Παρασκευή 12 Οχτώβρη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (ΤΕΤΡΑΣΕΛΙΔΟ)
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ - ΘΡΑΚΗΣ
Επενδυτικός χάρτης με το βλέμμα στραμμένο στη «βαλκανική ενδοχώρα»

Την κομβική γεωγραφική θέση και τις σημαντικές «προοπτικές» κερδοφορίας για τους επιχειρηματικούς ομίλους στους τομείς της Ενέργειας και του διαμετακομιστικού εμπορίου επιδιώκει να αξιοποιήσει για λογαριασμό του μεγάλου κεφαλαίου το νέο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης, που συνέταξε και ενέκρινε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Το Πλαίσιο αποτελεί εξειδίκευση της λεγόμενης «αναπτυξιακής στρατηγικής», που έχει παρουσιάσει η κυβέρνηση στις φιέστες που έστησε το προηγούμενο διάστημα σε όλη την Ελλάδα, και αποτυπώνει με χαρακτηριστικό τρόπο ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη αντιστρατεύεται τις λαϊκές ανάγκες, αφού στον πυρήνα της έχει τα συμφέροντα και τους στόχους του κεφαλαίου.

Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στο πλαίσιο που αναμένεται να «εξειδικευτεί» και παραπέρα, ανά νομό, το επόμενο διάστημα, η περιοχή, αν και μέχρι σήμερα χαρακτηρίζεται από «χαμηλούς ρυθμούς ανάπτυξης», δίνει τη δυνατότητα προσέλκυσης σημαντικών επενδυτικών κεφαλαίων στους παραπάνω τομείς της οικονομίας, δίχως να παραγνωρίζονται βεβαίως και οι «ευκαιρίες» που προσφέρουν για επιχειρηματική δραστηριότητα η μεταποίηση αλλά και ο τουρισμός.

Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο, με το νέο χωροταξικό για την περιοχή της Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης η κυβέρνηση έρχεται να συστηματοποιήσει και να δημιουργήσει συνθήκες «ασφάλειας δικαίου» - όπως είναι και η προσφιλής έκφραση του ΣΕΒ - για την τοποθέτηση κεφαλαίων στο πράγματι πλούσιο παραγωγικό δυναμικό που διαθέτει η περιοχή. Στην ουσία, το νέο χωροταξικό λαμβάνει χαρακτήρα «εφαρμοστικής εγκυκλίου» για μια σειρά από επενδυτικά σχέδια που ήδη «τρέχουν» και εντάσσονται στον ευρύτερο στρατηγικό σχεδιασμό κεφαλαίου και των κομμάτων του, για την ανάδειξη της Ελλάδας σε «ενεργειακό και μεταφορικό κόμβο», στο πλαίσιο πάντα και των αντίστοιχων σχεδιασμών των ΗΠΑ για την περιοχή (βλέπε και δίπλα).

Αλλωστε, η περιοχή του Εβρου αποτελεί ήδη το σημείο εισόδου του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑP (μεταφέρει αέριο από τα κοιτάσματα του Αζερμπαϊτζάν στην Κασπία), στην ΕΕ, σε φάση κατασκευής μπαίνει επίσης ο διασυνδετήριος ελληνοβουλγαρικός αγωγός φυσικού αερίου IGB και την ίδια στιγμή προχωρούν με εντατικούς ρυθμούς τα σχέδια κατασκευής πλωτού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στη θαλάσσια περιοχή έξω από την Αλεξανδρούπολη.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ επίσης προωθεί μεγάλα έργα στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών, με την κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στην Αλεξανδρούπολη και τη σιδηροδρομική σύνδεση με τη Βουλγαρία, σε ένα σχέδιο που αποσκοπεί να συνδέσει το Αιγαίο με τις αγορές της Μαύρης Θάλασσας, παρακάμπτοντας τα Στενά του Βοσπόρου. Πρόκειται για έργο ενταγμένο στο συνολικότερο σχέδιο κατασκευής της λεγόμενης «σιδηροδρομικής Εγνατίας», με το οποίο επιδιώκεται να συνδεθεί η Αδριατική με τη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη, ξεκινώντας από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας και καταλήγοντας στα βουλγαρικά λιμάνια της Βάρνας και του Μπουργκάς στη Μαύρη Θάλασσα και του Ρούσε στο Δούναβη. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης παίζει κομβικό ρόλο σ' αυτούς τους σχεδιασμούς και έτσι εξηγείται το ενδιαφέρον που προσελκύει από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους, στο πλαίσιο της παραπέρα ιδιωτικοποίησης μέσω του ΤΑΙΠΕΔ.

Τι προβλέπει το νέο χωροταξικό

Αποκαλυπτικό ως προς τις επιδιώξεις της κυβέρνησης είναι το ενημερωτικό σημείωμα που διένειμε το αρμόδιο υπουργείο, στο οποίο αποτυπώνεται ότι ο σχεδιασμός για την περιοχή εντάσσεται σε αυτόν για την ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων μεταφορών στο πλαίσιο της «ολοκλήρωσης» της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς. Σε αυτό το πλαίσιο ενισχύει και τη στρατηγική επιλογή της ντόπιας άρχουσας τάξης για την περαιτέρω διείσδυσή της σε αυτό που το τελευταίο χρονικό διάστημα αποκαλεί «βαλκανική ενδοχώρα».

Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «το πρότυπο χωρικής ανάπτυξης οργανώνεται γύρω από τον παραδοσιακό άξονα ανάπτυξης της Περιφέρειας, Ανατολής - Δύσης (Εγνατία Οδός) και συμπληρώνεται από την ισχυροποίηση των τριών κάθετων αξόνων (άξονας Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, άξονας Καβάλα - Δράμα - Σέρρες, άξονας Κομοτηνή - Νυμφαία), ώστε να εκφραστεί η διασυνοριακή και διαπεριφερειακή δυναμική της Περιφέρειας. Ταυτόχρονα, ισχυροποιούνται οι κάθετοι άξονες (Βορρά - Νότου), ήτοι οι άξονες Δράμα - Εξοχή και Ξάνθη - Εχίνος - ελληνοβουλγαρικά σύνορα».

Σημειώνεται ακόμη η στρατηγική τοποθεσία και σύνδεση των διεθνών λιμένων Καβάλας και Αλεξανδρούπολης με τους κύριους κάθετους άξονες, γεγονός που ενισχύει ακόμη περισσότερο τον ρόλο τους και των λιμανιών και των οδικών αξόνων, ενώ παράλληλα η σύνδεση της Κομοτηνής με τη Βουλγαρία αυξάνει τις μεταφορικές ροές προς τις δύο πύλες. Από τα δύο αυτά λιμάνια πραγματοποιείται η κύρια σύνδεση με τα νησιά της Θάσου και της Σαμοθράκης, αλλά και με το Βόρειο Αιγαίο. Κατά μήκος του διαμήκη άξονα Ανατολής - Δύσης, σε άμεση σχέση με τους κάθετους διασυνοριακούς άξονες, αναπτύσσονται τα πέντε σημαντικότερα αστικά κέντρα της Περιφέρειας, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Δράμα, Ξάνθη.

Επιδίωξη είναι η ανάπτυξη του διαμετακομιστικού εμπορίου μέσω της ενίσχυσης των εμπορευματικών υποδομών στα λιμάνια της περιοχής, για τη διασύνδεση με ευρύτερες αγορές και ενίσχυση της «εξωστρέφειας» του ελληνικού κεφαλαίου. Ειδικότερα, για την ενίσχυση του ρόλου της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας ως διαμετακομιστικών εμπορευματικών κέντρων συνδυασμένων μεταφορών, προκρίνονται η οργάνωση και η χωροθέτηση δραστηριοτήτων που σχετίζονται με την εφοδιαστική αλυσίδα και το χονδρεμπόριο, η δημιουργία «Εμπορευματικών Πάρκων Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας» εντός λιμενικών ζωνών ή σε άμεση σχέση με αυτές.

Για τον τομέα της Ενέργειας προβλέπεται η «αξιοποίηση» των πλούσιων ενεργειακών πόρων και του δυναμικού που διαθέτει η περιοχή. Για τα δίκτυα και τις υποδομές φυσικού αερίου, συγκαταλέγεται η δημιουργία τερματικών σταθμών εκφόρτωσης, αποθήκευσης και αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (TAP, IGB και πλωτός σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης).

Υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά ότι «καθώς η Περιφέρεια βρίσκεται στο σταυροδρόμι δύο ηπείρων, αναδεικνύεται σε σημαντικό διαμετακομιστικό ενεργειακό κόμβο και εξελίσσεται σταδιακά σε ενεργειακό κέντρο της χώρας και της ευρύτερης περιοχής με ποικιλία διαθέσιμων ενεργειακών πόρων». Ετσι προωθούνται και διευκολύνονται η εγκατάσταση ΑΠΕ, η εκμετάλλευση του γεωθερμικού δυναμικού και η δημιουργία μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος με τη χρήση βιομάζας ως καυσίμου.

Παράλληλα, δεν μένουν εκτός επιχειρηματικές δραστηριότητες, όπως η εκμετάλλευση του ορυκτού πλούτου με έμφαση στον κύριο κλάδο της Περιφέρειας, που είναι η εξόρυξη μαρμάρου, καθώς προωθείται ενίσχυση των εξορυκτικών δραστηριοτήτων με περιοχές - στόχους τα λατομεία μαρμάρου στις Περιφερειακές Ενότητες Καβάλας, Θάσου και Δράμας.

Σε σχέση με τον πρωτογενή τομέα, σημειώνεται ότι στόχος είναι «η μείωση της εξάρτησης από τις επιδοτήσεις, η αύξηση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας και η διασύνδεση με τον δευτερογενή τομέα με σκοπό την παραγωγή και εμπορία προϊόντων αυξημένης προστιθέμενης αξίας». Εδώ αποτυπώνεται μέρος του γενικότερου κυβερνητικού σχεδίου, που είναι η προώθηση της παραπέρα συγκέντρωσης της μικρής εκμετάλλευσης και συγκεντροποίηση της παραγωγής. Αλλωστε, σήμερα «εξαρτημένοι» από τις πετσοκομμένες και διαρκώς μειούμενες επιδοτήσεις είναι οι μικροί αγρότες και κτηνοτρόφοι, οι οποίοι προφανώς και δεν συμπεριλαμβάνονται στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για την ενίσχυση της «παραγωγικότητας και εξωστρέφειας» του πρωτογενούς τομέα, παρά μόνο ως εργάτες γης.

Το χωροταξικό τέλος έχει προβλέψεις για τη δημιουργία βιομηχανικών ζωνών, με σκοπό την άμεση πάντα σύνδεση της μεταποίησης με τις αγορές του εξωτερικού, όπως επίσης και με την ανάπτυξη του τουρισμού, αποσκοπώντας, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, στην «τόνωση του υφιστάμενου τουριστικού ρεύματος από την Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη και την Τουρκία».


Φ.


Κορυφή σελίδας
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ