ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Ιούνη 2018
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Η «ανάπτυξη» στο λιμάνι του Πειραιά και η πείρα από το Πέραμα

Στόχος της εκδήλωσης που διοργανώνεται την Κυριακή 10 Ιούνη με θέμα τις εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά και της δράσης μας για την επιτυχία της είναι να ανοίξει πλατιά συζήτηση σε χώρους εργασίας, σε γειτονιές, με εργατικά και λαϊκά στρώματα, ώστε να κατακτηθούν νέα συμπεράσματα που θα φωτίζουν τις εξελίξεις, τα καθήκοντα για τη συνέχεια της πάλης και θα απαντούν στα συνθήματα που πλασάρονται για τον αποπροσανατολισμό των εργαζομένων.

Βασικό σύνθημα που αναπαράγεται από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ είναι αυτό της «ανάπτυξης», της «κοινωνικά δίκαιης ανάπτυξης», που συνδυάζεται με το παραμύθι της «μεταμνημονιακής εποχής», αλλά και με το στόχο της αστικής τάξης για «γεωπολιτική αναβάθμιση» της θέσης της χώρας. Τα συνθήματα αυτά επιδιώκουν όχι μόνο να αποπροσανατολίσουν τους εργαζόμενους δημιουργώντας προσδοκίες «για μια άλλη μέρα», αλλά να ενσωματώσουν πιο σταθερά εργατικά - λαϊκά στρώματα στην αστική στρατηγική και τους νέους, γενικούς και ειδικούς στόχους της αστικής τάξης. Αρα, σήμερα είναι αναγκαία και επίκαιρη η συζήτηση για την ανάπτυξη. Το ζητούμενο είναι, ποια συμφέροντα ωφελεί η πολυδιαφημισμένη «δίκαιη ανάπτυξη» και αν υπάρχει άλλη ανάπτυξη που συμφέρει πραγματικά το λαό.

Μια επένδυση που ξεχωρίζει λόγω του μεγέθους και της συνδεσιμότητάς της με πολλούς κλάδους της οικονομίας είναι αυτή που υλοποιείται στο λιμάνι του Πειραιά, δηλαδή αυτή της «Cosco». Η επένδυση αυτή μαζί με άλλες περιστοιχίζονται και υποστηρίζονται από σειρά άλλων έργων που εκτελούνται προς όφελός τους από το αστικό κράτος, μάλιστα και μέσω της Τοπικής Διοίκησης, πράγμα που επιβεβαιώνει και από αυτήν την πλευρά τον νέο αναβαθμισμένο ρόλο που θα διαδραματίσει η Τοπική Διοίκηση από εδώ και πέρα.

Ο λαός του Περάματος δοκιμάζει τη «δίκαιη ανάπτυξη»

Κάθε καπιταλιστική επένδυση στοχεύει πρώτα απ' όλα να αξιοποιήσει το κεφάλαιο που τοποθετείται σε αυτή, ώστε να αποφέρει νέα κέρδη, άρα η βάση της είναι η εκμετάλλευση των εργαζομένων που δημιουργούν τον νέο πλούτο.

Αποκαλυπτικό παράδειγμα για το τι σημαίνει «δίκαιη ανάπτυξη» είναι το Πέραμα, στο οποίο μια από τις μεγάλες επενδύσεις που υλοποίησε η «Cosco» είναι η κατασκευή μιας νέας μεγάλης εκσυγχρονισμένης προβλήτας πετρελαιοειδών. Αυτή με τη σειρά της ενεργοποίησε τις υπολειτουργούσες επί δεκαετίες δεξαμενές πετρελαιοειδών τεσσάρων εταιρειών («CORAL», «ΕΤΕΚΑ», «AVIN», «JETOIL») που βρίσκονται μέσα στον οικιστικό ιστό του Περάματος, συνολικής χωρητικότητας 150.240,04 m³. Πρόκειται για επένδυση η οποία, πέρα από την εκμεταλλευτική σχέση μέσα στο χώρο εργασίας, τα ζητήματα υγιεινής και ασφάλειας που ούτως ή άλλως είναι υπό αίρεση καθημερινά, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη που βρίσκεται ακριβώς δίπλα, αμφισβητεί την υγεία και τη ζωή των εργαζομένων στον οικιστικό χώρο που ζουν, μετά το πέρας της εργάσιμης μέρας.

Η επαναλειτουργία των «καζανιών του θανάτου», εκτός από το ενδεχόμενο ενός Βιομηχανικού Ατυχήματος Μεγάλης Εκτασης, που θα σημάνει όλεθρο όχι μόνο για το Πέραμα, αλλά και για ολόκληρο τον Πειραιά, ταυτόχρονα σημαίνει και ρύποι από εκατοντάδες τόνους πετρελαιοειδών που διαχέονται στην ατμόσφαιρα, φθείροντας ανεπανόρθωτα την υγεία των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής. Σημειώνουμε ότι δεξαμενές χωρητικότητας μέχρι και 12.000 τόνων πετρελαιοειδών έχουν απόσταση από σπίτια μόλις 8-10 μέτρα.

Με καταμερισμένους ρόλους κυβέρνηση, Τοπική Διοίκηση και αστικά κόμματα

Για να μπορέσει όμως είτε να υπάρξει ανοχή από τα εργατικά - λαϊκά στρώματα σε ένα τόσο εξόφθαλμο έγκλημα, είτε να μπουν εμπόδια στην έκφραση της αντίθεσης των εργαζομένων, ρόλο αναλαμβάνουν το αστικό κράτος και οι αστικές πολιτικές δυνάμεις. Ετσι, έχει ενδιαφέρον να παραθέσουμε πλευρές από την πολιτική διαπάλη στο Πέραμα, που από την πλευρά των αστικών δυνάμεων, κύρια της δημοτικής αρχής ΣΥΡΙΖΑ, αγωνιούν να στηρίξουν τα συνθήματα περί «δίκαιης ανάπτυξης».

Βασικό στοιχείο που αξιοποιεί η αστική πολιτική είναι η προγενέστερη κατάσταση, δηλαδή ότι τα εργατικά - λαϊκά στρώματα του Περάματος θεωρούν ως δεδομένο ότι υπάρχουν επί δεκαετίες οι δεξαμενές και ότι σε έναν βαθμό έχουν συνηθίσει να ζουν με τον κίνδυνο. Χαρακτηριστικό επιχείρημα που χρησιμοποιείται από το σύνολο των αστικών δυνάμεων είναι ότι «οι δεξαμενές προϋπήρχαν του οικιστικού ιστού, άρα ευθύνονται αυτοί που χτίσανε γύρω τους». Το επιχείρημα παραποιεί την πραγματικότητα. Ο εργατικός οικιστικός ιστός του Περάματος αλλά και άλλοι αναπτύχθηκαν μαζί και γύρω από τη βιομηχανία, διότι οι βιομηχανικές εγκαταστάσεις χρειάζονται εργατικά χέρια για να δουλέψουν. Ετσι, και ο οικιστικός ιστός της πόλης του Περάματος μεγάλωνε μαζί και ταυτόχρονα με την επέκταση του λιμανιού, της Ναυπηγοεπισκευής, των δεξαμενών πετρελαιοειδών κ.ά.

Η κατηγορία προς τα εργατικά - λαϊκά στρώματα περί άναρχης δόμησης επίσης είναι ψεύτικη. Η άναρχη δόμηση της εργατικής - λαϊκής στέγης αξιοποιήθηκε επί δεκαετίες μαζί με τη διαδικασία νομιμοποίησής της, ώστε να ενσωματώνονται τα εργατικά - λαϊκά στρώματα στην προσπάθειά τους να διασφαλίσουν τα σπίτια τους.

Ετσι επιδιώχθηκε να παρουσιαστεί το θέμα ότι «οι δεξαμενές υπάρχουν» και τέλος. Η δημοτική αρχή Περάματος έκανε προσπάθεια να αποκρύψει ότι η επανάχρηση των δεξαμενών γίνεται με νέους όρους, συνδεόμενοι με την αυξημένη εμπορευματική κίνηση του λιμανιού. Ενώ η ίδια έχει τεράστιες ευθύνες, διότι γνώριζε τον σχεδιασμό, αφού μέσω του δημάρχου Περάματος συμμετείχε στο τελευταίο μεταβατικό Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΛΠ πριν από την ιδιωτικοποίησή του. Ταυτόχρονα, προσπαθούσε να κρύψει ότι οι νέοι όροι λειτουργίας των δεξαμενών προκύπτουν από τα επενδυτικά σχέδια των μονοπωλίων που δήθεν θα φέρουν την «ανάπτυξη».

Το ΚΚΕ αποκάλυψε τα νέα επενδυτικά σχέδια. Ταυτόχρονα, έφερε στο φως της δημοσιότητας ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, μαζί και η περιφέρεια Αττικής (ΣΥΡΙΖΑ), έδωσε έξι άδειες εγκατάστασης και εμπορίας πετρελαιοειδών από το 2016 μέχρι σήμερα, τονίζοντας την αδιάσπαστη γραμμή κυβέρνησης - Περιφέρειας - δημοτικής αρχής στους στόχους της ανταγωνιστικότητας.

Ετσι, η δημοτική αρχή Περάματος αναπροσάρμοσε τη γραμμή της: Από τη μη ενημέρωση πέρασε στα συνθήματα του αγώνα για «μετεγκατάσταση των δεξαμενών», δηλαδή προσπάθησε να παραπλανήσει τους Περαματιώτες, να δημιουργήσει την ψεύτικη εικόνα ότι ενώ στηρίζει την κυβέρνηση, έρχεται σε αντίθεση μαζί της.

Σάπια επιχειρήματα για να πείσουν τους εργαζόμενους να ανέχονται τη χαμοζωή

Με τις πρώτες κινητοποιήσεις, η δημοτική αρχή επιδίωξε μέσω του Δημοτικού Συμβουλίου να εξασφαλίσει κοινή απόφαση των παρατάξεων ώστε να καθοδηγήσει τις κινητοποιήσεις στα μέτρα της. Αυτό δεν το κατάφερε, αφού με τη δράση του Κόμματος γίνεται καθημερινά σαφές στους Περαματιώτες ότι ο αγώνας για τη μετεγκατάσταση των δεξαμενών είναι αγώνας τόσο ενάντια στα σχέδια των μονοπωλίων, όσο ενάντια και στις δυνάμεις που τα χειροκροτούν και τα στηρίζουν, όπως η δημοτική αρχή. Μάλιστα, η δημοτική αρχή επιχείρησε να διαχωρίσει τις δεξαμενές σε «ενεργές» και «ανενεργές», ζητώντας την απομάκρυνση των ανενεργών, ενώ για τις ενεργές, τον πραγματικό δηλαδή κίνδυνο, ένα αόριστο «χρονοδιάγραμμα μετεγκατάστασης». Προσπάθησε έτσι να υπονομεύσει το λαϊκό αίτημα για άμεση μετεγκατάσταση όλων των δεξαμενών.

Ενα άλλο επιχείρημα που χρησιμοποιείται κύρια από τις δυνάμεις της Χρυσής Αυγής, πανομοιότυπο με αυτό που χρησιμοποιεί στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη για να χτυπήσει το κίνημα, είναι ότι «τώρα που ανοίγουν οι δουλειές, αρχίζετε και φωνάζετε για να τις διώξετε». Πρόκειται για επιχείρημα που θεωρεί δεδομένο ότι ο εργαζόμενος, βρίσκοντας εργασία και βγαίνοντας από την ανεργία, θα πρέπει να μην μιλάει και να υποταχθεί στη χαμοζωή. Αντίθετα με αυτό, σήμερα ένα μεροκάματο με τους συγχρόνους βάρβαρους όρους δεν αναιρεί την ανάγκη της πάλης για τις ΣΣΕ, για μέτρα υγιεινής και ασφάλειας, για να μπορεί η εργατική τάξη να ζήσει και να μεγαλώσει τα παιδιά της με αξιοπρέπεια.

Ενα νέο στοιχείο στις πρωτοβουλίες των αστικών πολιτικών δυνάμεων ήταν η πραγματοποίηση ημερίδας για τα πετρελαιοειδή στο Πέραμα στις 18-5-2018. Η ημερίδα αυτή ήταν μια συλλογική προσπάθεια να επεξεργαστούν νέα επιχειρήματα στην απολογητική για τη μονιμοποίηση των δεξαμενών πετρελαιοειδών. Αντίθετες φωνές σε αυτή ήταν οι τοποθετήσεις του ΚΚΕ και της συντριπτικής πλειοψηφίας των επιστημόνων ομιλητών.

Τα νέα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν ότι χρειάζεται να γίνει διαχωρισμός «των πετρελαιοειδών που αφορούν το λιμάνι με αυτά που δεν σχετίζονται», επιχείρημα που συνδράμει τη μονιμοποίηση των δεξαμενών. Αντίστοιχο ήταν το επιχείρημα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ότι «δεν υπάρχει θέμα καθημερινής φθοράς της ανθρώπινης υγείας - φέρνοντας ως αντίστοιχο παράδειγμα την καύση απορριμμάτων από την ΑΓΕΤ Βόλου - αφού αντιστοιχεί με 15 τσιγάρα καθημερινά» και ότι «το μόνο πρόβλημα είναι το ενδεχόμενο ατυχήματος, το οποίο λύνεται με ελέγχους». Την ίδια ώρα, όμως, το υπουργείο Περιβάλλοντος παραδέχεται ότι δεν υπάρχει αξιόπιστη μέθοδος ελέγχου, ούτε για τα διαχέοντα αέρια που οι οσμές τους έχουν κάνει ανυπόφορη την καθημερινότητα στον Πειραιά, ειδικά το τελευταίο διάστημα.

Οι κομμουνιστές στην πρώτη γραμμή της πάλης

Από τη μέχρι τώρα πείρα του Περάματος, σημαντικό στοιχείο είναι ότι οι κομμουνιστές δούλεψαν μέσα στους συνδικαλιστικούς και μαζικούς φορείς δίνοντας την κατεύθυνση της πάλης ενάντια στους μονοπωλιακούς σχεδιασμούς. Αυτή η δράση συμπαρέσυρε εργατικά - λαϊκά στρώματα να κινητοποιηθούν. Αυτή η δραστηριότητα συνδυάστηκε με την αυτοτελή παρουσία και δράση του Κόμματος, με ανακοινώσεις, εξορμήσεις και άλλες πρωτοβουλίες, δίνοντας την ουσία των σχεδιασμών και αποκαλύπτοντας σειρά επικίνδυνων επιχειρημάτων που πλασάρουν αστικές πολιτικές δυνάμεις, με στόχο να παραπλανήσουν και να δημιουργήσουν εμπόδια σε όποια κινητοποίηση.

Βασικό συμπέρασμα είναι ότι το Κόμμα, πρωτοστατώντας στις εξελίξεις για τα μεγάλα λαϊκά προβλήματα, δημιουργεί νέους διαύλους επικοινωνίας με εργατικά - λαϊκά στρώματα που έχουν πιο έντονες επιρροές της αστικής στρατηγικής. Ταυτόχρονα, δημιουργούνται προϋποθέσεις να ενταχθεί στην πάλη κόσμος που δεν είχε κάνει το βήμα μέχρι τώρα. Ετσι παρουσιάζονται δυνατότητες να μαθαίνουν να παλεύουν νέες μάζες στο επίπεδο του κινήματος ενάντια στους μονοπωλιακούς σχεδιασμούς και τις δυνάμεις που τους στηρίζουν.

Αυτά, όμως, τα πρώτα αποτελέσματα και οι δυνατότητες που παρουσιάζονται πρέπει να συνδυαστούν με τη συζήτηση για την ανάπτυξη από τη σκοπιά των εργατικών - λαϊκών συμφερόντων. Τέτοια ανάπτυξη σήμερα είναι αυτή που προτείνει το ΚΚΕ. Τα μέσα παραγωγής, οι υποδομές της χώρας, όπως και το λιμάνι, μπορούν να γίνουν μοχλός πραγματικής ανάπτυξης και ευημερίας για τους εργάτες και τις λαϊκές οικογένειες μόνο όταν περάσουν στα χέρια του λαού και γίνουν κοινωνική περιουσία. Μόνο όταν η εργατική τάξη πάρει την εξουσία στα χέρια της και θέσει όλες τις παραγωγικές δυνάμεις με κεντρικό σχεδιασμό στην υπηρεσία της ικανοποίησης των κοινωνικών αναγκών.


Ιωνας ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ
Μέλος της ΤΕ Πειραιά του ΚΚΕ


ΤΟ ΠΕΙΡΑΙΑ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ
Οι εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά και η πρόταση του ΚΚΕ

Την Κυριακή 10 Ιούνη, στις 11 π.μ., στο Παλιό Αμφιθέατρο του Πανεπιστημίου Πειραιά, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση των ΤΟ Πειραιά και Μεταφορών Αττικής, με θέμα «Οι εξελίξεις στο λιμάνι του Πειραιά και οι επιπτώσεις στους εργαζόμενους - Η πρόταση του ΚΚΕ η μόνη απάντηση προς όφελος του λαού». Θα μιλήσει ο Μάκης Παπαδόπουλος, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ