ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Ιούνη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ» - ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Τα εύσημα του κεφαλαίου πήρε η κυβέρνηση

...με τις επιμέρους παρατηρήσεις να αφορούν ενδοκαπιταλιστικούς ανταγωνισμούς και αξιώσεις για ακόμα περισσότερα προνόμια

Τα εύσημα των διαφόρων ενώσεων του κεφαλαίου πήρε και επίσημα χτες η κυβέρνηση για το αντιλαϊκό νομοθετικό της έργο, κατά τη διάρκεια της χτεσινής ακρόασης φορέων στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής για τον νέο «αναπτυξιακό νόμο».

ΣΕΒ, Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Ενώσεις Εξαγωγέων, Επιχειρήσεων Πληροφορικής, Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδας και πολλοί ακόμα εκπρόσωποι των εγχώριων επιχειρηματικών ομίλων, χαρακτήρισαν θετικό το κυβερνητικό νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και κερδοφορίας του κεφαλαίου, ενώ δεν ήταν λίγοι αυτοί που ανέφεραν ότι «επιτέλους έχουμε αναπτυξιακό νόμο»...

Οι επιμέρους παρατηρήσεις και υποδείξεις που παρέθεσαν ήταν από τη μία προάγγελος και των επόμενων προνομίων που αξιώνει το κεφάλαιο, αλλά και δείγμα των ενδοκαπιταλιστικών ανταγωνισμών για το μοίρασμα της πίτας.

Από την πλευρά του ΣΕΒ ο Γ. Ξηρογιάννης, επικεφαλής του Τομέα Αναπτυξιακών Πολιτικών, αφού επισήμανε ότι οι προηγούμενοι αναπτυξιακοί νόμοι δεν «έχουν αποδώσει», επισήμανε ότι «ο νέος αναπτυξιακός νόμος έχει θετικά στοιχεία, όπως ότι αντικαθιστά τις επιχορηγήσεις με κίνητρα, ενθαρρύνει εμβληματικές επενδύσεις, συγκεντρώνει τη δημόσια χρηματοδότηση και εκκαθαρίζει κάπως από προηγούμενα επιχειρηματικά σχέδια». Ωστόσο παρατήρησε ότι «χρειαζόμαστε ένα επενδυτικό "σοκ" της τάξης περίπου 90 δισ. μέχρι το 2020-2022. (...) Ο νέος νόμος εισάγει σίγουρα ορισμένες βελτιώσεις, χωρίς ωστόσο να υιοθετεί μια ριζικά καινοτόμα προσέγγιση ενθάρρυνσης των επενδύσεων». Ο ίδιος παρέθεσε τις προτάσεις «επενδυτικής στρατηγικής του ΣΕΒ».

Ο Αν. Ανδρεάδης, πρόεδρος του ΣΕΤΕ, επισήμανε ότι «ο επενδυτικός αυτός νόμος έχει μια σωστή λογική», ωστόσο παρατήρησε ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις θα «πρέπει να μπουν δίπλα» στις εταιρείες του αγροτοδιατροφικού τομέα και αυτών της υψηλής τεχνολογίας, που φαίνεται να τους δίνει κάτι παραπάνω ο «αναπτυξιακός νόμος» σε σχέση με τα προνόμια που προσφέρει στους άλλους κλάδους...

«Η χώρα θα αποκτήσει αναπτυξιακό νόμο μετά από ένα μακροχρόνιο νομικό κενό», ανέφερε η πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων, Χρ. Σακελλαρίδη, προσθέτοντας ότι «είναι θετικά και ορισμένα καινούργια πεδία προτεραιότητας που δίνονται. Είναι πεδία προτεραιότητας επενδύσεων, κυρίως σε εξαγωγικό χαρακτήρα σε καινοτόμες δράσεις και με ενίσχυση, επίσης, στην ειδική ρήτρα της απασχόλησης». Η παρατήρησή της ήταν ότι «βάζει όμως ένα κατώφλι πάρα πολύ χαμηλό, επενδύσεις των 100.000 ευρώ»...

Την ικανοποίηση του κλάδου μετέφερε η Γ. Παπαρίδου, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) σημειώνοντας ότι «θεωρούμε θετικό σημείο του σχεδίου νόμου ότι για πρώτη φορά υπάρχει σαφής αναφορά στις επιχειρήσεις του κλάδου της τεχνολογίας».

Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομίας Γ. Σταθάκης, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν «περαιτέρω βελτιώσεις» κατά τη συζήτηση του νόμου στην Ολομέλεια, με βάση τις επισημάνσεις των ενώσεων του κεφαλαίου, επισήμανε: «Το πνεύμα της δικής μας πρότασης νόμου είναι πολύ σαφές και συγκεκριμένο, μπορεί όμως και στο πλαίσιο της συζήτησης της Βουλής να υπάρξουν κάποιες μικρές μετατοπίσεις»...

Και πρόσθεσε ότι όσον αφορά το... «πνεύμα» της συζήτησης, πως «νομίζω ότι τουλάχιστον, αν μη τι άλλο, φάνηκε ο τρόπος που σχεδιάστηκε, συζητήθηκε και διαμορφώθηκε ο αναπτυξιακός νόμος και μακάρι να αποτελεί παράδειγμα και για άλλους νόμους και διαδικασίες»...

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Κριτήριο η «διατηρήσιμη σύγκλιση» για την ένταξη στην ΟΝΕ

Διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις με στόχο τις «ευέλικτες αγορές εργασίας και προϊόντων»

«Η εκπλήρωση των αριθμητικών κριτηρίων σύγκλισης σε μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή δεν αποτελεί από μόνη της εγγύηση ομαλής συμμετοχής στην ΟΝΕ. Οι χώρες που θα υιοθετήσουν το ευρώ θα πρέπει να είναι σε θέση να αποδείξουν τη διατηρησιμότητα της διαδικασίας σύγκλισής τους. Για το σκοπό αυτό, σε πολλές από τις εξεταζόμενες χώρες απαιτούνται προσαρμογές πολιτικής μονιμότερου χαρακτήρα». Αυτό τονίζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα στην «Εκθεση για τη Σύγκλιση 2016», σχετικά με τις δυνατότητες ένταξης κρατών της ΕΕ στην Ευρωζώνη.

Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΚΤ, οι 7 εξεταζόμενες χώρες - Βουλγαρία, Τσεχία, Κροατία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία και Σουηδία - συμμορφώνονται με τα περισσότερα από τα ποσοτικά οικονομικά κριτήρια, αλλά καμία δεν πληροί όλες τις υποχρεώσεις που ορίζονται στη Συνθήκη.

Να σημειωθεί ότι για την αξιολόγηση της διατηρησιμότητας της σύγκλισης, στην έκθεση της ΕΚΤ λαμβάνεται υπόψη το πλαίσιο ενισχυμένης οικονομικής διακυβέρνησης της ΕΕ (όπως το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης, η διαδικασία μακροοικονομικών ανισορροπιών κ.ά.), στο πλαίσιο της ενισχυμένης εποπτείας και των μνημονίων διαρκείας.

Οπως τονίζεται, «οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να αποβλέπουν στη θέσπιση υγιών θεσμών και οικονομικής διακυβέρνησης, διαμορφώνοντας έτσι ευνοϊκές συνθήκες, μεταξύ άλλων, για την αποδοτική χρήση του κεφαλαίου και της εργασίας καθώς και γιαευέλικτες αγορές εργασίας και προϊόντων».

Ταυτόχρονα, αναφέρεται ότι για την ένταξη στην ΟΝΕ «πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή οι ενδεδειγμένες δημοσιονομικές και μακρο-προληπτικές πολιτικές, ώστε να αποφεύγεται η συσσώρευση ανισορροπιών, και να προβλέπεται κατάλληλο πλαίσιο για την εποπτεία των χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων». Σε αυτό το πλαίσιο, είναι φανερό ότι η προσθήκη νέων «ποιοτικών κριτηρίων» για τις προς ένταξη χώρες σχετίζεται και με τις γενικότερες αντιλαϊκές διεργασίες που αποσκοπούν στην παραπέτα εμβάθυνση της ΟΝΕ.

Σε ό,τι αφορά τους δημοσιονομικούς δείκτες, σύμφωνα με την ΕΚΤ, το 2015 έξι από τις εξεταζόμενες χώρες κατέγραψαν έλλειμμα χαμηλότερο από την τιμή αναφοράς 3% του ΑΕΠ, με εξαίρεση την Κροατία, η οποία εξακολουθεί να υπόκειται σε διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Παράλληλα, επισημαίνεται πως καμία από τις εξεταζόμενες χώρες δεν συμμετέχει στο μηχανισμό συναλλαγματικών ισοτιμιών, ενώ σε Σουηδία, Ουγγαρία, Πολωνία και Ρουμανία, η συναλλαγματική ισοτιμία επέδειξε σχετικά υψηλό βαθμό μεταβλητότητας κατά την προηγούμενη διετία.

Στο 1,7% ο ρυθμός ανάκαμψης στην Ευρωζώνη

Εξάλλου, σύμφωνα με τη Γιούροστατ, ο ρυθμός ανάκαμψης στην Ευρωζώνη, στο Α' τρίμηνο του 2016, διαμορφώθηκε στο 1,7% και συνολικά στην ΕΕ στο 1,8%, σε σχέση με το Α' τρίμηνο του 2015.

Στη Γερμανία, καταγράφεται ενίσχυση 1,6%, στη Γαλλία 1,4% και στην Ιταλία 1%.

Περαιτέρω πτώση 1,4% καταγράφεται στην Ελλάδα.

Σε σχέση με το Δ' τρίμηνο του 2015 η ανάκαμψη στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε σε 0,6% και συνολικά στην ΕΕ σε 0,5%.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Καθρέφτης» του ταξικού αντιλαϊκού προσήμου της κυβερνητικής πολιτικής

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ για τον νέο «αναπτυξιακό νόμο»

Το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση, για τον «αναπτυξιακό νόμο» της κυβέρνησης:

«Ο "αναπτυξιακός νόμος" της κυβέρνησης αποκαλύπτει το ταξικό αντιλαϊκό πρόσημο της κυβερνητικής πολιτικής.

Προβλέπει προκλητικές φοροαπαλλαγές και άμεσες επιδοτήσεις, μέχρι και 20 εκατ. ευρώ, σε μεγάλες επιχειρήσεις, την ίδια ώρα που κλιμακώνεται η φοροαφαίμαξη μισθωτών και αυτοαπασχολουμένων. Επιδοτεί με ζεστό χρήμα ακόμα και χωρίς "ίδια" κεφάλαια, δηλαδή χωρίς την ανάγκη να τοποθετήσει ο επενδυτής δικά του κεφάλαια. Την ίδια στιγμή, αποκαλύπτει πως οι φορολογικοί κανόνες δεν εφαρμόζονται με τον ίδιο τρόπο. Το νομοσχέδιο επιτρέπει στους επιχειρηματικούς ομίλους να χρησιμοποιήσουν, για να τροφοδοτήσουν τις νέες επενδύσεις, τα αφορολόγητα κέρδη του παρελθόντος μέσα απ' τα αποθεματικά, για τα οποία δεν χρειάζεται να έχουν φορολογηθεί. Για τις μεγάλες στρατηγικές επενδύσεις, προβλέπει σταθεροποίηση του φορολογικού πλαισίου στα σημερινά επίπεδα, με τελικό αποτέλεσμα να μειωθεί ακόμη περισσότερο η συνολική φορολογική επιβάρυνση του κεφαλαίου σε σχέση με το σημερινό 5% του συνόλου των φορολογικών εσόδων.

Παρά τις διακηρύξεις για "δίκαιη ανάπτυξη", ο "αναπτυξιακός νόμος" δεν προβλέπει κανενός είδους διάχυση των κερδών στους μισθωτούς, στα λαϊκά στρώματα. Αντίθετα, τόσο οι τοποθετήσεις του ΣΕΒ όσο και οι εκθέσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ κ.λπ., αλλά και οι σχεδιασμοί της κυβέρνησης για τα Εργασιακά το αμέσως επόμενο διάστημα, δείχνουν πως η πολιτική τους στοχεύει στην ακόμη μεγαλύτερη αύξηση της εκμετάλλευσης των εργαζομένων. Συγχρόνως, η πλειοψηφία των αυτοαπασχολουμένων και των πολύ μικρών επιχειρήσεων αποκλείονται απ' τον "αναπτυξιακό νόμο", αφού οι νέες κλαδικές προτεραιότητες δεν τους χωράνε.

Οι μισθωτοί και οι αυτοαπασχολούμενοι δεν πρέπει να έχουν καμιά προσμονή για τη σωτηρία που δήθεν θα φέρει η καπιταλιστική ανάπτυξη. Ωφελημένο θα είναι μόνο το κεφάλαιο, που επιδιώκει να αυξήσει ακόμη περισσότερο την κερδοφορία του. Η λύση βρίσκεται στον αντίποδα, στη σύγκρουση, στη ρήξη με το σημερινό δρόμο ανάπτυξης, που εντείνει κι επιταχύνει τη χρεοκοπία του λαού, προς όφελος των επιχειρηματικών ομίλων».

Εκδήλωση - συζήτηση στη Χαλκίδα

Οι Οργανώσεις Χαλκίδας του ΚΚΕ και της ΚΝΕ διοργανώνουν εκδήλωση - συζήτηση, με θέμα: «Με Λαϊκή Συμμαχία και δυνατό ΚΚΕ, απαντάμε στα αντιλαϊκά μέτρα διαρκείας, διεκδικούμε τη ζωή και το μέλλον μας»,σήμερα Τετάρτη, στις 8 μ.μ., στο Εργατικό Κέντρο Εύβοιας.

Θα μιλήσει ο Κώστας Μπασδέκης, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ και Γραμματέας της ΕΠ της ΚΟ Αν. Στερεάς - Εύβοιας.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΘΕΣΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
Διατηρούν τον καβγά για τη Δικαιοσύνη...

Στην επιφάνεια θέλουν να διατηρούν κυβέρνηση και τα άλλα αστικά κόμματα την αντιπαράθεση γύρω από τη Δικαιοσύνη, με αφορμή την υπόθεση Παπαγγελόπουλου - Τσατάνη.

Υπενθυμίζεται πως η εισαγγελέας Εφετών Γεωργία Τσατάνη έχει προβεί σε καταγγελίες ότι ο αναπληρωτής υπουργός Δικαιοσύνης, Δ. Παπαγγελόπουλος, έκανε παρέμβαση στους χειρισμούς της σχετικά με την υπόθεση του μεγαλοεπιχειρηματία Α. Βγενόπουλου περί παροχής δανείων χωρίς επαρκείς εξασφαλίσεις κατά τη χορήγησή τους από τη Λαϊκή Τράπεζα.

Χτες, ο Δ. Παπαγγελόπουλος, ο οποίος κλήθηκε για 5η συνεχή φορά στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, χαρακτήρισε τη δική του υπόθεση «κακότεχνη σκευωρία» και πρόσθεσε: «Βλέπω να στήνεται μια άλλη. Κασέτες που 3 χρόνια ήταν σε γνώση των αρχών εμφανίζονται ξαφνικά. Πρέπει η ηγεσία της Δικαιοσύνης να ερευνήσει τι έγινε». Η εκτίμηση του Δ. Παπαγγελόπουλου αφορά κασέτες που περιέχουν διαλόγους ανάμεσα σε εφοπλιστή και εκδότη, ενώ οι αναφορές του προκάλεσαν νέα αντιπαράθεση με τη ΝΔ...

Παράλληλα, η Επιτροπή αποφάσισε ομόφωνα να καλέσει σε ακρόαση την Γ. Τσατάνη. Την πρόταση κατέθεσε η πρόεδρος της Επιτροπής, Τ. Χριστοδουλοπούλου. Από το ΚΚΕ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κόμματος Θ. Παφίλης εξέφρασε τη συμφωνία του με την πρόταση.



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ