Πέμπτη 25 Απρίλη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 4
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Σε διαβούλευση το πολυνομοσχέδιο για το «Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας»

Σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση έως τις 7/5 έθεσε χτες το υπουργείο Εξωτερικών το πολυνομοσχέδιο «Εκσυγχρονισμός της Εξωτερικής Πολιτικής: Οργανισμός Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και άλλες διατάξεις».

Σε αυτό περιλαμβάνονται η ίδρυση του λεγόμενου «Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας» καθώς και ο λεγόμενος «εκσυγχρονισμός» του Οργανισμού του ΥΠΕΞ.

Σε ό,τι αφορά το «Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας», προβλέπεται ότι αυτό θα έχει «χαρακτήρα συμβουλευτικού οργάνου του πρωθυπουργού ως προς τη χάραξη μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και στρατηγικής» και «συμπληρώνει το ρόλο του ΚΥΣΕΑ, το οποίο παραμένει το βασικό κυβερνητικό όργανο λήψης τακτικών αποφάσεων και έγκρισης πολιτικών στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής και άμυνας».

Στο πολυνομοσχέδιο, στο άρθρο 154 ορίζεται ότι το νέο αυτό όργανο θα είναι «υπαγόμενο απευθείας στον πρωθυπουργό», με «σκοπό το σχεδιασμό ενός συγκροτημένου και λειτουργικού συστήματος στρατηγικής ασφάλειας και διαχείρισης κρίσεων, καθώς και την υποστήριξη του συντονισμού των συνδεόμενων με την εθνική ασφάλεια κυβερνητικών δράσεων και συναφών πολιτικών», καθώς και ότι θα «μεριμνά για την έγκαιρη διάγνωση των απειλών για την ασφάλεια της χώρας σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο και την αξιολόγηση και ιεράρχηση των στόχων που η χώρα επιδιώκει να επιτύχει μέσω της βέλτιστης επιλογής και αξιοποίησης των διαθεσίμων μέσων».

Στο αμέσως επόμενο άρθρο, το 155, το νομοσχέδιο σπεύδει να δώσει και την «έννοια της εθνικής ασφάλειας», στην οποία φανερή είναι η ακόμα στενότερη σύνδεση της εξωτερικής πολιτικής με την εσωτερική - κατά τα «δόγματα» ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και ΕΕ - όπως επίσης και η... ελαστικότητά της, αφού όπως σημειώνεται η έννοια της «εθνικής» ασφάλειας περιλαμβάνει θέματα που αφορούν: «α) Στην προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας, της ακεραιότητας, της ανεξαρτησίας, της ασφάλειας και των θεμελιωδών αξιών και συμφερόντων της χώρας, β) στην έγκαιρη και αποτελεσματική διάγνωση και αντιμετώπιση παραδοσιακών και σύγχρονων απειλών, προκλήσεων, κινδύνων και δυνητικών προβλημάτων ασφάλειας, γ) στην πρόληψη και αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων και προκλήσεων από την κλιματική αλλαγή καθώς και κάθε άλλης μείζονος απειλής έναντι της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος και των φυσικών πόρων, δ) στην αντιμετώπιση απειλών κατά του συνταγματικού πολιτεύματος και του κράτους δικαίου, συμπεριλαμβανομένων και θεμάτων κυβερνο-ασφάλειας».

Το άρθρο 156 ορίζει ότι το ΣΕΑ προετοιμάζει και υποβάλλει στον πρωθυπουργό ετήσια έκθεση στρατηγικού σχεδιασμού με την ονομασία «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας», το 157 ότι δημιουργείται θέση Συμβούλου Εθνικής Ασφάλειας που ορίζεται με απόφαση του πρωθυπουργού για τετραετή θητεία, θα είναι τακτικό μέλος του ΚΥΣΕΑ και μεταξύ άλλων θα «υποβάλλει στον πρωθυπουργό ετήσια απόρρητη έκθεση με παρουσίαση, ανάλυση και αξιολόγηση των κρίσιμων ζητημάτων εθνικής ασφάλειας, καθώς και την υποβολή προτάσεων σχεδίου αντιμετώπισής τους, στην οποία περιλαμβάνεται επίσης ετήσια ανάλυση των στρατηγικών προτεραιοτήτων της χώρας».

Στο άρθρο 158 ορίζεται ότι οι εργασίες του ΣΕΑ είναι απόρρητες και ότι στη βασική σύνθεσή του συμμετέχουν: Ο πρωθυπουργός ως πρόεδρος, οι υπουργοί Εξωτερικών, Αμυνας και Προστασίας του Πολίτη, ο πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών και Αμυνας του Κοινοβουλίου, ο Α/ΓΕΕΘΑ, ο διοικητής της ΕΥΠ, ο υπηρεσιακός γγ του ΥΠΕΞ, ο διευθυντής του Διπλωματικού Γραφείου του Πρωθυπουργού και ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας, ως βασικός εισηγητής. «Εκτός των ανωτέρω, στη σύνθεση των συνεδριάσεων του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας είναι δυνατόν να καλούνται με απόφαση του πρωθυπουργού και άλλοι, κατά περίπτωση, αρμόδιοι υπουργοί, στελέχη της διοίκησης και των Ενόπλων Δυνάμεων ή ειδικοί εμπειρογνώμονες», σημειώνεται.

Για το θεαθήναι υπάρχει και μια πρόβλεψη ότι «στο πλαίσιο της λειτουργίας του ΣΕΑ ο Σύμβουλος Εθνικής Ασφάλειας ενημερώνει τους αρχηγούς των κομμάτων του Ελληνικού Κοινοβουλίου επί ζητημάτων αρμοδιότητας του οργάνου». Τέλος, παρουσιάζει την ετήσια έκθεση «Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας» σε ειδική συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής.

Σε ό,τι αφορά το νέο σχέδιο του Οργανισμού του ΥΠΕΞ, συνοπτικά το νομοσχέδιο προβλέπει (στο άρθρο 1) ως αποστολή του ΥΠΕΞ την «αναβάθμιση του ρόλου και της παρουσίας της χώρας στο διεθνές σύστημα, τη συμβολή στην εμπέδωση της διεθνούς νομιμότητας, την προαγωγή των πολιτικών και οικονομικών συμφερόντων της χώρας» κ.ά., ορίζει (στο άρθρο 4) θέση υπηρεσιακού Γενικού Γραμματέα, ως επικεφαλής της υπηρεσιακής ιεραρχίας του υπουργείου, με απόφαση του πρωθυπουργού και του υπουργού Εξωτερικών.

Επίσης ορίζει (στο άρθρο 28) τριμελή «Επιτροπή Ειδικών Δαπανών», που μεταξύ άλλων έχει λόγο για τις «Δαπάνες απορρήτων εθνικών αναγκών» που ορίζονται στο άρθρο 147, όπου ορίζεται: «Ως τέτοιες ανάγκες θεωρούνται αυτές που αποβλέπουν σε εξυπηρέτηση, αμέσως ή εμμέσως, της εξωτερικής πολιτικής του κράτους και δεν μπορούν να γίνουν γνωστές χωρίς ζημία των συμφερόντων της χώρας. Για τις δαπάνες αυτές δεν αποδίδεται λογαριασμός», καθώς και ότι η πίστωση αυτή «διατίθεται για δαπάνες τόσο στο εσωτερικό όσο και στην αλλοδαπή», με «απόφαση του υπουργού Εξωτερικών και μετά από γνώμη της Επιτροπής Ειδικών Δαπανών».

Σε ανάλογο μήκος κινείται και το άρθρο 79 για τις «Ειδικές Αποστολές», όπου προβλέπεται ότι «με απόφαση του υπουργού Εξωτερικών μπορεί να ανατίθενται, για υπηρεσιακούς λόγους που δεν μπορούν να καλυφθούν με άλλο τρόπο, ειδικές αποστολές σε υπαλλήλους του υπουργείου Εξωτερικών, στο εσωτερικό ή εξωτερικό, για διάστημα έως δύο (2) ετών».

Παραπέρα με το πολυνομοσχέδιο, «ανασυγκροτείται το Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού, με καταστατικές αρχές την αυτοοργάνωση των Ελλήνων του εξωτερικού».


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ