ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Αυγούστου 2020 - Κυριακή 9 Αυγούστου 2020
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΑΠΟΛΙΓΝΙΤΟΠΟΙΗΣΗ»
Ξένη για τα συμφέροντα του λαού η αντιπαράθεση για το ύψος του «Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης»

Η συμφωνία του Ιούλη μεταξύ των ηγετών των κρατών - μελών της ΕΕ για το λεγόμενο «Ταμείο Ανάκαμψης», με το οποίο θα προστεθούν ακόμα 750 δισ. ευρώ στα άλλα χρηματοδοτικά πακέτα στήριξης των επιχειρηματικών ομίλων που θα φορτωθούν οι λαοί και στο νέο ευρωενωσιακό προϋπολογισμό (ΕΣΠΑ), είχε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση των κονδυλίων που προορίζονταν για την «ενεργειακή μετάβαση» και τη λεγόμενη διαδικασία «απολιγνιτοποίησης».

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει η έκθεση της «δεξαμενής σκέψης» «The Green Tank», με τίτλο «Δίκαιη Μετάβαση: Ιστορικό, εξελίξεις και προκλήσεις σε Ελλάδα και Ευρώπη», τα συνολικά κονδύλια του «Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης» (ΤΔΜ) περιορίστηκαν από τα 40 δισ. ευρώ αρχικά, στα 17 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με την προηγούμενη πρόταση της ΕΕ, η οποία είχε αναθεωρηθεί τον περασμένο Μάη, από τα αρχικά 40 δισ. ευρώ, για την Ελλάδα προορίζονταν για τη μετάβαση των λιγνιτικών περιοχών της Δ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης αρχικά κονδύλια ύψους 1,724 δισ. ευρώ, δηλαδή το 4,3% του Ταμείου.

Το ΤΔΜ αποτελεί τον «Δούρειο Ιππο» για την υλοποίηση της «απολιγνιτοποίησης», καθώς η «μετάβαση» αφορά αποκλειστικά την αναβαθμισμένη κερδοφορία των επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται στην «πράσινη οικονομία», με οδυνηρές συνέπειες για το λαό τόσο των «λιγνιτικών» περιοχών όσο και συνολικά.

Ωστόσο, η διαπάλη μεταξύ μερίδων του κεφαλαίου για τον τρόπο με τον οποίο θα διαμοιραστούν τα ποσά αλλά και φυσικά το ύψος τους δεν έχει «κλείσει», καθώς η τελική συμφωνία για το ΤΔΜ αναμένεται έως το Δεκέμβρη του 2020.

Στο επίκεντρο η διαπάλη για τα κριτήρια χρηματοδότησης του κεφαλαίου

Σε εθνικό επίπεδο, μεγάλη προσπάθεια καταβάλλεται από την κυβέρνηση αλλά και την Τοπική Διοίκηση στη Δυτική Μακεδονία για τη διεκδίκηση αλλαγής των κριτηρίων της ΕΕ για την κατανομή των πόρων, έτσι ώστε να ληφθεί υπόψη, μεταξύ άλλων, η ταχύτητα μετάβασης. Ο στόχος της όλης συζήτησης γύρω από το κριτήριο της ταχύτητας μετάβασης είναι διττός: Αφενός αφορά την προσπάθεια εξασφάλισης μεγαλύτερου κομματιού της πίτας για τα εγχώρια μονοπώλια, αφετέρου αποτελεί το «τυρί» στη φάκα της «απολιγνιτοποίησης» ώστε να αποδεχθούν και να συμβάλουν οι εργαζόμενοι και ο λαός στην ταχύτερη ολοκλήρωσή της.

Σε συνέδριο για τη «Δίκαιη μετάβαση» που πραγματοποιήθηκε το Φλεβάρη στην Πτολεμαΐδα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Α. Γεωργιάδης, είχε υποστηρίξει σε ομιλία του πως «η Δυτική Μακεδονία με την απόφαση που λάβαμε θα γίνει ένα ευρωπαϊκό πρότζεκτ που μας δίνει πλεονέκτημα της μεγαλύτερης διαπραγματευτικής ισχύος στα ευρωπαϊκά συμβούλια, της διεκδίκησης επιπλέον χρημάτων, περισσότερες εξαιρέσεις, περισσότερα εργαλεία ώστε να έχουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε αυτό που προγραμματίζουμε».

Παράλληλα, μαζί με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κ. Χατζηδάκη, στις ομιλίες τους είχαν επιχειρήσει να κατευνάσουν τη λαϊκή οργή για τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης, παρουσιάζοντας την «απολιγνιτοποίηση» ως «τετελεσμένη» αλλά και τάχα «ευκαιρία» για το λαό της περιοχής. Οι «ευκαιρίες» ωστόσο φάνηκε από τα μέτρα που ανήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας πως αφορούν τους επιχειρηματικούς ομίλους που θα επενδύσουν στις ΑΠΕ ή θα αναπτύξουν δραστηριότητα στην περιοχή, και για τους οποίους προβλέπονται σωρεία φορολογικών κινήτρων και επιδοτήσεις.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας έλεγε άλλωστε τότε πως θα ζητηθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή «να κηρύξει τις λιγνιτικές περιοχές Δυτικής Μακεδονίας και Μεγαλόπολης ως ειδικές φορολογικές ζώνες, με ειδικά φορολογικά κίνητρα» για επενδύσεις στις ΑΠΕ και για την εγκατάσταση επιχειρήσεων στην περιοχή, δηλαδή παράδεισο προνομίων για το κεφάλαιο και συνάμα απέραντη «ειδική οικονομική ζώνη», γκέτο φτηνής εργατικής δύναμης. Από την άλλη, για τους χιλιάδες εργαζόμενους, που η κυβέρνηση παραδέχτηκε ουσιαστικά ότι θα βρεθούν αντιμέτωποι με την ανεργία, ο υπουργός διαβεβαίωσε προκλητικά πως θα υπάρξει... «ειδική φορολογική μεταχείριση για όσους χάνουν τη δουλειά τους και μέχρι να προσληφθούν σε νέα».

«Συμβόλαιο θανάτου» το «Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης»

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη», ο Κώστας Χατζηδαμιανός, Γραμματέας της ΤΕ Ενεργειακού Κέντρου Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, ανέφερε: «Το ΤΔΜ και η αντιπαράθεση που αναπτύσσεται γύρω από το ύψος του χρηματοδοτικού πακέτου είναι για τη διεκδίκηση από μεριάς των αστικών επιτελείων περισσότερων κονδυλίων για τους επιχειρηματικούς ομίλους και θα τους αποφέρουν υψηλά ποσοστά κέρδους.

Τα δικά τους συμφέροντα αφορά και η συζήτηση πίσω από την ταχύτητα υλοποίησης του χρονοδιαγράμματος της "απολιγνιτοποίησης" για τη διεκδίκηση περισσότερων χρημάτων από την κυβέρνηση της ΝΔ σε σχέση με άλλες χώρες της ΕΕ, η οποία παρ' όλα αυτά δεν εξασφάλισε για τους επιχειρηματικούς ομίλους περισσότερα χρήματα. Στο εσωτερικό της ΕΕ οι αντιθέσεις και τα αντικρουόμενα συμφέροντα οξύνονται παρά τους όποιους προσωρινούς συμβιβασμούς όπως π.χ. με το "Ταμείο Ανάκαμψης".

Σκορπίζουν οι αυταπάτες περί δίκαιης και ομαλής μετάβασης για το λαό της περιοχής, καθώς εξαρχής και από το σχέδιο της κυβέρνησης και τα νομοσχέδια που ήδη έχει ψηφίσει, όλα συνηγορούσαν πως δίκαιη και ομαλή θα είναι η "πράσινη μετάβαση" για τα μεγάλα συμφέροντα που θα αρπάξουν για ακόμη μια φορά χρήματα που προέρχονται από την εκμετάλλευση των εργαζομένων και την υπερφορολόγηση των λαών της ΕΕ.

Στόχο του κεφαλαίου και των εκπροσώπων του αποτελεί η προώθηση του σχεδιασμού της "απολιγνιτοποίησης" με το λαό συνένοχο στα σχέδιά τους. Το ΤΔΜ αποτελεί "συμβόλαιο θανάτου" για το λαό και τους εργαζόμενους της Δυτικής Μακεδονίας καθώς η προώθησή του είναι που θα οδηγήσει σε αύξηση της ενεργειακής φτώχειας, της ανεργίας και της εκμετάλλευσης των εργαζομένων μέσα από τις αρνητικές αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις».

Καταλήγοντας, είπε πως το ΚΚΕ διαθέτει πρόταση για τους εργαζόμενους και το λαό της περιοχής για έναν πραγματικά διαφορετικό, αλλά ανώτερο τύπο οργάνωσης της οικονομίας και της κοινωνίας, όπου στην Ενέργεια θα λειτουργεί ένας Ενιαίος Κρατικός Φορέας Ενέργειας όπου θα συμπεριλαμβάνονται η ΔΕΗ, το σύνολο των μονάδων παραγωγής, μεταφοράς, διανομής ηλεκτρικής ενέργειας από όλες τις μορφές (λιγνίτη, ΑΠΕ, φυσικό αέριο, πετρέλαιο κ.ά.) και ο οποίος θα υπηρετεί το σύνολο των λαϊκών αναγκών και όχι τις ανάγκες κερδοφορίας επιχειρηματικών ομίλων.

«Μονόδρομος για το λαό και την εργατική τάξη είναι η σύγκρουση, ώστε με τα κλειδιά της οικονομίας και το τιμόνι της εξουσίας στα χέρια τους, στο πλαίσιο του κεντρικού ενεργειακού σχεδιασμού που θα μπορεί να αξιοποιεί συνδυασμένα όλες τις διαθέσιμες εγχώριες πηγές και όλες τις διαθέσιμες τεχνικές λύσεις, το ενεργειακό προϊόν θα αποτελεί πλέον κοινωνικό αγαθό για όλους και όχι εμπόρευμα».


ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ
Συγκέντρωση - συναυλία ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας

Συγκέντρωση και συναυλία ενάντια στις εξελίξεις που δρομολογούνται για την παράδοση του λιμανιού και κομματιών του παραλιακού μετώπου της Ηγουμενίτσας σε επιχειρηματικούς ομίλους οργανώνει το Εργατικό Κέντρο Θεσπρωτίας, την Τρίτη 11/8, στις 8 μ.μ., στα Πλατάνια.

«Η λειτουργία του λιμανιού και όλου του παραλιακού μετώπου με βάση τα κριτήρια και τα συμφέροντα των επιχειρηματικών ομίλων βάζει φραγμούς στις λαϊκές ανάγκες μετακίνησης, πρόσβασης στη θάλασσα, ανθρώπινων συνθηκών εργασίας και ζωής», σημειώνει το Εργατικό Κέντρο. Οπως επισημαίνει, την ίδια στιγμή που αυξάνονται τα κέρδη του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ ΑΕ) και των επιχειρηματικών ομίλων, τα δικαιώματα των εργαζομένων τσακίζονται, ενώ στο χώρο του λιμανιού δεν υπάρχει ούτε ένας Σταθμός Πρώτων Βοηθειών.

Στην ανακοίνωσή του το Εργατικό Κέντρο επισημαίνει ανάμεσα σε άλλα: «Στα σχέδιά τους είναι να αναδειχτεί το λιμάνι ως δυτική πύλη των Βαλκανίων για μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων. Να γίνει το λιμάνι και το παραλιακό μέτωπο "μοχλός" ώθησης και για άλλους κλάδους της οικονομίας, όπως ο τουρισμός, η εφοδιαστική αλυσίδα, το εμπόριο. Τα σχέδια αυτά έρχονται να "δέσουν" και με τους επικίνδυνους ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς που εξελίσσονται συνολικά στην ευρύτερη περιοχή και στους οποίους με ευθύνη των κυβερνήσεων η χώρα μας έχει "χωθεί" μέχρι το λαιμό. Ας μην ξεχνάμε ότι το λιμάνι αξιοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου κατά της Γιουγκοσλαβίας και πρόσφατα για να μεταφερθεί αρμάδα στρατιωτικών οχημάτων στην Ιταλία.

(...) Γίνεται σαφές ότι οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα δεν έχουν τίποτα να κερδίσουν από την υλοποίηση των σχεδίων που δρομολογούνται για την παράδοση του λιμανιού και κομματιών του παραλιακού μετώπου σε επιχειρηματικούς ομίλους και τη λειτουργία τους με τα κριτήρια που επιβάλλουν τα συμφέροντά τους. Ηρθε η ώρα να εμπιστευτούμε τις δυνάμεις μας, να μην εγκλωβιστούμε σε ψευτοαντιπαραθέσεις που έχουν ξεσπάσει μεταξύ των αστικών κομμάτων, σε αποσπασματικές προσεγγίσεις. Να πεισμώσουμε και να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για να οργανωθεί μαζικός αγώνας ενάντια στην παράδοση του λιμανιού και κομματιών του παραλιακού μετώπου σε επιχειρηματικούς ομίλους. Ενάντια στους επιχειρηματικούς σχεδιασμούς που επιβαρύνουν την περιοχή της Ηγουμενίτσας και οδηγούν σε νέους κινδύνους για την υγεία, τη ζωή, την εργασία και τα δικαιώματά μας. Ενάντια στην πολιτική της ΕΕ για την "απελευθέρωση" των λιμενικών υπηρεσιών. Ενάντια στα σχέδια που απειλούν μια παραλιακή πόλη ουσιαστικά να μην έχει πρόσβαση στη θάλασσα».

Λιμάνι και παραλιακό μέτωπο - λαϊκή περιουσία για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών

Επίσης, η ΚΟ Θεσπρωτίας του ΚΚΕ διακινεί τετρασέλιδο στο οποίο αναφέρεται αναλυτικά στις εξελίξεις στο λιμάνι, σημειώνοντας μεταξύ άλλων πως «οι εργαζόμενοι, οι μικροί επιχειρηματίες, οι εναπομείναντες αλιείς, τα λαϊκά στρώματα και η νεολαία δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα από τις επενδύσεις και την ανάπτυξη που κίνητρο έχει το κέρδος, από την παράδοση του λιμανιού και της χερσαίας ζώνης στους επιχειρηματικούς ομίλους».

Ενώ υπογραμμίζει πως «το ΚΚΕ αναδεικνύει ότι σήμερα υπάρχουν οι δυνατότητες το λιμάνι να είναι περιουσία του λαού για την ικανοποίηση των αναγκών του με σύγχρονες υποδομές και αξιοποίηση των τεχνολογικών δυνατοτήτων προς όφελος της λαϊκής ευημερίας. Για ασφαλή και σύγχρονα πλοία, με μεταφορές με τους εργαζόμενους μέσα στο λιμάνι να έχουν μόνιμη και σταθερή δουλειά με δικαιώματα, για φθηνότερα προϊόντα και υπηρεσίες που να καλύπτουν τις ανάγκες του λαού στο Λεκανοπέδιο, στα νησιά και σε όλη την Ελλάδα. Για φθηνό εισιτήριο και σταθερή σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα. Με αναβάθμιση του δικαιώματος της αναψυχής για τα λαϊκά στρώματα. Με ελεύθερους χώρους για τις ανάγκες και την ψυχαγωγία του λαού στην περιοχή της Ηγουμενίτσας, με ελεύθερη πρόσβαση στη θάλασσα, χωρίς καμία επιχειρηματική και εμπορική δράση στους ελεύθερους χώρους.

Προϋπόθεση για να γίνουν όλα αυτά είναι η εργατική τάξη να πάρει την εξουσία και να κοινωνικοποιήσει τα εργοστάσια, τις υποδομές, τη γη, τα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής. Μόνο τότε η Ηγουμενίτσα και όλα τα λιμάνια της χώρας, τα αεροδρόμια, οι σιδηροδρομικοί σταθμοί και οι υπόλοιπες υποδομές θα μπορούν να σχεδιάζονται, να λειτουργούν, να επεκτείνονται με κριτήριο την ευημερία της κοινωνίας και όχι το κέρδος μιας χούφτας μεγαλομετόχων των επιχειρηματικών ομίλων».




Διαβάστε στο «Ρ»
Ο καιρός
Weather data from openweathermap.org