ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Σεπτέμβρη 2013 - 2η έκδοση
Σελ. /24
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στη διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, της ΕΛΒΟ και της ΛΑΡΚΟ ούτε νέα είναι, ούτε ξαφνιάζει. Σ' όλα τα κείμενα που συνοδεύουν το Μνημόνιο και την επικαιροποίησή του συμπεριλαμβάνεται η δέσμευση για «αποκρατικοποίηση» και «πλήρη πώληση» αυτών των εταιρειών. Ο στόχος μάλιστα ήταν αυτό να γίνει μέσα στο 2011.

Το γεγονός ότι η οικονομική καπιταλιστική κρίση δεν επέτρεψε να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης «στο χρόνο τους», κάθε άλλο παρά αθωώνει αυτούς που σήμερα εφαρμόζουν το δικό τους πρόγραμμά, αλλά επιχειρούν να το κάνουν επικαλούμενοι τις ηλεκτρονικές επιστολές της τρόικας. Γιατί, στην ουσία τόσο το σχέδιο της τρόικας για «ξαφνικό θάνατο» των Αμυντικών βιομηχανιών και της ΛΑΡΚΟ, όσο και το σχέδιο της κυβέρνησης για τη λεγόμενη εκκαθάριση εν λειτουργία, συγκλίνουν στον κοινό στόχο των μαζικών απολύσεων, της συρρίκνωσης και ιδιωτικοποίησης της αμυντικής και εξορυκτικής βιομηχανίας, με βάση τα συμφέροντα των μονοπωλιακών ομίλων και τις κατευθύνσεις της ΕΕ.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΜΥΝΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
Από στρατιωτικό υλικό μέχρι... γέφυρες

Τα ΕΑΣ ήταν προγραμμένα εδώ και χρόνια και από τη ΝΔ και από το ΠΑΣΟΚ, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για επιχείρηση στρατηγικού χαρακτήρα. Μία επιχείρηση με υψηλές παραγωγικές δυνατότητες που υποβαθμίστηκε, υπονομεύτηκε, μετατράπηκε σε φέουδο των μπλε και πράσινων κυβερνώντων. Μια επιχείρηση που οι εργαζόμενοι γνώρισαν το αποκρουστικό πρόσωπο του κράτους - εργοδότη.

Τα «Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα» είναι ένας ενιαίος όμιλος επιχειρήσεων που δημιουργήθηκε το 2004, μετά από τη συνένωση δύο ιστορικά σημαντικών επιχειρήσεων. Της ΠΥΡΚΑΛ και της ΕΒΟ. Η επιχείρηση απαξιώνεται συστηματικά, εξαιτίας της επιλογής των κυβερνώντων να αποκλείουν τις μονάδες της από παραγγελίες στρατιωτικού υλικού. Το προσωπικό που απασχολούνταν πριν εκδηλωθεί ανοιχτά η πολιτική υπονόμευσης της εταιρείας, με στόχο να κερδίζουν οι ιδιώτες ανταγωνιστές, είχε φτάσει τις 7.000.

Από τα τέλη του 2006, το ΚΚΕ είχε καταγγείλει στη Βουλή την άρνηση της ΝΔ να δώσει παραγγελίες του υπουργείου Αμυνας στην ΕΑΣ, παραγγελίες που ξεπερνούσαν τις 500 χιλιάδες ευρώ και είχαν προστιθέμενη αξία που ξεπερνούσε το 40 και 50%!

Ακόμα και το 2010, όταν η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κοπτόταν δήθεν για τη συγκράτηση του κρατικού χρέους, με ειδικές αποφάσεις εξαίρεσε τα ΕΑΣ από την παραγγελία 120 αρμάτων, τη μεγάλη «παρτίδα» καταστροφής πυρομαχικών, την κατασκευή 16.000 βλημάτων, την προμήθεια 4.000 αλεξίσφαιρων γιλέκων κ.λπ.

Σήμερα, εργάζονται περίπου 970 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων.

Οι δραστηριότητες της ΕΑΣ περνάνε μέσα από δύο κύρια τομείς λειτουργίας, τον Αμυντικό τομέα και τον τομέα των Εμπορικών Δραστηριοτήτων, ενώ ταυτόχρονα έχει τρεις θυγατρικές εταιρείες. Αυτές είναι:

1) Η «Μεταλλουργική Βιομηχανία Ηπείρου», η οποία κατασκευάζει είδη από χαλκό και κράματα χαλκού, όπως δίσκους, φύλλα και ταινίες χαλκού για το ελεύθερο εμπόριο, ποτηράκια (κυάθια) για βολίδες και κάλυκες πυρομαχικών, αλλά και κέρματα νομισμάτων διαφόρων τύπων.

2) Η «Ηλεκτρομηχανική Κύμης», που παράγει προϊόντα για ατομική προστασία, όπως αλεξίσφαιρα γιλέκα, στολές NBC, αλεξίσφαιρες ασπίδες και κράνη καθώς και στολές διαφόρων τύπων.

3) Η «LT-PYRKAL cjsc», που δραστηριοποιείται στην κατασκευή κρυστάλλων Laser και εξαρτημάτων για συστήματα Laser.

Η παραγωγική δυναμικότητα των ΕΑΣ, δηλαδή αυτό που μπορεί να παραχθεί από τα μέσα παραγωγής που διαθέτουν, στηρίζεται στη λειτουργία πέντε εργοστασιακών συγκροτημάτων, μηχανουργείων, ερευνητικών γραφείων κ.λπ., που βρίσκονται στον Υμηττό, στο Λαύριο, στο Αίγιο, στην Ελευσίνα, στη Μάνδρα Αττικής, στην Κύμη και στο Κεφαλόβρυσο Πωγωνίου Ιωαννίνων.

Η άλλη παραγωγή

Η άλλη πλευρά του ζητήματος είναι ότι ακόμα και αν οι παραγγελίες στρατιωτικού υλικού από το Δημόσιο δε φτάνουν, για να καλύψουν τις παραγωγικές δυνατότητες της επιχείρησης, αυτή η ίδια η επιχείρηση, οι άνθρωποι που εργάζονται εκεί με την υπάρχουσα υποδομή, μπορεί εύκολα να αναπροσανατολίσει την παραγωγή της σε διάφορα εμπορικά είδη. Είναι ενδεικτικό ότι, όπως βεβαιώνουν και οι εργαζόμενοι της εταιρείας, οι μονάδες του ομίλου:

  • Συμμετείχαν στα μεγάλα έργα της ΔΕΗ.
  • Παρήγαγαν, μελετούσαν και κατασκεύαζαν όλον τον εξοπλισμό των ορυχείων.
  • Εφτιαξαν τη βυθιζόμενη γέφυρα στον Ισθμό της Κορίνθου.
  • Παρήγαγαν ταινιοδρόμους, αποθέτες, εκσκαφείς, μειωτήρες κ.λπ.
  • Κάποια εποχή παρήγαγαν τις πετρελαιομηχανές ΦΑΡΙΜΑΝ.
  • Διέθεταν τεχνογνωσία για μελέτη και κατασκευή ανεμογεννητριών.
  • Κάτω από ορισμένες συνθήκες θα μπορούσαν να παράξουν ακόμα και ιατρικά μηχανήματα, όπως εξαρτήματα μηχανημάτων αιμοκάθαρσης.
  • Το τμήμα μεταλλικών κατασκευών, θα μπορούσε να κατασκευάζει ακόμα και γέφυρες.

Με δυο λόγια, όταν μιλάμε για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, εννοούμε μια σειρά ολοκληρωμένες παραγωγικές μονάδες, που κάτω από διαφορετικές προϋποθέσεις και στα πλαίσια μιας ανάπτυξης προς όφελος του λαού, θα μπορούσαν να έχουν σημαντική συνεισφορά στην πολιτική ικανοποίησης των αναγκών των εργαζομένων. Οι κομμουνιστές ποτέ δεν έκρυψαν την άποψή τους. Οταν μιλάμε για τον εργάτη και την εργασία του, τα παραγωγικά μέσα και τη διαδικασία της παραγωγής, τη βιομηχανική μονάδα και τα αποτελέσματά της, μιλάμε για την, εν δυνάμει, παραγωγή κοινωνικού πλούτου, ο οποίος στα χέρια των παραγωγών του αποτελεί όπλο, εφόδιο και μέσο για τη βελτίωση των συνθηκών ζωής της εργατικής τάξης και των εργαζομένων συνολικά.

«ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΟΧΗΜΑΤΩΝ»
Μπορεί να καλύψει τις ανάγκες!

Η «Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων» (ΕΛΒΟ ΑΒΕ) είναι η μοναδική βιομηχανία κατασκευής τροχοφόρων και ερπυστριοφόρων οχημάτων στην Ελλάδα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο οι Ενοπλες Δυνάμεις όσο και άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Η ΕΛΒΟ μπορεί να τροφοδοτεί την αγορά με διαφόρων τύπου φορτηγά αυτοκίνητα. Στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης μπορούν να παράγονται κάθε είδους οχήματα για μεταφορές. Μιλάμε για την πρώην ΣΤΑΓΙΕΡ, με τα οχήματα της οποίας κινούνταν στην πραγματικότητα ολόκληρος ο Στρατός τις δεκαετίες του '80 και του '90.

Η εταιρεία έχει τις εγκαταστάσεις της στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης, απασχολεί περίπου 375 εργαζόμενους και εδώ και περίπου 40 χρόνια κατασκευάζει οχήματα που καλύπτουν πλήρως τις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, ενώ παράγει, επίσης, λεωφορεία και φορτηγά γενικής χρήσης (ανατρεπόμενα - μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων), απορριμματοφόρα, πυροσβεστικά παντός τύπου, βυτιοφόρα (ύδατος - λυμάτων), λεωφορεία (αστικά - υπεραστικά - τουριστικά, μεταφοράς προσωπικού εργοστασίων - ξενοδοχείων), ασθενοφόρα κ.ά.

Οι παραγωγικές δυνατότητες της επιχείρησης που περιγράφονται παραπάνω, μαζί βεβαίως με τις μονάδες παραγωγής και κυρίως τους εργαζόμενους, αποτελούν την πραγματική, την παραγωγική αξία και δύναμη της εταιρείας. Αυτή είναι η ισχύς της επιχείρησης. Η δυνατότητά της να καλύπτει συγκεκριμένες κοινωνικές ανάγκες, κόντρα και ενάντια στην αντίληψη που λέει ότι η χώρα δε διαθέτει παραγωγικές δυνατότητες. Από εκεί και πέρα και για να κατανοηθεί ακόμα καλύτερα, γιατί επιχειρήσεις σαν την ΕΛΒΟ αποτελούν «φιλέτο», μπορούμε να αναφέρουμε ότι:

Η ΕΛΒΟ ΑΒΕ, είναι εγκατεστημένη στη Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου, σε έκταση 273 στρεμμάτων. Στην τεράστια αυτή έκταση υπάρχουν στεγασμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις και εγκαταστάσεις βοηθητικών χώρων περίπου 66.000 τετραγωνικών μέτρων. Ειδικότερα η επιχείρηση διαθέτει συγκρότημα παραγωγής οχημάτων, κτίριο συναρμολόγησης αρμάτων, αίθουσα μηχανουργικής κατεργασίας, κτίριο ηλεκτρομαγνητικών δοκιμών (EMC), αποθηκευτικούς χώρους και πίστα δοκιμών αρμάτων μάχης μήκους.

Στις εγκαταστάσεις αυτές λειτουργεί μηχανολογικός εξοπλισμός, που περιλαμβάνει πρέσες κοπής LASER, κέντρα κατεργασίας και φρεζαρίσματος, μηχανές τόρνευσης καθέτου και οριζοντίου εργαλειοφορείου, εγκαταστάσεις σκλήρυνσης μετάλλων, εγκαταστάσεις απολίπανσης, αποσκωρίασης, φωσφάτωσης και βαφής.

Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει τη δυνατότητα ανακατασκευής και αναβάθμισης των οχημάτων που διαθέτουν σήμερα οι Ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις, παρέχοντας με χαμηλότερο κόστος αξιόμαχα οχήματα. Η ΕΛΒΟ ΑΒΕ παρότι αποτελεί μια βιομηχανία στρατηγικής σημασίας για τη χώρα, σήμερα υπολειτουργεί. Οι εργαζόμενοι στην εταιρεία παραμένουν απλήρωτοι εδώ και περίπου δύο μήνες, ενώ σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας η μείωση της παραγωγής επηρεάζει άμεσα και «εκατοντάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται γύρω από την επιχείρηση και απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους».

Η «αναδιάρθρωση» της ΕΛΒΟ ΑΒΕ, όπως και αν επιλεγεί από την κυβέρνηση να πραγματοποιηθεί, θα οδηγήσει στην ανεργία εκατοντάδες εργαζόμενους, αυξάνοντας ταυτόχρονα την παραπέρα εξάρτηση της χώρας από τα μονοπώλια του κλάδου στον κρίσιμο τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ