Παρασκευή 11 Γενάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 11
ΔΙΕΘΝΗ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - «ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ»
Μνημόνια διαρκείας στην κούρσα της ανταγωνιστικότητας

«Η πρόοδος όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις είναι μέτρια και οι αρχές θα πρέπει να επισπεύσουν την υλοποίησή τους για να επιτευχθούν οι στόχοι τους» σημειώνει η Κομισιόν στην πρόσφατη έκθεσή της
«Η πρόοδος όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις είναι μέτρια και οι αρχές θα πρέπει να επισπεύσουν την υλοποίησή τους για να επιτευχθούν οι στόχοι τους» σημειώνει η Κομισιόν στην πρόσφατη έκθεσή της
Την προσαρμογή της λεγόμενης «εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής» σε μια σειρά από μετρήσιμους αντιλαϊκούς στόχους, με γνώμονα την κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων που προβλέπονται τόσο από το «ενισχυμένο εποπτικό πλαίσιο» της επόμενης περιόδου όσο και από την «κανονικότητα» των Ευρωπαϊκών Εξαμήνων, δρομολογεί σε αυτήν τη φάση η κυβέρνηση ενόψει και του δεύτερου κύκλου της «μεταμνημονιακής» «αξιολόγησης».

Δίνοντας «σάρκα και οστά» στον αρχικό σχεδιασμό και στις διακηρύξεις, πάντα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, η κυβερνητική επιτροπή σε συνεδρίασή της αυτήν τη βδομάδα, σύμφωνα με κυβερνητική ανακοίνωση, αποφάσισε τα παρακάτω:

  • Τον περαιτέρω συντονισμό της «εθνικής αναπτυξιακής στρατηγικής» με τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, του πλαισίου ενισχυμένης εποπτείας και την κατάρτιση του Εθνικού Προγράμματος Μεταρρυθμίσεων για το 2019, «ώστε να διασφαλίζεται ότι με συνεκτικό και αποτελεσματικό τρόπο τίθενται κοινές προτεραιότητες και υπηρετούνται κοινοί στόχοι».
  • Την εντατικοποίηση και επιτάχυνση της υλοποίησης των πολιτικών και των δράσεων της «αναπτυξιακής στρατηγικής» για την ισχυροποίηση των «θετικών παραγωγικών μετασχηματισμών» που συντελούνται στην ελληνική οικονομία.
  • Την επικαιροποίηση της «αναπτυξιακής στρατηγικής», «αξιοποιώντας την έως τώρα εμπειρία και στη βάση των μεγάλων προκλήσεων της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής».

Σε κάθε περίπτωση, η «εθνική στρατηγική» υποτάσσεται στις προτεραιότητες που έχουν θέσει ο ΣΕΒ και οι εγχώριοι επιχειρηματικοί όμιλοι, συμπεριλαμβανομένων βέβαια των τραπεζών. Ταυτόχρονα, η «οικειοποίηση» των αντιλαϊκών μέτρων και αναδιαρθρώσεων που προβλέπονται στη συμφωνία με τους ευρωπαϊκούς «θεσμούς», πλάι με αυτές που περιλαμβάνονται στα Ευρωπαϊκά Εξάμηνα, βρίσκεται στην προμετωπίδα των αξιώσεων του εγχώριου κεφαλαίου, με στόχο την προσέλκυση ικανής μάζας νέων κερδοφόρων επενδύσεων, που θα έρθουν να πατήσουν στο έδαφος της αντιλαϊκής πολιτικής.

Το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2019

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, που επίσης θα συνδέεται με την «αναπτυξιακή στρατηγική», η πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής εντάσσει την Ελλάδα στη λίστα με τα κράτη που υπάγονται σε «εμπεριστατωμένη επισκόπηση» για το 2019. Μεταξύ άλλων, οι δείκτες που καταρτίζει η Γιούροστατ, μέσω των οποίων παρέχεται η αναγκαία «στατιστική υποστήριξη» για την ετήσια έκθεση του «Μηχανισμού Επαγρύπνησης», αφορούν το «κόστος εργασίας ανά μονάδα προϊόντος», που με τη σειρά του περιλαμβάνει παραμέτρους όπως το επίπεδο των μισθών και την παραγωγικότητα της εργασίας, την «πραγματική συναλλαγματική ισοτιμία» κάθε οικονομίας, που αποσκοπεί στην αξιολόγηση της «ανταγωνιστικότητας των τιμών και του κόστους» σε σχέση με τους βασικούς ανταγωνιστές στις διεθνείς αγορές, την «καθαρή επενδυτική θέση» της κάθε οικονομίας, το κρατικό χρέος, το ισοζύγιο συναλλαγών κ.ά.

Η έκθεση με την «εμπεριστατωμένη επισκόπηση» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (για την Ελλάδα και για τα άλλα κράτη που εντάχθηκαν σε αυτή) θα δημοσιοποιηθεί στο επόμενο διάστημα.

Ωστόσο, όπως ήδη ανακοινώθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο της έναρξης του φετινού Ευρωπαϊκού Εξαμήνου σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία:

-- «Κατά τα τελευταία έτη, η Ελλάδα έχει κάνει σημαντικά βήματα για να μειώσει τις ανισορροπίες ροών και να διαχειριστεί τους συναφείς υποτονικής επενδυτικής δραστηριότητας κινδύνους, όμως οι κληροδοτημένες ανισορροπίες αναμένεται ότι θα συνεχιστούν».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γιούροστατ, η καθαρή επενδυτική θέση της ελληνικής οικονομίας ως προς τα άλλα κράτη και τις αγορές είναι αρνητική, φτάνοντας στο -142,5% του ΑΕΠ (με ενδεικτικό όριο έως -35% του ΑΕΠ), το μερίδιο των εξαγωγών στην τελευταία 5ετία έχει μειωθεί κατά 10% (όριο μείωσης μέχρι 6%), το κρατικό χρέος έχει απογειωθεί στο 176% του ΑΕΠ, ενώ η επίσημη ανεργία το 2017 έφτασε το 23,3%, με το όριο, όπως θέτουν τον πήχη οι ευρωπαϊκοί «θεσμοί», να διαμορφώνεται στο 10% του εργατικού δυναμικού.

Ταυτόχρονα η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σημειώνει ότι «θα απαιτηθεί η συνέχιση των πρόσφατων βελτιώσεων του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών», δείχνοντας το δρόμο για νέες παρεμβάσεις τόνωσης των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων (εξαγωγικού προσανατολισμού) στη διαρκή κούρσα για την απόσπαση μεριδίων στις διεθνείς αγορές.

Παράλληλα υπογραμμίζει ότι «το υψηλό επίπεδο των μη εξυπηρετούμενων δανείων εμποδίζει την αποκατάσταση υγιούς ροής πιστώσεων προς την οικονομία, η οποία είναι απαραίτητη για τη στήριξη της ανάπτυξης μεσοπρόθεσμα», δείχνοντας ξανά προς την κλιμάκωση των πλειστηριασμών απέναντι στη λαϊκή κατοικία, ζήτημα που επίσης εντάσσεται στην «εθνική αναπτυξιακή στρατηγική».

Στο διά ταύτα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει: «Συνολικά, αναδεικνύονται ζητήματα που σχετίζονται με το υψηλό δημόσιο και εξωτερικό χρέος, τα χαμηλά επίπεδα αποταμίευσης και το υψηλό απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων, και όλα αυτά σε συνθήκες υψηλής ανεργίας, χαμηλής αύξησης της παραγωγικότηταςκαι υποτονικής επενδυτικής δραστηριότητας».

Για τα παραπάνω, θεωρεί σκόπιμο να εξετάσει περαιτέρω τους ενδεχόμενους κινδύνους στο πλαίσιο μιας εμπεριστατωμένης ανάλυσης, προκειμένου να αξιολογήσει την ύπαρξη τυχόν «ανισορροπιών»...

Το ενισχυμένο πλαίσιο

Την ίδια ώρα, πέρα από τις αλληλοεπικαλύψεις με τις διαδικασίες του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου, η «εκτελεστική απόφαση» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με την ενεργοποίηση του «ενισχυμένου εποπτικού πλαισίου», που εφαρμόζεται ειδικά στην ελληνική οικονομία, χαρακτηριστικά αναφέρει: Η ελληνική οικονομία «εξακολουθεί να αντιμετωπίζει κινδύνους όσον αφορά τη χρηματοοικονομική σταθερότητά της, οι οποίοι, εάν υλοποιηθούν, θα μπορούσαν να έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε άλλα κράτη - μέλη της ζώνης του ευρώ». Επιπλέον, η «αιτιολόγηση» του ενισχυμένου μηχανισμού συνδέεται με «μακροχρόνιες ανισορροπίες» της ελληνικής οικονομίας, με έμφαση στο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας, και βέβαια με το ζήτημα του υπέρογκου κρατικού χρέους, που με τη σειρά του επίσης αποτελεί εργαλείο κλιμάκωσης των αναδιαρθρώσεων σε ορίζοντα δεκαετιών.

Παράλληλα, η πρώτη «αξιολόγηση» - με τη διαδικασία του «ενισχυμένου πλαισίου» - αφήνει ορθάνοιχτο το ενδεχόμενο και συνοδευτικών αντιλαϊκών παρεμβάσεων, καλώντας την κυβέρνηση να βρίσκεται σε ετοιμότητα προκειμένου να προχωρήσει σε αντισταθμιστικά μέτρα, έτσι ώστε να καλυφθεί το «δημοσιονομικό κόστος» που ενδέχεται να προκύψει από τις δικαστικές αποφάσεις για τα αναδρομικά, είτε από άλλους παράγοντες.

Οπως χαρακτηριστικά τονίζεται, «οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να παρακολουθούν τους δημοσιονομικούς κινδύνους, συμπεριλαμβανομένων των δικαστικών αποφάσεων, και καλούνται να λάβουν αντισταθμιστικά μέτρα, στο βαθμό που θα χρειαστεί για να επιτευχθούν οι μεσοπρόθεσμοι δημοσιονομικοί στόχοι του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και οι ετήσιες αναθεωρήσεις του».

Ειδική έμφαση δίνεται στην ανάγκη κλιμάκωσης των αντιλαϊκών αναδιαρθρώσεων, που προβλέπεται από τη συμφωνία στο Γιούρογκρουπ. «Η πρόοδος όσον αφορά τις μεταρρυθμίσεις σε άλλους τομείς (πέρα από τα πλεονάσματα) είναι μέτρια και οι αρχές θα πρέπει να επισπεύσουν την υλοποίησή τους για να επιτευχθούν οι στόχοι τους», τονίζεται στην έκθεση. Στο διά ταύτα, η επιστροφή των κερδών που έχουν αποκομίσει οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες στον ελληνικό κρατικό προϋπολογισμό μετατέθηκε για τη δεύτερη «αξιολόγηση», με την προϋπόθεση βέβαια ότι θα υπάρξει θετική αποτίμηση.

Μεταξύ άλλων, η Κομισιόν «θυμίζει» τις ...άμεσης προτεραιότητας «μεταμνημονιακές» δεσμεύσεις της κυβέρνησης σε ζητήματα όπως η πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, η αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων και ο νόμος «περί αφερεγγυότητας των νοικοκυριών», το χρονοδιάγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων, με έμφαση στο Ελληνικό, η μεταφορά του Ολυμπιακού Σταδίου στο υπερταμείο των ιδιωτικοποιήσεων, ο διορισμός γενικών γραμματέων στα υπουργεία, η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου κ.ά.


Α. Σ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ