COSCO. Δηλαδή, η στοχευμένη προσπάθεια της αστικής τάξης για καπιταλιστική ανάπτυξη συνδυάστηκε με τα σχέδια της Κίνας για τον «Νέο Δρόμο του Μεταξιού».

Το σχέδιο της Κίνας βέβαια δεν αφορά στενά τον Πειραιά, όμως ο Πειραιάς αποτέλεσε τον πρώτο βασικό σταθμό στη Μεσόγειο. Αξίζει να σημειώσουμε ότι αυτή η επιλογή από την πλευρά της Κίνας μπορεί να αποδειχθεί είτε μακροχρόνια είτε όχι, ανάλογα με τους ανταγωνισμούς που εκτυλίσσονται περιφερειακά και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Για παράδειγμα, σε αντίθετη κατεύθυνση μπορεί να εξελιχθούν σχέδια, όπως η πιθανή πριμοδότηση της Ιταλίας από μέρους της Κίνας, ή η αλλαγή του ναυτικού δρόμου Ασία - Μεσόγειος - Ευρώπη προς τη ναυτική οδό από τον Βόρειο διάδρομο.

Εξάλλου, ανταγωνισμοί και αντιθέσεις εκφράστηκαν και στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στις 21 - 22 Μάρτη. Οι σφοδροί ανταγωνισμοί εκδηλώνονται στο εσωτερικό της λυκοσυμμαχίας του κεφαλαίου και των αστικών τάξεων όπως και στον ανταγωνισμό τους με άλλα κέντρα.

Χαρακτηριστικά, η Κομισιόν πρότεινε ένα «κείμενο 10 σημείων για τις σχέσεις με την Κίνα», όπου σημείωνε ότι η Κίνα είναι «πέρα από στρατηγικός εταίρος και ένας σημαντικός ανταγωνιστής». Ταυτόχρονα, δίνουν έμφαση στην ανάγκη τα κράτη - μέλη να αξιολογούν έγκαιρα τις άμεσες ξένες κινεζικές επενδύσεις, «προκειμένου να εντοπιστούν οι κίνδυνοι ασφαλείας για κρίσιμες τεχνολογίες και υποδομές».

Συνεπώς, οι εξελίξεις είναι πολλές, πολύπλοκες και επικίνδυνες για τους λαούς. Θα έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε αναλυτικότερα στην ημερίδα που θα γίνει στον Πειραιά με θέμα «Πειραιάς και αστικός σχεδιασμός. Η πρόταση του ΚΚΕ», στις 10 Μάη στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πειραϊκού Συνδέσμου.

Η πολυδιαφημιζόμενη ανάπτυξη που υπηρετούν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ αφορά τους καπιταλιστές και όχι το λαό

-- Τι σηματοδοτούν αυτά για το λαό της περιοχής; Δεν θα ωφεληθεί από τα κονδύλια χρηματοδότησης που διαφημίζονται;

-- Ανεξάρτητα από ανταγωνισμούς και αντιθέσεις, όσο σφοδροί και αν είναι, μεταξύ των διαφορετικών τμημάτων του κεφαλαίου, υπάρχει μία ενιαία αντίληψη και έχουν μεταξύ τους ομοφωνία για εξευτελιστική αμοιβή της εργασίας, γι' αυτούς που παράγουν τον πλούτο και τους τσακίζουν τα δικαιώματα και τις κατακτήσεις τους. Αυτό το ζούμε με τους εργαζόμενους της COSCO, που χρειάστηκαν μεγάλοι και σκληροί αγώνες για να ενταχτούν στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα (ΒΑΕ), κάτι που ισχύει σε όλους τους συναδέλφους τους στα άλλα λιμάνια της χώρας.

Οι σχεδιασμοί τους αφορούν την κερδοφορία του κεφαλαίου, δεν αναγνωρίζουν τις ανάγκες των εργατικών - λαϊκών στρωμάτων. Στην αντίληψή τους τα εργατικά - λαϊκά στρώματα είναι το εργατικό δυναμικό των επιχειρήσεων, ο «πόρος» που θα πρέπει να είναι ικανός και ευέλικτος, ώστε να προσαρμόζεται στις επιχειρηματικές ανάγκες και θα φέρει σε πέρας «τη δουλειά».

Για τους εργαζόμενους απομένει το «όνειρο» για μια δουλειά «ό,τι να 'ναι», κακοπληρωμένη, με απελευθερωμένα ωράρια, ευέλικτη εργασία, διευθέτηση του εργάσιμου χρόνου σε εξάμηνο ή ετήσιο χρόνο, δουλειά «ήλιο με ήλιο» κ.ά.

Στο λιμάνι του Πειραιά είναι εμφανείς οι αντιθέσεις. Εχουμε επενδύσεις, σύγχρονο εξοπλισμό, μεγάλες σύγχρονες γερανογέφυρες, επιχειρηματικά ναυτιλιακά clusters, μεγάλη αύξηση κερδών των ομίλων, κλάδους με έντονη εξωστρέφεια και μεγάλη κερδοφορία.

Ομως, την ίδια στιγμή, στις εργατογειτονιές των Καμινίων, της Παλιάς Κοκκινιάς, της Αγίας Σοφίας, στα Μανιάτικα αλλά και σε γειτονιές της Καστέλας και της Πειραϊκής, η επιδείνωση της κατάστασης της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων είναι εμφανέστατη και αποδεικνύει ότι υπάρχουν δύο διαφορετικοί «κόσμοι» στον Πειραιά: Ο κόσμος των λίγων, που «δεν ξέρουν τι έχουν», αφού εκμεταλλεύονται και ρουφάνε τον ιδρώτα και τον κόπο των εργαζομένων, και ο κόσμος των πολλών, των μισθωτών, των αυτοαπασχολούμενων, φτωχών λαϊκών οικογενειών, όλων αυτών που ζουν από τον δικό τους κόπο.

Συνεπώς η πολυδιαφημιζόμενη ανάπτυξη αφορά τους καπιταλιστές και όχι τις ανάγκες των εργαζομένων, που το επίπεδο ζωής και τα δικαιώματά τους τσακίζονται και από τη σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και τη δημοτική αρχή για τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων.

Να γιατί το πραγματικό δίλημμα για τους εργαζόμενους είναι «ανάπτυξη για ποιον» και εδώ κρίνονται και οι πολιτικές δυνάμεις και τα πρόσωπα που παίρνουν μέρος και στις τοπικές εκλογές.

-- Ο ΣΥΡΙΖΑ στο δήμο αυτοσυστήνεται ως «αντιολιγαρχική» δύναμη και ο σημερινός δήμαρχος και εκ νέου υποψήφιος επικαλείται τα επιχειρηματικά του προσόντα. Η «Λαϊκή Συσπείρωση» λέει ότι υπηρετούν τον ίδιο σχεδιασμό. Που φαίνεται αυτό;

-- Τα κόμματα που στηρίζουν το σημερινό δήμαρχο (ΠΑΣΟΚ και ένα μέρος της ΝΔ) και τον εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, μαζί ψήφισαν την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, για να γίνει κυρίαρχο στο λιμάνι το κινεζικό μονοπώλιο. Μαζί ψήφισαν την ΟΧΕ που εξυπηρετεί αποκλειστικά τα επιχειρηματικά συμφέροντα και όχι τις ανάγκες στις λαϊκές γειτονιές (σχολεία, βρεφικοί σταθμοί, ελεύθεροι και αθλητικοί χώροι, κ.ά.).

Ο καβγάς τους αφορά το ποιοι είναι οι «κακοί» και «καλοί» επιχειρηματίες. «Καλοί», για τον εκπρόσωπο του ΣΥΡΙΖΑ, είναι αυτοί που στηρίζουν την κυβέρνηση και κατεβαίνουν στο ευρωψηφοδέλτιό τους, αν και είχαν αντιδημαρχία και εκλέγονταν στο ψηφοδέλτιο του σημερινού δημάρχου. «Κακοί» είναι οι επιχειρηματίες που βρίσκονται στο ψηφοδέλτιο του σημερινού δημάρχου. Τελευταία ο καβγάς τους αφορά το ποιος αντέγραψε το πρόγραμμα ποιανού και τα 12 σημεία του άλλου!

Κανένας συμβιβασμός με τη χαμοζωή, ενίσχυση του ΚΚΕ παντού

-- Γιατί λέτε ότι η μάχη για τη «Λαϊκή Συσπείρωση» στον Πειραιά είναι μάχη ενάντια στους επιχειρηματικούς ομίλους; Τι θα σηματοδοτήσει η ενίσχυση του συνδυασμού του ΚΚΕ στις εκλογές;

-- Το μόνο σίγουρο είναι ότι με τους νόμους «Καποδίστριας» της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, «Καλλικράτης», όπως και «Κλεισθένης Ι» του ΣΥΡΙΖΑ, η Τοπική Διοίκηση μετατράπηκε με μεγαλύτερη ταχύτητα σε ευέλικτο «όργανο» υλοποίησης της αντιλαϊκής κυβερνητικής πολιτικής σε τοπικό επίπεδο, δεμένο στις κατευθύνσεις της ΕΕ. Οι δήμοι και οι Περιφέρειες, όπως και ο δήμος Πειραιά, έχουν γίνει «φιλέτα» για «μπίζνες» και επιχειρηματικά κέρδη.

Οι δημοτικές παρατάξεις, όπως και τα κόμματα που τις στηρίζουν, στοιχίζονται πίσω από διαφορετικούς επιχειρηματικούς ομίλους, ντόπιους και ξένους (ΗΠΑ, Κίνας, ΕΕ), που ανταγωνίζονται για την πίτα της αγοράς και τον έλεγχο στρατηγικών περιοχών. Ωστόσο συμφωνούν μεταξύ τους για τη μείωση του εργασιακού κόστους και τον περιορισμό του συνόλου των κοινωνικών δικαιωμάτων της εργατικής τάξης και των λαϊκών στρωμάτων της πόλης.

Η δημοτική αρχή του Μώραλη υλοποιεί με συνέπεια τις κεντρικές κατευθύνσεις του κράτους και της ΕΕ για παράδοση νέων τομέων στην κερδοφορία των επιχειρηματιών, όπως η καθαριότητα - απορρίμματα, ηλεκτροφωτισμός, για τους οποίους ο λαός πληρώνει διπλά και τριπλά! Και ταυτόχρονα οι υπηρεσίες υποβαθμίζονται!

Στο Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, αλλά και στον προϋπολογισμό του δήμου, έχουν συρρικνωθεί τα κονδύλια για Παιδεία, Πολιτισμό, Αθλητισμό, αντισεισμική και αντιπλημμυρική θωράκιση κ.ά., που δεν είναι επιλέξιμα από τους ευρωπαϊκούς πόρους και δεν αφήνουν επιχειρηματικά κέρδη. Αυτός είναι, για παράδειγμα, ο λόγος που κλείνουν παιδικούς και βρεφικούς σταθμούς, που δεν πληρούν τις προδιαγραφές και δεν δίνονται χρήματα για την επισκευή ή τη μετεγκατάστασή τους. Αυτός είναι επίσης ο λόγος που παραμελούν τις ελάχιστες αθλητικές εγκαταστάσεις κ.ά. Ετσι δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δράσης στους παραπάνω τομείς.

Σε κάθε περίπτωση, δεν έχουν στον προσανατολισμό τους την κάλυψη των λαϊκών αναγκών, αντιμετωπίζοντας τους δήμους ως πεδίο για μπίζνες.

Γι' αυτό καλούμε σε ενίσχυση του ΚΚΕ και της «Λαϊκής Συσπείρωσης», αφού θα σηματοδοτήσει την καταδίκη αυτού του σάπιου εκμεταλλευτικού συστήματος, που μόνο βάσανα και νέες καταστροφές φέρνει στο λαό. Ταυτόχρονα, θα ενισχύσει τη δύναμη που ενημερώνει, βοηθά την οργάνωση του λαού και της νεολαίας του, αναδεικνύει τις σύγχρονες ανάγκες και τις διεκδικήσεις τους, κόντρα στο δίπολο ΣΥΡΙΖΑ - ΝΔ, που στήνεται για να εγκλωβιστεί η λαϊκή δυσαρέσκεια.

Μόνο έτσι μπορούμε να βάλουμε εμπόδια στα αντιλαϊκά μέτρα, να διεκδικήσουμε μέτρα ανακούφισης για τη λαϊκή οικογένεια, να ανοίξουμε το δρόμο για να επιβάλουμε ριζικές αλλαγές, που είναι αναγκαίες για να ζήσουμε καλύτερα εμείς και τα παιδιά μας.

Τέλος, καλούμε τον πειραιώτικο λαό να μην πέσει στην παγίδα των κάλπικων υποσχέσεων! Τα υπόλοιπα ψηφοδέλτια που κατεβαίνουν στις εκλογές στο δήμο Πειραιά συμφωνούν ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη είναι μονόδρομος και ο μόνος ρεαλισμός. Αυτό για το λαό σημαίνει κουτσουρεμένα εργασιακά δικαιώματα, φορολεηλασία, φτώχεια, σφοδρότερη αντιλαϊκή επίθεση, μεγαλύτερη εμπλοκή στα ιμπεριαλιστικά σχέδια.

Κανένας συμβιβασμός με τη χαμοζωή που μας προδιαγράφουν, αλλά μαχητικά ενισχύουμε το ΚΚΕ και τη «Λαϊκή Συσπείρωση» σε όλες τις κάλπες στις 26 Μάη.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ