Παρασκευή 15 Φλεβάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΕΕ - «ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ» 2019
«Συστάσεις» που προαναγγέλλουν τον νέο κύκλο αντιλαϊκής επίθεσης

«Από την άνοδο της Κίνας στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας έως τη διατάραξη της μεταπολεμικής οικονομικής τάξης από τις ΗΠΑ μέσω του αυξανόμενου εμπορικού προστατευτισμού, η ΕΕ θα πρέπει να αντεπεξέλθει στην πρόκληση ενός αβέβαιου και ραγδαία μεταβαλλόμενου παγκόσμιου περιβάλλοντος».

Αυτό αναφέρεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με τίτλο «Ετήσια Επισκόπηση της Ανάπτυξης 2019: Για μια ισχυρότερη Ευρώπη απέναντι στην παγκόσμια αβεβαιότητα», που εκδόθηκε στο πλαίσιο του «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» για το 2019. Αυτό με τη σειρά του αποτελεί την τελευταία «επικαιροποίηση» των μνημονίων διαρκείας απέναντι στους λαούς της ΕΕ, με ρότα τη διαρκή κούρσα για την απόσπαση «πόντων» ανταγωνιστικότητας από τα ευρωπαϊκά μονοπώλια.

Οι «συστάσεις» για την Ευρωζώνη

Στη βάση αυτή, οι αντιλαϊκές κατευθύνσεις και συστάσεις που απευθύνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ειδικά προς τα κράτη - μέλη της Ευρωζώνης, για το διάστημα 2019 - 2020, εστιάζουν στους παρακάτω άξονες:

  • Στην ανάγκη να πραγματοποιήσουν «ταχεία πρόοδο» για την ολοκλήρωση της Οικονομικής και Νομισματικής Ενωσης, η οποία σύμφωνα με την Κομισιόν «έχει καθυστερήσει πολύ». Ο συγκεκριμένος άξονας αφορά ένα μπαράζ από νέες αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις, με στόχο - όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται - «την αντιμετώπιση πιθανών μελλοντικών κλυδωνισμών».

Ειδική έμφαση δίνεται «στην επείγουσα ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ενωσης, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας μηχανισμού ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης», ταυτόχρονα με την ανάγκη «να διατηρηθούν ισχυρά κίνητρα για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις σε εθνικό επίπεδο».

Εν μέσω ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών και αντιθέσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε ειδική έκθεση για τα «κόκκινα» δάνεια έχει προτείνει μεταξύ άλλων παρεμβάσεις όπως η δημιουργία κοινής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για τη διαχείριση των «κόκκινων» τραπεζικών δανείων στην ΕΕ, την περαιτέρω ανάπτυξη των «δευτερογενών αγορών» με την εμπλοκή νέων «παικτών» και επίδοξων «επενδυτών», προκειμένου να απαλλαγούν οι τραπεζικοί όμιλοι από τα «βαρίδια».

«Η Τραπεζική Ενωση θα πρέπει να ολοκληρωθεί, με παράλληλη επίτευξη της μείωσης και του επιμερισμού των κινδύνων», υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά, με φόντο το σχέδιο διαμόρφωσης «κοινού ταμείου» κρατικών και τραπεζικών διασώσεων στην ΕΕ, σχέδιο βέβαια που με τη σειρά του φουντώνει παραπέρα τους ανταγωνισμούς.

  • «Να καταστήσουν λειτουργικό τον μηχανισμό ασφαλείας για το Ενιαίο Ταμείο Εξυγίανσης, να θεσπίσουν ένα ευρωπαϊκό σύστημα ασφάλισης καταθέσεων και να ενισχύσουν το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό και εποπτικό πλαίσιο».

Η συγκρότηση του «κοινού ταμείου» διασώσεων με τη σειρά της προϋποθέτει τη ραγδαία συρρίκνωση της μάζας με τα «κόκκινα» τραπεζικά δάνεια, ειδικά στους σχετικά αδύναμους κρίκους, όπως είναι η ελληνική οικονομία, προκειμένου να επιμεριστούν οι «κίνδυνοι» στο πλαίσιο της «αναλογικότητας» και των μέσων όρων που επικρατούν κάθε φορά στην ΕΕ.

Να σημειωθεί ότι τα κεφάλαια για τη χρηματοδότηση του «ενιαίου ταμείου εξυγίανσης των τραπεζών» αλλά και αυτά για την «εγγύηση των καταθέσεων» θα προέλθουν από τις ευρωπαϊκές τράπεζες, με σταδιακές εκταμιεύσεις σε ορίζοντα ετών. Η προοπτική αυτή αποτελεί ένα ακόμη πεδίο ενδοαστικής διαπάλης γύρω από τον επιμερισμό των κινδύνων.

  • Η κλιμάκωση των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων που θα συζητιούνται και στις συνεδριάσεις του Γιούρογκρουπ τη διετία 2019 - 2020 αφορά μεταξύ άλλων μέτρα για την «εμβάθυνση της ενιαίας αγοράς», τη «βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος», τη «συνέχιση των μεταρρυθμίσεων στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών», δηλαδή νέες παρεμβάσεις τόνωσης των επιχειρηματικών ομίλων, με αντίστοιχα αντιλαϊκά μέτρα.

Οι στοχεύσεις αφορούν και τη μείωση του κρατικού χρέους (η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση της λίστας), καθώς - όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται - «η μείωση του χρέους μπορεί να δημιουργήσει χώρο για επενδύσεις και ανάπτυξη», με άλλα λόγια να δημιουργήσει «δημοσιονομικό χώρο» για παρεμβάσεις ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων.

Στον ίδιο άξονα συνυπάρχουν οι «μεταρρυθμίσεις για την τόνωση της παραγωγικότητας στα κράτη - μέλη της ζώνης του ευρώ με ελλείμματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών», αλλά και σε κράτη - μέλη της ζώνης του ευρώ με μεγάλα πλεονάσματα στο ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών, όπως στην περίπτωση της Γερμανίας.

  • Να ανασυστήσουν τα δημοσιονομικά αποθέματα ασφαλείας στις χώρες της ζώνης του ευρώ με υψηλά επίπεδα δημόσιου χρέους, να στηρίξουν τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις και να βελτιώσουν «την ποιότητα και τη σύνθεση των δημόσιων οικονομικών σε όλες τις χώρες».

Σ' αυτό το πλαίσιο, θυμίζουμε, εντάσσεται και το δημοσιονομικό «απόθεμα ασφαλείας» που «χτίζει» η κυβέρνηση σε συμφωνία με τους «θεσμούς», αξιοποιώντας τα ματωμένα πλεονάσματα από τους κρατικούς προϋπολογισμούς, που είναι αποτέλεσμα της φοροληστείας του λαού και της κατακρεούργησης κονδυλίων που αφορούν ακόμα και στοιχειώδεις κοινωνικές ανάγκες.

  • Να «μετατοπίσουν τους φόρους από την εργασία», καθώς και την αποτελεσματικότητα των «ενεργών πολιτικών για την αγορά εργασίας».

Πρόκειται, μεταξύ άλλων, για τη «σύσταση» που αφορά τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών που καταβάλλονται μέσω της εργοδοσίας, αλλά και για παρεμβάσεις κρατικής επιδότησης στο μισθολογικό «κόστος» των επιχειρήσεων, όπως αυτές που νομοθέτησε πρόσφατα και η ελληνική κυβέρνηση για την τόνωση των επιχειρηματιών, με χρηματοδότηση από τα πλεονάσματα που φορτώνουν στις πλάτες του λαού.

Βαλβίδα ασφαλείας το «ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο»

Την ίδια ώρα, στην περίπτωση της ελληνικής οικονομίας, η διαδικασία των «Ευρωπαϊκών Εξαμήνων» θα «τρέχει» ταυτόχρονα και παράλληλα με το «ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο», με τους ειδικούς όρους για την απογείωση των πρωτογενών πλεονασμάτων τα επόμενα χρόνια, καθώς και για τις άλλες «δεσμεύσεις» και τα αντιλαϊκά ορόσημα που προβλέπονται στη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ για την περίοδο μέχρι και το 2022.

Μεταξύ άλλων, η συμφωνία προβλέπει ρητά και κατηγορηματικά τις «ειδικές δεσμεύσεις της Ελλάδας που θα διασφαλίσουν τη συνέχιση και ολοκλήρωση των συμφωνημένων μεταρρυθμίσεων τη μεταπρογραμματική περίοδο». Ταυτόχρονα, το ελληνικό κράτος «θα σεβαστεί πλήρως τη δέσμευσή του να εξασφαλίσει ότι οι ετήσιοι προϋπολογισμοί θα επιτύχουν μεσοπρόθεσμα πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ».

Παράλληλα με την «έκθεση ενισχυμένης εποπτείας» για την ελληνική οικονομία, στο πλαίσιο του φετινού «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιοποιήσει και την έκθεση με τις «μακροοικονομικές ανισορροπίες» στην ΕΕ.

Σε σχέση με αυτές, η ελληνική οικονομία έχει ενταχθεί στη λίστα με τα κράτη που υπάγονται σε «εμπεριστατωμένη επισκόπηση» για το 2019, καθώς σύμφωνα με την Κομισιόν «αναδεικνύονται ζητήματα που σχετίζονται με το υψηλό δημόσιο και εξωτερικό χρέος, τα χαμηλά επίπεδα αποταμίευσης και το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, και όλα αυτά σε συνθήκες υψηλής ανεργίας, χαμηλής αύξησης της παραγωγικότητας και υποτονικής επενδυτικής δραστηριότητας».

Παράλληλα, η Κομισιόν υπογραμμίζει ότι «το υψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εμποδίζει την αποκατάσταση υγιούς ροής πιστώσεων προς την οικονομία, η οποία είναι απαραίτητη για τη στήριξη της ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα», δείχνοντας ξανά προς την κλιμάκωση των πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή κατοικία.

Πρόκειται για την «κανονικότητα» της ΕΕ, που έχει στόχο «την πρόληψη ή τη διόρθωση των "ανισορροπιών" που εμποδίζουν την ομαλή λειτουργία των οικονομιών των κρατών - μελών της ζώνης του ευρώ ή της ΕΕ συνολικά»...


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ