ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Γενάρη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προβολές ταινιών από την Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής

Σκηνή από την ταινία «Metropolis»
Σκηνή από την ταινία «Metropolis»
Η Κινηματογραφική Λέσχη Καισαριανής «Σκοπευτήριο», που μας έχει συνηθίσει στις προβολές ωραίων και ποιοτικών ταινιών, για το μήνα Γενάρη διοργανώνει κινηματογραφικές προβολές αφιερωμένες στον γερμανικό εξπρεσιονισμό. Το κίνημα του εξπρεσιονισμού εξέφραζε τις κοινωνικές αντιφάσεις και αντιθέσεις που υπήρχαν στη Γερμανία των αρχών του 20ού αιώνα. Η προσφορά του στην εξέλιξη της τέχνης παραμένει ανεκτίμητη.

Οι ταινίες που θα προβληθούν είναι:

  • Τετάρτη 10 Γενάρη: «Ο Ψαλιδοχέρης» του Τιμ Μπάρτον, ΗΠΑ, 1990.

Ο Τιμ Μπάρτον, φανερά επηρεασμένος από τον γερμανικό εξπρεσιονισμό, γύρισε την ταινία «Ο Ψαλιδοχέρης» αποτίνοντας τον προσωπικό του φόρο τιμής στην εξπρεσιονιστική ταινία του Ρόμπερτ Βίνε «Το Εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι». Στο γοτθικό του παραμύθι «Ο Ψαλιδοχέρης», αφηγείται την ιστορία ενός τεχνητού άνδρα και απεικονίζει τα αισθήματα της μοναξιάς του και της δυσκολίας που έχει να επικοινωνήσει με τους ανθρώπους, καθώς παλεύει να βρει τη θέση του μέσα σε ένα πολύχρωμο αστικό περιβάλλον. Παίζουν: Τζόνι Ντεπ, Γουαϊνόνα Ράιντερ, Αλαν Αρκιν, Βίνσεντ Πράις.

  • Τετάρτη 17 Γενάρη: «Metropolis» του Φριτς Λανγκ, Γερμανία, 1927.

Στο μέλλον, η πόλη «Metropolis» είναι το στολίδι του σύγχρονου κόσμου. Παράδειγμα υψηλής τεχνολογίας, στολίδι της πιο μοντέρνας αρχιτεκτονικής, με εντυπωσιακά πανύψηλα κτίρια, εναέρια κυκλοφορία, όπου η διασκέδαση και ο πλούτος βρίσκονται σε αφθονία. Ενας εξελιγμένος παράδεισος που όμως απολαμβάνουν οι λίγοι. Ενας καλολαδωμένος μηχανισμός, που λειτουργεί νύχτα - μέρα από τον εξαντλητικό κόπο και μόχθο των εργατών.

  • Τετάρτη 24 Γενάρη: «Το Εργαστήρι του Δρ. Καλιγκάρι» του Ρόμπερτ Βίνε, Γερμανία, 1920.

Βωβή ταινία τρόμου. Ξεχωρίζει για την πρωτοποριακή αισθητική και την εφιαλτική και απόκοσμη ατμόσφαιρά της. Ενα κορυφαίο δημιούργημα του γερμανικού εξπρεσιονισμού, που επηρέασε πολλούς μεταγενέστερους σκηνοθέτες.

  • Τετάρτη 31 Γενάρη: «Νοσφεράτου, μια συμφωνία τρόμου» του Φρίντριχ Β. Μουρνάου, Γερμανία, 1922.

Bωβή ταινία τρόμου. Πρόκειται για την πρώτη ταινία του γερμανικού εξπρεσιονισμού που βγάζει τους πρωταγωνιστές έξω από τα στούντιο και συνδυάζει τα επιτηδευμένα οξυκόρυφα σκηνικά με τα φυσικά ντεκόρ. Επίσης πρόκειται για την πρώτη ταινία που εκμεταλλεύτηκε το θρύλο του Δράκουλα.

Οι προβολές θα γίνουν στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του δήμου Καισαριανής (Βρυούλων 125 & Κλαζομενών), στις 19.30. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Εκθεση αφιερωμένη στον Δαμιανό Ζαρίφη

Πραγματοποιήθηκαν χτες τα εγκαίνια της έκθεσης με έργα του σκηνογράφου και ενδυματολόγου Δαμιανού Ζαρίφη, με αφορμή τη συμπλήρωση 10 χρόνων από το θάνατό του. Εκτός από τις ζωγραφικές μακέτες και τα σχέδια από το προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη, εκτίθενται και 55 κοστούμια ιστορικών παραστάσεων. Τα κοστούμια παραχωρήθηκαν από τα βεστιάρια του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, του Εθνικού Θεάτρου και του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν. Η έκθεση φιλοξενείται στον Πολυχώρο Ω2 του Ωδείου Αθηνών (Ρηγίλλης & Βασιλέως Γεωργίου Β' 17-19) και θα διαρκέσει έως τις 20 Γενάρη.

Τα παραπάνω είναι και η αφετηρία της έκθεσης, που έχει τίτλο «Ο παλμός του σχεδίου», η οποία στοχεύει, μέσα από τη σχεδιαστική δραστηριότητα του καλλιτέχνη, να αναδείξει ορισμένες αισθητικές σταθερές, οι οποίες διέτρεχαν τη σκηνογραφική και ενδυματολογική δουλειά του, πέρα από τις αναγκαίες υφολογικές αλλαγές και τις ειδικές απαιτήσεις ή ιδιαιτερότητες κάθε θεάματος. Ακόμα, προβολές, οπτικοακουστικό, φωτογραφικό υλικό και άλλα ντοκουμέντα από το θέατρο και τον κινηματογράφο θα εμπλουτίζουν την έκθεση.

Ποιος ήταν ο Δαμιανός Ζαρίφης:

Ο Δαμιανός Ζαρίφης (1946 - 2007) ήταν ένας από τους σημαντικότερους σκηνογράφους της γενιάς του και σημάδεψε το ελληνικό θεατρικό τοπίο τις τελευταίες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Παράλληλα με τη δημιουργία του στο θέατρο, έντονη ήταν η παρουσία του και στον κινηματογράφο, όπου συνεργάστηκε σκηνογραφικά και ενδυματολογικά σε δεκάδες ταινίες, για ορισμένες από τις οποίες διακρίθηκε και βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Ξεκίνησε τη θεατρική δουλειά του στο Θέατρο Τέχνης το 1974, κάνοντας τα σκηνικά και κοστούμια για το έργο του Μπρεχτ «Ο Τρόμος και η Αθλιότητα του Γ' Ράιχ» σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Εκεί, συνεργάστηκε σε περισσότερα από 20 θεάματα, κυρίως έργα της νεοελληνικής δραματουργίας, και δούλεψε κυρίως πλάι στον σκηνοθέτη Γιώργο Λαζάνη. Με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συνεργάστηκε συστηματικά μετά το 1992.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα - Παρασκευή 17.00 - 21.00 και Σάββατο 12.00 - 16.00.

Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Ο «Αδαής και παράφρων» επιστρέφει

Η μεγάλη θεατρική επιτυχία «Αδαής και παράφρων», του Μπέρνχαρντ, η οποία ξεκίνησε την πορεία της στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, συνεχίστηκε στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», επανέρχεται για έναν τρίτο κύκλο παραστάσεων στο θέατρο «Πορεία», από τις 16 Γενάρη, κάθε Δευτέρα και Τρίτη.

Μια μεγάλη ντίβα της όπερας πρόκειται να τραγουδήσει στον «Μαγικό Αυλό» του Μότσαρτ για διακοσιοστή εικοστή δεύτερη φορά. Εξαντλημένη από την πειθαρχία που έχει επιβάλει στον εαυτό της και από την επαναλαμβανόμενη έκθεσή της στην κρίση του κοινού, αποφασίζει να ματαιώσει τις προγραμματισμένες εμφανίσεις της και να αποσυρθεί με τον τυφλό πατέρα της στην εξοχή. Εκείνος, όμως, αλκοολικός και φιλοχρήματος, έχει εναποθέσει όλη του τη ζωή στην τραγουδιστική καριέρα της κόρης του. Ανάμεσά τους βρίσκεται ένας γιατρός, «δόκτωρ» Ιατροδικαστικής, παθιασμένος με την ανθρώπινη ανατομία, αλλά αδιάφορος για την ανθρώπινη ύπαρξη.

Πώς επιδρούν η τελειομανία, η στείρα εξειδίκευση, η υπέρμετρη συγκέντρωση, ο αυστηρός αυτοπεριορισμός πάνω στον καλλιτέχνη; Η τέχνη, η επιστήμη, ακόμη και η σχέση γονιού και παιδιού αποδεικνύονται ανεπαρκείς και καταστροφικές για την πλήρωση των ανθρώπινων αναγκών. Ο Μπέρνχαρντ μετατρέπει την ιατρική σε επιστήμη της αποσύνθεσης και τη μουσική σε τέχνη της αποπροσωποποίησης και της καταστροφής. Ο μεγάλος Αυστριακός συγγραφέας επιστρατεύει το γκροτέσκο και «χολερικό» χιούμορ του για να υπογραμμίσει το υπαρξιακό άγχος των ηρώων του...

Μετάφραση: Γιώργος Δεπάστας. Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας. Σκηνικά - κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα. Κίνηση: Δήμητρα Ευθυμιοπούλου. Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος. Βίντεο: Ιάσονας Αρβανιτάκης. Διανομή: Βασίλισσα της Νύχτας: Ανθή Ευστρατιάδου. Κυρία Φάργκο/Σερβιτόρος Βίντερ: Ιωάννης Καπελέρης. Πατέρας: Χρήστος Μαλάκης. Δόκτωρ: Γιάννος Περλέγκας.

Βραβείο μετάφρασης της Ενωσης Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής στον Γιώργο Δεπάστα. Βραβείο «Μελίνα Μερκούρη» 2017 στην Ανθή Ευστρατιάδου.

Τελευταίες παραστάσεις

Μέχρι τις 6 Φλεβάρη θα παίζεται στο θέατρο «Ανεσις» ο «Θείος Βάνιας» του Τσέχοφ (κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 9 μ.μ.).

«Θα ήθελα να μπορούσα να σβήσω το παρελθόν. Να ξυπνήσω ένα πρωί να έχει ήλιο κι ησυχία και ν' αρχίσω μια καινούργια ζωή. Να μην υπάρχει παρελθόν. Ν' αρχίσω απ' την αρχή. Αλλά πώς ν' αρχίσω; Με τι ν' αρχίσω;».

Η ηθική παρακμή και ο ψυχικός σπαραγμός της επαρχιακής ρωσικής μεσαίας τάξης μερικά χρόνια πριν από την πτώση του τσαρικού καθεστώτος, μέσα από την ανεπανάληπτη κωμικοτραγική ματιά του Αντον Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Δημοσθένη Παπαδόπουλου.

Διανομή:

Δημοσθένης Παπαδόπουλος: Θείος Βάνιας. Θάλεια Ματίκα: Ελένα. Βασίλης Μπισμπίκης: Αστρόφ. Σοφία Πανάγου: Σόνια. Θοδωρής Κανδυλιώτης: Σερεμπριακώφ. Δημήτρης Καπετανάκος: Τελιέγκιν. Δημήτρης Διακοσάββας: Μαρία Βασίλιεβνα. Μανώλης Καζαμίας: Μαρίνα.

Μετάφραση - δραματουργική επεξεργασία, φωτισμοί - μουσική επιμέλεια: Δημοσθένης Παπαδόπουλος. Σκηνικά: Σταύρος Λίτινας. Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη.

Στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο

Ο Διονύσης Τσακνής, στις 12 Γενάρη, θα βρίσκεται στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο - «Up Stage», για να παρουσιάσει το μουσικό πρόγραμμα με τίτλο «Γυρίζω τις πλάτες μου...». Μαζί του ηΔήμητρα Κελεκίδη.Φιλική συμμετοχή: Κίτρινα Ποδήλατα.

Ο συνθέτης και τραγουδοποιός θα παρουσιάσει στο Γυάλινο «Up Stage» ένα πρόγραμμα γεμάτο με όλες τις μεγάλες και διαχρονικές επιτυχίες του, αλλά και με τραγούδια φίλων του που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στην ελληνική μουσική.

Μαζί του οι μουσικοί: ο Νίκος Καλαντζάκος στο πιάνο, ο Δημήτρης Καρασούλος στην κιθάρα, ο Ηλίας Παρασκευόπουλος στα τύμπανα και ο Νίκος Πολίτης στο μπάσο. Ωρα έναρξης: 22.30.




Τετρασέλιδα του «Ρ»
Διαβάστε στο «Ρ»

Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org