ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Φλεβάρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δωρεάν, καλό σινεμά στην Καισαριανή

Από την ταινία του Ελεμ Κλίμοφ «Ελα να δεις»
Από την ταινία του Ελεμ Κλίμοφ «Ελα να δεις»
Η Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής «Σκοπευτήριο» συνεχίζει ακάθεκτα τη δραστηριότητά της προβάλλοντας καλές ταινίες από τον παγκόσμιο κινηματογράφο, κάθε Τετάρτη βράδυ στις 7, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Καισαριανής (Βρυούλων 125 και Κλαζομενών), με είσοδο δωρεάν. Το πρόγραμμα προβολών για το δίμηνο Φλεβάρης - Μάρτης εστιάζει στη θεματική «Πόλεμος και Φασισμός». Δραματικά επίκαιρο το θέμα, θίγεται πολύπλευρα από το κινηματογραφικό αφιέρωμα που περιλαμβάνει γνωστές, χρήσιμες και πολυσυζητημένες, κλασικές πια, σοβιετικές και αμερικανικές ταινίες.

Το τρέχον πρόγραμμα προβολών της Λέσχης «Σκοπευτήριο» έχει ως εξής: Την Τετάρτη 17 Φλεβάρη θα προβληθεί η συγκλονιστική και αξεπέραστη ταινία του σοβιετικού δάσκαλου Ελεμ Κλίμοφ «Ελα να Δεις» (1985). Πρόκειται για ένα σπάνιας δύναμης βλέμμα πάνω στις θηριωδίες των ναζί στη χώρα των Σοβιέτ. Η ιστορία βασίζεται σε αληθινά βιώματα και εμπειρίες του Αλες Αντάμοβιτς, που πολέμησε με τους παρτιζάνους στη Λευκορωσία το 1943, όπου οι ναζί συστηματικά έκαψαν πάνω από 600 χωριά και έσφαξαν τους κατοίκους τους. Ο ίδιος ο Αντάμοβιτς και ο σκηνοθέτης Ελεμ Κλίμοφ συνεργάστηκαν στη συγγραφή του σεναρίου, που καταδεικνύει τις φασιστικές φρικαλεότητες μέσα από την οπτική του 13χρονου Φλόρια, που ξεθάβει ένα χαμένο όπλο και, παρά τις διαμαρτυρίες της μητέρας του, κατατάσσεται εθελοντής στον Κόκκινο Στρατό... Αμάλγαμα λυρικής ποίησης και εξπρεσιονιστικού εφιάλτη η ταινία, ό,τι σπουδαιότερο έκανε το σινεμά για να καταδικάσει απόλυτα το αποκρουστικό και απάνθρωπο πρόσωπο του πολέμου.

Την Τετάρτη 24 Φλεβάρη θα προβληθεί το αριστουργηματικό, επιστημονικό, αντιπολεμικό ντοκιμαντέρ του Μιχαήλ Ρόμ «Ο Αληθινός Φασισμός» (1965). Καυστική καταδίκη του φασισμού, όχι μέσα από μια ψυχρή κοινωνιολογική προσέγγιση, αλλά από την ανάδειξη παρείσφρησης της φασιστικής νοοτροπίας στην καθημερινότητα του ανθρώπου, μέσα από τον εύκολο συναισθηματισμό.

Την Τετάρτη 2 Μάρτη θα προβληθεί, σε καινούργια κόπια, μεγαλύτερη κατά 53 ολόκληρα λεπτά, η σπουδαία αντιπολεμική ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα «Αποκάλυψη Τώρα, Νέα έκδοση» (1979), με πρωταγωνιστή, μεταξύ άλλων, τον Μάρλον Μπράντο. Η φημισμένη αυτή ταινία του Κόπολα, η ιδέα της οποίας στηρίζεται στο μυθιστόρημα του Τζότζεφ Κόνραντ «Η καρδιά του σκότους», διαφοροποιείται εντελώς από μια τυπική ταινία δράσης. Πρόκειται μάλλον για ένα φιλοσοφικό οδοιπορικό, γεμάτο τύψεις κι ενοχές, για την ιμπεριαλιστική επέμβαση στο Βιετνάμ.

Τέλος, την Τετάρτη 9 Μάρτη θα προβληθεί η κωμωδία του Μπλέικ Εντουαρντς «Τι έκανες στον Πόλεμο Μπαμπά;» (1966), όπου ο πόλεμος μοιάζει με αποκριάτικο πάρτι μόνο στο σινεμά, γιατί η πραγματικότητα είναι πολύ διαφορετική. Πολιτικά εύστοχη, με αιχμηρό και τολμηρό χιούμορ, η ταινία αποδομεί τα ιδεολογήματα που συνοδεύουν κάθε πόλεμο...

Εγκαίνια, όμως, της σεζόν η Λέσχη «Σκοπευτήριο» θα πραγματοποιήσει την Παρασκευή 12 Φλεβάρη, με την προβολή της ταινίας «Ο Τζόνι πήρε το όπλο του» (1971), σε σενάριο και σκηνοθεσία του Αμερικανού - έγινε μέλος του ΚΚ ΗΠΑ το 1943 - Ντάλτον Τράμπο, που μπήκε στη μαύρη λίστα του Μακάρθι και που η βιογραφία του βγαίνει μεθαύριο Πέμπτη στις αίθουσες...

Σημειωτέον ότι με το τέλος κάθε προβολής ακολουθεί συζήτηση...

«Ο Αδαής και ο Παράφρων» στην Πειραματική Σκηνή

KAROL JAREK

Από τις 12 Φλεβάρη έως τις 6 Μάρτη στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου (Πανεπιστημίου 48) θα ανέβει το έργο του Αυστριακού συγγραφέα Τόμας Μπέρνχαρντ «Ο Αδαής και ο Παράφρων», σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα.

Μια ντίβα της όπερας, η οποία θα τραγουδήσει στον Μαγικό Αυλό του Μότσαρτ για διακοσιοστή εικοστή δεύτερη φορά, εξαντλημένη από την πειθαρχία που έχει επιβάλει στον εαυτό της και από την επαναλαμβανόμενη έκθεση στο κριτικό μάτι του κοινού, ματαιώνει τις εμφανίσεις της και αποσύρεται μαζί με τον τυφλό και αλκοολικό πατέρα της στην εξοχή. Εκείνος όμως, όντας φιλοχρήματος, έχει εναποθέσει όλη του τη ζωή στην καριέρα της. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένας γιατρός, δόκτωρ Ιατροδικαστικής, παθιασμένος για την ανθρώπινη ανατομία, αλλά αδιάφορος για την ανθρώπινη ύπαρξη...

Τι αποτελέσματα έχει πάνω στον καλλιτέχνη η τελειομανία, η στείρα εξειδίκευση, η υπέρμετρη συγκέντρωση, ο αυτοπεριορισμός; Η τέχνη, η επιστήμη, η σχέση γονιού - παιδιού αποδεικνύονται ανεπαρκείς και καταστροφικές για την πλήρωση των ανθρώπινων αναγκών.

Συντελεστές: Μετάφραση Γιώργος Δεπάστας, Σκηνοθεσία Γιάννος Περλέγκας, Σκηνικά - Κοστούμια Λουκία Χουλιάρα, Κίνηση Δήμητρα Ευθυμιοπούλου, Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος, Βοηθός σκηνογράφου Γεωργία Μπούρα.

Παίζουν οι: Ανθή Ευστρατιάδου, Γιάννης Καπελέρης, Χρήστος Μαλάκης, Γιάννος Περλέγκας.

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Πέμπτη έως Κυριακή στις 21.30.

«Η εποχή του ηλεκτρισμού» του Στέφανου Ρόκου

«Σταθμοί - Ι», έργο του Σ. Ρόκου
«Σταθμοί - Ι», έργο του Σ. Ρόκου
Πραγματοποιήθηκαν χτες τα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης του Στέφανου Ρόκου. Η Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου (Ελευθερίου Βενιζέλου 63, Νέα Ιωνία) σε συνεργασία με την Αίθουσα Τέχνης Αγκάθι - Καρτάλος, παρουσίαζει τη νέα ατομική έκθεση του Στέφανου Ρόκου, με τίτλο: «Η Εποχή του Ηλεκτρισμού».

Η έκθεση περιλαμβάνει μία σειρά καινούργιων ζωγραφικών έργων μεσαίων και μεγάλων διαστάσεων με μεικτή τεχνική (ακριλικά, ακουαρέλα, μελάνια, μολύβια σε χαρτί ή καμβά), γύψινα γλυπτά ως τμήματα μιας ευρύτερης σύλληψης, δύο κεντήματα μεγάλων διαστάσεων, καθώς και πέντε βιντεοπροβολές χαρακτηριστικών στιγμών από προηγούμενες, μετά το 2010, ατομικές εκθέσεις του στο Λονδίνο, την Αμβέρσα και την Αθήνα.

Ο τίτλος της έκθεσης αντικατοπτρίζει την «ηλεκτρισμένη» ένταση η οποία διαπερνά το πολιτικό, κοινωνικό και προσωπικό πεδίο την τελευταία πενταετία, μέσα από αφηγηματικά, διάστικτα με προσωπικές αναφορές και εμμονές έργα, τα οποία ισορροπούν μεταξύ θλίψης και χαράς, σε έναν παράδοξο απολιθωμένο κόσμο, ο οποίος ανήκει ταυτόχρονα στο παρελθόν και στο μέλλον.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 9 Απρίλη.

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη - Παρασκευή: 11.00 - 19.00, Σάββατο: 11.00 - 15.00.

Μπίζνες, σκέτο «αριστούργημα»...

Εχουμε γράψει επανειλημμένως για το πώς η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, συνεχίζει πιστά στα βήματα των προηγούμενων κυβερνήσεων την προώθηση της διείσδυσης των μονοπωλίων και στον πολιτισμό. Η λογική της, εξάλλου, πιστή στις κατευθύνσεις της ΕΕ, αντιμετωπίζει τον πολιτισμό σαν ένα «ιδιαίτερο» εμπόρευμα, «συγκριτικό πλεονέκτημα» στον ανταγωνισμό, και αναπόσπαστο τμήμα της «τουριστικής βιομηχανίας». Εξάλλου, με όλες τις νομοθετικές παρεμβάσεις της και σε αυτό το πεδίο ανοίγει το ένα πίσω από το άλλο νέα πεδία κερδοφορίας στο κεφάλαιο, στο έδαφος πάντα της κρατικής υποχρηματοδότησης και με επιπλέον στόχο το «ξέπλυμα» των επιχειρηματικών ομίλων, που εμφανίζονται από πάνω και ως «ευεργέτες» στις λαϊκές συνειδήσεις.

Μια τέτοια περίπτωση είναι και το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος» στο Δέλτα Φαλήρου, που επισκέφτηκε το Σάββατο ο πρωθυπουργός, συνοδευόμενος από τον υπουργό Πολιτισμού, Αριστείδη Μπαλτά, και τον υπουργό Επικρατείας, Νίκο Παππά, και σύμφωνα με την ανακοίνωση του πρωθυπουργικού γραφείου «διαπίστωσε τον αριστουργηματικό χαρακτήρα των εγκαταστάσεων, τόσο από αρχιτεκτονικής άποψης όσο και σε σχέση με την περιβαλλοντική διαχείριση των εγκαταστάσεων και την ενσωμάτωση μοναδικών στην Ευρώπη καινοτομιών». Ακόμη πιο προκλητικά, στην ίδια ανακοίνωση γίνεται λόγος για «μια πολύ σημαντική και γενναιόδωρη δωρεά του Ιδρύματος "Σταύρος Νιάρχος" προς τον ελληνικό λαό και το ελληνικό Δημόσιο στην κτήση και τη διαχείριση των οποίων θα περιέλθει το Κέντρο Πολιτισμού μετά την ολοκλήρωσή του».

Τι δεν μας είπαν στην ανακοίνωση; Οτι με βάση το νόμο 3785/09 η πραγματικότητα είναι διαφορετική, διότι ο Οργανισμός που θα διαχειρίζεται το «Κέντρο Πολιτισμού», άρα και την Εθνική Βιβλιοθήκη και την Εθνική Λυρική Σκηνή, θα είναι Ιδιωτικού Δικαίου. Ο νόμος αναφέρει συγκεκριμένα πως «δεν υπάγεται στον ευρύτερο δημόσιο τομέα, το δημόσιο λογιστικό, τις εθνικές διατάξεις περί εκπόνησης μελετών, παροχής υπηρεσιών, εκτέλεσης έργων και διενέργειας προμηθειών του Δημοσίου, τις διατάξεις για την πρόσληψη προσωπικού στο δημόσιο τομέα».

Επιπλέον, με βάση τον ίδιο νόμο, παρότι το Ιδρυμα εμφανίζεται να «αποχωρεί» από το ΔΣ του Οργανισμού μετά την ολοκλήρωση των εργασιών, θα έχει «δικαίωμα πρόσβασης και ελέγχου όλων των βιβλίων και στοιχείων του Οργανισμού οποτεδήποτε» και ο Οργανισμός θα παρέχει στο Ιδρυμα «οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με πράξεις του ελληνικού Δημοσίου του Οργανισμού, της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής», και για «μεταβολή των χρήσεων, των όρων δόμησης, των υποδομών και λειτουργιών της ευρύτερης περιοχής του Φαλήρου, του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου Καλλιθέας, των οδικών αξόνων και τεχνικών έργων που περιβάλλουν το "Κέντρο Πολιτισμού"».

Πρόκειται πράγματι για νόμο με «αριστουργηματικό χαρακτήρα» για την άλωση του πολιτισμού από τους επιχειρηματικούς ομίλους...



Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ