Παρασκευή 7 Δεκέμβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
«ΕΦΟΔΙΑΣΤΙΚΗ ΑΛΥΣΙΔΑ»
Ενίσχυση κερδοφορίας και νέα προνόμια στους επιχειρηματικούς ομίλους

Σαφείς δεσμεύσεις ενώπιον των εκπροσώπων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της «εφοδιαστικής αλυσίδας» (logistics) κατέθεσε η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, εκ μέρους της κυβέρνησης, για την πολύπλευρη στήριξη και ενίσχυσή τους, στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της «Ελληνικής Εταιρείας Logistics». Αλλωστε, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει καταστήσει σαφές ότι ο κλάδος των logistics έχει υψηλή θέση στην οικονομική πολιτική που εφαρμόζει, συνεχίζοντας βεβαίως το έργο των προκατόχων της, σε έναν ακόμα από τους «στρατηγικούς τομείς» που ιεραρχεί το κεφάλαιο. Στο πλαίσιο αυτού του στρατηγικού σχεδιασμού, οι κρατικές υποδομές μεταφορών της χώρας, λιμάνια, σιδηρόδρομος, αεροδρόμια, οδικές διελεύσεις, αλλά και εμπορευματικά κέντρα, παραχωρούνται στους επιχειρηματικούς ομίλους με ιδιαίτερα ευνοϊκούς όρους και με ταχύτατους ρυθμούς, όπως επιτάσσει η πολιτική μετατροπής της χώρας σε «εμπορευματικό κόμβο» της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Εκτόξευση κερδοφορίας...

Οι επιδόσεις της κυβέρνησης στη δημιουργία ευνοϊκού επενδυτικού περιβάλλοντος στον συγκεκριμένο τομέα αποτυπώνονται ήδη στα οικονομικά στοιχεία των συγκεκριμένων επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που διενεργήθηκε υπό την επιστημονική επιμέλεια του Πανεπιστημίου Αιγαίου και παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών logistics κατά τη διάρκεια της κρίσης βελτίωσαν τα οικονομικά τους αποτελέσματα, με πιο χαρακτηριστικό στοιχείο την εκτόξευση του μεικτού περιθωρίου κέρδους από 11,7% το 2015 σε 26,2% το 2016. Σε ανάλογα υψηλά επίπεδα εκτιμάται ότι κινήθηκαν οι επιδόσεις των επιχειρήσεων και τα επόμενα δύο χρόνια, ενώ η γενική εικόνα, όπως αποτυπώνεται στην έρευνα, είναι ότι «εντός της περιόδου οικονομικής ύφεσης οι επιδόσεις των εταιρειών παροχής υπηρεσιών logistics ακολούθησαν ανοδική πορεία».

Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στην ανάγκη βελτίωσης των υποδομών μεταφορών, και ειδικά στις σιδηροδρομικές υποδομές. Οι επιχειρήσεις του χώρου, όπως τόνισαν εκπρόσωποί τους κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, θεωρούν κομβικής σημασίας τη γρήγορη ολοκλήρωση των σιδηροδρομικών έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο, την εγκατάσταση σύγχρονων μέσων ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης του σιδηρόδρομου, τη διευκόλυνση εισόδου νέων σιδηροδρομικών επιχειρήσεων στην εγχώρια αγορά. Ζήτησαν επίσης την επίσπευση των έργων σιδηροδρομικής σύνδεσης των εμπορευματικών κέντρων με τα λιμάνια, αφού όπως τονίστηκε η επίτευξη τέτοιων στόχων θα ενισχύσει τις εμπορευματικές ροές με τις γειτονικές χώρες των Βαλκανίων, αλλά και ευρύτερα με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης μέσω των διαδρομών του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου. Ειδικότερα για τη διασύνδεση με τις αγορές των Βαλκανίων σημειώθηκε ότι είναι απαραίτητες οι «συνέργειες» και η συνεργασία μεταξύ των βαλκανικών χωρών, για τη δημιουργία ενός συνεχούς σιδηροδρομικού διαδρόμου που θα ενσωματωθεί πλήρως και με αποτελεσματικότητα στο διευρωπαϊκό δίκτυο «ΤΕΝ-Τ».

Στην έρευνα καταγράφονται επίσης ορισμένα χρήσιμα στοιχεία για τη συνολική εικόνα του κλάδου. Ειδικότερα ως προς τη γεωγραφική τους κατανομή, σημειώνεται ότι το 52% των εταιρειών παροχής υπηρεσιών αποθήκευσης χωροθετείται στην Αττική και στη Βοιωτία, ενώ η συνολική ακίνητη περιουσία των παρόχων υπηρεσιών logistics μόνο στην Αττική καταλαμβάνει περίπου 3.000.000 τ.μ. Το Θριάσιο Πεδίο και η Βοιωτία διαθέτουν άνω των 2.000.000 τ.μ. σε αποθηκευτικούς χώρους. Σημαντική είναι η παρουσία των επιχειρήσεων και στο νομό Θεσσαλονίκης, όπου συγκεντρώνεται το 15,6% των σχετικών επιχειρήσεων πανελλαδικά, και πιο συγκεκριμένα στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου, η οποία προσφέρει άμεση πρόσβαση στο εθνικό δίκτυο, ενώ βρίσκεται σε απόσταση 16 χλμ. από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα ανέβηκε αρκετές θέσεις στον σχετικό δείκτη της Παγκόσμιας Τράπεζας (LPI), αφού από την 47η θέση που βρισκόταν το 2016, ανέβηκε στην 42η το 2018, αρκετά υψηλότερα από τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων. Τέλος, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, στο 9,02%, ή 15,7 δισ. ευρώ, ανήλθε η άμεση συνεισφορά του τομέα των logistics στο συνολικό ΑΕΠ της χώρας, το 2016, λαμβάνοντας υπόψη και τις δραστηριότητες logistics που εκτελούνται ενδο-επιχειρησιακά σε εμπόριο και μεταποίηση.

Παράλληλα, ένα από τα σημαντικά προβλήματα που διαπιστώνουν (και) οι όμιλοι των logistics είναι η δυσκολία πρόσβασης σε χρηματοδότηση, κυρίως για την εκτέλεση επενδύσεων το επόμενο διάστημα που αφορούν την εκπαίδευση του προσωπικού, την εισαγωγή νέων τεχνολογιών στην παραγωγική διαδικασία ή ακόμη και την αγορά νέων χώρων για την επέκταση των δραστηριοτήτων τους.

Μέρος αυτής της έλλειψης αναμένεται να καλυφθεί μέσα από νέο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που ετοιμάζεται ειδικά για τη χρηματοδοτική ενίσχυση «Clusters» (μορφή επιχειρηματιών συνεργειών), όπως ανακοινώθηκε από τον γενικό γραμματέα Εμπορίου Δ. Αυλωνίτη. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος δεν αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα ποσά, είπε όμως ότι η νέα αυτή ενίσχυση των επιχειρηματικών ομίλων με ζεστό χρήμα θα είναι ύψους «αρκετών εκατομμυρίων ευρώ». Επιπλέον, ένα πολύ μεγάλο μέρος της χρηματοδότησης και αυτού του τύπου επιχειρηματικής δραστηριότητας θα αναληφθεί μέσω του νέου νόμου για την «προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων», που ετοιμάζεται να ψηφίσει το επόμενο διάστημα η κυβέρνηση.

...με την ολόπλευρη στήριξη του κράτους

Σε ένα τέτοιο φόντο, ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης παρουσίασε το σχεδιασμό της κυβέρνησης για την ανάπτυξη έξι νέων εμπορευματικών κέντρων, σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο, Λάρισα, Καβάλα, Ηγουμενίτσα και Πάτρα, σύμφωνα με όσα προβλέπει το «Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών». Το σχέδιο, που ετοιμάζεται σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλη του 2019 και, όπως είπε ο γγ Μεταφορών, βάσει αυτού «θα οργανωθεί μια νέα αλυσίδα υποδομών», ενώ ειδικά τα παραπάνω εμπορευματικά κέντρα θα συμπληρώνουν τα δύο μεγάλα που έχουν δρομολογηθεί σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Η αρχή για τα νέα εμπορευματικά κέντρα θα γίνει εντός του 2019 από την Αλεξανδρούπολη, σε έκταση 500 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας του δήμου, σε συνεργασία της ΓΑΙΑΟΣΕ με τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης.

Πρόσθεσε ότι στον κυβερνητικό σχεδιασμό η Θεσσαλονίκη, η Ηγουμενίτσα και η Πάτρα «έχουν ξεχωριστή θέση», αφού αποτελούν κεντρικούς λιμένες για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών και βασικά σημεία σύνδεσης με τον «Ευρωπαϊκό Διάδρομο Orient / East Med», όπως επίσης και ότι η Αλεξανδρούπολη και ο Βόλος «έχουν στρατηγική θέση και ρόλο». Αναφορικά με τα έργα περαιτέρω ανάπτυξης των διεθνών σιδηροδρομικών διασυνδέσεων, ο υπουργός αναφέρθηκε στην έναρξη της «μελέτης βιωσιμότητας» της σιδηροδρομικής σύνδεσης Φλώρινας - Καστοριάς με την Αλβανία, μέσω Κρυσταλλοπηγής, και την υλοποίηση του οδικού άξονα Ηγουμενίτσα - Σαγιάδα - Μαυρομάτι, ενώ - όπως είπε ακόμη - βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με Ουγγαρία, Σερβία και ΠΓΔΜ για έναν ενιαίο σιδηροδρομικό εμπορευματικό άξονα. Ολα αυτά στο πλαίσιο και του σχεδιασμού της ΕΕ συνολικά για τα Βαλκάνια, με την «ενοποίηση» των μεταφορικών δικτύων της περιοχής.

Για μια ακόμη φορά επιβεβαιώνεται ότι η καπιταλιστική κερδοφορία, στον τομέα των logistics αλλά και στους υπόλοιπους κλάδους που ιεραρχεί το κεφάλαιο, πέρα από το βασικό - την ένταση της εκμετάλλευσης, που κατοχυρώνεται από τη συνολική επίθεση στα εργατικά δικαιώματα - θωρακίζεται και μέσα από την πολύπλευρη στήριξη του αστικού κράτους, με πακτωλό ζεστού χρήματος, υποδομές στην υπηρεσία των επιχειρηματικών σχεδιασμών, φοροαπαλλαγές και προνόμια, νομοθετικές παρεμβάσεις που διαμορφώνουν ένα ακόμα «φιλικότερο» περιβάλλον για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Παράλληλα, ο στρατηγικός στόχος της «αναβάθμισης» της αστικής τάξης στην περιοχή περνάει μέσα από την ανάδειξη της χώρας σε κόμβο Ενέργειας και εμπορευμάτων - με αξιοποίηση της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας και της ένταξής της στις ιμπεριαλιστικές συμμαχίες ΕΕ και ΝΑΤΟ - αλλά και μέσα από τις ευρωατλαντικές «διευθετήσεις» στην περιοχή, τις οποίες «τρέχει» η κυβέρνηση, βαθαίνοντας ακόμα περισσότερο την εμπλοκή στους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι από τον σχεδιασμό αυτό η εργατική τάξη και τα άλλα φτωχά λαϊκά στρώματα έχουν να «κερδίσουν» μόνο έναν νέο γύρο έντασης της εκμετάλλευσης και μεγάλους κινδύνους.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Λιμάνι - στόχος(15/10/2019)
Κέρδη και ανταγωνισμοί συνθλίβουν εργασιακά δικαιώματα και λαϊκές ανάγκες(26/10/2018)
Στο επίκεντρο ισχυρών ανταγωνισμών(6/1/2018)
Με γνώμονα την ικανοποίηση των αναγκών του κεφαλαίου(11/7/2014)
Πεδίο ενίσχυσης των επιχειρηματικών ομίλων(5/6/2014)
Κινεζικές μπίζνες στην Ελλάδα(27/9/2007)

Κορυφή σελίδας

Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org