ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Απρίλη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στο Αρχείο του ΚΚΕ το ιστορικό αρχείο του Δημήτρη Γιολδάση

Σκίτσο του Αρη Βελουχιώτη από τον Δ. Γιολδάση
Σκίτσο του Αρη Βελουχιώτη από τον Δ. Γιολδάση
Στην ΚΕ του ΚΚΕ και στο Αρχείο του Κόμματος παραδόθηκε όλο το ιστορικό αρχείο του ζωγράφου Δημήτρη Γιολδάση μαζί με πίνακές του. Τη δωρεά έκανε ο Κώστας Θεοδωρίδης. Ο ίδιος σε σημείωμα που συνοδεύει την προσφορά σημειώνει:

«Ο Γιολδάσης με το έργο του ιστορούσε τους αγώνες του λαού, τα προβλήματά του και την ανάγκη της πάλης κι άφησε χωρίς καμιά αμφιβολία μνημεία λεβεντιάς για το λαό μας και ιδιαίτερα για το λαό της Καρδίτσας. Σε όλη του τη ζωή στάθηκε πλάι στο ΚΚΕ.

Ηταν μέλος της Εθνικής Αντίστασης κι ένας ιδεολόγος κομμουνιστής. Πήρε μέρος στην Αντίσταση μέσα από τις γραμμές του ΕΑΜ και του ΕΛΑΣ. Βγήκε από τους πρώτους στο βουνό. Τα χρόνια που ήταν στο βουνό έδωσε διαλέξεις για θέματα τέχνης και πολιτισμού στην Παιδαγωγική Ακαδημία του ΕΑΜ. Είχε ξεχωριστή συμβολή στην εγκατάσταση και τη λειτουργία του ηλεκτροκίνητου τυπογραφείου του ΕΑΜ σε μια ρεματιά του Ιτάμου πιο πάνω από το Παλιοζογλώπι. Αργότερα, ακούραστα και με φαντασία διακοσμεί μαζί με τους Βάλια Σεμερτζίδη, Δημήτρη Μεγαλίδη, Ηλία Φέρτη, Γιώργο Δήμου και Γιώργο Λυδάκη με ήρωες του 1821 το κτίριο στις Κορυσχάδες, όπου συγκλήθηκε το Εθνικοσυμβούλιο.

Ο ίδιος έλεγε ότι μπορεί να βάζει την υπογραφή του στα έργα, όμως θεωρούσε ότι ήταν άδικο γιατί μπορεί το τελικό δημιούργημα να ήταν δικό του αλλά όλα τα υλικά που χρησιμοποίησε ήταν προϊόν άλλων εργατών. Για να γίνει ζωγράφος τα αγαθά που χρειάστηκαν από τροφή, κατοικία, ή άλλα αγαθά, του τα πρόσφεραν οι συνάνθρωποί του, ο ίδιος ο λαός. Γι' αυτό πίστευε ότι οι καλλιτέχνες και τα δημιουργήματά τους ανήκουν στον ίδιο το λαό που τους παρέχουν όλα τα αγαθά αυτά.

Με μεγάλη μου χαρά και ευχαρίστηση, υλοποιώντας έτσι και την επιθυμία της κόρης του Στέλλας, παρέδωσα πίνακες κι όλο το ιστορικό αρχείο της ζωής και του έργου του Γιολδάση στην ΚΕ του ΚΚΕ, το Κόμμα που πάντα ήταν πλάι του, το Κόμμα της εργατικής τάξης. Μέρος από το πλούσιο παραπάνω υλικό παρουσιάστηκε στην έδρα της ΚΕ του Κόμματος κατά τη διάρκεια των εργασιών προς τιμήν του 20ού Συνεδρίου του.

Το τυπογραφείο του «Ριζοσπάστη» στον Ιταμο Καρδίτσας (φωτ. από το αρχείο του Δ. Γιολδάση)
Το τυπογραφείο του «Ριζοσπάστη» στον Ιταμο Καρδίτσας (φωτ. από το αρχείο του Δ. Γιολδάση)
Κώστας Θεοδωρίδης».


Τοπίο (Δ. Γιολδάσης)
Τοπίο (Δ. Γιολδάσης)

Ο καθηγητής Πέτρος Κόκκαλης (σκίτσο από τον Δ. Γιολδάση)
Ο καθηγητής Πέτρος Κόκκαλης (σκίτσο από τον Δ. Γιολδάση)

Ο Κώστας Θεοδωρίδης (δεξιά στη φωτογραφία) μπροστά σε μία από τις προθήκες με έργα του Δημήτρη Γιολδάση στην έκθεση που λειτούργησε προς τιμήν του 20ού Συνεδρίου του ΚΚΕ
Ο Κώστας Θεοδωρίδης (δεξιά στη φωτογραφία) μπροστά σε μία από τις προθήκες με έργα του Δημήτρη Γιολδάση στην έκθεση που λειτούργησε προς τιμήν του 20ού Συνεδρίου του ΚΚΕ

ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η μαύρη παράσταση

1. Πόσες επιθέσεις χρυσαυγιτών να περιμένουμε ακόμα, προκειμένου ο Αναπληρωτής Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Νίκος Τόσκας, να κάνει πράξη το ξήλωμα της Χρυσής Αυγής. Ο τελευταίος ξυλοδαρμός του άτυχου φοιτητή απέδειξε πως η δολοφονία του Παύλου Φύσσα δεν έκλεισε κανέναν κύκλο βίας, αντιθέτως ήταν η επίσημη πρώτη των χρυσαυγιτών, η μεγάλη ευκαιρία για να ξεδιπλώσουν την ατραξιόν που θα ακολουθούσε. Η κενή και επιπόλαιη δημοσιογραφία διασκέδασε όσο μπόρεσε την πλήξη της, καλώντας κάθε τρεις και λίγο τον πρωταγωνιστή της Χρυσής Αυγής σε ρόλο ιερομάρτυρα, δίνοντάς του έτσι το δικαίωμα, με την ερμηνεία του, αν το θελήσει ...να κάνει αίτηση στην αρχιεπισκοπή για να τον ανακηρύξουν άγιο! Είναι το νέο παιχνίδι του «πολιτικά ορθού», πίσω από το οποίο κρύβεται η ανεπάρκεια της χρήσης του «ορθού λόγου», η έλλειψη παιδείας.

2. Ναι, είναι υπόλογοι απέναντι στον ξυλοδαρμό όσοι δημοσιογράφοι φιλοξενούσαν τη Χρυσή Αυγή. Δηλαδή, τι άλλο θα περίμεναν; Πόσες φορές ακόμα πρέπει δήθεν να σοκαριστούν από ένα νέο χτύπημα, ώστε να καταλάβουν ότι αυτή η θεριστική μηχανή έχει μηδενική επαφή με τη ζωή μας; Φυσικά αυτό που λαμβάνουν ως απάντηση είναι ασαφείς δικαιολογίες εκ μέρους των λούμπεν της οργάνωσης. Αλλά ο Μιχαλολιάκος δεν πλάθει κουλουράκια. Αν οι φίλτατοι δημοσιογράφοι διακατέχονται από έναν ανθρωπισμό ο οποίος συχνά καταφεύγει στον οίκτο, τους διαβεβαιώνω ότι τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει και οι επιθέσεις των χρυσαυγιτών θα συνεχίζονται απρόσκοπτα.

3. Η κοινωνία βρίσκεται εκτεθειμένη σε μια επιθετικότητα που δεν κρύβεται, σ' ένα σχέδιο βίας που εκπορεύεται από τους Χρυσαυγίτες. Δεν υπάρχει κανένα μυστήριο γύρω από αυτό. Η οργάνωση χτυπάει ανοιχτά το θύμα της και μετά, όπως η σουπιά, αφήνει το μελάνι της συσκοτίζοντας τις πράξεις της. Κι αν βρεθεί κάποιος μάρτυρας, έχει καλώς, αλλιώς ψάχνε γύρευε αποδείξεις.

4. Η μαύρη παράσταση θα επιχειρήσει να αθωώσει τον κατηγορούμενο για τον ξυλοδαρμό. Καθώς οδηγούνταν στον εισαγγελέα, ο Χρυσαυγίτης έβριζε θεούς και δαίμονες, αποδεικνύοντας το μόνιμο παραλήρημα μίσους που διακατέχει τα στελέχη της οργάνωσης. Ο πολίτης αυτής της έρημης πόλης δεν χρειάζεται να προσπαθήσει ιδιαίτερα, προκειμένου να κατανοήσει το φαινόμενο - το Αουσβιτς δεν αφήνει καμία αμφιβολία. Αν η ακροδεξιά σηκώνει κεφάλι, αυτό οφείλεται στην καθεστηκυία τάξη, που συμμαχεί με κάθε φρίκη, γιατί τη βοηθά στον αγώνα της ενάντια στην εργατική τάξη. Αυτό είναι και τίποτα άλλο. Ο,τι μεσολαβεί ανάμεσα στις δύο τάξεις στην πολιτική σκηνή, είναι η παρουσία ανεδαφικών πολιτικών σχηματισμών που το μόνο που μπορούν να προσφέρουν είναι να διευρύνουν την επιρροή και την καθολικότητα της αστικής τάξης.

5. Ενα σημείο στο οποίο μπορούμε να εστιάσουμε σε σχέση με όσα διαδραματίζονται είναι η απουσία της παιδείας, η οποία επιφέρει την έλλειψη συνείδησης, γεγονός που κάνει μονόδρομο την εχθρότητα και τον ρατσισμό. Γεμάτη αιματηρούς αγώνες η παιδεία μας. Δεν πρόκειται για ένα εύκολο θέμα. Αυτοί που συστηματικά την απαξιώνουν έχουν πάρει μαθήματα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις να υποδεικνύουν άλλους ως υπαίτιους. Η δίκαιη υπόθεση της παιδείας, τα μόνιμα αιτήματά της, απομακρύνονται κακήν κακώς, αντί να επιβάλλουν τους όρους τους, εξαιτίας μιας ακόμα κυβέρνησης που τα φορτώνει όλα στην οικονομική κρίση. Πρόκειται ουσιαστικά για αδιαφορία, που στηρίζεται στην πλάνη ότι με συστάσεις αυτοσυγκράτησης προς τους νέους θα τους μετατρέψει σε υποκείμενα «σιωπηλά ακούνητα αμίλητα στον τοίχο κολλημένα». Ακολουθεί η κολακεία, η οποία αν δεν πιάσει, δίνει τη σκυτάλη της στους μπάτσους. Ετσι πιστεύουν ότι μπορούν να συγκρατήσουν τη δύναμη της νεότητας.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ