Παρασκευή 11 Γενάρη 2019
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 13
ΔΙΕΘΝΗ
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ VW - «TESLA»
«Κονταροχτυπιούνται» στην ανερχόμενη και τεράστια κινεζική αγορά

Η Κίνα εξελίσσεται στο νέο παγκόσμιο κέντρο του μελλοντικού αυτοκινήτου, εκτιμούν τα μονοπώλια

Ο Ελον Μασκ στην έναρξη της κατασκευής του εργοστασίου «Tesla» στη Σαγκάη

Xinhua

Ο Ελον Μασκ στην έναρξη της κατασκευής του εργοστασίου «Tesla» στη Σαγκάη
Τα επόμενα χρόνια, «το διεθνές κέντρο εξουσίας της αυτοκινητοβιομηχανίας» θα είναι η Κίνα. Αυτό σημείωσε την περασμένη Δευτέρα από το Πεκίνο ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου «Volkswagen», Χέρμπερτ Ντις, προσθέτοντας ότι η VW θα πρέπει να γίνει «πιο κινεζική». Αυτό, ξεκαθάρισε, δεν σημαίνει μόνο αύξηση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Κίνα - που, σημειωτέον, είναι η μεγαλύτερη αγορά για τη VW, με πωλήσεις 4,2 εκατ. αυτοκινήτων το 2018. «Στο εξής, τα αυτοκίνητά μας θα κατασκευάζονται επίσης στην Κίνα», ξεκαθάρισε ο Ντις, η οποίος πρόσφατα ανέλαβε την ευθύνη του ομίλου για την Κίνα, εξαιτίας των «μεγάλων αλλαγών» που συντελούνται στην κορυφαία αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

Ο ίδιος δεν έκρυψε την αυξανόμενη εξάρτηση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας από την κινεζική αγορά: «Η Κίνα θα είναι ακόμα πιο σημαντική για εμάς. Το μέλλον της "Volkswagen" θα κριθεί στην κινεζική αγορά».

Σε μια χρονική «σύμπτωση», την ίδια μέρα ο ιδιοκτήτης του αμερικανικού κολοσσού «Τesla», Ελον Μασκ, βρισκόταν στη Σαγκάη για να εγκαινιάσει τα θεμέλια του «Gigafactory 3», του πρώτου «γιγαντιαίου εργοστασίου» του ομίλου εκτός ΗΠΑ, το οποίο θα μπορεί να παράγει 500.000 ηλεκτρικά οχήματα το χρόνο από τα τέλη του 2019.

Οι δύο αυτοκινητοβιομηχανίες επισήμαναν την περασμένη βδομάδα τη στρατηγική της κινεζικής κυβέρνησης, που προωθεί την ηλεκτροκίνηση. Με επιδοτήσεις για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και περιορισμούς στην παραγωγή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η κινεζική κυβέρνηση έχει θέσει στόχο μέχρι το 2020 να κυκλοφορούν στους δρόμους της χώρας τουλάχιστον 5 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Πέρυσι, υπολογίζεται ότι πωλήθηκαν στην Κίνα περίπου 1 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα παγκόσμια και ντόπια μονοπώλια «κονταροχτυπιούνται» για ένα γενναίο μερίδιο στην τεράστια και ανερχόμενη αγορά, που ταυτόχρονα αποτελεί «πύλη» και για περισσότερες πωλήσεις συνολικά στην Ασία.

Οι τεχνολογικές αλλαγές είναι ραγδαίες

Μέχρι το 2020 η κινεζική κυβέρνηση επιδιώκει να κυκλοφορούν στη χώρα τουλάχιστον 5 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα

Copyright 2018 The Associated

Μέχρι το 2020 η κινεζική κυβέρνηση επιδιώκει να κυκλοφορούν στη χώρα τουλάχιστον 5 εκατ. ηλεκτρικά οχήματα
Η VW είναι πεπεισμένη ότι μελλοντικά η Κίνα θα «υπαγορεύει το ρυθμό» στην κατασκευή αυτοκινήτων. Η κινεζική κυβέρνηση, η οποία από το τρέχον έτος έχει επιβάλει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεωτικές ποσοστώσεις στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων, «ακολουθεί μια ξεκάθαρη πολιτική», σημειώνει ο Ντις, προσθέτοντας ότι «ο ηλεκτρικός κινητήρας που προτιμά το Πεκίνο θα κυριαρχήσει αναμφίβολα στον κόσμο».

Αναφέρθηκε επίσης στις ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις στην Κίνα. «Μέχρι τώρα φέρναμε την ευρωπαϊκή και τη γερμανική τεχνολογία στην Κίνα. Αυτό τελείωσε», είπε τη Δευτέρα ο Ντις. «Θα αποκτήσουμε ικανότητες και δυνατότητες τις οποίες σήμερα δεν έχουμε, πρώτα και κύρια στην Κίνα», συνέχισε, προσθέτοντας ότι σε σύγκριση με την Ευρώπη, η Κίνα διαθέτει τις τεχνολογικές εταιρείες και τις δυνατότητες που απαιτούνται για το αυτοκίνητο του μέλλοντος, που τροφοδοτείται από ηλεκτρικό κινητήρα, κατευθύνεται και λειτουργεί σύμφωνα με τη βούληση των πελατών, όπως ένα smart phone.

«Οι εταιρείες τεχνολογίας που χρειάζονται για την αυτοκινητοβιομηχανία του μέλλοντος δεν υπάρχουν ακόμη στην Ευρώπη», είπε ο Ντις, προσθέτοντας ότι στην Κίνα, από την άλλη, υπάρχει ένα «σωστό περιβάλλον και οι κατάλληλες δεξιότητες».

Το ζήτημα έχει επισημανθεί επανειλημμένα και από την ίδια την καγκελάριο Αγκελα Μέρκελ, η οποία εκτιμά πως η Ευρώπη και η Γερμανία είναι πολύ πίσω στην ψηφιοποίηση, στην τεχνητή νοημοσύνη, στην ηλεκτροκίνηση και σε άλλες νέες τεχνολογίες, όπου την «κούρσα» οδηγούν οι ΗΠΑ και η Κίνα. Τον περασμένο Ιούλη, η επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ στη Γερμανία είχε «επισφραγιστεί» με την υπογραφή επιχειρηματικών συμφωνιών ύψους 20 δισ. ευρώ μεταξύ των δύο πλευρών, οι οποίες συμφωνίες αφορούν μεταξύ άλλων τους γερμανικούς ομίλους BASF, BMW, VW, «Daimler», «Siemens» και «Bosch».

Η Μέρκελ δεν παρέλειψε τότε να χαρακτηρίσει την Κίνα έναν «πολύ σκληρό και πολύ φιλόδοξο ανταγωνιστή» για τη Γερμανία, ενώ από τις πολλές επιχειρηματικές συμφωνίες που κλείστηκαν, στάθηκε ιδιαίτερα στη «στρατηγικής σημασίας συνεργασία» στην αυτόνομη οδήγηση και στην κατασκευή ενός κινεζικού εργοστασίου της εταιρείας CATL στη Γερμανία για παραγωγή μπαταριών για την ηλεκτροκίνηση, το οποίο θα τροφοδοτήσει τα ηλεκτρικά οχήματα της BMW. Η CATL «φέρνει ένα προϊόν και μια τεχνολογία που δεν υπήρχε προηγουμένως», τόνισε η Μέρκελ. Παράλληλα, η γερμανική κυβέρνηση προωθεί ένα επενδυτικό σχέδιο για την κατασκευή «γερμανικού» εργοστασίου παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα, θέλοντας να αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην Ευρώπη, που μέχρι τώρα εισάγει μπαταρίες κατά κύριο λόγο από Κίνα, Νότια Κορέα κ.α.

Στενότερες σχέσεις με κινεζικές τεχνολογικές εταιρείες

Από την άλλη, στην Κίνα, οι τρεις από τις μεγαλύτερες και τεχνολογικά κορυφαίες εταιρείες διαδικτύου στον κόσμο - «Alibaba», «Tencent», «Baidu» - ήδη εμπλέκονται στην κατασκευή των μελλοντικών αυτοκινήτων.

Αυτό έχει οδηγήσει την VW να προχωρά τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις δισ. δολαρίων και συνεργασίες με καινοτόμες κινεζικές εταιρείες που ηγούνται στους κλάδους της αυτόνομης οδήγησης, στις διαδικτυακές πλατφόρμες υπηρεσιών μεταφοράς κ.α. Ο Χ. Ντις αναφέρθηκε τη Δευτέρα στην ανάγκη για «πολύ στενότερες σχέσεις» με τις κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας, προκειμένου η αυτοκινητοβιομηχανία να αναπτύξει τεχνογνωσία στα ψηφιακά ζητήματα του μέλλοντος, την οποία δεν μπορεί να αναπτύξει μόνη της μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα

Μια τέτοια συνεργασία είναι με την κινεζική διαδικτυακή πλατφόρμα μετακινήσεων «Didi», η οποία έχει εκτοπίσει την αμερικανική ανταγωνιστική εταιρεία «Uber». Επίσης, τον περασμένο Νοέμβρη η VW ανακοίνωσε ότι θα εισέλθει στην πλατφόρμα τεχνολογίας «Baidu Apollo», η οποία θεωρείται η κορυφαία τεχνολογική κοινοπραξία για αυτόνομη οδήγηση στην Κίνα και οι προγραμματιστές της VW και της «Audi» θα συνεργαστούν με τους Κινέζους. «Ενα πρώτο κοινό επιχειρηματικό σχέδιο πρόκειται να ξεκινήσει», ανακοίνωσε η VW, όπου μεταξύ άλλων τα δοκιμαστικά αυτόνομα οχήματα της VW θα είναι εξοπλισμένα με λογισμικό «Apollo».

Νέα εργοστάσια παραγωγής VW και «Tesla» στην Κίνα

Η σημασία της Κίνας για τους ομίλους της αυτοκινητοβιομηχανίας αποδεικνύεται και από τις νέες εγκαταστάσεις παραγωγής αυτοκινήτων που ανοίγουν ή ετοιμάζονται να ανοίξουν εκεί.

Η VW άνοιξε τους τελευταίους μήνες τέσσερα νέα εργοστάσια (στις περιοχές Qingdao, Foshan και Tianjin). «Κεντρικής» σημασίας για το μπάσιμο του ομίλου στην ντόπια αγορά της ηλεκτροκίνησης είναι το εργοστάσιο στην πόλη Foshan, το οποίο υπολογίζεται πως μέχρι το 2020 θα μπορεί να κατασκευάζει περίπου 600.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα το χρόνο. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και η VW θέλει να εξασφαλίσει σημαντικό κομμάτι της αγοράς. «Τίθενται πολύ σοβαρές προκλήσεις από ανταγωνιστές», όπως η νεοσύστατη «start up» από τη Σαγκάη «Νio», η οποία τον περασμένο χρόνο παρέδωσε 10.000 ηλεκτρικά οχήματα (SUV ES8). Επιπλέον, «μέχρι το 2025, στην Κίνα θα κατασκευάζονται περίπου 40 διαφορετικά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων», υπολογίζει η VW.

Αντίστοιχα, η «Tesla» θέλει να κατακτήσει την κινεζική αγορά κατασκευάζοντας στη Σαγκάη έως και 500.000 ηλεκτρικά οχήματα ετησίως, δηλαδή σχεδόν πέντε φορές περισσότερα από όσα παράγει σήμερα στις ΗΠΑ, σύμφωνα με το «CNN Bussiness». Στο λεγόμενο «γιγάντιο εργοστάσιο» (Gigafactory) στη Σαγκάη θα κατασκευάζονται κυρίως τα πιο προσιτά μοντέλα 3 και Υ, ώστε να είναι πιο εύκολη η διείσδυση στην αγορά. Επίσης, θα κατασκευάζονται αυτοκίνητα για εξαγωγές σε άλλες χώρες της Ασίας.

Κηρύσσοντας την έναρξη της κατασκευής του, ο Ελ. Μασκ προέβλεψε ότι η Κίνα θα γίνει ο «παγκόσμιος ηγέτης στην εφαρμογή της ηλεκτροκίνησης» και τόνισε ότι «η κινεζική αγορά είναι κρίσιμη» για τους στόχους της «Tesla».

Αυτές οι εξελίξεις αποδεικνύουν τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία στην ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων, αλλά ταυτόχρονα αναδεικνύουν ότι στον σύγχρονο καπιταλιστικό κόσμο, όπου και η Κίνα πρωταγωνιστεί, την πρόοδο αυτή καρπώνεται το κεφάλαιο. Ετσι, για τους λαούς γίνεται ακόμη πιο αναγκαία και επιτακτική η πάλη για την ανατροπή της εξουσίας του κεφαλαίου, για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο, για τη λαϊκή εξουσία που κοινωνικοποιεί τα μέσα παραγωγής, οργανώνει με τον επιστημονικό κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο την παραγωγή, ώστε τα τεράστια επιτεύγματα της επιστήμης να τεθούν στην υπηρεσία της λαϊκής ευημερίας.


Ε. Μ.


Κορυφή σελίδας

Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org