ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Οι πολυεθνικές χαράσσουν την πολιτική της

Ο «Ρ» αποκαλύπτει σήμερα ότι σε πολλές κρίσιμες για την οικονομία και άλλους τομείς Ομάδες Εμπειρογνωμόνων της ΕΕ κυριαρχούν εκπρόσωποι πολυεθνικών εταιρειών, που υπαγορεύουν ό,τι εξυπηρετεί τα συμφέροντά τους

SHELL, BP, «Exxon Mobil», SIEMENS, «Alstom», «Volkswagen», BMW, «Peugeot», «Ford», «Sygenta», «Novartis», MONSANTO, Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Εκπρόσωποι των παραπάνω πολυεθνικών εταιρειών - των μεγαλύτερων στον κόσμο - συμμετέχουν στις αποφάσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις χαράσσουν την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των κυβερνήσεων των κρατών - μελών της!

Ο «Ρ» αποκαλύπτει σήμερα ότι οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων και των πολυεθνικών συμμετέχουν ως «ειδικοί» στις Ομάδες Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης (σ.σ. τα λεγόμενα Expert Groups). Οι ομάδες αυτές είναι αρμόδιες για τον καθορισμό και τη χάραξη της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης σε κρίσιμους τομείς, αλλά και στο νομοθετικό της έργο. Οι οδηγίες δηλαδή που εφαρμόζουν τα κράτη είναι αποτέλεσμα μιας ...βαθιάς μελέτης και επεξεργασίας της αφρόκρεμας του μεγάλου κεφαλαίου.

Μάλιστα, οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών πρωταγωνιστούν μέσα σε αυτές τις ομάδες σε τομείς - κλειδιά για την κερδοφορία τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις πλειοψηφούν σε μερικές από τις πιο καίριες ομάδες εμπειρογνωμόνων...

Ας δούμε συγκεκριμένα στοιχεία από κάποιες Ομάδες Εμπειρογνωμόνων.

1. Στην Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για την καύση γαιάνθρακα, τον καθαρό άνθρακα και τις τεχνολογίες αποτελεσματικής καύσης του άνθρακα συμμετέχουν εκπρόσωποι των πολυεθνικών: ALSTOM, SIEMENS, EDF, ENEL, RWE.

Την πολιτική για το θέμα των κλιματικών αλλαγών και της ρύπανσης επεξεργάζονται οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών του πετρελαίου και των αυτοκινητοβιομηχανιών...

Associated Press

Την πολιτική για το θέμα των κλιματικών αλλαγών και της ρύπανσης επεξεργάζονται οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών του πετρελαίου και των αυτοκινητοβιομηχανιών...
2. Στην Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για τα εναλλακτικά καύσιμα συμμετέχουν εκπρόσωποι των εταιρειών πετρελαιοειδών SHELL, BP και EXXON MOBIL και των αυτοκινητοβιομηχανιών «Renault», «Daimler Chrysler», «Volkswagen», «Volvo», «Peugeot».

3. Στην Ομάδα για την κλιματική αλλαγή και τη βιομηχανία συμμετέχουν η Ομοσπονδία Εργοδοτών Ευρώπης (Business Europe), η Ομοσπονδία Χημικών Βιομηχανιών CEFIC, η Ομοσπονδία Εταιρειών Ηλεκτρισμού.

4. Στην Ομάδα για την ανταγωνιστικότητα στη Βιοτεχνολογία συμμετέχουν εκπρόσωποι των πολυεθνικών: SYGENTA, NOVARTIS, MONSANTO, GLAXOSMITH.

5. Στην Ομάδα πάνω στις εθελοντικές δεσμεύσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, η γιαπωνέζικη JAMA και η κορεάτικη ΚΑΜΑ.

Ολα τα παραπάνω έρχονται απλά να επιβεβαιώσουν το χαρακτήρα και τον προσανατολισμό της ΕΕ, ως ένωσης του κεφαλαίου, ως υπηρέτη των πολυεθνικών και των μονοπωλίων.

Πλειοψηφούν βιομήχανοι και επιχειρηματίες

Σύμφωνα με τον επίσημο κατάλογο των Ομάδων Εργασίας (ΟΕ), 562 ομάδες (το 46,3%) αποτελούνται αποκλειστικά από εθνικούς, περιφερειακούς και τοπικούς κυβερνητικούς εκπροσώπους.

Στον πίνακα (κάτω)φαίνονται πολυεθνικές που συμμετέχουν στην Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για τα εναλλακτικά καύσιμα
Στον πίνακα (κάτω)φαίνονται πολυεθνικές που συμμετέχουν στην Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι περισσότερες από τις μισές - 652 από τις 1.214 (το 53,7%) - έχουν μη κυβερνητικά μέλη. Στο 60% των ΟΕ με μη κυβερνητικά μέλη (394 από τις 652) συμμετέχουν εκπρόσωποι επιχειρηματιών. Επομένως, είναι ξεκάθαρο ότι η πλειοψηφία των ΟΕ με μη κυβερνητική συμμετοχή αποτελείται από εκπροσώπους των μεγάλων επιχειρήσεων και της βιομηχανίας. Η Κομισιόν, απαντώντας στα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, ισχυρίστηκε ότι οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων είναι μόνο το 20% όλων των μελών των Ομάδων. Αυτό όμως - αν όλοι είναι 50.000 - σημαίνει ότι οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων είναι 10.000!

Να σημειωθεί ότι η ανάμειξη των επιχειρήσεων στις ΟΕ είναι μεγαλύτερη από αυτή που υπολογίζεται, καθώς η κατηγορία των «επαγγελματιών» έχει πλατιά ερμηνεία: Συχνά αναφέρεται σε στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων.

Τα ευρήματα έρευνας

Σύμφωνα με έρευνα σχετική με τις Ομάδες Εμπειρογνωμόνων και τη διαφάνεια (διεξήχθη για λογαριασμό της ALTER - EU) προκύπτει ότι:

Η συμμετοχή των εκπροσώπων των βιομηχάνων είναι μεγαλύτερη στις ΟΕ που συμβουλεύουν για ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς της πολιτικής στους οποίους η ΕΕ δίνει μεγάλο βάρος, καθώς αφορούν άμεσα την κερδοφορία των μονοπωλίων: Επιχειρηματικότητα, γεωργία, έρευνα, εσωτερική αγορά, ανταγωνιστικότητα και περιβάλλον. Αντίθετα, ΟΕ που αποτελούνται μόνο από κυβερνητικούς εκπροσώπους, ασχολούνται κυρίως με διοικητικά θέματα ρουτίνας, παρά με κρίσιμα πολιτικά θέματα.

Για παράδειγμα, ενώ υπάρχει παρουσία των επιχειρήσεων στο 32% όλων των ΟΕ, υπάρχει εκπροσώπηση των βιομηχάνων στο:

  • 73% των ΟΕ στον τομέα της επιχειρηματικότητας.
  • 56% των ΟΕ στον τομέα της γεωργίας.
  • 50,3% των ΟΕ στον τομέα της έρευνας.

Στοιχεία σχετικά με τη σύνθεση των ΟΕ δόθηκαν μόνο για 28 ΟΕ. Εχει μεγάλο ενδιαφέρον το γεγονός ότι οι εκπρόσωποι των βιομηχάνων σχεδόν «μονοπωλούν» τις ΟΕ:

  • Σε 18 από τις 28 παρατηρείται είτε πλειοψηφία (11 από τις 28) είτε κυριαρχία (7 από τις 28) των εκπροσώπων των βιομηχάνων.
  • Σε αυτές τις 7 η εκπροσώπηση των βιομηχάνων είναι τόσο ισχυρή, ώστε να είναι οι μόνοι που συμβουλεύεται η Κομισιόν και ώστε να ελέγχουν απόλυτα την «ατζέντα» των ΟΕ και τα αποτελέσματά τους.

Οι 7 αυτές ΟΕ επεξεργάζονται τα εξής ζητήματα: ΟΕ για τη βιομηχανία και την ακαδημαϊκή κοινότητα για την Ανταγωνιστικότητα στη βιοτεχνολογία, ΟΕ για την κλωστοϋφαντουργία και το ρουχισμό, ΟΕ πάνω στις εθελοντικές δεσμεύσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ΟΕ για την καταναλωτική συμπεριφορά, ΟΕ για την καύση γαιάνθρακα, τον καθαρό άνθρακα και τις τεχνολογίες αποτελεσματικής καύσης του άνθρακα, ΟΕ για τα εναλλακτικά καύσιμα, ΟΕ για την κλιματική αλλαγή και τη βιομηχανία.

Κάτι κρύβουν...

Οπως σημειώνεται από διάφορες πλευρές που έχουν προσπαθήσει να «σκαλίσουν» την υπόθεση «Ομάδες Εμπειρογνωμόνων», η ΕΕ έχει φροντίσει να τις καλύπτει ένα πέπλο μυστηρίου. Ο συνολικός αριθμός των Ομάδων Εμπειρογνωμόνων παραμένει άγνωστος. Στη λίστα της Κομισιόν βρίσκονται 1.214, ωστόσο αρκετοί ακαδημαϊκοί, λομπίστες, ακόμα και αξιωματούχοι της ΕΕ τις υπολογίζουν σε πολύ περισσότερες.

Το 2003 Σουηδοί ακαδημαϊκοί υπό το υπουργείο Οικονομίας διεξήγαγαν μια επισκόπηση για τις ΟΕ. Το 2005 ζητήθηκε η Κομισιόν να ενημερώσει το Ευρωκοινοβούλιο για τη λίστα με τις ΟΕ που διαθέτει. Την άνοιξη του 2007 η Κομισιόν δέχτηκε εκ νέου πιέσεις από το Ευρωκοινοβούλιο να φανερώσει τα ονόματα των ΟΕ και τα μέλη τους. Σε όλες τις περιπτώσεις εντοπίστηκαν πληροφορίες που «δεν ταίριαζαν με την πραγματικότητα» και «αποδείχτηκαν πολύ ανακριβείς».

Στο δείγμα των 44 ΟΕ, που εξετάστηκαν στην έρευνα, διαπιστώθηκε ότι δύο ομάδες δεν είχαν ιδρυθεί ή λειτουργήσει ποτέ. Παράλληλα, ομάδες που υπάρχουν και λειτουργούν, δεν αναγράφονται στην επίσημη αναφορά. Για 30 από τις 44 η Κομισιόν είτε δεν έδωσε καθόλου, είτε έδωσε ελλιπή στοιχεία.

Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις δόθηκε η αιτιολογία ότι η δημοσίευση στοιχείων θα «εξέθετε σε κίνδυνο την ασφάλεια των νόμιμων οικονομικών συμφερόντων των εταίρων» και μπήκε ζήτημα πνευματικής ιδιοκτησίας.


Ελένη ΜΑΪΛΗ - Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ - ΠΑΤΡΩΝ - ΠΥΡΓΟΥ - ΤΣΑΚΩΝΑΣ
Να καταργηθούν τα διόδια και η σύμβαση παραχώρησης

Ανακοίνωση - παρέμβαση της Επιτροπής Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ, με αφορμή την εφαρμογή της αποικιοκρατικής σύμβασης που υπέγραψε η κυβέρνηση και η κοινοπραξία

Να καταργηθούν τα διόδια και να μην υλοποιηθεί η εκμετάλλευση του οδικού δικτύου από το μεγάλο κεφάλαιο. (Φωτ. από πρόσφατη κινητοποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα διόδια της Εθνικής οδού)
Να καταργηθούν τα διόδια και να μην υλοποιηθεί η εκμετάλλευση του οδικού δικτύου από το μεγάλο κεφάλαιο. (Φωτ. από πρόσφατη κινητοποίηση του ΚΚΕ και της ΚΝΕ στα διόδια της Εθνικής οδού)
Την αντίθεσή της με την παράδοση του εθνικού οδικού δικτύου στο κατασκευαστικό κεφάλαιο, αλλά και τις αυξήσεις - φωτιά στα διόδια, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Επιτροπή Περιοχής Πελοποννήσου του ΚΚΕ.

Στην ανακοίνωση επισημαίνεται πως «αυτές τις μέρες έγινε η επίσημη εφαρμογή της αποικιοκρατικής σύμβασης που υπέγραψε η κυβέρνηση για την κατασκευή της Εθνικής οδού Κορίνθου - Πατρών - Πύργου - Τσακώνας.

Οι αυξήσεις - φωτιά που έρχονται στα διόδια μετά την ανάθεση της εκμετάλλευσης της Εθνικής οδού στην κοινοπραξία των κατασκευαστικών εταιρειών είναι μόνο η προκαταβολή που εσύ θα πληρώσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους. Σύντομα θα ακολουθήσουν και άλλες. Αυτό προβλέπει η σύμβαση για τις παραχωρήσεις του εθνικού οδικού δικτύου στο κεφάλαιο που ψήφισαν μαζί ΝΔ - ΠΑΣΟΚ».

Επίσης, υπογραμμίζεται ότι «οι εκπρόσωποι των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ εκμεταλλεύονται την άθλια κατάσταση των εθνικών δρόμων για την οποία αυτοί ευθύνονται, για να παραδώσουν τα πάντα στο κατασκευαστικό κεφάλαιο. Οι ίδιοι που ευθύνονται για τους εκατοντάδες νεκρούς στους δρόμους - καρμανιόλα, έρχονται τώρα να πετσοκόψουν και άλλο το λαϊκό εισόδημα, εξασφαλίζοντας τεράστια κέρδη για τους κατασκευαστικούς ομίλους. Αρκεί να δει κανείς το παράδειγμα της Γέφυρας Ρίου - Αντίρριου, για να καταλάβει ποιος πληρώνει και ποιος κερδίζει από αυτά τα έργα».

Η γραμμή της καπιταλιστικής ανάπτυξης της ΕΕ και της πολιτικής της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, τονίζεται στην ανακοίνωση, είναι: κέρδη για το κεφάλαιο, χαράτσια για το λαό.

Αμοιροι ευθυνών δεν είναι ούτε το ΠΑΣΟΚ ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς «το ΠΑΣΟΚ αφού ψήφισε την αντιλαϊκή σύμβαση κάνει κριτική γιατί δεν εφαρμόστηκε νωρίτερα. Αυτό όμως που "σπάει τα ταμεία" είναι η υποκρισία και ο τυχοδιωκτισμός του ΣΥΡΙΖΑ: από τη μια την καταψηφίζει, από την άλλη ο βουλευτής του στην Αχαΐα καλεί μαζί με τους αιρετούς της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ να μεταφερθούν αλλού τα διόδια και ασχολείται με βελτιώσεις στη χάραξη».

«Το ΚΚΕ - αναφέρεται στην ανακοίνωση της Επιτροπής Περιοχής Πελοποννήσου του Κόμματος - σημείωσε και σημειώνει τις αρνητικές συνέπειες από την επιβολή νέων διοδίων για τη λαϊκή οικογένεια, τη χάραξη και γενικότερα τον προσανατολισμό των έργων προς όφελος του κεφαλαίου. Πάγιο αίτημα, επίκαιρο όσο ποτέ, είναι η κατάργηση όλων των διοδίων, να ακυρωθεί η σύμβαση. Να δοθούν άμεσα τα απαραίτητα κονδύλια για τη συντήρηση και βελτίωση του εθνικού οδικού δικτύου. Σε αυτήν την κατεύθυνση πρέπει να προσανατολιστεί το λαϊκό κίνημα. Αυτή η κατεύθυνση ενισχύει τη λαϊκή ενότητα».

Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους και τις εργαζόμενες, «να μην ανεχθούν τη νέα ληστεία και την κοροϊδία», αφού «την αύξηση ελεημοσύνης στους μισθούς, του ενός ευρώ την ημέρα, που υπέγραψε η ηγεσία της ΓΣΕΕ (ΠΑΣΟΚ - ΝΔ) με τον ΣΕΒ, σ' την "έφαγαν" με την πρώτη αύξηση στα διόδια». Επίσης, επισημαίνει πως πρέπει ο λαός της Πελοποννήσου να παλέψει και να απαιτήσει να καταργηθούν τα διόδια.

Τι είναι οι Ομάδες Εμπειρογνωμόνων

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη για λογαριασμό της ALTER-EU, μιας πλατφόρμας 160 οργανώσεων που ασχολούνται με ζητήματα διαφάνειας στην ΕΕ, με τίτλο «Μυστικότητα και Εταιρική Κυριαρχία - μια μελέτη της σύνθεσης και της διαφάνειας των Ομάδων Εμπειρογνωμόνων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής», προκύπτει ότι από το 2000 ο συνολικός αριθμός των Ομάδων Εμπειρογνωμόνων (ΟΕ) έχει σημειώσει αύξηση της τάξης του 40%. Η έρευνα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι υπάρχει μια ΟΕ για κάθε οχτώ αξιωματούχους που εργάζονται στην Κομισιόν και ότι ο συνολικός αριθμός των μελών των ΟΕ είναι πάνω από 50.000!

Οι ΟΕ ορίζονται ως «συμβουλευτικά σώματα που βοηθούν την Κομισιόν και τις υπηρεσίες της στην προετοιμασία νομοθετικών προτάσεων και πολιτικών πρωτοβουλιών». Οπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της Κομισιόν, η συλλογή εξειδικευμένης γνώσης είναι κρίσιμο ζήτημα στην εξασφάλιση καλύτερων πολιτικών. Ετσι, χρησιμοποιεί «εξωτερικούς συνεργάτες» για αυτό το σκοπό.

Μια ΟΕ δημιουργείται είτε με μια νομοθετική πράξη ή μια επίσημη γραπτή απόφαση της Κομισιόν, είτε με πρωτοβουλία κάποιας από τις Γενικές Διευθύνσεις της Κομισιόν (π.χ. ΓΔ Γεωργίας, ΓΔ Ερευνας κλπ.), χωρίς δημόσια ανακοίνωση. Μέλη μιας Ομάδας μπορεί να είναι κυβερνητικά στελέχη, επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, επαγγελματίες ή εκπρόσωποι εμπλεκόμενων φορέων (εκπρόσωποι εταιρειών, συνδικαλιστικών ενώσεων, επαγγελματικών ομοσπονδιών, βιομηχανικών επιχειρήσεων, καταναλωτικών οργανώσεων, ΜΚΟ κλπ).

Στην πράξη, η λειτουργία τους δε συνίσταται στο να παρέχουν «ουδέτερη» εξειδικευμένη γνώση, όπως διατείνεται η Κομισιόν, αλλά στο να της επιτρέπουν να αναπτύσσει πολιτικές προτάσεις, οι οποίες θα είναι εκ των προτέρων αποδεχτές από τα κράτη - μέλη, αλλά και τα μεγάλα μονοπώλια. Είναι σχεδόν «κοινό μυστικό», όπως αναφέρεται, ότι υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στον επίσημα θεσπισμένο ρόλο των ΟΕ και στο ρόλο που παίζουν στην πράξη: Επίσημα, «οι ΟΕ δεν παίρνουν πολιτικές αποφάσεις». Ωστόσο είναι κοινώς αποδεκτό από πολιτικούς επιστήμονες, ότι «οι πραγματικές αποφάσεις συχνά παίρνονται στα πρώτα στάδια της διαδικασίας λήψης των αποφάσεων. Οι ΟΕ έχουν τη δικαιοδοσία να καθορίζουν τα πλαίσια στα οποία θα συζητηθεί ένα θέμα, καταθέτουν προτάσεις και προτείνουν λύσεις».




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org