ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Ιούνη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΙΜΕΣ ΑΓΟΡΑΣ
Ενορχηστρωμένη απάτη

Οι μεγαλοεπιχειρηματίες, την ώρα που προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις για μείωση των τιμών, επιβάλλουν υπέρογκες ανατιμήσεις

Το τελευταίο διάστημα βρίσκεται σε εξέλιξη μια χυδαία και ωμή προσπάθεια εξαπάτησης των εργαζομένων από την κυβέρνηση με στόχο την απενοχοποίηση των μονοπωλιακών κερδών που συσσωρεύονται και ενισχύονται χάρη στην πολιτική της. Προσπαθώντας να αμβλύνει τη λαϊκή αγανάκτηση που προκαλεί η συρρίκνωση των λαϊκών εισοδημάτων και η συνεχής αύξηση των τιμών σε όλα τα είδη καθημερινής ανάγκης για τις λαϊκές οικογένειες, η κυβέρνηση, έχοντας ξεκαθαρίσει ότι δεν έχει την παραμικρή πρόθεση να θίξει τα ιερά και τα όσια της επιχειρηματικής ασυδοσίας, μιλάει για την ακρίβεια προσπαθώντας συστηματικά να πείσει ότι είναι άλλο πράγμα η ακρίβεια κι άλλο τα επιχειρηματικά κέρδη. Ετσι, επιστρατεύει τη θεωρία της «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης», δημιούργημα κι αυτή της πολιτικής της «ελεύθερης αγοράς» που στόχο έχει να εξωραΐσει στη συνείδηση της εργατικής τάξης τη ληστρική κερδοσκοπική δράση των μονοπωλίων.

Στην πραγματικότητα επικαλείται τις αντιθέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στα μονοπώλια για απόσπαση ολοένα και μεγαλύτερου μεριδίου από την αγοραστική δύναμη των εργαζομένων. Σ' αυτά τα πλαίσια εφαρμόζουν διάφορες πρακτικές αξιοποιώντας το ίδιο το πλαίσιο της «ελεύθερης αγοράς» και έχοντας εξασφαλίσει ένα επίπεδο υψηλής κερδοφορίας ανακοινώνουν κατά διαστήματα μικρομειώσεις στις τιμές που ήδη έχουν διαμορφωθεί σε απαράδεκτα υψηλά επίπεδα. Την ίδια στιγμή, βέβαια, έχουν φροντίσει αυτό που θεωρούν απώλεια από τις περιστασιακές μειώσεις μερικών λεπτών σε έτσι κι αλλιώς πανάκριβα προϊόντα, να την αντισταθμίσουν με ανατιμήσεις σε άλλα προϊόντα που εμπορεύεται η επιχείρηση ή λίγο πριν την ανακοίνωση της μείωσης της τιμής ενός προϊόντος έχει προηγηθεί αύξηση της τιμής του.


Οι ανατιμήσεις των τελευταίων ημερών, όπως προκύπτουν από τους επίσημους τιμοκαταλόγους μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ τους οποίους επεξεργάστηκε ο «Ρ», αποκαλύπτουν με τον πιο αδιάψευστο τρόπο το μέγεθος της ενορχηστρωμένης απάτης που επιχειρείται σε βάρος των εργαζομένων από την κυβέρνηση και τα μονοπώλια που εξυπηρετεί με την πολιτική της. Είναι αποκαλυπτικό ότι ένας αριθμός εταιρειών από αυτές που... έσπευσαν να «αποδείξουν» ότι διαθέτουν «κοινωνική ευθύνη» ανακοινώνοντας «πάγωμα» ή μειώσεις τιμών, την επομένη κιόλας επέβαλαν αυξήσεις τιμών!

Σταθεροί στις ανατιμήσεις

Συγκεκριμένα, από την προηγούμενη Τετάρτη μέχρι και την Παρασκευή εντοπίσαμε τις εξής κραυγαλέες περιπτώσεις:

  • Η «VIVARTIA» που ανακοίνωσε ότι μειώνει κατά 3% την τιμή του «φρέσκου» παστεριωμένου γάλακτος - ήτοι κατά 3 - 4... ολόκληρα(!) λεπτά ανάλογα με την τιμή στην οποία πουλιέται σε κάθε σούπερ μάρκετ - δε σταμάτησε να επιβάλλει κανονικότατα ανατιμήσεις σε άλλα της προϊόντα, όπως για παράδειγμα στο γιαούρτι «Complet» (η συσκευασία 2%, 2χ200 γραμμάρια) από τα 2,26 στα 2,34 ευρώ (ποσοστό αύξησης 3,5%) ή στο ζαχαρούχο γάλα «ΒΛΑΧΑΣ» από 1,1 σε 1,17 ευρώ (ποσοστό αύξησης 6,4%).
  • Η «COCA COLA», που, κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης διοχέτευσαν ότι, ανακοίνωσε «πάγωμα» τιμών, πριν το... «πάγωμα» έκανε την προηγούμενη βδομάδα ανατιμήσεις σε μια ευρεία γκάμα από τα προϊόντα που της εξασφαλίζουν υπέρογκα κέρδη, όπως σε όλες τις συσκευασίες της Coca Cola, σε Sprite, σε χυμούς «Amita», στο νερό «Αύρα». Το διάστημα που έτσι κι αλλιώς μετά τις τελευταίες γενικευμένες ανατιμήσεις δε θα άλλαζε τις τιμές, το «σερβίρει» με τη βοήθεια της κυβέρνησης ως «απόφαση για "πάγωμα" τιμών»!
  • Η «UNILEVER», μετά την εμπλοκή του ονόματός της στην υπόθεση με το μολυσμένο ηλιέλαιο, έχει κάθε λόγο να πασχίζει να αποδείξει ότι διαθέτει «κοινωνική... ευαισθησία», κι έτσι πριν από μερικές μέρες έσπευσε να ανακοινώσει ότι θα κάνει μειώσεις σε επτά κατηγορίες προϊόντων. Ωστόσο, επειδή τα κέρδη δε σηκώνουν... «ευαισθησίες» και η μόνη ευθύνη της εταιρείας είναι απέναντι στους μετόχους της, οι τιμές σε οδοντόκρεμες, οδοντόβουρτσες, σαμπουάν και είδη ατομικής υγιεινής αυξήθηκαν μέσα σε μια μέρα την προηγούμενη βδομάδα τουλάχιστον μέχρι 23%.
  • Η «Procter & Gamble», ένα ακόμα μονοπώλιο στον κλάδο των απορρυπαντικών ειδών ατομικής υγιεινής, για την οποία έγινε γνωστό ότι επίσης υπέβαλε στο υπουργείο λίστα με μειώσεις τιμών για πάνες και απορρυπαντικά, επέβαλε αυξήσεις τιμών τουλάχιστον μέχρι 6% σε είδη ατομικής υγιεινής (οδοντόκρεμες, σαμπουάν κ.ά.)
  • Η πολυεθνική «Beiersdorf», που υποτίθεται πως... «δεσμεύτηκε» για μειώσεις στα προϊόντα της «NIVEA», την προηγούμενη Τετάρτη 4 Ιούνη επέβαλε αυξήσεις τιμών τουλάχιστον μέχρι 10,5% σε δεκάδες προϊόντα με την εμπορική επωνυμία «NIVEA».
  • Αναλόγως και η «Αθηναϊκή Ζυθοποιία», προφανώς το «πάγωμα» που φέρεται να έχει δηλώσει στο υπουργείο Ανάπτυξης ότι θα κάνει, το εννοεί μετά τις ανατιμήσεις. Ετσι, την προηγούμενη βδομάδα μέσα σε μια μέρα ανατιμήθηκαν μπίρες της εταιρείας κατά 4,6% και διάφορες συσκευασίες του νερού «ΙΟΛΗ» μέχρι 9,8%.
  • Η «Procter & Gamble», παράλληλα με τις «μειώσεις σε απορρυπαντικά και πάνες», όπου προφανώς κρίθηκε ότι είχε τους λόγους της να το κάνει, οι ίδιοι λόγοι υπαγόρευσαν ανατιμήσεις σε μια σειρά άλλα προϊόντα, όπως σε οδοντόκρεμες (καταγράψαμε ανατιμήσεις μέχρι 11% π.χ. στην παιδική «Crest» 50 ml από 1,57 ευρώ σε 1,74 ευρώ), αποσμητικά (3,2% π.χ. στο Old Spice Original 150 ml από 9,58 σε 9,88 ευρώ), σαμπουάν (30% π.χ. στο «Wash & Go Solo» 400 ml από 2,55 σε 3,55 ευρώ).

Επιβεβαιώνεται πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η περίφημη θεωρία της «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης» δεν είναι τίποτ' άλλο παρά μια ακόμα προσπάθεια των κυβερνώντων, που μετρούν την αποτελεσματικότητα της πολιτικής τους με γνώμονα την αύξηση των μονοπωλιακών κερδών, να αποσιωπήσουν τις ευθύνες τους και να εξωραΐσουν την επιχειρηματική κερδοσκοπία. Σε όλη αυτή την προσπάθεια εννοείται ότι κανενός είδους... «κοινωνική ευθύνη» δεν μπορεί να περιλαμβάνεται. Η προσπάθεια των επιχειρήσεων να αυξήσουν τα μερίδιά τους και την κερδοφορία τους αξιοποιώντας το ίδιο το σύστημα μέσα από «προσφορές» που κάνουν είτε με «στίκερς» επάνω στα προϊόντα, είτε με διάθεση προϊόντων «2+1», είτε με εκπτωτικά κουπόνια, είτε με έκπτωση που κάνουν σε κάποιο προϊόν εάν αγοράσει κανείς τρία διαφορετικά προϊόντα της ίδιας εταιρείας, δεν έχει καμία σχέση με την αντιμετώπιση της ακρίβειας που γονατίζει τα λαϊκά νοικοκυριά.

Η συστηματική προσπάθεια της κυβέρνησης να αποποιηθεί των ευθυνών που φέρει για την ακρίβεια που πλήττει τα λαϊκά νοικοκυριά και να αποδώσει το πρόβλημα σε «στρεβλώσεις» της «ελεύθερης αγοράς», είναι πρόκληση. Η πραγματικότητα αποδεικνύει ότι η «ελεύθερη αγορά» και ο ανταγωνισμός ανάμεσα στα καπιταλιστικά συμφέροντα, δεν μπορούν παρά να οδηγούν σε μονοπώλια. Ολα αυτά που η κυβέρνηση περικλείει γενικά και αόριστα στον ισχυρισμό περί «στρεβλώσεων» της αγοράς, είναι απλώς η φυσική της εξέλιξη.

Η ακρίβεια είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που τροφοδοτεί τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, προσφέροντας τεράστια μονοπωλιακά κέρδη στους επιχειρηματικούς ομίλους. Αυτός είναι ο στόχος της ΕΕ συνολικά, αυτήν την πολιτική εφάρμοσαν πιστά οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, μέσα από τα μέτρα των οποίων επιβλήθηκε η συρρίκνωση των λαϊκών εισοδημάτων, για να εξασφαλιστεί η ενίσχυση της κερδοφορίας του μεγάλου κεφαλαίου.

Πάλη κατά της ακρίβειας

Η πάλη κατά της ακρίβειας είναι υπόθεση του λαϊκού κινήματος, που ξεκινά από τη διεκδίκηση και απόσπαση πραγματικών αυξήσεων στους μισθούς και μέτρων που να θίγουν την κερδοφορία του κεφαλαίου.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους να συσπειρωθούν άμεσα σε κοινό μέτωπο πάλης κατά της κυβέρνησης, της ΕΕ και της πλουτοκρατίας, διεκδικώντας άμεσα μέτρα:

  • Βασικό μισθό 1.400 ευρώ, 1.120 ευρώ κατώτατη σύνταξη, επίδομα ανεργίας 1.120 ευρώ για όλο το διάστημα της ανεργίας, υπαλληλική αποζημίωση για όλους.
  • Κατάργηση των διοδίων, των τροφείων στους παιδικούς σταθμούς των δήμων, των εισιτηρίων στα εξωτερικά και στα απογευματινά ιατρεία των δημόσιων νοσοκομείων.
  • Αμεση μείωση των τιμολογίων της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, της ΕΥΔΑΠ.
  • Ελεγχο της ποιότητας των τροφίμων πρώτα απ' όλα στις παραγωγικές - εμπορικές αλυσίδες που συγκεντρώνουν το βασικό όγκο τους.
  • Κατάργηση του ΦΠΑ στα είδη λαϊκής κατανάλωσης, στα καύσιμα θέρμανσης και κίνησης για τα αγροτικά νοικοκυριά και τη λαϊκή κατανάλωση.
  • Επιδότηση ενοικίου για τους ανέργους, νέους και νέες. Ατοκα στεγαστικά δάνεια για νέα ζευγάρια για απόκτηση κύριας κατοικίας.
  • Διακοπή κάθε κατάσχεσης και πλειστηριασμού περιουσιακών στοιχείων των εργαζομένων από χρέη στεγαστικών δανείων για κύρια και δευτερεύουσα κατοικία.
  • «Πάγωμα» όλων των δανείων που έχουν λάβει ως εργαζόμενοι σημερινοί άνεργοι.
  • Πρόγραμμα κρατικής μέριμνας στην υλοποίηση προγραμμάτων λαϊκής στέγης για τη δημιουργία ασφαλών, σύγχρονων και φθηνών κατοικιών.

Μελίνα ΖΙΑΓΚΟΥ



Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ