ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Ιούλη 2017
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΟKΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΑΙΔΕΙΑ
Η συμβολή του Λένιν στην υπόθεση της πλατιάς μόρφωσης του λαού

(Β' Μέρος)*

Υπαίθριο, μετακινούμενο σχολείο για τα παιδιά των αγροτών, τη δεκαετία του 1920
Υπαίθριο, μετακινούμενο σχολείο για τα παιδιά των αγροτών, τη δεκαετία του 1920
Ο λόγος του Β. Ι. Λένιν στο 1ο Πανρωσικό Συνέδριο για την Εκπαίδευση, στις 28 Αυγούστου 1918, δίνει μια ουσιαστική εικόνα του ρόλου της εκπαίδευσης στη διαπάλη ανάμεσα στην παλιά κοινωνία και τη νέα, που πάει να χτιστεί με την Επανάσταση. Τα παρακάτω αποσπάσματα (σύντομη περίληψη δημοσιεύτηκε στις 29 Αυγούστου 1918) είναι χαρακτηριστικά:

«Ενα από τα συστατικά μέρη της πάλης που διεξάγουμε σήμερα είναι το θέμα της δημόσιας εκπαίδευσης. Στην υποκρισία και την ψευτιά μπορούμε να αντιτάξουμε την πλήρη και απροκάλυπτη αλήθεια. Ο πόλεμος έδειξε χτυπητά τι σημαίνει "θέληση της πλειοψηφίας", που μ' αυτή καλυπτόταν η αστική τάξη, ο πόλεμος έδειξε ότι μια χούφτα πλουτοκράτες σέρνουν τους λαούς στη σφαγή για τα συμφέροντά τους. Η πίστη πως η αστική δημοκρατία εξυπηρετεί την πλειονότητα υποσκάφτηκε τώρα οριστικά. Το Σύνταγμά μας, τα Σοβιέτ μας, που ήταν κάτι το νέο για την Ευρώπη, αλλά που για μας είναι κατανοητά ακόμη από την πείρα της επανάστασης του 1905, αποτελούν το καλύτερο παράδειγμα ζύμωσης και προπαγάνδας, που ξεσκεπάζει όλη την ψευτιά και την υποκρισία του δημοκρατισμού τους. Διακηρύξαμε ανοιχτά την κυριαρχία των εργαζομένων και των εκμεταλλευομένων - αυτό αποτελεί τη δύναμή μας και την πηγή του ακατανίκητού μας».

Να γίνει η εκπαίδευση πραγματικά προσιτή σε όλους

«Για να έχουμε περισσότερα - πρέπει να παράγουμε περισσότερα. Για να παράγουμε περισσότερα - πρέπει να ξέρουμε περισσότερα» (Σοβιετική αφίσα του 1920)
«Για να έχουμε περισσότερα - πρέπει να παράγουμε περισσότερα. Για να παράγουμε περισσότερα - πρέπει να ξέρουμε περισσότερα» (Σοβιετική αφίσα του 1920)
Και συνεχίζει: «Στον τομέα της δημόσιας εκπαίδευσης συμβαίνει το ίδιο: Οσο πιο πολιτισμένο ήταν ένα αστικό κράτος, τόσο πιο ραφιναρισμένα ψευδόταν, ισχυριζόμενο ότι το σχολείο μπορεί να βρίσκεται έξω από την πολιτική και να υπηρετεί την κοινωνία στο σύνολό της.

Στην πραγματικότητα, το σχολείο είχε μετατραπεί ολοκληρωτικά σε όργανο ταξικής κυριαρχίας της αστικής τάξης, ήταν πέρα για πέρα διαποτισμένο με το αστικό πνεύμα της κάστας, είχε σκοπό να προσφέρει στους καπιταλιστές πειθήνιους υποψήφιους και επιδέξιους εργάτες. Ο πόλεμος έδειξε ότι τα θαύματα της σύγχρονης τεχνικής χρησιμεύουν σαν μέσο για την εξόντωση εκατομμυρίων εργατών και για τον απεριόριστο πλουτισμό των καπιταλιστών που θησαυρίζουν από τον πόλεμο. Ο πόλεμος υποσκάφτηκε από τα μέσα, γιατί ξεσκεπάσαμε την ψευτιά τους, αντιπαραθέτοντάς της την αλήθεια. Εμείς λέμε: Η δουλειά μας στον τομέα της εκπαίδευσης είναι η ίδια πάλη για την ανατροπή της αστικής τάξης, δηλώνουμε ανοιχτά ότι σχολειό έξω από τη ζωή, έξω από την πολιτική είναι ψέμα και υποκρισία. Τι σήμαινε το σαμποτάζ που είχαν κηρύξει οι πιο μορφωμένοι εκπρόσωποι του παλιού αστικού πολιτισμού; Το σαμποτάζ έδειξε παραστατικότερα από οποιονδήποτε διαφωτιστή, απ' όλους τους λόγους και τις χιλιάδες μπροσούρες μας, ότι οι άνθρωποι αυτοί θεωρούν τη γνώση μονοπώλιό τους, μετατρέποντάς την σε όργανο κυριαρχίας τους πάνω στα λεγόμενα "κατώτερα στρώματα". Χρησιμοποίησαν τη μόρφωσή τους για να τορπιλίσουν το έργο της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, τάχθηκαν ανοιχτά ενάντια στις εργαζόμενες μάζες.

Μέσα στην επαναστατική πάλη, οι Ρώσοι εργάτες και αγρότες πήραν την οριστική τους διαπαιδαγώγηση. Είδαν ότι μόνο το δικό μας καθεστώς τους κάνει πραγματικά αφεντικά, πείστηκαν πως η κρατική εξουσία παρέχει αμέριστη και πλήρη βοήθεια στους εργάτες και στους φτωχούς αγρότες, για να μπορέσουν να συντρίψουν οριστικά την αντίσταση των κουλάκων, των τσιφλικάδων και των καπιταλιστών.

Ο Λένιν στο βήμα του 1ου Πανρωσικού Συνεδρίου για την Εκπαίδευση (28 Αυγούστου 1918)
Ο Λένιν στο βήμα του 1ου Πανρωσικού Συνεδρίου για την Εκπαίδευση (28 Αυγούστου 1918)
Οι εργαζόμενοι λαχταρούν τη μάθηση, γιατί τους είναι απαραίτητη για τη νίκη. Τα εννιά δέκατα των εργαζόμενων μαζών κατάλαβαν ότι η μάθηση αποτελεί όπλο στην πάλη τους για την απελευθέρωση, ότι οι αποτυχίες τους εξηγούνται με το ότι δεν έχουν αρκετή μόρφωση και ότι τώρα εξαρτάται απ' αυτούς τους ίδιους να γίνει η εκπαίδευση πραγματικά προσιτή σε όλους. Η υπόθεσή μας είναι εξασφαλισμένη χάρη στο ότι οι ίδιες οι μάζες καταπιάστηκαν με την οικοδόμηση της νέας, της σοσιαλιστικής Ρωσίας. Διδάσκονται από την ίδια τους την πείρα, από τις αποτυχίες και τα λάθη τους, βλέπουν πόσο απαραίτητη είναι η μάθηση για το νικηφόρο τερματισμό της πάλης που διεξάγουν. Παρά τη φαινομενική εξάρθρωση πολλών ιδρυμάτων και παρά την αγαλλίαση των σαμποταριστών διανοουμένων, βλέπουμε ότι η πείρα της πάλης δίδαξε τις μάζες να διαφεντεύουν μόνες τους τις τύχες τους. Ολοι όσοι συμπαθούν το λαό, όχι στα λόγια, αλλά στην πράξη, η καλύτερη μερίδα των εκπαιδευτικών, θα έλθουν σε βοήθειά μας - κι αυτό είναι για μας σίγουρη εγγύηση πως η υπόθεση του σοσιαλισμού θα νικήσει».

Σε αυτό το πνεύμα ο Λένιν αναγνωρίζει και τον ιδιαίτερο ρόλο της νεολαίας, των μελλοντικών γενιών. Στο λόγο του στο 1ο Πανρωσικό Συνέδριο των κομμουνιστών σπουδαστών (17 Απρίλη 1919) σημειώνει μεταξύ άλλων: «Μεγάλη σημασία έχει ότι η νεολαία, η κομμουνιστική νεολαία, οργανώνεται. Μεγάλη σημασία έχει ότι η νεολαία ετοιμάζεται να διδαχτεί πώς να χτίζει το καινούργιο σχολείο. Τώρα μπροστά σας έχετε ένα καινούργιο σχολείο. Το παλιό σχολείο που δεν το αγαπούσατε, το γραφειοκρατικό, το μισητό, που δεν συνδεόταν μαζί σας, δεν υπάρχει πια. Τη δουλειά την υπολογίσαμε για μια πολύ μακρόχρονη περίοδο. Τη μελλοντική κοινωνία που επιδιώκουμε να φτιάξουμε, την κοινωνία όπου δεν πρέπει να υπάρχει καμιά διάκριση - την κοινωνία αυτή θα χρειαστεί πολύς καιρός να την οικοδομήσουμε. Τώρα βάζουμε μόνο τον θεμέλιο λίθο της μελλοντικής κοινωνίας και θα χρειαστεί να την οικοδομήσετε εσείς όταν θα μεγαλώσετε».

Μπαίνουν οι βάσεις για τη λαϊκή Παιδεία

Οι βάσεις λοιπόν για το καινούργιο σχολείο, της νέας κοινωνίας, μπαίνουν τα πρώτα χρόνια, με την καθοριστική συμβολή του ίδιου του Λένιν. Οι στόχοι και τα πρώτα βήματα αυτής της υπόθεσης καταγράφονται συμπυκνωμένα στο Πρόγραμμα του Κομμουνιστικού Κόμματος το 1919, όπου σημειώνεται για την υπόθεση της Παιδείας:

«Στον τομέα της λαϊκής Παιδείας, το ΚΚΡ βάζει καθήκον του να αποτελειώσει το έργο που άρχισε με την Οκτωβριανή Επανάσταση του 1917, το έργο της μετατροπής του σχολείου από όπλο ταξικής κυριαρχίας της αστικής τάξης σε όπλο εξαφάνισης αυτής της κυριαρχίας, σε όπλο ολοκληρωτικής εξάλειψης του χωρισμού της κοινωνίας σε τάξεις. Το σχολείο πρέπει να γίνει όπλο της δικτατορίας του προλεταριάτου, δηλαδή όχι μόνο φορέας των αρχών του κομμουνισμού γενικά, αλλά και φορέας της ιδεολογικής, οργανωτικής, διαπαιδαγωγητικής επιρροής του προλεταριάτου πάνω στα μισοπρολεταριακά και μη προλεταριακά στρώματα των εργαζόμενων μαζών, για την ολοκληρωτική συντριβή της αντίστασης των εκμεταλλευτών και την εφαρμογή του κομμουνιστικού συστήματος.

Τα άμεσα καθήκοντα σ' αυτό το δρόμο σήμερα είναι:

1. Η παραπέρα ανάπτυξη της πρωτοβουλίας των εργατών και των εργαζόμενων αγροτών στον τομέα της Παιδείας, με την ολόπλευρη βοήθεια της Σοβιετικής εξουσίας.

2. Η οριστική κατάκτηση όχι μόνο μιας μερίδας ή της πλειοψηφίας του διδακτικού προσωπικού, όπως τώρα, αλλά όλου του προσωπικού, με την έννοια της απομάκρυνσης των αδιόρθωτων αστικών αντεπαναστατικών στοιχείων και της εξασφάλισης της ευσυνείδητης εφαρμογής των κομμουνιστικών αρχών (της πολιτικής). Στενή σύνδεση του διδακτικού προσωπικού με το μηχανισμό της "ζύμωσης" και προπαγάνδας του ΚΚΡ.

3. Η καθιέρωση της δωρεάν και υποχρεωτικής Γενικής και Πολυτεχνικής (που δίνει θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις για όλους τους βασικούς κλάδους της παραγωγής) Εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά και των δύο φύλων μέχρι 16 χρόνων.

4. Η πραγματοποίηση στενής σύνδεσης της εκπαίδευσης με την κοινωνική - παραγωγική εργασία.

5. Η εξασφάλιση όλων των μαθητών με τροφή, ενδυμασία και σχολικά είδη σε βάρος του κράτους.

6. Η προσέλκυση του εργαζόμενου πληθυσμού για να μετάσχει δραστήρια στο έργο της Παιδείας (ανάπτυξη των συμβουλίων της λαϊκής μόρφωσης, κινητοποίηση των εγγράμματων κ.λπ.)».

Για το Γενικό Πολυτεχνικό Σχολείο

Ο Λένιν επεξεργάστηκε τις πάγιες αρχές της κομμουνιστικής διαπαιδαγώγησης, οι οποίες συνίστανται στη στενή σύνδεση της διαπαιδαγώγησης με την πολιτική του Κομμουνιστικού Κόμματος στη συνένωση της Αγωγής και της Παιδείας με τη ζωή και την πρακτική της κομμουνιστικής οικοδόμησης, στη σύνδεση της μάθησης με την κοινωνικά ωφέλιμη εργασία. Παράλληλα, ο Λένιν επισήμανε τα πρωταρχικά καθήκοντα της εσωτερικής οργάνωσης του όλου εκπαιδευτικού - διαπαιδαγωγικού έργου, που είναι: Η ανάπτυξη της δραστηριότητας, της συνειδητότητας και της αυτοτέλειας των μαθητών, η καλλιέργεια σ' αυτούς του αισθήματος της συλλογικότητας, η ενότητα και συνύφανση όλων των πτυχών της διαπαιδαγώγησης.

Ο Λένιν υποστήριξε σθεναρά τον πολυτεχνικό χαρακτήρα που πρέπει να έχει η εκπαίδευση του σοσιαλιστικού κράτους. «Το σχέδιο προγράμματος του Κόμματος, που ο Λένιν επεξεργάστηκε στα 1917, υποδεικνύει σχετικά με το σχολείο: Υποχρεωτική δωρεάν Εκπαίδευση, Γενική και Πολυτεχνική (που να εισάγει στη θεωρία και την πρακτική όλων των βασικών βιομηχανικών κλάδων) για όλα τα παιδιά και των δύο φύλων μέχρι 16 χρόνων τουλάχιστον», σημειώνει η Κρούπσκαγια σε άρθρο της το 1932 με τίτλο «Ο Λένιν και η πολυτεχνική μόρφωση». Ακόμα κι αν το ηλικιακό όριο για το πέρασμα από τη γενική πολυτεχνική μόρφωση στην επαγγελματική μειώθηκε τα πρώτα χρόνια της Επανάστασης στα 15 έτη, ο Λένιν σημείωνε ρητά ότι αυτό είναι μια προσωρινή υποχώρηση, που οφειλόταν «στη φτώχεια και την οικονομική ερείπωση της χώρας», στις ανάγκες που γεννήθηκαν μετά τον Εμφύλιο και την ιμπεριαλιστική επέμβαση, που χρειάζονταν γρήγορα τεχνίτες. Βέβαια πρέπει να προσθέσουμε ότι ο Λένιν επισήμαινε την ανάγκη και η επαγγελματική μόρφωση των ενηλίκων να αποκτά πολυτεχνικό χαρακτήρα. Σύμφωνα με την Κρούπσκαγια, ο Λένιν έβλεπε στην πολυτεχνική μόρφωση «ένα από τα μέσα που θα έδιναν τη δυνατότητα να χτιστεί μια αταξική κοινωνία».

Και συνεχίζει η Κρούπσκαγια στο παραπάνω άρθρο: «Ο Λένιν υποστηρίζει ότι πρέπει να δημιουργήσουμε το σχολείο της πολυτεχνικής μόρφωσης, να συνδυάζουμε την επαγγελματική με την πολυτεχνική μόρφωση, να επεξεργαστούμε και μετά να θέσουμε προς έγκριση τα προγράμματα των Γενικών Σχολείων, τα μαθήματα, τις διαλέξεις και τις πρακτικές εφαρμογές. Ο Λένιν υποστήριζε ότι έπρεπε να κληθούν ειδικοί τεχνικοί και γεωπόνοι να βοηθήσουν την πολυτεχνική μόρφωση. Πρότεινε να χρησιμοποιήσουμε για το σκοπό αυτό τα εργοστάσια, τις επιχειρήσεις, όσο κι αν είναι πρόχειρα οργανωμένες».

* Το πρώτο μέρος δημοσιεύτηκε στο τετρασέλιδο «Νεολαία» του «Ριζοσπάστη» την περασμένη Τεταρτη, 5 Ιούλη

Επαναστατικός αναβρασμός...

Μάθημα για την εξάλειψη του αναλφαβητισμού, στην περιοχή Αλτάι της Σιβηρίας. Πριν την Οκτωβριανή Επανάσταση οι κάτοικοι της περιοχής δεν είχαν γραπτή γλώσσα
Μάθημα για την εξάλειψη του αναλφαβητισμού, στην περιοχή Αλτάι της Σιβηρίας. Πριν την Οκτωβριανή Επανάσταση οι κάτοικοι της περιοχής δεν είχαν γραπτή γλώσσα
Από τους πρώτους μήνες της Επανάστασης παίρνονται άμεσα μέτρα για την άνοδο του μορφωτικού επιπέδου του λαού. Είναι χαρακτηριστική η εντολή που δίνει ο Λένιν τον Δεκέμβρη του 1918 για συγγραφή αναγνωστικού για εργάτες και αγρότες: «Αποστολή: Μέσα σε δυο βδομάδες να ετοιμαστεί ένα αναγνωστικό για αγρότες και εργάτες. Το βιβλίο αυτό πρέπει να αποτελείται από ξεχωριστά, αυτοτελή φυλλάδια με 2-4 τυπωμένες σελίδες, και που το καθένα από αυτά να είναι κάτι το ολοκληρωμένο. Η ανάπτυξη του θέματος να είναι πολύ εκλαϊκευτική, για τον πιο απλό αγρότη». Μέσα σε δυο βδομάδες!

Είναι επίσης ενδεικτικό ότι από τα πρώτα χρόνια γίνονται δεκάδες Συνέδρια και Συνδιασκέψεις για την Εκπαίδευση, ενώ το θέμα τίθεται σταθερά και στα Συνέδρια του Κόμματος και των Σοβιέτ, όπου στα περισσότερα παρευρίσκεται και μιλάει ο ίδιος ο Λένιν. Ενδεικτικά αναφέρουμε: 5 Ιούνη του 1918 το 1ο Πανρωσικό Συνέδριο των διεθνιστών δασκάλων, 28 Αυγούστου 1918 το 1ο Πανρωσικό Συνέδριο για την Εκπαίδευση, 18 Γενάρη 1919 το 2ο Πανρωσικό Συνέδριο των διεθνιστών εκπαιδευτικών, 28 Γενάρη 1919 η 2η Συνδιάσκεψη των διευθυντών των εξωσχολικών παραρτημάτων των κυβερνειακών (????) τμημάτων της δημόσιας Εκπαίδευσης, 17 Απρίλη 1919 το 1ο Πανρωσικό Συνέδριο των κομμουνιστών σπουδαστών, 6 - 19 Μάη 1911 το 1ο Πανρωσικό Συνέδριο για την εξωσχολική μόρφωση, 31 Ιούλη 1919 το 1ο Πανρωσικό Συνέδριο των λειτουργών της Παιδείας και του σοσιαλιστικού πολιτισμού κ.ο.κ. Κι όλα αυτά βέβαια δεν ήταν τίποτα γραφειοκρατικές διαδικασίες, αλλά αντανακλούσαν την προσπάθεια που κάνει το πρώτο εργατικό κράτος να μορφώσει μάζες, μια προσπάθεια σε αχαρτογράφητα νερά, με ανάγκη ανταλλαγής και αξιοποίησης της πείρας που προέκυπτε.

Παράλληλα, ο Λένιν είχε ξεκάθαρο ότι η εκπαίδευση πρέπει να συνδέεται με τους στόχους της παραγωγής της σοσιαλιστικής οικονομίας. Σημειώνει η Κρούπσκαγια για παράδειγμα: «Ο Λένιν ήθελε να διδάσκουν σ' όλα τα σχολικά ιδρύματα πλατιά τον εξηλεκτρισμό και γύρω στο 1920 εκπόνησε ένα σχέδιο σχετικά με το θέμα αυτό». Σε επιστολές του εκείνο το διάστημα, μαζί με τις οδηγίες για κατασκευή ηλεκτρικών σταθμών σε κάθε νομό και τον ηλεκτροφωτισμό του κάθε σπιτιού της Ρωσίας, συναντάμε και οδηγίες για την εκλαΐκευση αυτής της υπόθεσης, όπως το να γραφτούν σχετικά βιβλία για τα σχολεία και για διάβασμα στους αγρότες, να επιστρατευτούν «όλοι χωρίς εξαίρεση οι μηχανικοί, ηλεκτροτεχνικοί, όλοι όσοι τέλειωσαν φυσικομαθηματική σχολή κ.λπ.», προκειμένου να δίνουν διαλέξεις και να εκπαιδεύουν τον κόσμο στον ηλεκτρισμό κ.ο.κ. «Ξέρετε πολύ καλά ότι αναλφάβητοι άνθρωποι δεν θα καταφέρουν ποτέ τον εξηλεκτρισμό και ότι ο απλός αλφαβητισμός δεν επαρκεί. Εδώ δεν αρκεί να γνωρίζεις τι είναι ηλεκτρισμός. Πρέπει να ξέρεις και πώς εφαρμόζεται στη βιομηχανία, στη γεωργία και στους διαφορετικούς κλάδους τους. Αυτό πρέπει να διδαχτεί. Ολη η νέα γενιά των εργατών πρέπει να το μάθει», έλεγε ο Λένιν.

Αντίστοιχα, τον Απρίλη του 1921, σε επιστολή του προς τον Λαϊκό Επίτροπο Παιδείας, Α. Β. Λουνατσάρσκι, ο Λένιν δίνει τις εξής οδηγίες: «Για να αυξήσουμε την εξόρυξη τύρφης (σ.σ. γαιάνθρακας που χρησιμοποιούνταν ως καύσιμο), πρέπει να οργανωθεί πλατιά η προπαγάνδα με προκηρύξεις, φυλλάδια, κινητές εκθέσεις, κινηματογραφικές ταινίες, έκδοση βιβλίων. Να καθιερωθεί υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία και στα ανώτατα τεχνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα για την εξόρυξη τύρφης, να συγγραφούν εγχειρίδια, να οργανώνονται κάθε χρόνο εκδρομές στο εξωτερικό. (...) Να ανατεθεί στη Γενική Διεύθυνση Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, μαζί με τη Γενική Διεύθυνση Τύρφης, έως την 1η του Ιούνη να επεξεργαστούν σχέδιο υποχρεωτικού μαθήματος στα σχολεία και στα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα για την εξόρυξη τύρφης».

Θα μπορούσε βέβαια να αντιτείνει κανείς ότι και τα καπιταλιστικά κράτη στο πλαίσιο ανάλογων στόχων επιδιώκουν τη συστράτευση και συναίνεση του λαού, οργανώνοντας την προπαγάνδα τους και στο πλαίσιο της εκπαίδευσης. Η καθοριστική διαφορά όμως είναι ότι σε μια καπιταλιστική χώρα ο λαός θα καλούνταν να μοχθήσει για τον εξηλεκτρισμό προκειμένου μετά να έρθει μια καπιταλιστική επιχείρηση και να του πουλάει πανάκριβα το ρεύμα ή αντίστοιχα το καύσιμο, ενώ στη Σοβιετική Ενωση ο λαός καλούνταν να συστρατευτεί σ' αυτή την υπόθεση για να απολαμβάνει ο ίδιος αυτά τα αγαθά.

Πρόταση

Για παραπέρα μελέτη αξίζει να διαβαστεί ο λόγος του Λένιν στο 3ο Πανρωσικό Συνέδριο της Κομμουνιστικής Ενωσης Νεολαίας της Ρωσίας, στις 2 Οκτώβρη του 1920, με τίτλο «Τα καθήκοντα των Ενώσεων της Νεολαίας».

Το κείμενο βρίσκεται στην έκδοση της «Σύγχρονης Εποχής» και του «Οδηγητή» με τη συλλογή κειμένων για νέους, με τίτλο «Ξεκίνα! Πρέπει όλα να τα ξέρεις! Εσύ να πάρεις πρέπει την εξουσία!» (σελ. 70 - 85), και στον τόμο 41 από τα Απαντα του Λένιν (σελ. 298 - 318).



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ