Παρασκευή 26 Απρίλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΔΙΕΘΝΗ
2ο ΦΟΡΟΥΜ ΤΩΝ «ΔΡΟΜΩΝ ΤΟΥ ΜΕΤΑΞΙΟΥ»
Οι κινεζικοί μονοπωλιακοί όμιλοι δηλώνουν δυναμικό «παρών»

ΠΕΚΙΝΟ.--

Ξεκίνησαν χτες και ολοκληρώνονται αύριο στην πρωτεύουσα της Κίνας οι εργασίες του 2ου Φόρουμ για το πρόγραμμα «Μία Ζώνη, Ενας Δρόμος» (One Belt One Road - OBOR), την επενδυτική πρωτοβουλία με την οποία κινεζικά μονοπώλια διευρύνουν τη δραστηριότητά τους από την Ανατολή έως τη Δύση, από την Ασία έως την Ευρώπη και την Αφρική, αναβιώνοντας τους παλιούς εμπορικούς «δρόμους του μεταξιού», με επενδύσεις σε πολλούς τομείς - στις μεταφορές και υποδομές, στην Ενέργεια, στις τηλεπικοινωνίες κ.α. Η σύγχρονη Κίνα, ενταγμένη στο ιμπεριαλιστικό σύστημα, δέχεται επικρίσεις για τις κινήσεις αυτές από τις ΗΠΑ και πιο συγκρατημένα από την ΕΕ, με αιτιάσεις ότι μπορεί να αποτελέσει «γεωπολιτική απειλή» ή ότι «δεν τηρεί τους κανόνες της αγοράς και δημιουργεί παγίδα χρεών σε πολλά κράτη». Ωστόσο η κινεζική ηγεσία απαντά ότι οι κινήσεις της έχουν «μόνο εμπορικό χαρακτήρα». Ομως η οικονομική ισχύς δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από την πολιτική και στρατιωτική, και ήδη φαίνεται σε πολλά πεδία η όξυνση του ανταγωνισμού. Το σχέδιο OBOR σε ό,τι αφορά τις υποδομές - σιδηροδρομικά, οδικά δίκτυα, λιμάνια - υπολογίζεται ότι αφορά έργα 3,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

Χτες, πρώτη μέρα της συνάντησης, είχαν προγραμματιστεί 12 θεματικά Φόρουμ αλλά και συνδιάσκεψη διευθυντικών στελεχών επιχειρήσεων. Σήμερα αναμένεται το επίσημο άνοιγμα του Φόρουμ, ενώ αύριο προβλέπεται «στρογγυλή τράπεζα» με τη συμμετοχή των ηγετών.

Δημοσιεύματα προηγούμενων ημερών ανέφεραν ότι στο 2ο Φόρουμ θα πάρουν μέρος 37 ξένοι ηγέτες κρατών. Ο Πρόεδρος της Ρωσίας Βλαντιμίρ Πούτιν είναι ο επίτιμος προσκεκλημένος, επιβεβαιώνοντας τις στενές σχέσεις των δύο χωρών - παράλληλα βέβαια με σημαντικές αντιθέσεις μεταξύ τους. Ο ίδιος ο Πούτιν, μιλώντας σε κινεζικά ΜΜΕ, υποστήριξε ότι «οι χώρες μας πλησιάζουν την 70ή επέτειο από τη σύναψη των διπλωματικών τους σχέσεων, έχοντας τις καλύτερες σχέσεις στην ιστορία τους... Αυτό είναι αποτέλεσμα μιας συνολικής και επιτυχημένης δουλειάς που έγινε τα τελευταία 30 χρόνια». Συνέχισε λέγοντας ότι οι δύο χώρες έχουν αναβαθμίσει τις σχέσεις τους, έχοντας λύσει «όλα τα ευαίσθητα ζητήματα», και ότι «η περαιτέρω εξάπλωση της συνεργασίας των δύο κρατών δεν είναι ευκαιριακή, και γι' αυτό είναι βιώσιμη και από τη φύση της μακροπρόθεσμη...». Αναδεικνύοντας δε ότι πρόκειται για συνεργασία με ευρύτερες διαστάσεις, κατέληξε πως η ρωσοκινεζική συνεργασία ανταποκρίνεται και «στα καθήκοντα διατήρησης της παγκόσμιας και περιφερειακής σταθερότητας και ασφάλειας».

Θα παρευρεθεί επίσης ο Τζουζέπε Κόντε, πρωθυπουργός της Ιταλίας, η οποία πρόσφατα αποφάσισε να ενταχθεί κι αυτή στους OBOR (η πρώτη χώρα των G7 που το κάνει), προκαλώντας έντονες ανησυχίες σε διάφορους Δυτικούς της εταίρους. Αναμένεται ακόμα να παραστούν οι ηγέτες Πορτογαλίας, Χιλής, Αυστρίας, Τσεχίας, Σερβίας, Φιλιππίνων, Βιετνάμ, αλλά και ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Αλ. Τσίπρας και ο Πρόεδρος της Κύπρου Νίκος Αναστασιάδης. Επιπλέον, η γενική διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ και ο γγ του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες.

Αλλες χώρες στέλνουν υψηλόβαθμους αξιωματούχους, π.χ. τη Γερμανία θα εκπροσωπήσει ο υπουργός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ.

Οσο για τις ΗΠΑ, αναμενόταν να πάρουν μέρος αλλά με χαμηλόβαθμους αξιωματούχους.

Στο 1ο Φόρουμ, το 2017, είχαν πάρει μέρος 29 ηγέτες κρατών και κυβερνήσεων.

Να σημειωθεί ότι συν τοις άλλοις, το φετινό Φόρουμ αναδεικνύει το αυξανόμενο ενδιαφέρον της Κίνας για τα Βαλκάνια, δεδομένης της γεωγραφικής τους θέσης που τα καθιστά πύλη εισόδου στην Ευρώπη. Σ' αυτό το πλαίσιο, υπεγράφησαν μια σειρά συμφωνίες οι οποίες αναβαθμίζουν την παρουσία κινεζικών μονοπωλίων στην περιοχή μας. Χαρακτηριστικά, η σερβική αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Πρόεδρο Αλεξάνταρ Βούτσιτς, υπέγραψε συμφωνία για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου της Σερβίας, αλλά και για την ανάπτυξη του μετρό του Βελιγραδίου. Στις εταιρείες που θα ωφεληθούν από τις συνεργασίες αυτές περιλαμβάνεται και ο κινεζικός όμιλος «Power Construction Corporation of China Ltd». Οπως μετέδωσε το ΑΠΕ, εκτιμάται ότι η συνολική αξία των έργων υποδομών μεταφορών που προβλέπει η συνεργασία Σερβίας - Κίνας ξεπερνά τα 7 δισ. ευρώ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ