ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Αυγούστου 1999
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΑΚΙΝΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ
Τι κρύβεται πίσω από το θόρυβο

Οταν κατά την 25η επέτειο από την πτώση της Χούντας, πριν λίγες μέρες, γνωστοποιήθηκε η επιστολή των τριών μουσουλμάνων βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΝ, που από κοινού με 13 "μειονοτικές" και "μη κυβερνητικές" οργανώσεις ζητούσαν την αναγνώριση από το ελληνικό κράτος της ύπαρξης "τουρκικής" και "μακεδονικής" μειονότητας στην Ελλάδα, η "κάτι παραπάνω από περίεργη και καθόλου αθώα κίνηση" (όπως τη χαρακτήρισε η Αλ. Παπαρήγα), δεν άργησε να βρει την ουσιαστική της συνέχεια.

Ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου, σε μια ανύποπτη - φαινομενικά - στιγμή, δήλωσε ότι δεν τον ενδιαφέρει αν κάποιος αυτοπροσδιορίζεται στην ελληνική επικράτεια ως "Τούρκος" ή "Μακεδόνας", αλλά τον ενδιαφέρει να μην αλλάξουν τα σύνορα...

Βέβαια, μπορεί ο υπουργός να μην ενδιαφέρεται (αν και οι Τούρκοι και οι Αμερικάνοι... ενδιαφέρονται πολύ), αλλά έτσι κι αλλιώς το πράγμα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Φυσικά, η κυβέρνηση διά στόματος πρωθυπουργού, υποστηρίζει ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της πολιτικής της στο ζήτημα της "συλλογικής αναγνώρισης" εθνικών μειονοτήτων στη χώρα (σ.σ: το ατομικό δικαίωμα του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού οιουδήποτε θα κυρωθεί από τη Βουλή το φθινόπωρο, σύμφωνα με τον κ. Τσοχατζόπουλο), αλλά, στο μεταξύ στελέχη της αφήνουν υπονοούμενα για "αλλαγές"...

***

Η ουσία του ζητήματος έχει και τη χρονική της διάσταση. Γιατί, δηλαδή, έγιναν τώρα αυτές οι δηλώσεις από τον υπουργό Εξωτερικών, για πράγματα έτσι κι αλλιώς γνωστά (σ.σ.: ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ήδη, από τις 14/5/97 έχει αναφερθεί στο δικαίωμα του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού οποιουδήποτε); Γιατί σε μια εποχή που προωθείται ο αμερικανόπνευστος ελληνοτουρκικός διάλογος, η κυβέρνηση ανοίγει "οικειοθελώς" - και - το θέμα της μειονότητας; Γιατί προκύπτει στην εσωτερική πολιτική ζωή τέτοιο θέμα, λίγες μόλις μέρες μετά τις ΝΑΤΟικές σφαγές στο Κοσσυφοπέδιο, που έγιναν στο όνομα της "προστασίας" των δικαιωμάτων μιας μειονότητας; Γιατί παρακάπτονται εξελίξεις, όπως η ανακίνηση θέματος αυτονομίας των - γειτονικών με τη Δ. Θράκη - περιοχών της ΝΑ Βουλγαρίας, από την εκεί "τουρκική" μειονότητα; Γιατί, τώρα που επίσημα ή ανεπίσημα (ξανά) αμφισβητούνται τα σύνορα στα Βαλκάνια, η κυβέρνηση δηλώνει ότι "δεν ενδιαφέρεται" για θέματα που, όμως, αξιοποιούνται κατάλληλα από εκείνους που θέλουν την αλλαγή των συνόρων;

Μήπως, απλώς, η ελληνική κυβέρνηση ένιωσε μια ακατάπαυστη ανάγκη να ασχοληθεί επειγόντως με την επίλυση των προβλημάτων της μουσουλμανικής μειονότητας;... Κατά τόσο συμπτωματικό τρόπο, παρά τις εξελίξεις στην περιοχή, τώρα τους έπιασε ο πόνος τους κυβερνώντες;...

***

Η αλήθεια είναι πως αυτή την περίοδο στην περιοχή των βαλκανίων διενεργείται μια συνολική "επαναδιευθέτηση" γεωστρατηγικών ζητημάτων. Οι Αμερικάνοι, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ θέλουν να επιβάλουν τα πλαίσια της "νέας τάξης" σε όλη την περίμετρο των σφαιρών επιρροής τους. Ακόμα και με βόμβες, ακόμα και με στρατούς κατοχής.

Οι μειονότητες, δε, πάντα αποτελούσαν εργαλείο στα χέρια των ιμπεριαλιστών για την εφαρμογή των κατά καιρούς πολιτικών τους επιδιώξεων. Αυτή η ιστορική αλήθεια, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ΝΑΤΟ επείγεται, λόγω της "νέας δομής" του να λύσει "εκκρεμότητες" της ΝΑ του πτέρυγας (ελληνοτουρκικά, Αιγαίο, Κύπρος κλπ.), συμπαρασύρει και το κεφάλαιο "μειονότητα" στην Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, ο αστικός πολιτικός κόσμος, είχε δυο δρόμους, ανέκαθεν, να αντιμετωπίζει το θέμα της μειονότητας:

Ο ένας ήταν και είναι ο δρόμος του εθνικισμού, στα πλαίσια μιας υποτελούς και ταυτόχρονα μικροϊμπεριαλιστικής πολιτικής, που δίνει στον ιμπεριαλισμό"αφορμές" για να επεμβαίνει στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της χώρας, με πρόσχημα το "ενδιαφέρον του" για τα ανθρώπινα δικαιώματα των μειονοτήτων.

Ο άλλος ήταν και είναι ο δρόμος του "κοσμοπολιτισμού", που επιδεικνύει η κυβέρνηση και οι δηλώσεις του υπουργού Εξωτερικών. Του επίσης υποτελούς και εξαρτημένου "κοσμοπολιτισμού" της ολιγαρχίας, που επίσης οδηγεί στο ίδιο τέρμα: Στην απεμπόληση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, που αποτελεί "εισιτήριο", ώστε να μπορούν οι εγχώριοι πλουτοκράτες να λαμβάνουν έγκριση από τις πολυεθνικές και τους "συμμάχους", για να συμμετάσχουν κι αυτοί στο πλιάτσικο κατά των Βαλκανίων.

Μάλιστα, αυτή τη φορά τα επικίνδυνα παιχνίδια για τη χώρα και το λαό της ολόκληρο (ανεξαρτήτως γλώσσας, θρησκείας και καταγωγής), παίζονται με αφορμή όχι το ότι δεν ικανοποιούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα της μειονότητας, αλλά- και εδώ είναι η υποκρισία -, παίζονται με πρόσχημα ότι ακολουθούνται πολιτικές για τη, δήθεν, ικανοποίηση αυτών των δικαιωμάτων... Πρόκειται για τις δυο τακτικές της ίδιας, ταξικής, στη βάση της, πολιτικής.***

Στην απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 10/7/99, υπάρχει η εξής "προφητική" επισήμανση, που θα μπορούσε να αποτελέσει και μια πρώτη τοποθέτηση στη συζήτηση που άνοιξε με τις κυβερνητικές δηλώσεις που ακολούθησαν:

"Το ΚΚΕ - σημειώνεται - είναι στο πλευρό κάθε λαού ή μειονότητας (εθνικής, γλωσσικής, θρησκευτικής, πολιτιστικής), που διεκδικεί τα δικαιώματά της. Οι μειονότητες μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν γέφυρες φιλίας ανάμεσα στους λαούς. Επισημαίνει, όμως, ότι οι μειονότητες δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μετατρέπονται σε όργανα στα χέρια των ιμπεριαλιστών, πάντα και πολύ περισσότερο σήμερα, που σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης αποτελούν εργαλείο παρέμβασης των ιμπεριαλιστών, για να δικαιολογούν τον πόλεμο και την κάθε μορφής επέμβαση. Οι ιμπεριαλιστές δεν ενδιαφέρονται καθόλου για τους λαούς και τις μειονότητες, αλλά μόνο για την προώθηση γεωστρατηγικών συμφερόντων, μέσω της πρόκλησης αντιπαράθεσης και, μάλιστα, με τις πιο ακραίες μορφές, όπως είναι ο πόλεμος. Στις συνθήκες της ταξικής κοινωνίας και της διεθνούς δράσης του ιμπεριαλισμού, οι μειονότητες πρέπει να διεκδικούν τα δικαιώματά τους σε συμπαράταξη και κοινή δράση με το λαό της χώρας στην οποία ζουν. Τα κοινά ταξικά συμφέροντα αποτελούν τη βάση για την αντιμετώπιση των διαιρετικών προσπαθειών, είτε αυτές προέρχονται από τις εγχώριες κυβερνήσεις και τον ξένο παράγοντα, είτε από τις ίδιες τις ηγεσίες τους, που πολλές φορές επιδιώκουν τον αποχωρισμό ή την αυτονομία, όχι για να ελευθερώσουν το λαό τους από την καταπίεση, αλλά για να τον καταπιέζουν οι ίδιες ή για να απολαύσουν τα αργύρια της προσχώρησής τους στα στρατηγικά σχέδια των ιμπεριαλιστικών χωρών".

Κείμενα:

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

ΑΝΑΚΙΝΗΣΗ ΘΕΜΑΤΟΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ
Τι κρύβεται πίσω από το θόρυβο

Οταν κατά την 25η επέτειο από την πτώση της Χούντας, πριν λίγες μέρες, γνωστοποιήθηκε η επιστολή των τριών μουσουλμάνων βουλευτών του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και του ΣΥΝ, που από κοινού με 13 "μειονοτικές" και "μη κυβερνητικές" οργανώσεις ζητούσαν την αναγνώριση από το ελληνικό κράτος της ύπαρξης "τουρκικής" και "μακεδονικής" μειονότητας στην Ελλάδα, η "κάτι παραπάνω από περίεργη και καθόλου αθώα κίνηση" (όπως τη χαρακτήρισε η Αλ. Παπαρήγα), δεν άργησε να βρει την ουσιαστική της συνέχεια.

Ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου, σε μια ανύποπτη - φαινομενικά - στιγμή, δήλωσε ότι δεν τον ενδιαφέρει αν κάποιος αυτοπροσδιορίζεται στην ελληνική επικράτεια ως "Τούρκος" ή "Μακεδόνας", αλλά τον ενδιαφέρει να μην αλλάξουν τα σύνορα...

Βέβαια, μπορεί ο υπουργός να μην ενδιαφέρεται (αν και οι Τούρκοι και οι Αμερικάνοι... ενδιαφέρονται πολύ), αλλά έτσι κι αλλιώς το πράγμα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον. Φυσικά, η κυβέρνηση διά στόματος πρωθυπουργού, υποστηρίζει ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της πολιτικής της στο ζήτημα της "συλλογικής αναγνώρισης" εθνικών μειονοτήτων στη χώρα (σ.σ: το ατομικό δικαίωμα του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού οιουδήποτε θα κυρωθεί από τη Βουλή το φθινόπωρο, σύμφωνα με τον κ. Τσοχατζόπουλο), αλλά, στο μεταξύ στελέχη της αφήνουν υπονοούμενα για "αλλαγές"...

***

Η ουσία του ζητήματος έχει και τη χρονική της διάσταση. Γιατί, δηλαδή, έγιναν τώρα αυτές οι δηλώσεις από τον υπουργό Εξωτερικών, για πράγματα έτσι κι αλλιώς γνωστά (σ.σ.: ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ήδη, από τις 14/5/97 έχει αναφερθεί στο δικαίωμα του εθνοτικού αυτοπροσδιορισμού οποιουδήποτε); Γιατί σε μια εποχή που προωθείται ο αμερικανόπνευστος ελληνοτουρκικός διάλογος, η κυβέρνηση ανοίγει "οικειοθελώς" - και - το θέμα της μειονότητας; Γιατί προκύπτει στην εσωτερική πολιτική ζωή τέτοιο θέμα, λίγες μόλις μέρες μετά τις ΝΑΤΟικές σφαγές στο Κοσσυφοπέδιο, που έγιναν στο όνομα της "προστασίας" των δικαιωμάτων μιας μειονότητας; Γιατί παρακάπτονται εξελίξεις, όπως η ανακίνηση θέματος αυτονομίας των - γειτονικών με τη Δ. Θράκη - περιοχών της ΝΑ Βουλγαρίας, από την εκεί "τουρκική" μειονότητα; Γιατί, τώρα που επίσημα ή ανεπίσημα (ξανά) αμφισβητούνται τα σύνορα στα Βαλκάνια, η κυβέρνηση δηλώνει ότι "δεν ενδιαφέρεται" για θέματα που, όμως, αξιοποιούνται κατάλληλα από εκείνους που θέλουν την αλλαγή των συνόρων;

Μήπως, απλώς, η ελληνική κυβέρνηση ένιωσε μια ακατάπαυστη ανάγκη να ασχοληθεί επειγόντως με την επίλυση των προβλημάτων της μουσουλμανικής μειονότητας;... Κατά τόσο συμπτωματικό τρόπο, παρά τις εξελίξεις στην περιοχή, τώρα τους έπιασε ο πόνος τους κυβερνώντες;...

***

Η αλήθεια είναι πως αυτή την περίοδο στην περιοχή των βαλκανίων διενεργείται μια συνολική "επαναδιευθέτηση" γεωστρατηγικών ζητημάτων. Οι Αμερικάνοι, το ΝΑΤΟ και η ΕΕ θέλουν να επιβάλουν τα πλαίσια της "νέας τάξης" σε όλη την περίμετρο των σφαιρών επιρροής τους. Ακόμα και με βόμβες, ακόμα και με στρατούς κατοχής.

Οι μειονότητες, δε, πάντα αποτελούσαν εργαλείο στα χέρια των ιμπεριαλιστών για την εφαρμογή των κατά καιρούς πολιτικών τους επιδιώξεων. Αυτή η ιστορική αλήθεια, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το ΝΑΤΟ επείγεται, λόγω της "νέας δομής" του να λύσει "εκκρεμότητες" της ΝΑ του πτέρυγας (ελληνοτουρκικά, Αιγαίο, Κύπρος κλπ.), συμπαρασύρει και το κεφάλαιο "μειονότητα" στην Ελλάδα.

Σε ό,τι αφορά στη χώρα μας, ο αστικός πολιτικός κόσμος, είχε δυο δρόμους, ανέκαθεν, να αντιμετωπίζει το θέμα της μειονότητας:

Ο ένας ήταν και είναι ο δρόμος του εθνικισμού, στα πλαίσια μιας υποτελούς και ταυτόχρονα μικροϊμπεριαλιστικής πολιτικής, που δίνει στον ιμπεριαλισμό"αφορμές" για να επεμβαίνει στην εσωτερική και εξωτερική πολιτική της χώρας, με πρόσχημα το "ενδιαφέρον του" για τα ανθρώπινα δικαιώματα των μειονοτήτων.

Ο άλλος ήταν και είναι ο δρόμος του "κοσμοπολιτισμού", που επιδεικνύει η κυβέρνηση και οι δηλώσεις του υπουργού Εξωτερικών. Του επίσης υποτελούς και εξαρτημένου "κοσμοπολιτισμού" της ολιγαρχίας, που επίσης οδηγεί στο ίδιο τέρμα: Στην απεμπόληση κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας, που αποτελεί "εισιτήριο", ώστε να μπορούν οι εγχώριοι πλουτοκράτες να λαμβάνουν έγκριση από τις πολυεθνικές και τους "συμμάχους", για να συμμετάσχουν κι αυτοί στο πλιάτσικο κατά των Βαλκανίων.

Μάλιστα, αυτή τη φορά τα επικίνδυνα παιχνίδια για τη χώρα και το λαό της ολόκληρο (ανεξαρτήτως γλώσσας, θρησκείας και καταγωγής), παίζονται με αφορμή όχι το ότι δεν ικανοποιούνται τα ανθρώπινα δικαιώματα της μειονότητας, αλλά- και εδώ είναι η υποκρισία -, παίζονται με πρόσχημα ότι ακολουθούνται πολιτικές για τη, δήθεν, ικανοποίηση αυτών των δικαιωμάτων... Πρόκειται για τις δυο τακτικές της ίδιας, ταξικής, στη βάση της, πολιτικής.***

Στην απόφαση της ΚΕ του ΚΚΕ, στις 10/7/99, υπάρχει η εξής "προφητική" επισήμανση, που θα μπορούσε να αποτελέσει και μια πρώτη τοποθέτηση στη συζήτηση που άνοιξε με τις κυβερνητικές δηλώσεις που ακολούθησαν:

"Το ΚΚΕ - σημειώνεται - είναι στο πλευρό κάθε λαού ή μειονότητας (εθνικής, γλωσσικής, θρησκευτικής, πολιτιστικής), που διεκδικεί τα δικαιώματά της. Οι μειονότητες μπορούν και πρέπει να αποτελέσουν γέφυρες φιλίας ανάμεσα στους λαούς. Επισημαίνει, όμως, ότι οι μειονότητες δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να μετατρέπονται σε όργανα στα χέρια των ιμπεριαλιστών, πάντα και πολύ περισσότερο σήμερα, που σε όλα τα μήκη και πλάτη της Γης αποτελούν εργαλείο παρέμβασης των ιμπεριαλιστών, για να δικαιολογούν τον πόλεμο και την κάθε μορφής επέμβαση. Οι ιμπεριαλιστές δεν ενδιαφέρονται καθόλου για τους λαούς και τις μειονότητες, αλλά μόνο για την προώθηση γεωστρατηγικών συμφερόντων, μέσω της πρόκλησης αντιπαράθεσης και, μάλιστα, με τις πιο ακραίες μορφές, όπως είναι ο πόλεμος. Στις συνθήκες της ταξικής κοινωνίας και της διεθνούς δράσης του ιμπεριαλισμού, οι μειονότητες πρέπει να διεκδικούν τα δικαιώματά τους σε συμπαράταξη και κοινή δράση με το λαό της χώρας στην οποία ζουν. Τα κοινά ταξικά συμφέροντα αποτελούν τη βάση για την αντιμετώπιση των διαιρετικών προσπαθειών, είτε αυτές προέρχονται από τις εγχώριες κυβερνήσεις και τον ξένο παράγοντα, είτε από τις ίδιες τις ηγεσίες τους, που πολλές φορές επιδιώκουν τον αποχωρισμό ή την αυτονομία, όχι για να ελευθερώσουν το λαό τους από την καταπίεση, αλλά για να τον καταπιέζουν οι ίδιες ή για να απολαύσουν τα αργύρια της προσχώρησής τους στα στρατηγικά σχέδια των ιμπεριαλιστικών χωρών".

Κείμενα:

Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

Οι θέσεις του ΚΚΕ

Από το Φλεβάρη του '96, όταν άλλοι ζούσαν τον εθνικιστικό παροξυσμό της πρόσφατης κρίσης στα Ιμια, το ΚΚΕ έπαιρνε δημόσια θέση για τα προβλήματα της μειονότητας στη Θράκη, με συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπισή τους.

Η ΚΟ Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ τόνιζε απευθυνόμενη στο λαό της περιοχής, πως οι προτάσεις του Κόμματος για την αντιμετώπιση των "οξυμένων προβλημάτων της μειονότητας, αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία μετώπων πάλης, για τη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου του λαού της περιοχής", με στόχο "την ενίσχυση όλων εκείνων των χαρακτηριστικών για την ειρηνική και αρμονική συμβίωση όλου του πληθυσμού της Θράκης, όπως είναι η αλληλοκατανόηση, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, ο αλληλοσεβασμός".

"Οι ανταγωνισμοί που εκδηλώνονται ανάμεσα στην ολιγαρχία της Ελλάδας και της Τουρκίας - σημείωνε το ΚΚΕ - δεν έχουν καμία σχέση με τα πραγματικά συμφέροντα όλων των πολιτών της χώρας μας, ανεξάρτητα από καταγωγή, γλώσσα και θρησκεία", αλλά "εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, τους σχεδιασμούς της ελληνικής και τουρκικής ολιγαρχίας...".

"Το ΚΚΕ, ξεκινά από την παραδοχή ότι η κατάσταση που διαμορφώθηκε με τη Συνθήκη της Λωζάνης αποτελεί μια πραγματικότητα που πρέπει να γίνει σεβαστή και αποδεκτή από όλους" και "υπογραμμίζει ότι οι μειονότητες πρέπει να αποτελούν γέφυρα συνεννόησης και ανάπτυξης της φιλίας ανάμεσα στους λαούς... Σ' αυτά τα πλαίσια πρέπει να αντιμετωπίζονται τα θέματα της μειονότητας στη Δυτ. Θράκη, δηλαδή των Ελλήνων υπηκόων, μουσουλμάνων στο θρήσκευμα, τουρκικής, πομακικής και αθιγγανικής καταγωγής".

Το ΚΚΕ, συνέχιζαν οι Θέσεις του Κόμματος, "πάντοτε υποστήριζε, την ανάγκη της ουσιαστικής και τυπικής κατοχύρωσης των δικαιωμάτων της μειονότητας, την ισότιμη συμμετοχή της στην παραγωγική και κοινωνική διαδικασία, χωρίς διακρίσεις σε βάρος της", αφού, όπως τονιζόταν, "η μειονότητα εξακολουθεί να βρίσκεται στο περιθώριο της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης της περιοχής, περιθώριο στο οποίο έχει καταδικαστεί συνολικά όλος ο λαός της περιοχής της Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης", εξαιτίας της πολιτικής "τόσο της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ", που "δεν αντιμετώπισαν αυτά τα προβλήματα". "Τις αιτίες και τους βασικούς υπεύθυνους πρέπει να τους αναζητήσουμε στις πολιτικές των κομμάτων που υπηρετούν τα σχέδια του ιμπεριαλισμού, των ΗΠΑ, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και των μονοπωλίων στη χώρα μας", έλεγε το ΚΚΕ.

Στις προτάσεις της η ΚΟ του ΚΚΕ, επισήμαινε μεταξύ άλλων ότι:

1. α). Για τη μειονοτική εκπαίδευση απαιτείται η παροχή ίσων ευκαιριών για μόρφωση, αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν σύγχρονης λαϊκής παιδείας που πρέπει να παρέχεται, ενιαία, ισότιμα και ολοκληρωμένα, χωρίς διακρίσεις και με ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.

β) Για τα μειονοτικά σχολεία και το πρόβλημα της γλώσσας, να εξασφαλιστεί για τα παιδιά της μειονότητας η διδασκαλία της μητρικής τους γλώσσας και στη μητρική τους γλώσσα η διδασκαλία η σχετική με τη θρησκεία τους καθώς και η ενισχυτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας για όσα παιδιά το επιθυμούν στα πλαίσια του βασικού σχολείου. Επίσης να γραφούν σύγχρονα βιβλία με την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, σε συνεργασία με επιτροπή δασκάλων από τη μειονότητα.

γ) Για ορισμένα θέματα της Ανώτερης Εκπαίδευσης, να αναβαθμιστεί ηΕΠΑΘ και να εξομοιωθεί με την Ανώτατη Παιδαγωγική Ακαδημία, ενώ μεταξύ άλλων απαιτείται ο διορισμός αδιόριστων μουσουλμάνων Ελλήνων υπηκόων καθηγητών, για να καλυφθούν τα κενά, τα οποία καλύπτονται (πάντα καθυστερημένα) από μετακλητούς καθηγητές από την Τουρκία.

2. Από τότε το ΚΚΕ ζητούσε να καταργηθεί το άρθρο 19 του κώδικα ιθαγένειας που, όπως σημείωνε, η ισχύς του "δίνει τη δυνατότητα παραβίασης στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων". Η ρύθμιση του θέματος από την κυβέρνηση, πρόσφατα, χωρίς όμως να δοθεί αναδρομική ισχύ στις νέες διατάξεις, άφησε το θέμα ανολοκλήρωτο.

3. Να τροποποιηθεί ο νόμος 1920/90 έτσι που ο μουφτής να ορίζεται από την κυβέρνηση, μετά από πρόταση θρησκευτικών παραγόντων, στην οποία θα καταλήγουν οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι μετά από εξέταση των αιτήσεων που θα έχουν υποβληθεί, αλλά και μετά από σχετική ψηφοφορία.

Οι θέσεις του ΚΚΕ

Από το Φλεβάρη του '96, όταν άλλοι ζούσαν τον εθνικιστικό παροξυσμό της πρόσφατης κρίσης στα Ιμια, το ΚΚΕ έπαιρνε δημόσια θέση για τα προβλήματα της μειονότητας στη Θράκη, με συγκεκριμένες προτάσεις για την αντιμετώπισή τους.

Η ΚΟ Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης του ΚΚΕ τόνιζε απευθυνόμενη στο λαό της περιοχής, πως οι προτάσεις του Κόμματος για την αντιμετώπιση των "οξυμένων προβλημάτων της μειονότητας, αποτελούν τη βάση για τη δημιουργία μετώπων πάλης, για τη συγκρότηση του αντιιμπεριαλιστικού, αντιμονοπωλιακού, δημοκρατικού μετώπου του λαού της περιοχής", με στόχο "την ενίσχυση όλων εκείνων των χαρακτηριστικών για την ειρηνική και αρμονική συμβίωση όλου του πληθυσμού της Θράκης, όπως είναι η αλληλοκατανόηση, η συνεργασία, η αλληλεγγύη, ο αλληλοσεβασμός".

"Οι ανταγωνισμοί που εκδηλώνονται ανάμεσα στην ολιγαρχία της Ελλάδας και της Τουρκίας - σημείωνε το ΚΚΕ - δεν έχουν καμία σχέση με τα πραγματικά συμφέροντα όλων των πολιτών της χώρας μας, ανεξάρτητα από καταγωγή, γλώσσα και θρησκεία", αλλά "εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο τους σχεδιασμούς των ΗΠΑ, του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, τους σχεδιασμούς της ελληνικής και τουρκικής ολιγαρχίας...".

"Το ΚΚΕ, ξεκινά από την παραδοχή ότι η κατάσταση που διαμορφώθηκε με τη Συνθήκη της Λωζάνης αποτελεί μια πραγματικότητα που πρέπει να γίνει σεβαστή και αποδεκτή από όλους" και "υπογραμμίζει ότι οι μειονότητες πρέπει να αποτελούν γέφυρα συνεννόησης και ανάπτυξης της φιλίας ανάμεσα στους λαούς... Σ' αυτά τα πλαίσια πρέπει να αντιμετωπίζονται τα θέματα της μειονότητας στη Δυτ. Θράκη, δηλαδή των Ελλήνων υπηκόων, μουσουλμάνων στο θρήσκευμα, τουρκικής, πομακικής και αθιγγανικής καταγωγής".

Το ΚΚΕ, συνέχιζαν οι Θέσεις του Κόμματος, "πάντοτε υποστήριζε, την ανάγκη της ουσιαστικής και τυπικής κατοχύρωσης των δικαιωμάτων της μειονότητας, την ισότιμη συμμετοχή της στην παραγωγική και κοινωνική διαδικασία, χωρίς διακρίσεις σε βάρος της", αφού, όπως τονιζόταν, "η μειονότητα εξακολουθεί να βρίσκεται στο περιθώριο της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ανάπτυξης της περιοχής, περιθώριο στο οποίο έχει καταδικαστεί συνολικά όλος ο λαός της περιοχής της Ανατ. Μακεδονίας - Θράκης", εξαιτίας της πολιτικής "τόσο της ΝΔ, όσο και του ΠΑΣΟΚ", που "δεν αντιμετώπισαν αυτά τα προβλήματα". "Τις αιτίες και τους βασικούς υπεύθυνους πρέπει να τους αναζητήσουμε στις πολιτικές των κομμάτων που υπηρετούν τα σχέδια του ιμπεριαλισμού, των ΗΠΑ, της ΕΕ, του ΝΑΤΟ και των μονοπωλίων στη χώρα μας", έλεγε το ΚΚΕ.

Στις προτάσεις της η ΚΟ του ΚΚΕ, επισήμαινε μεταξύ άλλων ότι:

1. α). Για τη μειονοτική εκπαίδευση απαιτείται η παροχή ίσων ευκαιριών για μόρφωση, αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν σύγχρονης λαϊκής παιδείας που πρέπει να παρέχεται, ενιαία, ισότιμα και ολοκληρωμένα, χωρίς διακρίσεις και με ιδιαίτερη έμφαση στην καταπολέμηση του λειτουργικού αναλφαβητισμού.

β) Για τα μειονοτικά σχολεία και το πρόβλημα της γλώσσας, να εξασφαλιστεί για τα παιδιά της μειονότητας η διδασκαλία της μητρικής τους γλώσσας και στη μητρική τους γλώσσα η διδασκαλία η σχετική με τη θρησκεία τους καθώς και η ενισχυτική διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας για όσα παιδιά το επιθυμούν στα πλαίσια του βασικού σχολείου. Επίσης να γραφούν σύγχρονα βιβλία με την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας, σε συνεργασία με επιτροπή δασκάλων από τη μειονότητα.

γ) Για ορισμένα θέματα της Ανώτερης Εκπαίδευσης, να αναβαθμιστεί ηΕΠΑΘ και να εξομοιωθεί με την Ανώτατη Παιδαγωγική Ακαδημία, ενώ μεταξύ άλλων απαιτείται ο διορισμός αδιόριστων μουσουλμάνων Ελλήνων υπηκόων καθηγητών, για να καλυφθούν τα κενά, τα οποία καλύπτονται (πάντα καθυστερημένα) από μετακλητούς καθηγητές από την Τουρκία.

2. Από τότε το ΚΚΕ ζητούσε να καταργηθεί το άρθρο 19 του κώδικα ιθαγένειας που, όπως σημείωνε, η ισχύς του "δίνει τη δυνατότητα παραβίασης στοιχειωδών ανθρωπίνων δικαιωμάτων". Η ρύθμιση του θέματος από την κυβέρνηση, πρόσφατα, χωρίς όμως να δοθεί αναδρομική ισχύ στις νέες διατάξεις, άφησε το θέμα ανολοκλήρωτο.

3. Να τροποποιηθεί ο νόμος 1920/90 έτσι που ο μουφτής να ορίζεται από την κυβέρνηση, μετά από πρόταση θρησκευτικών παραγόντων, στην οποία θα καταλήγουν οι ίδιοι οι μουσουλμάνοι μετά από εξέταση των αιτήσεων που θα έχουν υποβληθεί, αλλά και μετά από σχετική ψηφοφορία.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ